Stopweek pil, onveilig of niet?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:16

Magrathea schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik vind het zo droevig om te zien hoe weinig verstand vrouwen hebben van iets waar toch zo veel gebruik van wordt gemaakt en zo makkelijk iets mis mee kan gaan.


Eens. En met de rest van wat je zegt.
De eerste week is de eerste week, de tweede de tweede, elke week erna moet je behandelen is een derde week.

Sowieso is het niet echt handig om achter elkaar door te slikken ivm ieniemienie kans op zwangerschap (ook als je zonder het door te hebben een dag overslaat in de eerste week bijvoorbeeld), stopweek zit er niet voor niets in dames! Ik had het echt nooit zonder stopweek willen doen, al die hormonen, blij om er een weekje vanaf te zijn. Blij dat ik nu helemaal zonder zit ook :Y) Ik hoef maar eens in de 5 jaar iets te onthouden ipv elke dag...

Ik had juist heel veel lichamelijke klachten in mijn stopweek.
Door door te slikken had ik nergens last van.

Mensen die een spiraaltje/prikpil hebben krijgen ook continu hormonen binnen, en dat is voor het lichaam juist prettiger.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:21

Magrathea schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik vind het zo droevig om te zien hoe weinig verstand vrouwen hebben van iets waar toch zo veel gebruik van wordt gemaakt en zo makkelijk iets mis mee kan gaan.


Eens. En met de rest van wat je zegt.
De eerste week is de eerste week, de tweede de tweede, elke week erna moet je behandelen is een derde week.

Sowieso is het niet echt handig om achter elkaar door te slikken ivm ieniemienie kans op zwangerschap (ook als je zonder het door te hebben een dag overslaat in de eerste week bijvoorbeeld), stopweek zit er niet voor niets in dames! Ik had het echt nooit zonder stopweek willen doen, al die hormonen, blij om er een weekje vanaf te zijn. Blij dat ik nu helemaal zonder zit ook :Y) Ik hoef maar eens in de 5 jaar iets te onthouden ipv elke dag...


In de stopweek ben je echt niet ineens hormoonvrij hoor. Zou wat zijn. Iedereen massaal zwanger in de stopweek. Die hele stopweek is feitelijk nergens voor nodig, maar is 'ingebouwd' om vrouwen toch het idee van 'normaal ongesteld' te geven.

En dat terwijl je niet normaal ongesteld wordt, want je krijgt geen eisprong dus er hoeft ook geen actie ondernomen te worden op een onbevrucht ei (= ongesteldheid)

Voor je echt hormoonvrij bent na het stoppen van de pil ben je wel even verder hoor.

SAKKIA

Berichten: 16666
Geregistreerd: 04-10-01

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:24

Ja maar mensen die dus zwanger worden van een vergeten pil zijn die dan enorm vruchtbaar ofzo?

Ik ken hier trouwens geen verhalen van, dus ik heb altijd een klein beetje mijn bedenkingen bij dit soort verhalen. Maar aan de andere kant: Wie ben ik om te zeggen dat het niet waar is ;)

zonnebloem18

Berichten: 24838
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:28

De kans dat je van 1 vergeten pil zwanger wordt is erg klein maar zelfs als je de pil wel goed slikt is er een minimale kans op zwangerschap hij beschermt nog steeds niet 100%.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:33

eline_di schreef:
Ik slik juist bewust door ivm mijn hormoonspiegel end.
De meningen verschillen er nogal over, maar ik ben van mening dat een stopweek niet noodzakelijk is en dat een constante hormoonspiegel beter is voor je lichaam.
Maar mensen die een andere mening hebben een hiernaar handelen zijn hier natuurlijk vrij in!


Google dan nog maar eens op doorbraakbloeding bij doorslikken van strips of zoek nog even op bokt. Daar staat namelijk dat je lichaam daarmee aangeeft dat het een break nodig heeft. Zoals vermeld was er link in eerder topic naar artikel met duidelijke informatie erin.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:42

Maar misschien krijgt eline_di helemaal geen doorbraakbloeding.

Ik heb ook altijd doorgeslikt, stopte om de zoveel maanden eens om te zien of het allemaal nog werkte, en slikte dan weer door. Waarom ongesteld worden als het niet hoeft? :?
Nooit doorbraakbloedingen gehad.

44Myrthe44
Berichten: 2892
Geregistreerd: 10-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:44

Wat als je helemaal niet doorslikt, maar wel een doorbraakbloeding krijgt?
Ik krijg altijd een doorbraakbloeding in de 3e week, en de week erna (de stopweek dus), ook gewoon bloed. Eigenlijk ben ik dus steeds om en om 2 weken ''ongesteld'' en 2 weken niet.
Is het voor mij misschien beter om de pil 2 weken te slikken, dan stopweek, en dan weer 2 weken?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:45

Het eerste wat ik zou denken (maar ben geen dokter): jij hebt een iets zwaardere pil nodig.

Nog nooit met de HA over gehad?

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:46

Amaris schreef:
Maar misschien krijgt eline_di helemaal geen doorbraakbloeding.

Ik heb ook altijd doorgeslikt, stopte om de zoveel maanden eens om te zien of het allemaal nog werkte, en slikte dan weer door. Waarom ongesteld worden als het niet hoeft? :?
Nooit doorbraakbloedingen gehad.


Ze geeft juist in haar beginpost aan dat ze een beetje ging bloeden ;-) dusss dat lijkt me dan duidelijk

Hier overigens de link
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... ingen.html
Als je een doorbraakbloeding krijgt terwijl je de pil hebt doorgeslikt (dus langer dan 3 weken achter elkaar) is het raadzaam om meteen te stoppen met de strip. Je lichaam geeft aan dat het tijd is om ongesteld te worden, dus het is het beste om daaraan toe te geven.

fargo
Berichten: 11918
Geregistreerd: 24-11-05
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:50

44Myrthe44 schreef:
Wat als je helemaal niet doorslikt, maar wel een doorbraakbloeding krijgt?
Ik krijg altijd een doorbraakbloeding in de 3e week, en de week erna (de stopweek dus), ook gewoon bloed. Eigenlijk ben ik dus steeds om en om 2 weken ''ongesteld'' en 2 weken niet.
Is het voor mij misschien beter om de pil 2 weken te slikken, dan stopweek, en dan weer 2 weken?


Dat lijkt me niet - denk dat je een te lichte pil hebt waardoor je al in week 3 doorbreekt ..

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:51

@Fargo
En hoe dan als je tijdens het gebruik van het spiraaltje/prikpil een doorbraakbloeding hebt?
Moet je dan voor 1 week hem er uit laten halen?

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:53

Ik weet het niet hoor... 'je lichaam geeft aan dat het tijd is ongesteld te worden' maar bij pilgebruik wordt je helemaal niet ongesteld.

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 17:55

fargo schreef:
Ze geeft juist in haar beginpost aan dat ze een beetje ging bloeden ;-) dusss dat lijkt me dan duidelijk

Hier overigens de link
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... ingen.html
Als je een doorbraakbloeding krijgt terwijl je de pil hebt doorgeslikt (dus langer dan 3 weken achter elkaar) is het raadzaam om meteen te stoppen met de strip. Je lichaam geeft aan dat het tijd is om ongesteld te worden, dus het is het beste om daaraan toe te geven.

OP dezelfde site:
Citaat:
Doorbraakbloedingen
Je kunt de pil dus doorslikken zolang je wilt. Vaak zal er dan wel een doorbraakbloeding volgen. Één of twee keer per jaar een doorbraakbloeding is normaal en geheel niet ernstig. Je kunt er voor kiezen om dan alsnog een stopweek in te lassen, maar dit is niet nodig.

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/div ... elijk.html

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Stopweek pil, onveilig of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 18:03

Ik zeg ook niet dat je hormoonvrij bent in je stopweek, maar wel minder!
Een hormoonspiraaltje geeft maar een heel klein beetje af trouwens. Die heb ik ook niet, ik heb koper :j

Verder is de 'menstruatie' niet een echte, dat weet ik ook wel (heb 7 jaar de pil geslikt) maar het is evengoed een graadmeter of je zwanger bent of niet... Want geen enkel voorbehoedsmiddel is 100% en altijd effectief. De pil beschermt op drie vlakken, als er toch net iets tussendoor komt, het hele kleine kansje dat er én een goeie spermacel bij zit en dat het vruchtje zo sterk is dat het overal doorheen komt, dan kan het dus wel gebeuren. Maaar dat is, 1 op de 10000 vrouwen ofzo, die de pil slikt en die toch een keer zwanger wordt? Geen idee, ik ken een vrouw die twee keer zwanger werd ondanks dat ze heel stipt was met de pil, dus dat zal zo'n gevalletje zijn :)
De pil is niet een aan-uit knopje ofzo, dus 100% betrouwbaarheid is nooit te garanderen. 99,99% wel, maar niet 100 :) Net als met een condoom, spiraaltje etc.
Alleen onthouding is 100% betrouwbaar :j

Hanmar
Advies Mies

Berichten: 16984
Geregistreerd: 28-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 20:27