Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vicky_Belle

Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 09:22

Hoi iedereen,

omdat ik het soms moeilijk heb kindje te combineren met werken, huishouden en een verbouwing zoek ik handige tips :)
de zorg voor mijn paarden (3) op een weide lukt nog wel, maar extra tijd voor een wandeling of een lesje meepikken lukt me vaak niet. Mijn kindje is 22 maanden en ik kan hem nog niet meenemen naar de paarden omdat ze gewoon op de weide staan.
Ik weet dat er mensen zijn met nog meer kinderen die ook rijden dus het moet zeker kunnen.
Ik heb een hele handige truc door zoonlief in de kruiwagen te deponeren en zo kan ik bv makkelijk water geven of paaltjes verzetten maar langer dan een kwartiertje tot een half uurtje kan dat niet.

zijn hier mama's die soms ook gefrustreerd zijn omdat er gewoon geen extra tijd meer is voor de paarden?
spuug hier je gal !
Of heb je handige tips in time-management of kinder-bezighoud-therapieën terwijl jij naar de paarden gaat, zet ze dan hier neer, ik hoor het graag!

Nog snel even zeggen dat kindje achterlaten bij de papa geen optie is, manlief werkt elke dag tot 18.30u. Enkel de zondag hebben we een volledige dag samen tijd.

ps als het topic fout staat, verplaats deze gerust.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:30

Volpension :)

Als het je eigen wei is kun je natuurlijk ook creatief zijn he. Maar een veilig deel met zandbak, speelgoed etc waar hij kan spelen. Met 1,5 doet mijn dochter alles al graag na. Dus geef hem een kruiwagentje en een bezem + een hoop je stro.

Ik ga ook wandelen met mijn paard met kind in zo'n wandel rugzak bijvoorbeeld. Maar doorgaans rij ik gewoon savonds. Mijn man komt om 7-7:30 thuis en dan ga ik naar stal (heb 2 paarden).
Doordeweeks maak ik ook wel eens gebruik van wat kdv tijd voor een lesje. Ik werk 3-4 dagen per week.
Ik werk deels van huis dus als ik savonds werk kan ik overdag even rijden.

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 09:45

Hier twee kids en nr 3 op komst. Ik heb mijn paard in pension staan. Ik moet alleen de stal zelf doen, voeren en buiten/binnen zetten wordt gedaan. In het begin is het inderdaad lastig, maar je zou bijv een stukje af kunnen zetten (soort box maken) speelgoed erin. Nu ze iets ouder zijn is het makkelijker. Ik heb speelgoed in de zadelkast liggen en heb ze geleerd dat ze een hoekje van de bak mogen gebruiken. Ik kan nu ruim een half uur tot 3 kwartier rijden zonder "gestoord" te worden.

Vicky_Belle

Re: Paardrijdende mama's met weinig tijd - tips gevraagd !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 10:17

Tje 3 paarden op pension kan ik echt niet betalen hoor, zeker niet met onze verbouwingen, en ééntje (of nog erger 2) wegdoen ook niet.
De zandbak heb ik liggen en dat ging goed in het begin maar zoonlief wil toch steeds terug bij mij en als hij dan bij mij is wil hij terug naar de zandbak dus loopt hij teveel rond. ik vertrouw het zaakje niet met loslopende paarden, ik kan hem nog steeds niet aan zijn verstand brengen dat hij er niet gillend van plezier op af mag rennen! Een omheining rond de zandbak plaatsen heb ik nog niet gedaan.
Zijn er mama's bij wie dat goed gaat?

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 10:23

Sizzle schreef:

Mijn man komt om 7-7:30 thuis en dan ga ik naar stal (heb 2 paarden).

dat is hier ongeveer hetzelfde maar dan eten we samen en gaat kleintje naar bed, dus tegen dat dat allemaal achter de rug is, is het hier al 20.30u. Ik ga om 22.00u slapen omdat we weer vroeg opmoeten om 6.30 - 7u. Dus s'avonds rijden lukt niet, eerst nog naar paarden rijden (15min) en dan nog opzadelen en rijden is er gewoon niet genoeg tijd of heb ik minder slaap.
Werken doe ik 4 dagen in de week en minder werken is minder geld voor alles rond te krijgen.

renskesanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:28

je kan ook eventueel toch een bijrijdster/leaser/verzorgster zoeken. gewoon iemand die dan wel eens je paarden rijd die er dan ook wel voor betaald. dan hebben de paarden wat meer aandacht en worden wat vaker gereden en heb jij hulp en minder stress.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:29

Volpension en samen met mijn man doen is hier de oplossing. Wij hebben samen 1 paard (en 1 kind) en dat gaat prima. Onze dochter wist al heel vroeg dat ze bij de paarden rustig moest zijn, er niet op af mocht rennen en NIET bij de achterbenen mocht komen. Vanaf dat ze een jaar of 3 is mag ze ook in de bak tijdens het rijden maar dat mag alleen wanneer er 1 paard (de onze :) ) in de bak rijdt. Komt er een tweede paard bij moet zij netjes aan de kant blijven. Dat gaat prima. Ze is nu 5 en het wordt alleen maar makkelijker en leuker, omdat ze steeds meer zelf kan en begrijpt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:32

Mijn man legt onze dochter op bed.

Verder, tja keuzes maken.
Ik had eerst ook goedkope stalling maar dan moest ik langer in de auto.
Nu betaal ik veel meer. Kan net uit. Wordt het krap dan gaat er 1 paard weg.

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:38

http://www.babyhuisje.nl

Bovenstaand van die huisjes waar je tijdelijk je kind even in kan doen, kunnen ze nergens aan komen en niet weglopen.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:41

Zelf geen ervaring mee, maar een kennis "parkeerde" haar kind heel lang in een box die ze op stal of buiten had staan. En ja dat vond kindje niet altijd leuk, maar mee naar de paarden nemen was te gevaarlijk, vooral toen ze gingen lopen. Kindje is er toch aan gewend geraakt en heeft heel goed alleen leren spelen daardoor.
Trouwens ik weet dat het boerenbedrijven vaak ook zo ging/gaat. Daar moet de moeder vaak ook helpen en zitten kinderen vaak ook veel in de box, omdat ze dan veilig zijn.

Ander vraagje. Kun je geen oppas regelen voor je zoontje? Bijvoorbeeld een puber die een paar uurtjes overdag kan oppassen? Als je slim bent zorg je voor een puber die van paarden houdt. Wellicht kun je dan iets met gesloten beurzen regelen. Voor het oppassen mag ze dan ook rijden en helpen, dat scheelt jou dan ook weer tijd.
Ik neem aan dat je kindje nog een middagdut doet? Wellicht kunnen de buren dan met de babyfoon oppassen?
Over een poosje kan je kindje naar de peuterspeelzaal. Heb je weer een paar uurtjes opvang in de week.

Succes

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:42

Hier 2 kids en een man die van 5.30 tot 18.30 werkt en natuurlijk geen rijbewijs. :')
Mijn pony staat op vol pension en als we naar stal gaan, gaat m'n man dus mee en kan die met de kids bezig zijn.
Hier de afspraak dat ik in het weekend altijd kan rijden en door de weeks alleen als hij een keer vroeg thuis is :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:43

Vicky_Belle schreef:
Sizzle schreef:

Mijn man komt om 7-7:30 thuis en dan ga ik naar stal (heb 2 paarden).

dat is hier ongeveer hetzelfde maar dan eten we samen en gaat kleintje naar bed, dus tegen dat dat allemaal achter de rug is, is het hier al 20.30u. Ik ga om 22.00u slapen omdat we weer vroeg opmoeten om 6.30 - 7u. Dus s'avonds rijden lukt niet, eerst nog naar paarden rijden (15min) en dan nog opzadelen en rijden is er gewoon niet genoeg tijd of heb ik minder slaap.
Werken doe ik 4 dagen in de week en minder werken is minder geld voor alles rond te krijgen.

Je man kan het kind toch in bed leggen :?
Of zoek een leuke puber die graag een paar uurtjes oppast.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:43

deflin schreef:
http://www.babyhuisje.nl

Bovenstaand van die huisjes waar je tijdelijk je kind even in kan doen, kunnen ze nergens aan komen en niet weglopen.

Dat zijn "Lutjepotjes", daar sliepen onze kinderen altijd in op het kinderdagverblijf.

Denk dat TS meer heeft aan een grote box of een omheinde speelplek, omdat zoontje ook al loopt enzo.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:46

deflin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:47

Ja dan is idd een omheind stuk wel handig ja hihi.
Als de paarden op eigen grond staan kun je dat best maken idd. Zandbak er in en ander speelgoed en kan jij gewoon je gang gaan

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 10:50

Idd kind van 22 maanden wil echt niet meer in een box. Dat wilde die van ons met 9 maanden al niet meer. Maar vraag me ook af waar de man is in dit verhaal, als 1 van ons in de avond gaat rijden legt de ander ons kind in bed.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:05

SusanH schreef:
Idd kind van 22 maanden wil echt niet meer in een box. Dat wilde die van ons met 9 maanden al niet meer. Maar vraag me ook af waar de man is in dit verhaal, als 1 van ons in de avond gaat rijden legt de ander ons kind in bed.

Onze kinderen wilden met 9 maanden ook niet meer in "dat hok". Helaas, pindakaas, ik wil ook wel eens wat niet. En ik wilde ook dat ik ze ergens neer kon zetten, waar ik ze na 5 min weer terug zou vinden. Wilde ook wel eens rustig naar de wc of naar de voordeur kunnen of een wasje ophangen.
En ja dan gingen ze protesteren. Ging ik er naast zitten met een boek. Jij hebt jouw speeltjes ik de mijne. Oudste had dan na 5 min iets van "hmm, huilen helpt niet" en ging dan lekker spelen en heeft altijd heel goed zelf kunnen spelen. Jongste hield het veel langer vol, want die zag haar zus natuurlijk. Maar ook zij ging tot 15 maanden geregeld overdag in de box.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:14

Toen ik echt niemand had om regelmatig op te passen en er alleen voor stond ging het paardrijden ook echt niet. Uiteindelijk had ik wel opvang voor de kleine en kon ik weer 3 a 4 keer per week rijden.

Nu heb ik een hele lieve vriend die regelmatig op past en dan ga ik rijden, of als de kleine naar haar vader gaat.

Nu studeren mijn vriend en ik nog, dus hebben we geluk met vaak kortere dagen en dus meer tijd, maar mijn vriend gaat straks ook fulltime werken dus dan zal ik het rijden ook moeten beperken naar de avonden/weekenden. Als ik in de avond zou rijden (ik moet zelf ook echt uiterlijk om 11 uur gaan slapen anders ben ik niks waard) zou ik zelf gewoon vroeg eten (rond 5 uur ofzo) en dan zou ik naar stal gaan als vriendlief thuis komt, legt hij haar op bed en ben ik weer ruim voor 11 uur thuis. Dat zou bij jullie ook kunnen toch? Minder gezellig qua eten/tijd met je vent, maar wel weer tijd voor jezelf/je paardje(s)...

Als hij om half 7 klaar is, jij zorgt dat je al gegeten hebt en meteen vertrekt als hij thuis is dan ben je rond 7 uur op stal gok ik? Ff opzadelen, dan rijden van half 8 tot half 9 ongeveer, afzadelen en naar huis dan ben je netjes voor 10 uur thuis en kun jij ook op tijd op bed.

Het is passen en meten, keuzes maken en een goede oppas (partner of een betaalde oppas) is gewoon echt een must. Ik durf die van mij (nu bijna 2,5 jaar) niet zonder toezicht ergens neer te planten. Als ze straks ouder is zou ze gewoon mee kunnen, maar dat duurt nog wel even gok ik.

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:27

Oef, dat probleem ken ik ja, maar de oplossing heb ik ook nog niet gevonden...
Eigenlijk was het de bedoeling dat ik geen paarden meer zou hebben. Voor mijn sportpaard-to-be heb ik tijdens mijn zwangerschap een nieuwe thuis gezocht, want haar uitbrengen zat er de eerste jaren toch niet meer in. Maar door omstandigheden is mijn eerste eigen pony (lang verhaal, doet er verder niet toe) weer bij mij terecht gekomen. Dus nu zit ik TOCH nog met een paard :P
Ik heb een geweldige vriendin bij wie ze op de weide mag staan in vol pension, maar om op bezoek te gaan ben ik toch een klein uur enkele reis kwijt, niet iets waar ik regelmatig tijd voor kan maken dus. Ondertussen heb ik hier in de buurt wel eens rondgekeken, maar de volpension opties hier zitten rond de 300€. Dat is het me gewoon niet waard om heel misschien, als de planeten juist staan en de goden het toelaten, 2x/week er even heen te kunnen.
Voorlopig heb ik dus op papier een paard, maar in de praktijk loopt dat toch een beetje anders :+

Hoe andere mama's die ik ken het oplossen: Sommigen hebben het geluk dat ze op een heel fijne stal staan waar altijd wel iemand is die wil oppassen tijdens de 3 kwartier dat je daadwerkelijk op je paard zit. Ik heb zelfs een box in de kantine weten staan :D Toen ik als puber net niet in de stallen sliep, maar verder wel op de manege "woonde", kreeg ik af en toe mijn avondeten getrakteerd als ik de kinderen entertainde terwijl moeders even gingen rijden. Dat vonden we toen een prima deal :)
In diezelfde categorie: als je ze in vol pension zet, dan ben je op de meeste dagen ook echt alleen de tijd van het rijden kwijt. Wellicht valt het dan af en toe wel af te spreken met je man, zo lang dat niet elke dag is.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 11:57

Ik zou inderdaad ook voor oppas kijken, of dat je man bijvoorbeeld 3 x in de week savonds je kleintje op bed legt.

Of dat je voor doordeweeks af en toe oppas heb, zodat jij op je gemakkie naar stal kunt.

Hier is uk nog onderweg, mijn pony's gaan nu voorlopig in fullpension.
zodat ze in ieder geval een schone stal, water en hooi hebben, en ook binnen en buiten gezet worden.
en ik zelf mijn tijd in kan delen wanneer ik kan gaan.
Dus ook mijn vriend past savonds op, en als ik eens overdag wil, kan ik kleine uk even bij oma brengen.

voorderest zal ik hem ook gewoon lekker regelmatig meenemen in de draagdoek :)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:31

Ja hier zitten wel een paar goede tips tussen! Ook leuk om te horen dat andere moeders dat ook allemaal moeilijk vinden dus ik ben niet alleen :)

Even een paar vragen beantwoorden:
Ik heb momenteel voor 1 van de paarden een hele lieve verzorgster maar deze heeft CVS en komt in een slechte periode weinig. Verder heb ik 2 eerdere verzorgers gehad maar dat ging niet goed en ik ben blij met de huidige maar nieuwe verzorgers hoeft voor mij niet.

Dan is er nog het probleem met het materiaal, dat ligt namelijk thuis. Ik heb (dure) westernzadels voor de paarden die ik niet op de wei durf achterlaten.

SusanH: zoontje is nog te klein om dingen te snappen welke kant gevaarlijk is, de woorden voorkant en acherkant zijn nog complexe begrippen voor hem, ik trek hem wel weg van de acherkant en duw hem naar het hoofd maar hij moet het gewoon nog leren. Alles op zijn tijd :j Hij is al heel lief als het paard op hem afstapt dus daar ben ik ook al blij mee!

Deflin: leuk idee zo'n babyhuisje maar kindje is al veels te groot :o

Marie11: ik heb geen box maar een schuilstal die ik niet kan afsluiten.
Ook het middagdutje-idee is leuk als de paarden aan huis staan, ik moet 10min tot een kwartier rijden naar de weide.

En ik kijk HEEL HARD uit als kleintje naar de peuterschool kan, dan heb ik het inderdaad veel makkelijker! maar dat kan pas mei/juni volgend jaar dus nu moet ik het nog even zonder doen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:37

SusanH schreef:

Jip ! de box kan alleen als de inhoud heel erg interessant is, anders is zijn volgende projectje de box afbreken :j

Mijn man werkt zelfstandig, hij verkoopt keukens en is vaak maar laat thuis omdat hij dan de afspraken heeft met de klanten. Soms is dat zelfs pas om 20.00u en jammergenoeg weten we nooit op voorhand of een afspraak uitloopt of niet. Frustrerend want dan ga ik ook gelijk zagen tegen hem maar het zijn wel onze inkomsten. Ik kruip trouwens ook vroeg in mijn bed dus s'avonds is gewoon te nipt.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 13:38

Vicky_Belle schreef:
Ja hier zitten wel een paar goede tips tussen! Ook leuk om te horen dat andere moeders dat ook allemaal moeilijk vinden dus ik ben niet alleen :)

Even een paar vragen beantwoorden:
Ik heb momenteel voor 1 van de paarden een hele lieve verzorgster maar deze heeft CVS en komt in een slechte periode weinig. Verder heb ik 2 eerdere verzorgers gehad maar dat ging niet goed en ik ben blij met de huidige maar nieuwe verzorgers hoeft voor mij niet.

Dan is er nog het probleem met het materiaal, dat ligt namelijk thuis. Ik heb (dure) westernzadels voor de paarden die ik niet op de wei durf achterlaten.

SusanH: zoontje is nog te klein om dingen te snappen welke kant gevaarlijk is, de woorden voorkant en acherkant zijn nog complexe begrippen voor hem, ik trek hem wel weg van de acherkant en duw hem naar het hoofd maar hij moet het gewoon nog leren. Alles op zijn tijd :j Hij is al heel lief als het paard op hem afstapt dus daar ben ik ook al blij mee!

Deflin: leuk idee zo'n babyhuisje maar kindje is al veels te groot :o

Marie11: ik heb geen box maar een schuilstal die ik niet kan afsluiten.
Ook het middagdutje-idee is leuk als de paarden aan huis staan, ik moet 10min tot een kwartier rijden naar de weide.

Een box kun je zo bij de kringloop ofzo halen. Hoeft immers niet nieuw te zijn, gaat erom dat je zoontje op 1 veilige plek blijft.

En ik kijk HEEL HARD uit als kleintje naar de peuterschool kan, dan heb ik het inderdaad veel makkelijker! maar dat kan pas mei/juni volgend jaar dus nu moet ik het nog even zonder doen.

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:40

bakkabouter schreef:
Oef, dat probleem ken ik ja, maar de oplossing heb ik ook nog niet gevonden...
Eigenlijk was het de bedoeling dat ik geen paarden meer zou hebben. Voor mijn sportpaard-to-be heb ik tijdens mijn zwangerschap een nieuwe thuis gezocht, want haar uitbrengen zat er de eerste jaren toch niet meer in. Maar door omstandigheden is mijn eerste eigen pony (lang verhaal, doet er verder niet toe) weer bij mij terecht gekomen. Dus nu zit ik TOCH nog met een paard :P
Ik heb een geweldige vriendin bij wie ze op de weide mag staan in vol pension, maar om op bezoek te gaan ben ik toch een klein uur enkele reis kwijt, niet iets waar ik regelmatig tijd voor kan maken dus. Ondertussen heb ik hier in de buurt wel eens rondgekeken, maar de volpension opties hier zitten rond de 300€. Dat is het me gewoon niet waard om heel misschien, als de planeten juist staan en de goden het toelaten, 2x/week er even heen te kunnen.
Voorlopig heb ik dus op papier een paard, maar in de praktijk loopt dat toch een beetje anders :+

Hoe andere mama's die ik ken het oplossen: Sommigen hebben het geluk dat ze op een heel fijne stal staan waar altijd wel iemand is die wil oppassen tijdens de 3 kwartier dat je daadwerkelijk op je paard zit. Ik heb zelfs een box in de kantine weten staan :D Toen ik als puber net niet in de stallen sliep, maar verder wel op de manege "woonde", kreeg ik af en toe mijn avondeten getrakteerd als ik de kinderen entertainde terwijl moeders even gingen rijden. Dat vonden we toen een prima deal :)
In diezelfde categorie: als je ze in vol pension zet, dan ben je op de meeste dagen ook echt alleen de tijd van het rijden kwijt. Wellicht valt het dan af en toe wel af te spreken met je man, zo lang dat niet elke dag is.

vol-pension is klinkt inderdaad heel verleidelijk, maar ik kan maar 1 paard op vol pension betalen. En dan liefst na de verbouwingen (en die dreigen uiteraard nog lang te duren wegens gebrek aan tijd, allemaal heel frustrerend, ik moet gewoon de lotto winnen zodat ik tijd en geld heb !)

Vicky_Belle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-15 13:46

@marie11 die box is wel een goed idee hoor, ik ga wel even kringwinkelen en kijken of ik zoiets vindt, misschien maken van paletten of iets dergelijks :-)

Zijn er eigenlijk nog mama's die hun paarden ergens op een weide hebben staan?