Opgezette (lymfe)klier

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 06:40

Hoi
Ik weet dat de titel wat banaal klinkt.
Maar ik maak we wat zorgen.

Ongeveer 1.5maand geleden ontdekte ik dat mijn rechter halsklier wat opgezwollen was. Ik was echter niet ziek. Ik voelde vanuit die klier wel een soort druk in mijn hals. Die ik dan aan verstarde spieren weet, of slecht geslapen etc.

2weken later kreeg ik 'keelontsteking'. Echter, zonder pijn, enkel gezwollen amandelen die wat rood zagen, geen witte puntjes. Daarnaast wel moe en ziekerig. Moest voor iets anders ook bij de dokter zijn, dus even laten kijken. Niets aan te doen. De halsklier was hierbij iets meer opgezet, maar niet erg.

De druk in mijn hals bleef, soms toch echt wel onaangenaam. Nogmaals naar de dokter: tja, je zult wel ziek worden. Maar dat gebeurde niet, op 2 dagen na, maar dat kun je niet ziek noemen, was nauwelijks een verkoudheid, gewoon een slechte dag. En dat terwijl iedereen rond me ziek werd (ik zit op kamers, dus dat zijn er nogal wat).

Tot vannacht. Gister een heerlijke koetsrit met paard gehad. De koude wind liet de klier enorm opzwellen en erg pijn gaan doen, enorm ongemakkelijk. Vannacht koorts en koorts dromen gehad. Ook wat keelpijn, hoofdpijn en verstopt neusgat.
Een koortstemmer genomen om toch te kunnen slapen (wat nu niet meer lukt).

Ondertussen is de keelpijn weg en kan ik terug door mijn neusademen en is de klier weer wat kleiner en minder pijnlijk.

Maar het zind me niet. De dokter neemt me niet echt serieus, dus ik denk er aan naar een andere te gaan. Ik ben in het voorjaar enorm veel en zwaar ziek geweest door een onderliggende infectie. Die is opgelost.
Misschien maak ik me daardoor teveel zorgen. Maar mijn buikgevoel zegt dat er iets niet klopt.

Heeft een van jullie hier ervaring mee of een idee wat zo iets kan betekenen?

Ik ga dus opnieuw naar de dokter, een andere, maar ik moet even zoeken en ben nu gewoon ongerust.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 06:50

Tegenwoordig moet je bij de huisarts enorm aandringen om onderzocht te worden...
Helaas ook ziekenhuis.. Mijn moeder die al bijna 2 jaar ziek is gaat van ziekenhuis naar ziekenhuis en artsen die vertikken om onderzoeken te gaan doen... Ter wel ik mijn moeder zie aftakelen met de maanden.... Ik zou dus ook echt weer naar die huisarts gaan en echt aandringen voor wat meer onderzoeken wat er met je mis is.

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 07:18

Oh wat naar! Zeker als je haar ziet aftakelen, verschrikkelijk dat er dan geen goede hulp komt Y;(

Ja je moet er inderdaad achter zitten, maar ben mijn vertrouwen in de dokter wat kwijt omdat ze in het voorjaar ook niet echt een goede hulp zijn geweest (ja je kunt geen vitaminen te kort hebben als gezonde jonge vrouw, zei ze terwijl ik voor de derde maal antibiotica moest nemen in 2maand 8)7 )

Blijven doorvragen dus...?

Tieneke

Berichten: 21680
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:20

Ik zou toch een figuurlijke vuist maken en blijven aandringen.
Een collega van mij had chronische sinusitis, heeft uiteindelijk operatief een klier laten wegnemen en heeft voorlopig veel minder last. Het hoeft bij jou daarom niet zo'n vaart te lopen, maar ik heb alleszins van mijn collega begrepen dat het pijn deed en ze er alleszins gek van werd.

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 07:37

Helaas worden de artsen enorm laks in handelen.
Ja het is enorm naar dat ik mijn moeder zie aftakelen ze is 51 en loopt al met een rolator en dat vind ik niet normaal voor een mens van die leeftijd.. Ik zelf zit met een schildklier ziekte (ziekte van hashimoto) de huisarts heeft door gebrek aan kennis bijna mijn gezondheid in groot gevaar gebracht... Het is dat mijn moeder een stokje voor heeft gestoken die ook ziek is... Door dit gedonder heb ik helemaal geen vertrouwen meer in die artsen die hen werk niet doen. En als ze het doen doen ze het minimum en zeggen dan ook nog heel leuk 'sorry mevrouw het zit tussen uw oren zal ik u een doorverwijzing geven aan een psycholoog.' Dan heb je ook nog de UWV die ook niet eens wilt meewerken... Dit gebeurt voor mijn neus waar ik bij zit helaas.

Evelijn

Berichten: 7692
Geregistreerd: 12-07-04
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:04

Is het deze ene lymfeklier die opgezet is of zin er meerdere actief? Kan je vaak zelf voelen in je oksel en je liezen. Opzich is opgezette klier juist een goed teken je immuunsysteem is iig aan het werk. Echter zou je toch graag willen weten waarom dan zou uitgebreide bloedtest wel handig zijn.

Paar jaar terug had ik ook opgezette lymfeklieren maar had echt knikkers in mijn hals zitten aan beide kanten. Werd ook vaak ziek en was echt oververmoeid. Ik bleek uiteindelijk Toxoplasmose te hebben een infectie ziekte die redelijk vaak voorkomt maar waar veel mensen maar weinig last van hebben. De parasiet is vooral schadelijke voor ongeboren kinderen. Toxoplasmose is zichtbaar in het bloed maar wordt iig in Nederland nauwelijks op geprikt.

Oh... en nog een tip...niet steeds aan je lymfeklier voelen. .daarmee activeer je hem ook en blijft hij dus groter. Ik weet het heen lastig maar zo hou je het deels zelf in stand.
Laatst bijgewerkt door Evelijn op 24-10-16 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:15

Opgezwollen amandelen kunnen lastig zijn. Bij mij begon het ook zo. Vaak een dag ziek. Onrustige keel. Niet echt heel lang en ernstig maar ook nooit echt over. Tot ik opeens een abces in m'n keel kreeg. Zeg maar droes :+ . Gelukkig was ik op dat moment net in Spanje. Daar zijn ze niet kinderachtig met dit soort dingen. Flink aan de antibiotica en het advies om in Nederland gelijk m'n amandelen er uit te laten halen. Dat werd natuurlijk weer een heel gesteggel met die huisarts. Tot ik bij de KNO arts kwam. Die heeft gelijk de volgende dag geopereerd omdat het alweer onrustig was.
Dus als je het niet vertrouwd, doorzetten bij je huisarts.

MonteKarlo

Berichten: 2199
Geregistreerd: 28-07-10
Woonplaats: Brabant

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-16 08:21

Zoals je zelf al aan geeft even naar een andere huisarts gaan, en als het kan laat dan even je bloed onderzoeken.
Omdat je zegt dat je er zelf geen goed gevoel bij hebt zou het fijn zijn als ze verder kijken.
We kunnen hier natuurlijk enge verhalen op gaan hangen maar de enige manier om erachter te komen wat er nu echt aan de hand is (of niet) is door langs een andere arts te gaan.
Succes ermee!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-16 08:45

Tieneke, dat is ook best heftig, gelukkig dat ie doorgezet heeft toen. Hoop inderdaad dat het zo ver niet zal komen.

Lolotje, phoe nee dat zou niet mogen... gelukkig dat je uiteindelijk toch gevonden hebt wat het is. Hopelijk nu voor je moeder ook.

Evelijn, het is enkel die rechts in mijn hals, en soms wil de linkse wel eens mee doen maar niet zo erg. Merkte het vooral ook tijdens het zwemmen, dat de zwelling me hinderde. Toxoplasmose had ik nog niet aangedacht, ben veel met katten bezig, en kattenbakvulling moeten ook gedaan, dus kan eventueel nog. En dankje voor de tip, ik blijf er vanaf :j

Jenny, ah vervelend als je keel zo ziek wordt. Gelukkig heeft het zich bij mij nog niet op mijn amandelen gezet, want die zou ik toch graag houden. Maar wat stom dat je dan zo moet door bikkelen om de hulp te krijgen die je nodig hebt.

MonteKarlo, daar heb je zeker geglijk in. Maar als de ha geen uitsluitsel geeft ga je toch zelf op zoek. Ik ga bij de studentenarts kijken om bloed te laten prikken. Misschien komt daar inderdaad iets uit.

Merell123

Berichten: 1026
Geregistreerd: 03-02-07
Woonplaats: De Rijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 00:49

Hea wat apart zeg! Ik heb afgelopen voorjaar ook langere tijd met opgezette (keiharde) lymfeklieren gelopen was verder alleen erg moe en lusteloos. Kwam bij de huisarts, die heeft inderdaad liezen, oksels ook gevoeld en voelde nog meer opgezette klieren, moest direct door om bloed te prikken. Werd stiekem zelfs bang van het zo snel direct actie ondernemen. Ben heel breed getest toen gelijk, en bleek toxoplasmose te hebben, dus voor een gezond (niet zwanger) iemand, eigenlijk vrij weinig aan de hand :).

Maar lees nu dus dat ik in m'n handjes moet klappen met zo'n huisarts! Snap niet waarom ze niet gewoon bloed laten trekken, dat betaal je toch zelf...

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 01:13

Ik heb hetzelfde gehad, gelukkig wel serieus genomen. Bij mij bleek pfeiffer de boosdoener te zijn die mijn lymfeklier steeds wakker hield. Uiteindelijk is 1 overactieve klier in mijn hals operatief verwijderd omdat ik er last van bleef houden.

Ik zou dus vooral aandringen op een uitgebreide bloedtest inclusief pfeiffer en toxoplasmose. Ook zeker even laten checken of het geen ontsteking is, ik heb driemaal een ontstoken lymfeklier en een ontstoken speekselklier gehad. Dan wordt het ook echt dik en warm,zeer pijnlijk. Laat je niet wegsturen!

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 09:15

Zou inderdaad gewoon meteen even moeten getest zijn geweest (man wat een zin :') ) :j
Toxoplasmose houd ik zeker ik mijn achterhoofd, pfeiffer kan ook aangezien ik dat wel in mijn bloed had maar niet meer actief. Wie weet was het toen toch niet goed opgelost en komt het nu boven, kan dat?

Ook calcium waardes wil ik laten testen.
Dokters afspraak staat voor deze namiddag.

Ondertussen wel keelpijn, maar dan links. Wel kunnen slapen zonder koorts.
Ben overigens heel blij dat mijn systeem terug zijn werk kan doen na een lente te zijn out geweest, maar dit is gewoon overdreven :=

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 15:48

Net terug van de dokter. Meteen bloed getrokken en vrijdag weet ik meer. Ze denkt zelf ook aan toxoplasmose of pfeiffer. Zeker omdat mijn keel opnieuw dikker staat zonder infectie.
Hopelijk vrijdag dus meer duidelijkheid. Pfeiffer zou vrij uitzonderlijk zijn, omdat je dat in principe niet zo snel achter elkaar kan hebben, maar goed, we zien wel.

Pandora2
Berichten: 19855
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:00

Hier ook al jaren een verdikte klier in mijn hals, maar dan de linkerkant. Schrok mij in het begin ook wezenloos toen dat ding telkens ging opspelen. Doc zei dat het mijn immuunsysteem was die aan het werk ging en dat het waarschijnlijk een restant van Pfeiffer is. Het is nu jaren later en ik voel idd aan die klier als er bacterien of virussen rondzwerven :D
Edit; heb destijds wel een echo gehad in het ziekenhuis omdat ik het zelf niet vertrouwde, maar niks aan de hand dus.
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 25-10-16 16:10, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:03

Heb ik een aantal jaar geleden ook gehad. Dat bleef aanhouden, koorts na een dikke week en toen antibiotica gehad. Na een week weer ineens gigantisch koorts en flauwvallen, bloed laten prikken en alles wat prima in orde. Niks wees op een ontsteking. Klier is wel weer normaal geworden na een paar weken, maar deed echt veel pijn. Heb later nog een echo gehad om te kijken, maar was ook prima.

Edit: toxoplasmose kan ook uitslag geven, ik was een week na de antibioticakuur ineens gevlekt :') Ik neem aan dat ze daar toen op hebben getest, maar de symptomen lijken er erg op. Maar moet zeggen dat ik me toen zo slecht voelde dat ik er niet naar heb gevraagd

Eunomia

Berichten: 7957
Geregistreerd: 29-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 16:23

Fijn dat je huisarts het nu wel serieus neemt en verder wil gaan onderzoeken. Ik hoop dat er wel iets uitkomt zodat je eindelijk weet wat het is, maar dat het niets ernstigs is.

Tegenwoordig moet je helaas erg aandringen bij huisartsen om fatsoenlijk onderzocht te worden.

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-16 17:00

Aria_zz schreef:
Net terug van de dokter. Meteen bloed getrokken en vrijdag weet ik meer. Ze denkt zelf ook aan toxoplasmose of pfeiffer. Zeker omdat mijn keel opnieuw dikker staat zonder infectie.
Hopelijk vrijdag dus meer duidelijkheid. Pfeiffer zou vrij uitzonderlijk zijn, omdat je dat in principe niet zo snel achter elkaar kan hebben, maar goed, we zien wel.

Het kan je nog verbazen. Ik heb twee keer pfeiffer (een pfeiffer-cel IN een pfeiffer-cel in het bloed)
Daarbij zijn geen antistoffen gevonden,dus beiden zijn nog actief. Het schijnt vaker voor te komen dus dat kan wel.

Goed dat er eindelijk verder gekeken wordt naar je. :)

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-16 20:14

Pandora, ja kan inderdaad ook zo iets zijn, wie weet.

Riraito, haha, wat gek! Gelukkig nog geen antibiotica hier, heb ik voldoende in het voorjaar gehad.

Nuray, was een andere Ha, eigenlijk gewoon een studentarts aangezien ik mijn ha niet meer zo vertrouw.
Maar die nam me wel meteen serieus gelukkig.

Tivoli, ah, dus het kan! Niet iets om naar uit te kijken, maar weten wat het is is ook wel zo fijn.

Nu vooral moe, gelukkig morgen geen lessen, dus ik blijf lekker binnen :brr: :D

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Opgezette (lymfe)klier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-16 09:55

Net de resultaten gehad.
Geen klierkoorts of toxoplasmose.
Was enkel te zien dat ik een infectie heb, viraal, en dat ik het wat moet afwachten.

Als ik toch last blijf hebben, komt er een echo van de klieren.

Ik ben toch blij dat het niets langdurigs is. Maar hoop dat het met rust dan toch verdwijnt. Nog niet helemaal duidelijk dus.