Glutenallergie?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 19:27

Hoi allemaal,

Al een poosje is dit ter sprake bij mij tuis, glutenallergie. Ik heb een poosje gelopen in het ziekenhuis vanwege zware vermoeidheid en onverwachts blauwe plekken. (Toen ook bloed geprikt, kwam niet uit) Poosje geleden voor na controle terug, en toen kwam de vermoeidheid weer ter sprake EN dat ik, ja best wel klein ben voor mijn leeftijd. Word 13 november 14, zit nu in de 2e en ben 1.43. 2 jaar geleden was ik 1.41, gaat dus niet hard. Ik ben nog niet ongesteld geweest. De huisarts vroeg of ik me wilde testen voor glutenallergie, is nog niet gebeurt, maar als ik steeds zo moe blijf (zit nu volop aan de vitamine pillen) dan denk ik dat het wel beter is. Heeft iemand die dit topic leest, glutenallergie, of is het in de familie zo, kan je daar dan wat uitleg over geven. Op internet lees je van alles, maar ook heel veel dingen zijn verschillen _/-\o_ :?
Als je me niet kan helpen, maakt het niet uit hoor. Ben gewoon nieuwsgierig en de laatste tijd loopt het op school ook niet zo lekker, bijv. Hé kleine, jij bent. Of ohh, sorry ik zag je over het hoofd... Of dan loop je door de gangen en dan hoor je achter je rug om, zo die is klein! Dan denk ik echt van, arghh, kan ik toch niets aan doen _-:(
Zo, dat was even wat frustratie van de afgelopen dagen. :D

Bedankt voor het lezen!
Oja, voor ik het vergeet, sorry modjes als het fout staat.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:01

Ik kan niet tegen gluten (en ook niet tegen melk).

Enkele tips:
In Apeldoorn zit de FreeFrom shop die heel veel heeft voor mensen met allergieën, en in Twello Le Poole (volledig glutenvrij, is één zaterdag per maand open, verder webshop). De meeste supermarkten hebben glutenvrije bitterkoekjes (in het gewone schap, tegen 90 cent per pak - itt de belachelijk hoge prijzen van "speciale" glutenvrije koekjes).

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:01

En wat ik je vooral mee wil geven: je mag héél veel, je moet alleen weten waar je het moet zoeken. :)

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:04

Haha, oke. Bedankt. Amersfoort is niet echt heel dicht bij. Maar zal even op de webshop kijken!

Edit, hoe ben jij er achter gekomen?
Laatst bijgewerkt door nanne02 op 31-10-16 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:06

Apeldoorn, niet Amersfoort. :P

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:07

Ohh, haha, autocorrectie...

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:08

Die site van Le Poole ziet er niet verkeerd uit :P :9

Jellybeans
Berichten: 2556
Geregistreerd: 02-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:08

Mijn moeder had een beetje dezelfde symptomen als jij hebt. Bij haar bleek het geen glutenallergie te zijn maar ze kan niet goed tegen gluten. Het is dus niet zo dat ze meteen heel ziek wordt als ze gluten binnen krijgt, maar ze wordt er niet beter op als ze gluten eet. Daarom heeft ze er voor gekozen om (gedeeltelijk) gluten vrij te gaan eten. Ze eet inmiddels bijna alles gluten vrij maar omdat ze niet allergisch is voor gluten hoeven we niet zo voorzichtig te zijn met gluten.

Dus ik zou je zeker laten testen, maar ook als er niets uitkomt kan je misschien tijdelijk proberen om geen gluten te eten. En als je klachten dan verminderen/over gaan dan weet je genoeg.

Succes!

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:10

Hoe ik erachter ben gekomen? Een beetje roundabout.. we kwamen er (toen ik 11 was) achter dat ik het Syndroom van Asperger heb, en in een boek geschreven door een jongen met Asperger vertelde hij dat hij niet tegen gluten en melk kon, en de symptomen die hij had kwamen heel erg overeen met die van mij, dus toen heb ik 7 maanden (blijkbaar duurt het 7 maanden voordat je darmen zich weer helemaal hersteld hebben) geen gluten en melk genuttigd. Toen ging het beter. En toen ik gluten weer toevoegde kwamen mijn klachten terug, net als toen ik melk weer toevoegde. Dus sindsdien ben ik glutenvrij.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:11

Oke, dat is duidelijk! Dankje, en inderdaad, ik hoef niet perse een allergie te hebben, want het gaat nu nog prima, heb eigenlijk niets ergens vreselijk veel last van.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:12

Fish_n_Chips schreef:
Hoe ik erachter ben gekomen? Een beetje roundabout.. we kwamen er (toen ik 11 was) achter dat ik het Syndroom van Asperger heb, en in een boek geschreven door een jongen met Asperger vertelde hij dat hij niet tegen gluten en melk kon, en de symptomen die hij had kwamen heel erg overeen met die van mij, dus toen heb ik 7 maanden (blijkbaar duurt het 7 maanden voordat je darmen zich weer helemaal hersteld hebben) geen gluten en melk genuttigd. Toen ging het beter. En toen ik gluten weer toevoegde kwamen mijn klachten terug, net als toen ik melk weer toevoegde. Dus sindsdien ben ik glutenvrij.


WoW, haha, grappig dat dat zo werkt! Vind je het vervelend, in het dagelijks leven enzo?

Titta
Berichten: 109
Geregistreerd: 14-08-14

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:16

De symptonen kunnen heel erg verschillen, maar als ik jou was, zou ik me zeker laten testen. Dan kun je in ieder geval dingen uitsluiten.

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:17

nanne02 schreef:
Fish_n_Chips schreef:
Hoe ik erachter ben gekomen? Een beetje roundabout.. we kwamen er (toen ik 11 was) achter dat ik het Syndroom van Asperger heb, en in een boek geschreven door een jongen met Asperger vertelde hij dat hij niet tegen gluten en melk kon, en de symptomen die hij had kwamen heel erg overeen met die van mij, dus toen heb ik 7 maanden (blijkbaar duurt het 7 maanden voordat je darmen zich weer helemaal hersteld hebben) geen gluten en melk genuttigd. Toen ging het beter. En toen ik gluten weer toevoegde kwamen mijn klachten terug, net als toen ik melk weer toevoegde. Dus sindsdien ben ik glutenvrij.


WoW, haha, grappig dat dat zo werkt! Vind je het vervelend, in het dagelijks leven enzo?

Aan het begin heel erg, maar zoals ik zei, je moet weten waar je moet zoeken. En toen ik glutenvrij begon, in 2008, waren er nog veel minder glutenvrije producten in de gewone supermarkt als nu. Toen moest je echt per se naar de natuurvoedingswinkel, terwijl nu de Jumbo en de AH ook heel veel hebben.

En ik heb nog wel eens "gezondigd", hoor, dat ik toch gluten of melk nuttigde, maar op een gegeven moment merkte ik echt dat ik me dan beroerd ging voelen en dat was wel een goede motivatie om het niet te doen. Wat ik nog het lastigst vond is dat als ik toch per ongeluk gluten binnenkijg, om het dan bij één keer te houden, en niet te denken "Ach, ik heb gisteren toch al gluten binnen gekregen, dan kan ik nu net zo goed nog iets lekkers eten dat er niet glutenvrij is, want het is toch al mis gegaan".

sunnybellami

Berichten: 2205
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Alkmaar

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:26

Ik heb ook coeliakie, helaas.

Ik heb helaas nog steeds moeite met het dieet omdat er thuis niet zo serieus mee om ge gaan word. Ik zou lekker gaan uitproberen met verschillende broden en ook zelf dingen bakken. Ik eet vaak het genius brood van de albertheijn. Glutenvrij eten lijkt moeilijk en niet leuk maar ik begin er steeds meer aan te wennen.
Succes! En als je specifieke vragen heb mag ke me een pb sturen.

Op facebook is een groep voor coeliakie patiente :)

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:30

Fish_n_Chips schreef:
Hoe ik erachter ben gekomen? Een beetje roundabout.. we kwamen er (toen ik 11 was) achter dat ik het Syndroom van Asperger heb, en in een boek geschreven door een jongen met Asperger vertelde hij dat hij niet tegen gluten en melk kon, en de symptomen die hij had kwamen heel erg overeen met die van mij, dus toen heb ik 7 maanden (blijkbaar duurt het 7 maanden voordat je darmen zich weer helemaal hersteld hebben) geen gluten en melk genuttigd. Toen ging het beter. En toen ik gluten weer toevoegde kwamen mijn klachten terug, net als toen ik melk weer toevoegde. Dus sindsdien ben ik glutenvrij.

Ik wist serieus niet dat het samen kon gaan :oo ook dit verklaard een hoop bij mij :')

KPet
Berichten: 828
Geregistreerd: 09-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:44

Hier ook coeliakie (tip 1: zoek op die term en niet op glutenallergie). Paar jaar geleden ontdekt. Dieet is streng, maar makkelijk aan te houden, omdat ik doodziek wordt als ik een foutje maak.

In het kort is coeliakie geen allergie, maar een aandoening in je darmen. Je mist dan een bepaald enzym om de gluten af te breken. Gevolg: je darmen gaan stuk. De binnenkant van je darmen zijn 'bekleed' met darmvlokken die de darm heel veel oppervlakte geven om eten op te nemen. Gaan die vlokken stuk, dan neem je dus veel minder voedingsstoffen op. Uiteindelijk kunnen ze zelfs helemaal verdwijnen. Ook dingen die samen met gluten in de darm komen worden niet opgenomen. Je raakt dus steeds meer ondervoed en krijgt allerlei (vitamine)tekorten. Die tekorten vinden ze terug in je bloed en daar kan je huisarts op prikken. Je bent zo moe omdat je weinig voeding binnen krijgt. En van ondervoeding groei je inderdaad niet echt nee.

Op gegeven moment kan het zo zijn dat je andere dingen ook niet meer goed kan verwerken. Ik heb 2 jaar voor de diagnose coeliakie ook te horen gekregen dat ik lactoseintolerant was (obv reactie op melk), maarrrrrr na twee jaar glutenvrij eten zijn mijn darmen dusdanig hersteld dat ik weer melk mag *\o/*

Dit is even globaal, voor meer info of vragen mag je pb'en. Het is een aanpassing, maar geen ramp! Je kan weer helemaal gezond worden door dat dieet. :-)

Kleine toevoeging: sommige mensen denken dat ze allergisch zijn voor gluten of glutensensitief zijn. Ik doe daar verder geen uitspraken over, maar pas dus op, want dat is iets anders. Waar ze jou op gaan testen is coeliakie.
Laatst bijgewerkt door KPet op 31-10-16 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 20:45

Ja, het zal echt wel moeilijk zijn, ook als je in je eentje bent... Ik merk wel dat ik de laatste tijd steeds vaker bij de allergenen kijk op iets. En dan denk je ook zo van, he, bale, gluten... :\

Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 20:53

Wat ik nog het stomste vind is dat er bijvoorbeeld bij Cup a Soup, of kruidenmixen, als één van de laatste ingrediënten (ik weet niet of je dat wist, maar ingrediënten op een product staan op volgorde van hoeveelheid, van veel naar weinig) iets met gluten staat. Als het zo'n klein beetje is kunnen ze het er wat mij betreft net zo goed helemaal niet in stoppen, en kunnen wij glutenvrije mensen het ook gewoon eten. Je gaat me niet vertellen dat zo'n piepklein beetje gerstemoutextract-of-whatever zoveel uitmaakt qua smaak.

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:05

Zeker laten testen, helemaal als je huisarts je verwijst.
Je kunt beter eerst laten testen en dan pas stoppen met gluten eten en niet andersom, het is niet goed meer te testen als je geen gluten meer eet.
Ze meten nl. antistoffen in je bloed/darm.

Dan weet je ook hoe gevoelig je bent ervoor, sommige mensen kunnen beter minder gluten eten, anderen kunnen er beter helemaal vanaf blijven.

Je hebt ook nog de optie van tarwe allergie die tegenwoordig vaker voorkomt.
Dus zeker laten testen in een ziekenhuis, en mocht dit niks opleveren (bijv. geen coeliaki diagnose)
dan kun je intolerantie het laten testen bij een natuurarts.

Glutenvrij eten is wennen, maar heel goed te doen. Je kunt allerlei lekkere dingen zelf leren bakken.
De glutenvrije dingen in de supermarkt zitten vaak vol met suiker.

marleen_88

Berichten: 14051
Geregistreerd: 21-05-04
Woonplaats: Onder het kanaal.

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 21:50

Ik ben gluten intolerant. Wat een verademing niet meer dagelijks buikpijn, opgeblazen gevoel en diaree. Testen is ook mijn advies.

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-16 21:55

Als ik echt steed moeier word, dan ga ik me ook zeker laten testen. Maar ik heb er nog nooit last van gehad, sinds ong. een half jaar :? geleden...

Freya6

Berichten: 2473
Geregistreerd: 27-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-16 22:17

nanne02 schreef:
Als ik echt steed moeier word, dan ga ik me ook zeker laten testen. Maar ik heb er nog nooit last van gehad, sinds ong. een half jaar :? geleden...


Waarom niet nu testen? Hoe minder schade je hebt eventueel. Als je te lang wacht heb je heel lang herstel nodig.
Anders kun je bij een natuurarts je sowieso laten testen op alles zodat je weet waar de moeheid vandaag komt.
Ik zou daarmee niet afwachten hoor.
Candida kan ook moeheid veroorzaken.

Marie111
Berichten: 4671
Geregistreerd: 15-07-10

Re: Glutenallergie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-16 01:10

Is er wel eens geprikt op vitamine B12 tekort?

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 08:34

Freya6 schreef:
nanne02 schreef:
Als ik echt steed moeier word, dan ga ik me ook zeker laten testen. Maar ik heb er nog nooit last van gehad, sinds ong. een half jaar :? geleden...


Waarom niet nu testen? Hoe minder schade je hebt eventueel. Als je te lang wacht heb je heel lang herstel nodig.
Anders kun je bij een natuurarts je sowieso laten testen op alles zodat je weet waar de moeheid vandaag komt.
Ik zou daarmee niet afwachten hoor.
Candida kan ook moeheid veroorzaken.


Ik zal vanmiddag uit school het met mijn moeder overleggen, ik vind het zelf nog niet nodig, maar het is wel altijd een fijn gevoel als het gedaan is... :j

nanne02

Berichten: 910
Geregistreerd: 13-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-16 08:34

Marie111 schreef:
Is er wel eens geprikt op vitamine B12 tekort?


Ja, maar dat was niet ter sprake...