Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:27

Natuurlijk heeft ieder verhaal 2 kanten, en hoe de artsen verder denken e.d. Weten wij natuurlijk niet..
Laten we hopen dat uit het dossier een hoop duidelijk word.

lucifertje

Berichten: 5609
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: in ut stedje van lol en plezeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:28

Een heel erg raar verhaal. Misschien een vreemd idee wat niet fijn is voor je vriendin. Als de artsen het niet blijven geloven, kan je dan de aanval niet filmen zodat je hard bewijs hebt dat ze niet faked?

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 17:34

De aanvallen zijn gefilmd.. Ze heeft zelfs n tijdje onder cameratoezicht geleefd zodat alle aanvallen opgenomen werden.. Ook hoe ze viel voor een aanval e.d.

Anoniem

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:37

En daaruit is iets geconcludeerd?

lovelys
Berichten: 1091
Geregistreerd: 13-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 17:39

Er zij hier al veel tips gegeven en ik denk dat het nu gewoon tijd is om dingen te gaan regelen en niet strakjes of wat dan ook.

Neem iemand in de hand die weet wat over rechten en plichten van een ziekenhuis en doktoren en psychiaters. Er zijn gezondheidsjuristen of in die richting.
Vraag het patiënt dossier aan.
Bel je verzekering en leg uit wat het probleem is.
Ga via de husarts naar een goed erkende psychiater en als het ook ff kan naar een psycholoog.

Probeer dit gewoon allemaal zo snel mogelijk te doen. Liefst moet een deel al geregeld zijn voor dat je vriendin een nieuwe aanval krijgt.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 19:32

(Ik schrijf 'je' maar ik begrijp dat het je vriendin is. Dus het is tegen haar gericht :) )
Ik zou dossier opvragen, rechtsbijstand zoeken, een klacht indienen, en zorgen dat je vriendin alle communicatie met de artsen vanaf nu opneemt. Dus gewoon zo'n bandrecordertje (of met je foon) en alles registreren. Zodat je gewoon kunt aantonen: eerst belooft de arts duidelijk dit of dat, en daarna draaien ze ineens om. Dat geeft ook een stuk zekerdere basis voor een klacht. De arts hoeft er geen toestemming voor te geven: als je zelf deelnemer aan het gesprek bent mag je dat ook opnemen. Al zullen ze het niet leuk vinden als je het ooit gebruikt. (Maar goed. Leuk is het toch al niet meer...)

Ook zou ik zeker opzoeken welke mogelijkheden er zijn om dat hele psychiatrische deel uit het dossier te schrappen. Je mag namelijk vragen om je dossier te laten verwijderen, of om zelf een verklaring toe te voegen. Dit staat geregeld in de WGBO. Daar staan artsen ook niet om te springen, dus juridische hulp lijkt me hier zeker op z'n plek omdat dit een behoorlijk complexe situatie is en je wilt het echt helemaal verwijderd hebben. Je hebt voor zover ik weet recht op 1 gratis informatiegesprek met een advocaat. Hoe het verder zit weet ik niet, maar ik zou dit echt goed aanpakken. En ook zou ik met de advocaat overleggen wat je kunt doen op het moment dat je de deur uitgezet wordt.

Als je je dossier verwijderd hebt kun je de noodzakelijke gegevens in een SOS-label meenemen, zodat het toch beschikbaar is bij de EHBO.

Mogelijk kunnen patientenverenigingen (Epilepsiefonds of Ehler-Dahnlos dus) ook nog iets betekenen.

Verder: heel veel sterkte. Vreselijk als je door zo'n stempel achtervolgd wordt. :\ En helaas vind ik het niet eens helemaal onvoorstelbaar :n

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:02

Haar huisarts zou precies moeten weten welke wegen te bewandelen. Mijn idee zou zijn gewoon dossier opvragen en een afspraak maken in een ander ziekenhuis en het hele verhaal uitleggen met als referentie haar eigen huisarts.

Daarnaast als het indd zo is een klacht indienen zowel tegen die artsen die niet verder wilde helpen als tegen de psycholoog voor onzorgvuldig handelen. Al kan je eigenlijk de artsen bijna niks kwalijk nemen als zoiets in haar dossier staat. Zij moeten ervanuit kunnen gaan dat dat klopt en indd zulke mensen wegsturen anders blijf je bezig.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:12

bliver schreef:
Al kan je eigenlijk de artsen bijna niks kwalijk nemen als zoiets in haar dossier staat.


Natuurlijk wel. Je ontzegt iemand noodzakelijke zorg. Ik vind daar eigenlijk geen goede excuses voor te verzinnen...

(Even puur hypothetisch omdat ik ervan overtuigd ben dat dit NIET voor de vriendin van de ts geldt, maar stel dat er een persoon is die werkelijk munchhausen heeft. Dat is ook een aandoening. Die kun je dan toch evenmin de straat op sturen met een schouder uit de kom? Je stuurt iemand met een psychose die z'n polsen snijdt toch ook niet weg om die persoon een 'lesje' te leren?)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:15

het gaat erom dat in haar dossier blijkbaar staat dat ze aan munschhausen lijd en de artsen er dus vanuit gaan dat zij het express doet. en ook het terugzetten tegenwerkt. Dan is het toch logisch dat die artsen haar dan niet meer helpen als zij ervanuit gaan dat dat meisje het express doet. Als mensen dingen doen voor aandacht dan moet je om dit te voorkomen ze geen aandacht schenken. Dat hebben ze in dit geval gedaan. Misschien wel onterecht, maar die artsen moeten er vanuit kunnen gaan dat wat in haar dossier staat klopt. Het is dan een fout van die psych en niet van die artsen.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 20:53

bliver schreef:
het gaat erom dat in haar dossier blijkbaar staat dat ze aan munschhausen lijd en de artsen er dus vanuit gaan dat zij het express doet. en ook het terugzetten tegenwerkt. Dan is het toch logisch dat die artsen haar dan niet meer helpen als zij ervanuit gaan dat dat meisje het express doet.


Dat vind ik dus eigenlijk helemaal niet logisch.

Citaat:
Als mensen dingen doen voor aandacht dan moet je om dit te voorkomen ze geen aandacht schenken.


Dat vraag ik me af. Ik zou wel eens willen weten of 'geen aandacht schenken' uberhaupt een medisch onderbouwde strategie is.

De schade van het niet terug in de kom plaatsen van een gewricht daarentegen, is wel degelijk bekend bij artsen.

Citaat:
Misschien wel onterecht, maar die artsen moeten er vanuit kunnen gaan dat wat in haar dossier staat klopt. Het is dan een fout van die psych en niet van die artsen.


Ook van die artsen. Je ontzegt iemand zorg. Volgens mij is dat niet aanvaardbaar, ook niet als iemand werkelijk aan een dergelijke psychische aandoening zou lijden. Extra erg is dat

(Daarnaast vind ik het opmerkelijk - want je wilt niet weten hoevaak de artsen die ik heb gesproken alles doen behalve ooit iets erkennen dat een andere arts doet.)

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:03

dus jij vind dat iemand die bij wijze van elke dag in het ziekenhuis komt omdat ze express haar schouders uit de kom laat gaan het etrugzetten tegenwerkt omdat ze aandacht wilt ze uren hulp moeten verlenen tewrijl er andere patienten zijn die de hulp wel echt nodig hebben.

Voor de duidelijkheid ik heb het nu niet over ts maar het gaat om de denkwijze van de artsen. zij moeten blind op dat dossier kunnen vertrouwen tewrijl dat dus niet klopt.

_Caro_

Berichten: 170
Geregistreerd: 11-12-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:05

Wat ik een beetje raar vind in het hele verhaal is al dat manuele terug plaatsen van die gewrichten. Neem nu een heup die écht uit de kom gaat, die kan fysiek onmogelijk terug geplaatst zonder operatie onder narcose. Dit omdat van de moment die heup uit die kom gaat, de spieren dat been omhoog trekken en je dat op eigen kracht onmogelijk krijgt naar beneden getrokken. Dan mag haar bindweefsel nog zo slap zijn als je wil, tegen die spieren win je het niet...
En die schouder uit de kom waar zo aan gewrikt wordt snap ik ook niet, dat wordt tegenwoordig ook enkel nog onder narcose gedaan en niet manueel, omdat je teveel risico hebt om zenuwen en vaten te beschadigen. Dus dan vind ik het zo raar dat er zo extreem aan wordt gewrongen door artsen. En ook, als die schouder zo verkeerd zou zitten dat die manueel niet terug te plaatsen was, dan had 2uurtjes masseren echt geen invloed gehad...

Allez ja, het kan ook zijn dat al die literatuur die ik voor mijn opleiding heb moeten lezen het mis heeft hé...

smurffie

Berichten: 11127
Geregistreerd: 07-08-06
Woonplaats: Boskoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:05

Wellicht kan ze zich laten opnemen in een kliniek, zodat ze onder 24-7 toezicht staat en de diagnose weg gehaald kan worden.

Echter vraag ik me af wat de vriendin verzwijgt, dit gebeurt in nl niet zomaar, daarvoor moet ze wel iets raars gedaan hebben. Daarbij mag 1 psychiater niet zomaar een diagnose afgeven zonder gericht behandel traject.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:21

Caro: bij Ehler Dahnlos is het bindweefsel aangetast. Gewrichten gaan daardoor makkelijk uit de kom, maar vaak ook makkelijker er weer in.

bliver schreef:
dus jij vind dat iemand die bij wijze van elke dag in het ziekenhuis komt omdat ze express haar schouders uit de kom laat gaan het etrugzetten tegenwerkt omdat ze aandacht wilt ze uren hulp moeten verlenen tewrijl er andere patienten zijn die de hulp wel echt nodig hebben.


Als iemand echt zo in de knoop zit, dan heeft die iemand die hulp net zo hard nodig. Zoals gezegd: je laat iemand met een psychose toch ook niet aan z'n lot over zodat die persoon leert eens wat beter na te denken?

Citaat:
ik heb het nu niet over ts maar het gaat om de denkwijze van de artsen. zij moeten blind op dat dossier kunnen vertrouwen tewrijl dat dus niet klopt.

Volgens mij moeten artsen voor alles goede zorg leveren en zelf blijven nadenken.

Maar goed, het is allemaal wat off-topic omdat het gaat om iemand waarvoor dat niet geldt. Het is beangstigend hoe een paar van die woordjes zulke verstrekkende gevolgen kunnen hebben, zonder dat je daar eenvoudig wat tegen kunt doen.

Smurffie: zou ik niet doen. De psychiatrische zorg is niet gericht op het psychisch gezond verklaren van mensen. Illustratief is het Rosenhan-experiment waar gezonde vrijwilligers zich aanmeldden bij psychiatrische klinieken. Zij werden niet als gezond gespot, ook niet toen ze zich weer gewoon gingen gedragen en hun specifieke verzonnen symptoom (het horen van een specifieke stem) niet meer toonden. https://en.wikipedia.org/wiki/Rosenhan_experiment

Ik zou dus voor de advocaat gaan, en er zeker niet op vertrouwen dat een dergelijk onderzoekstraject werkelijk mensen ok bevindt en een eerdere diagnose vernietigt.
(En dan hoop je nog maar dat men dat gelooft. Want zoals gezegd: heel vaak worden dossiers niet gelezen of geloofd... Dus grote kans dat men denkt, 'aha, iemand met munchhausen die nu een psychiater / psycholoog heeft ingepakt om te zeggen dat ze het niet heeft' en dan dus toch de eerste diagnose geloven en niet de weerlegging.)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:30

_Caro_ schreef:
Wat ik een beetje raar vind in het hele verhaal is al dat manuele terug plaatsen van die gewrichten. Neem nu een heup die écht uit de kom gaat, die kan fysiek onmogelijk terug geplaatst zonder operatie onder narcose. Dit omdat van de moment die heup uit die kom gaat, de spieren dat been omhoog trekken en je dat op eigen kracht onmogelijk krijgt naar beneden getrokken. Dan mag haar bindweefsel nog zo slap zijn als je wil, tegen die spieren win je het niet...
En die schouder uit de kom waar zo aan gewrikt wordt snap ik ook niet, dat wordt tegenwoordig ook enkel nog onder narcose gedaan en niet manueel, omdat je teveel risico hebt om zenuwen en vaten te beschadigen. Dus dan vind ik het zo raar dat er zo extreem aan wordt gewrongen door artsen. En ook, als die schouder zo verkeerd zou zitten dat die manueel niet terug te plaatsen was, dan had 2uurtjes masseren echt geen invloed gehad...

Allez ja, het kan ook zijn dat al die literatuur die ik voor mijn opleiding heb moeten lezen het mis heeft hé...

Die heup weet ik niet, maar die schouder weet ik zeker dat die gewoon zo terug gezet wordt.

Die heup blijft raar dat dit niet door een arts gedaan is, dat is voor mij een erg ongeloofwaardig stuk.

_Caro_

Berichten: 170
Geregistreerd: 11-12-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:42

Shadow0 schreef:
Caro: bij Ehler Dahnlos is het bindweefsel aangetast. Gewrichten gaan daardoor makkelijk uit de kom, maar vaak ook makkelijker er weer in.


Zelfs bij Ehlers-Danlos krijg je een geluxeerde heup niet terug in de kom getrokken hoor, zoals ik al zei; dat been schiet door de spieren gewoon weg. En zelfs een Ehlers-Danlos heup luxeert niet snel zonder trauma hoor. Subluxeren misschien wel, maar dan gaat de femurkop gewoon tot op het randje van het acetabulum en vanzelf terug.

En over die schouder, misschien doen ze dat in Nederland nog vaker, manueel terug zetten, maar in België niet meer. Eigenlijk standaard onder narcose, vanwege die bloedvaten en zenuwen. Uitzondering zijn wel mensen met bindweefselaandoeningen en hyperlaxiteit, die krijgen een speciaal manoevre aangeleerd om die schouder terug op zijn plaats te krijgen. Dat doen ze inderdaad omdat die schouders zo makkelijk uit de kom gaan en ze die mensen moeilijk elke keer onder narcose kunnen brengen. Maar die schouders zijn ook veel makkelijker terug te plaatsen, dan hoe het hier beschreven wordt. Als je het verhaal van TS leest, dan krijg je toch de indruk van serieus sleur en trekwerk. Dat strookt gewoon niet met de aandoening.

Inkie1990

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:52

Ik heb zelf ook het Ehlers Danlos syndroom en JA gewrichten worden zeker wel zonder narcose terug gezet. Als het om een heup gaat dan gaat het vaak om een Sub-luxatie. Niet geheel uit de kom, maar deels dus. En deze subluxaties zijn zeker wel terug te zetten zonder narcose en hulp van de arts. Vaak zijn artsen veel hardhandiger dan de patiënt en de omgeving zelf, en zo maken artsen soms meer schade dan als de patiënt t doet. Het bindweefsel is namelijk erg zwak en makkelijk te beschadigen. Gewrichten gaan ook makkelijker terug dan bij gezond mensen met luxaties, dus al die kracht en het getrek en gepor is lang niet altijd nodig bij EDSsers. Het hangt er wel van af hoe uitgelubberd alle ondersteunende weefsels om het gewricht zijn. Mijn gewrichten gaan zo vaak uit de kom dat ik bijna alles zelf terug kan zetten. Alles gaat er zeer makkelijk uit, maar ook makkelijk weer terug.

En dat van die spieren: als je gewrichten vaak uit de kom gaan dan leer je je ontspannen. Niet elke persoon kan dit, dus het geld zeker niet voor elke EDSser. En dan scheelt het natuurlijk ook nog per gewricht. Bovendien zijn onze spieren vaak ook al langer dan die van een ander, en ze zijn slapper. Dus er is veel makkelijker tegenin te trekken. Bovendien heeft TS aangegeven dat de heup zo snel mogelijk terug moet omdat t steeds moeilijker gaat. Dit komt omdat de spieren na verloop van tijd in een soort kramp schieten als een gewricht lang verkeerd staat. Bij gezonde personen gebeurt dit veel sneller en daarom is dan narcose nodig.


Dat M haar schouder niet terug wou kwam omdat het sleutelbeen ook verzakt was. Daarnaast was de schouder volledig uit de kom en de heup waarschijnlijk een sub (maar dat weet ik niet zeker). Daarom het contrast tussen hoe beide zijn terug gezet.

2 uur lang masseren: de kramp eruit masseren, proberende schouder goed te duwen, erachter komen dat het sleutelbeen verkeerd zit etc duurt nu eenmaal erg lang. Dus ja dat kan zeker wel 2 uur duren. Die 2 uur was niet alleen "masseren" (ik ken deze mensen, was er niet bij). En een schouder terug masseren is waarschijnlijk iets anders dan wat jij, Caro, in gedachten hebt. Je probeert steeds rustig aan de schouder zachtjes de goede kant op te krijgen zonder er aan te gaan rukken. Uiteindelijk heeftdat hier niet gewerkt doordat het sleutelbeen verkeerd bleek te zitten.

cissy

Berichten: 19823
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:55

Wat een verhaal zeg.... arme vriendin!
Maar wat ik niet begrijp is waarom comazuipers en drugsverslaafden wel geholpen worden en zij niet. Die doen het zichzelf toch ook aan?

Inkie1990

Berichten: 30
Geregistreerd: 21-11-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 21:57

_Caro_ schreef:
Shadow0 schreef:
Caro: bij Ehler Dahnlos is het bindweefsel aangetast. Gewrichten gaan daardoor makkelijk uit de kom, maar vaak ook makkelijker er weer in.


Zelfs bij Ehlers-Danlos krijg je een geluxeerde heup niet terug in de kom getrokken hoor, zoals ik al zei; dat been schiet door de spieren gewoon weg. En zelfs een Ehlers-Danlos heup luxeert niet snel zonder trauma hoor. Subluxeren misschien wel, maar dan gaat de femurkop gewoon tot op het randje van het acetabulum en vanzelf terug.

En over die schouder, misschien doen ze dat in Nederland nog vaker, manueel terug zetten, maar in België niet meer. Eigenlijk standaard onder narcose, vanwege die bloedvaten en zenuwen. Uitzondering zijn wel mensen met bindweefselaandoeningen en hyperlaxiteit, die krijgen een speciaal manoevre aangeleerd om die schouder terug op zijn plaats te krijgen. Dat doen ze inderdaad omdat die schouders zo makkelijk uit de kom gaan en ze die mensen moeilijk elke keer onder narcose kunnen brengen. Maar die schouders zijn ook veel makkelijker terug te plaatsen, dan hoe het hier beschreven wordt. Als je het verhaal van TS leest, dan krijg je toch de indruk van serieus sleur en trekwerk. Dat strookt gewoon niet met de aandoening.


Heup: waarschijnlijk een sub. Maar ook een lux terug zetten is zelf aan te leren door de omgeving. Ik ken meerdere mensen die dat kunnen bij hun partner.

Schouder: je leest niet goed, hij ging niet makkelijk terug doordat het sleutelbeen niet goed zat. En dit is in het zkh niet opgemerkt. Dit werd thuis pas ontdekt tijdens de 2 uur durende reponeer poging. Dus dit strookt wél met de aandoening ;)
Komt hier nog bij dat hoe langer er gewacht word hoe strakker de spieren gaan staan. (Al is het zoals ik eerder zei wel veel makkelijker om hier tegenin te trekken dan bij mensen met gezond bindweefsel). Daarnaast was M overstuur door eerdere ervaringen met zkhen en dat ze nu ook weg werd gestuurd. Elk persoon zou daar enorm hoge spier spanning van krijgen.

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-13 22:47

Inkie is ook een kennis van M en mij, wat zij zegt klopt idd.

De heup was een sublux en aangezien ik M al tijden ken en het zelf ook wel eens heb kan ik haar helpen met het terugzetten.

Dossier gaat opgevraagd worden en daar gaan we ons maar eens over buigen om te zien wat daarin staat. Verder heel veel dank voor alle andere tips die gegeven zijn, er zit zeker wat bruikbaars tussen voor haar.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Ziekenhuis/Doktoren weigeren te helpen, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-13 23:01

Over dat dossier opvragen: geloof niet alles wat het ziekenhuis daarover zegt. Soms zeggen ziekenhuizen bv dat je een consult moet afspreken om dit te doen, of dat er toestemming gevraagd moet worden etc. Dat is niet waar. Je hebt gewoon recht op een kopie van je dossier op basis van de WGBO.

Daarnaast kost dit bij vrijwel alle ziekenhuizen geld. Zij mogen hier ook een kopieervergoeding voor rekenen maar wel beperkt. Tot honderd pagina’s mag het ziekenhuis maximaal 23 cent per pagina in rekening brengen, met een maximum van vijf euro. Boven de honderd pagina’s, of als het gaat om moeilijk toegankelijke gegevensverwerking of als het gaat om röntgenfoto’s, geldt een maximumbedrag van 22.50 euro. Hou dat in de gaten, een vrij groot deel van de ziekenhuizen rekent hier teveel voor. Ook brengen ziekenhuizen soms apart administratiekosten in rekening, dit mag ook niet. Wel mogen ze kosten rekenen voor het (aangetekend) verzenden naar je huis, maar je mag het afschrift ook ophalen.

Mochten die kosten die berekend worden te hoog zijn, dan kun je de afweging maken of je eerst bezwaar maakt of later. Wegens snelle afhandeling heb ik destijds eerst de te hoge kosten betaald en toen weer teruggevraagd (en gekregen), ik heb nog wel een voorbeeldbriefje liggen met een paar keurige verwijzingen naar de wet.