Ben ik overspannen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:29

hotchocolat schreef:
EMDR doen ze ook niet bij iedereen.

Dat klopt, helaas. Een klein percentage clienten kan het echt niet aan. Een groot aantal therapeuten kent de methode niet of maar half. En het kan idd heftig zijn/ worden, maar binnen emdr zijn daar een fiks aantal manieren voor om dat te "managen". Als een therapeut die manieren niet kent, heeft het op zich wel zin om in die combinatie geen emdr te gaan doen, als client heb je een therapeut naast je nodig, die op dat moment volledig vertrouwen heeft in het proces.
Maar het is wel jammer, als een client de methode niet krijgt aangeboden, omdat de therapeut er niet goed in is.

hotchocolat schreef:
Janneke2, rustig aan hoor. Ik heb ook PTSS. Mij is verteld dat je bij en gebeurtenis (auto ongeluk of noem maar wat op) je weer een terugval kan krijgen.

;) Goed dan, ik ben weer kalm.... :j
Maar "dat je een een terugval kunt krijgen" (...oliebol happens...) is iets heel anders dan "een trauma, dat blijf je je hele leven met je meezeulen".

hotchocolat schreef:
Het is helemaal niet zo dat als je EMDR hebt gehad je verder nooit meer ergens last van krijg.
Ik heb toen ook om EMDR gevraagd en dat is bij mij geweigerd, mijn zus heeft het wel gehad. Toch was ons geval (mij en mijn zus) erg genoeg om in de krant te komen.
...als gezegd: soms kan je leven een nieuwe wending nemen en ook dat kan emdr niet altijd "voorkomen", dat je dan nog een hoeveelheid pijn tegenkomt.
En helaas: emdr kent formeel drie gedeelten: "verleden, heden en toekomst" - veel therapeuten doen alleen het deel mbt. het verleden. Dat is heel jammer. Tijdens emdr moeten er herhaaldelijk keuzes worden gemaakt - en om gegronde redenen hoort een therapeut zo veel mogelijk op de pijnlijke opties in te gaan. Als dan "het verleden deel" klaar is, heeft het beslist zin, het deel mbt. het heden aan te pakken: daar zitten vaak nog de kleinere "uitlopers" van het trauma en ik vond het heerlijk, om ook dat de nek om te draaien. Idem mbt. het deel over de toekomst.

En nogmaals: balen, dat emdr jou is geweigerd...!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 18-11-13 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 11:35

Ik heb ook EMDR gehad. Heeft toen goed geholpen. Mij mij kwam de PTSS door mijn bevalling. Ik heb het toen net overleefd. Placenta wou niet komen heel veel bloedverlies (thuisbevallen).
Het ging na de EMDR echt veel beter. Nu 6 jaar geleden behandeld. Werd vooral gefocust op het verleden.

Volgens de dokter wil ik die controle extreem houden omdat ik bij de bevalling de controle kwijt was en dat nooit meer wil laten gebeuren.
Ze sprak echt van een terugval. Omdat de PTSS nooit helemaal weg is.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 11:43

khorizon schreef:
Bij mij kwam de PTSS door mijn bevalling. Ik heb het toen net overleefd. Placenta wou niet komen heel veel bloedverlies (thuisbevallen).

Brrr....!!!! Geen kleinigheid! :(:)
khorizon schreef:
Het ging na de EMDR echt veel beter. Nu 6 jaar geleden behandeld. Werd vooral gefocust op het verleden.
Fijn, dat het toen goed werkte! En wellicht heeft het nu zin, om meer nadruk te leggen op heden en toekomst - en idd dingen met controle.
khorizon schreef:
Volgens de dokter wil ik die controle extreem houden omdat ik bij de bevalling de controle kwijt was en dat nooit meer wil laten gebeuren.

Ja - en groot gelijk heb je - "dat nooit meer"!! Alleen: als de pijn van het trauma weer op gaat spelen (door wat voor trigger dan ook) wil je idd vaak meer controle hebben, dan menselijkerwijs mogelijk is.
khorizon schreef:
Ze sprak echt van een terugval. Omdat de PTSS nooit helemaal weg is.
De herinnering aan een trauma gaat idd nooit weg, maar dat hoeft niet erg te zijn. Die herinnering hoeft geen pijn te doen.
En onder invloed van "iets" kan de pijn, de stress, de noem het maar op terugkomen, dat klopt.

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re: Ben ik overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 15:04

Het gesprek is goed gegaan. Ze vond het goed van mij dat ik aan de bel trok. Want ze weet dat ik het moeilijk vind om hulp te vragen.
Ze heeft mij aangemeld bij de bedrijfsarts om te gaan kijken wat voor belasting ik aan kan en of er op het werk ook nog hulp kan worden geboden.
Met de bedrijfsarts moet ik afspreken hoeveel uur ik kan werken. Maar dat ik tijdelijk wat minder ga werken lijkt haar verstandig.

Heb me weer veel te druk gemaakt over dit gesprek.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-13 16:08

......nou, dan nu maar eens goed doorademen en ontspannen! ;)

Zonder gekheid: heel fijn, dat ze gewoon met je meedacht en je zelfs nog een compliment gaf voor assertief zijn! :) :)

Heb je zelf al ideeën over hoe veel je de komende tijd wilt/ kunt werken?
En vooral je werk niet gaan sparen ten koste van jezelf! !

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re: Ben ik overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-13 16:47

Ik zit te denken aan 3x 4uur.

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-13 12:52

Ik heb nog steeds niks van de bedrijfsarts gehoort. En nu kreeg ik net een mail dat mijn leidinggevende ook voor lange tijd uit de roulatie is.

Ik heb werkelijk geen idee wat ik nu moet doen. Mischien is mijn leidinggevende wel vergeten mij aan te melden bij de bedrijfarts.

Martie

Berichten: 2392
Geregistreerd: 17-06-04
Woonplaats: Zuid-oost Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-13 14:51

Je zou het na kunnen vragen bij de bedrijfsarts maar ook aan degene die nu de taken van je leidinggevende waarneem of de baas daar weer van.
Je wilt toch even duidelijkheid hierover dus dat kan je gewoon vragen.

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re: Ben ik overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-13 12:03

Morgen heb ik een afspraak bij de bedrijfsarts. Eindelijk komt er schot in de zaak. Want ik merk dat het steeds slechter gaat. Heb ook een gesprek gehad met de vervangende leidinggevende. Dit is mijn oude leidinggevende. Ging goed.
Deze week wordt ik ook gebeld door de therapeut. De huisarts was bij de aanmelding vergeten de verwijsbrief te doen. Het liep allemaal niet echt lekker.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 14:19

Hoi Khorizon,

fijn, als er tenminste schot in de zaak gaat komen...! Duidelijkheid kan ook rust geven dus dat is niet verkeerd.

Sucses met de afspraken!

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re: Ben ik overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 11:19

Ben bij de bedrijfarts geweest. De komende 2 weken werk ik halve dagen en dan kan er gekeken worden of het weer uitgebreid kan worden. Het is een richtlijn zei de bedrijfsarts en ik moet zelf aangeven wat ik aankan met uitbreiden.
Kreeg gisteren ook een brief van indigo. Wordt binnen 10 dagen gebeld.

Janneke2

Berichten: 22755
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:02

Hoi Khorizon,

First things first: zit je inmiddels iets beter in je vel..?

"Het is een richtlijn" klinkt mij erg vrijblijvend in de oren, zo van: "ach, dit is wel de standaard, maar we passen het aan aan de individuele omstandigheden..."

En een poos terug schreef je, dat je dacht aan 3x4 uur, lijkt dat op dit voorstel...? (Halve dagen kan ook 5x4 uur zijn?)

En neem vooral alle ruimte om als dat aan de orde is, te zeggen:"Nee, de richtlijn is mij te zwaar"!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 12-12-13 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Aria_zz

Berichten: 5515
Geregistreerd: 01-08-08
Woonplaats: Oostenrijk.

Re: Ben ik overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-13 12:10

Fijn dat er toch een gesprek is gekomen en dat ze het ook echt willen doen voor je,
ik weet dat er andere gevallen bestaan...
Maar idd wat Janneke zegt, als het je toch te zwaar is, geef het ook aan, anders is het best nuteloos en jammer want dan heb je het juiste effect/rust niet

khorizon

Berichten: 401
Geregistreerd: 28-02-05
Woonplaats: Breukelen

Re: Ben ik overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-13 12:54

Janneke2: Helaas zit ik nog niet beter in mijn vel. Vooral het feit dat ik zelf overal achteraan moest leverde nogal wat stress. Ik werk 3 dagen per week ze hebben naar mijn voorstel geluisterd.
De bedrijfsarts gaf aan dat ze niet in de toekomst kan kijken en ze daarom met deze richtlijn verder gekeken gaat worden. Ze wilt ook dat ik regelmatig met mijn leidinggevende praat om te kijken wat de vorderingen zijn.
Ik wil pas als de therapie is gestart kijken of ik meer kan werken eerder lijkt me niet verstandig.

Aria_zz: Ik ben ook blij dat ze wat voor me willen doen. Maar voel me wel wat opgejaagd door 2 weken halve dagen en dan kijken of ik kan opbouwen. Ze heeft wel gemeld dat ze verwacht dat ik volledig herstel. En weer normaal belast kan worden.