Zelf rug kraken/knakken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Zelf rug kraken/knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:05

hoi bokkers!

ik heb een erg irritant probleempje.
Het begint al als ik wakker word, mn rug voelt stijfjes en pijnlijk aan, ik ''kraak'' mn rug en alles voelt weer prima.

Alleen, dit gebeurd wel ruim 8 keer per dag, als het niet meer is.
Als ik een tijdje mn rug niet heb ''gekraakt'' dan krijg ik ontzettend veel pijn in mn rug, vervolgens ''kraak'' ik 'm en ben van de pijn af.

Het kraken van mn rug heeft hetzelfde principe als het bijvoorbeeld knakken van je vingers, het is niet goed voor je, toch? Dat is wat ik vele hoor zeggen.

Ik ''kraak'' mn rug als ik lig of zit, hou mn onderbenen recht, maar draai mn bovenlichaam een kwartslag. Vervolgens hoor je een hoop gewrichtjes(?) knakken.

Weet iemand wat ik hiermee aan moet? Als het echt zo slecht voor je is zoals ze zeggen, loop ik er over misschien 20 jaar wel heel krom bij o.i.d. ..

Wie kan mij helpen?

upendo

Berichten: 22277
Geregistreerd: 19-02-08

Re: Zelf rug kraken/knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:06

De fysio. :Y)

Paulusjuh

Berichten: 4707
Geregistreerd: 30-11-03
Woonplaats: Capelle a/d ijssel

Re: Zelf rug kraken/knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:08

8 x per dag vind ik erg veel. Ik loop ook voor mijn rug bij de fysio. Als ik sochtends veel last heb dan heb ik inderdaad ook een oefening om het los te maken (soort van kraken hoor je dan idd).

Te vaak doen is zeker niet goed, het heeft te maken met ontsnappend vocht tussen je gewrichten oid.

Goof

Berichten: 28788
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Zelf rug kraken/knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:11

Ik deed het voorheen ook meerdere keren per dag. Mijn rug voelde dan weer los en fijn, maar het keerde altijd terug na een x aantal uren.
Op gegeven moment ben ik gestopt met het loskraken en stom genoeg voelt het na een (hele) tijd veel beter. Mijn rug is minder pijnlijk, blijft losser en ik heb niet meer de behoefte om te kraken.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:15

Ik heb exact hetzelfde, en kan ook echt alles knakken. Enkels, onderrug, bekken (ja, echt), bovenrug, nek etc. Ik ben een tijd terug lelijk van het paard gevallen en ben daardoor scheef komen te staan. Op een gegeven moment wordt het een gewoonte; eerst rug rechtmaken en daarna opstaan. Inmiddels ben ik bij de vierde fysio. In het begin knakte ik veel, maar ik merk dat mijn lichaam steeds meer het 'korset' aanneemt en aan blijft houden van wat hij mij aanbiedt. Er zijn nog genoeg problemen te behandelen, maar ik kan zelf steeds minder verschuiven. De fysio legde mij uit dat dit kwam doordat mijn spieren niet sterk genoeg zijn om het korset dat aangeboden werd, vast te houden. Dit wordt wel beter. Mijn advies: er wel iets aan gaan doen, zoek een goede(!) fysio.

Ik heb ook een fysio gehad die zei 'sommige mensen zijn niet helemaal recht', en daar ging ik met net zo veel last heen als dat ik er vandaan kwam. Spieren werden niet losgemaakt 'want sommige mensen hebben nu eenmaal zulke spieren', terwijl ik er overduidelijk wel last van had.
De fysio die ik nu heb ik fantastisch. En hij behandelt mijn paard ook :Y) .

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:16

Idd, ga naar een fysio. Het is een soort "verslaving" geworden bij jou, dat heb ik wel eens vaker gezien in de praktijk. Die jongen had een prima functionerende nek, maar voelde voor hem ook stijf en daarom kraakte hij hem. Hij stopte een week met kraken en had direct al een stuk minder last.

Je zult eerst door een vervelende periode moeten. In die periode moet je zorgen dat je je spieren versterkt, zodat je rug weer belastbaarder wordt/

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:17

Joukje_04 schreef:
Ik heb exact hetzelfde, en kan ook echt alles knakken. Enkels, onderrug, bekken (ja, echt), bovenrug, nek etc. Ik ben een tijd terug lelijk van het paard gevallen en ben daardoor scheef komen te staan. Op een gegeven moment wordt het een gewoonte; eerst rug rechtmaken en daarna opstaan. Inmiddels ben ik bij de vierde fysio. In het begin knakte ik veel, maar ik merk dat mijn lichaam steeds meer het 'korset' aanneemt en aan blijft houden van wat hij mij aanbiedt. Er zijn nog genoeg problemen te behandelen, maar ik kan zelf steeds minder verschuiven. De fysio legde mij uit dat dit kwam doordat mijn spieren niet sterk genoeg zijn om het korset dat aangeboden werd, vast te houden. Dit wordt wel beter. Mijn advies: er wel iets aan gaan doen, zoek een goede(!) fysio.

Ik heb ook een fysio gehad die zei 'sommige mensen zijn niet helemaal recht', en daar ging ik met net zo veel last heen als dat ik er vandaan kwam. Spieren werden niet losgemaakt 'want sommige mensen hebben nu eenmaal zulke spieren', terwijl ik er overduidelijk wel last van had.
De fysio die ik nu heb ik fantastisch. En hij behandelt mijn paard ook :Y) .


W.ijers?

Safiera

Berichten: 7570
Geregistreerd: 19-09-06
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:20

Ik doe het ook voordat ik opsta en voordat ik ga slapen. En dan meerdere keren achter elkaar tot alles 'goed' zit.
Ik draai liggend mijn benen de ene kant op en mijn schouders de andere. Knakt dus, en ik kan zo verschillende plekken knakken.

Volgens mij kan het geen kwaad, mijn trainer en fysio vinden het niet erg. Kreeg vandaag nog de opmerking dat mijn rug zo lenig was qua rotatie.

Maar ik weet inmiddels veel over mijn eigen rug (het is er een die op meerdere plekken gebroken is geweest en waar ik nogsteeds veel pijnklachten aan heb). Ik zou je adviseren om toch eens langs een fysio te gaan, het feit dat je steeds sneller pijn hebt waardoor je weer moet knakken is niet goed. Misschien zijn je spieren wel zo gespannen dat die steeds de boel scheef trekken (wat je dan weer recht knakt) ik noem maar iets. Misschien is er een oorzaak voor de pijn te vinden. Het knakken op zich hoef je je niet veel zorgen om te maken. De pijn tussendoor lijkt me eerder zaak om uit te gaan zoeken. Succes! :)

Qimm

Berichten: 15162
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:23


Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:26

rindin schreef:
Joukje_04 schreef:
Ik heb exact hetzelfde, en kan ook echt alles knakken. Enkels, onderrug, bekken (ja, echt), bovenrug, nek etc. Ik ben een tijd terug lelijk van het paard gevallen en ben daardoor scheef komen te staan. Op een gegeven moment wordt het een gewoonte; eerst rug rechtmaken en daarna opstaan. Inmiddels ben ik bij de vierde fysio. In het begin knakte ik veel, maar ik merk dat mijn lichaam steeds meer het 'korset' aanneemt en aan blijft houden van wat hij mij aanbiedt. Er zijn nog genoeg problemen te behandelen, maar ik kan zelf steeds minder verschuiven. De fysio legde mij uit dat dit kwam doordat mijn spieren niet sterk genoeg zijn om het korset dat aangeboden werd, vast te houden. Dit wordt wel beter. Mijn advies: er wel iets aan gaan doen, zoek een goede(!) fysio.

Ik heb ook een fysio gehad die zei 'sommige mensen zijn niet helemaal recht', en daar ging ik met net zo veel last heen als dat ik er vandaan kwam. Spieren werden niet losgemaakt 'want sommige mensen hebben nu eenmaal zulke spieren', terwijl ik er overduidelijk wel last van had.
De fysio die ik nu heb ik fantastisch. En hij behandelt mijn paard ook :Y) .


W.ijers?


haha ja :P

Peelie

Berichten: 13415
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: Zelf rug kraken/knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-13 23:31

Het kraken van vingers, polsen, rug, nek oid. is NIET schadelijk en je kan er geen artrose oid van krijgen wat veel mensen zeggen.

Als je echt last hebt van je rug, zou ik zeggen ga langs de fysio. :)

Sweetgirl1
Berichten: 4549
Geregistreerd: 17-10-07

Re: Zelf rug kraken/knakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-13 11:35

Dan zou ik nu ook reuma moeten hebben. Als ik te lang zit dan gaan me gewrichten vast zitten dan kraak ik ook, Soms doet het 2 seconde pijn en daarna niet meer