Kinderen die vegetarisch eten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magrathea

Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:46

Ik ben dus een vegetariër, en ik heb een vriend die heul graag vlees eet. Aangezien ik mezelf wel oud zie worden met deze meneer, hebben we het laatst eens gehad over kinderen wel of niet vegetarisch te eten geven. Hij is het er niet mee eens dat ik het liefst mijn kinderen nooit vlees voor zou zetten, omdat je ze eigenlijk een keuze oplegt. Ik zie er eigenlijk helemaal geen kwaad in als een mens nooit vlees eet: voor het milieu en dierenwelzijn is het natuurlijk het beste als we allemaal stoppen daarmee maar dat zie ik niet zo snel gebeuren :). Als je kind niet bekend is met vlees, dan zal hij/zij het ook niet missen. Natuurlijk moet je wel zorgen dat ze voldoende voedingsstoffen binnen krijgen, maar dat is allemaal wel prima te doen.

Mijn vraag is dus hoe jullie hierover denken, het gedeelte waar mijn vriend en ik het over oneens zijn. Heeft iemand thuis kinderen die geen vlees eten, of dat nooit gedaan hebben, of wil je het niet gaan doen?

Brand los! :D

Jolliegirl

Re: Kinderen die vegetarisch eten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:49

Ik heb zelf mijn keus mogen maken....

Ik at vlees... toen ik 7 jaar ongeveer wilde ik het niet meer...
En toen ik 17/18 was ben ik zelf weer vlees gaan eten..

Ik vind dat je kids de keus zelf moet laten...
Tot de tijd dat ze die keus kunnen maken, bepaal jij.... vind ik dan he ;) :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:50

Mijn dochter heeft een vriendinnetje waar ze thuis vegetarisch eten (wel melk en eieren ivm B12).
Als ze bij ons is mag ze van haar moeder gewoon vlees mee-eten als ze wilt.

Met vlees zal je kind op den duur altijd mee in aanraking komen (op school, bij de oppas en/of bij andere thuis).
Wil je je kind volledig vlees verbieden of mag het bij andere wel eten?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:53

Hmm, eigenlijk niet over nagedacht :P
Ik zal wel altijd tegen mijn kind zeggen dat vlees van dode dieren komt. En ik denk ook dat het misschien net als met groenten is: als je kind het niet echt krijgt, dan lusten ze het (denk ik ) ook niet echt. Dus dan krijg je vanzelf dat ze het niet willen eten.

Overigens ben ik vegetariër omdat ik tegen de uitbuiting van dieren ben (zit nu ook lekker naar een banner hierboven te kijken van 'stop de kiloknaller'). Biologisch vlees kan ik mee leven O:) maar het is te duur voor mij.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 00:55

Ik vind het, net zoals bij geloof, oneerlijk om een kind als zodanig op te voeden.
Ik vind dat het kind ZELF een keuze moet maken zodra het oud genoeg is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 00:59

Zodra het oud genoeg is ja. Maar veel ouders geven het kind niet echt die keuze. Voor hen is vlees gewoon iets doodnormaals, net als melk drinken en borstvoeding (onee dat is een ander topic :+ ). Maar ze zeggen er niet bij dat dat vlees komt van heel zielige dieren.. Ik wed dat dan de meerderheid van de kinderen acuut zou stoppen met vlees eten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:03

Mijn kinderen weten waar het vlees vandaan komt, en ze lusten het nog steeds.
Ze hebben al wel eens een kalfje in de wei uitgezocht voor de slacht.

Ook eet mijn ene dochter zelf uitgezochte vis/kreeft (die nog rondzwemt in een bak) in een restaurant.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 08-09-11 01:04, in het totaal 1 keer bewerkt

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:04

Een kind 100% vegetarisch opvoeden ben ik niet voor. Een kind heeft veel stoffen nodig, de basis wordt gelegd. En een kind vlees laten eten betekent toch ook niet dat je het iedere een overdaad aan vlees hoeft te geven? 2x in de week een klein stukje biologisch kan geen kwaad hoor.

En kinderen denken niet als volwassenen, ik denk ook dat het volkomen schadelijk is om het "vlees zijn zielige dode dieren" aan kinderen uit te dragen. Want papa eet wel vlees? Is papa gemeen? En kindjes op school? Iedereen een knakworst op feestje maar jij mag niet want het is een zielig dood dier?
Zo dénkt een kind niet, en laat een kind in vredesnaam ook even heel lang genieten van het geen weet hebben van de wereldproblematiek.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:06

Ik denk dat je het gewoon niet zo moet stellen dat 'vlees van zielige dieren' komt.
Zodra het kind de juiste leeftijd heeft bereikt kun je toch uitleggen dat vlees gemaakt wordt van bepaalde dieren, wat meer informatie geven en dan het kind zelf een beslissing laten maken?

Er zitten behoorlijk wat belangrijke voedingsstoffen in vlees, zeker voor een kind dat in de groei zit.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 01:10

Ik weet dat er belangrijke stoffen in zitten :) Heb net even op de site van het voedingscentrum zitten kijken. Er zijn genoeg vleesvervangers die je je kind kan geven zodat ie niks te kort komt. In het ergste geval (bij allergie bijv. of grote behoefte aan B12) kan je voor de suppelementjes gaan.
Biologisch kan idd, had ik eigenlijk niet aan gedacht :+

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:14

een kind moet je niet afhankelijk maken van supplementjes, een kind moet je gewoon kind laten zijn.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 01:17

Lees even: het KAN voorkomen dat een kind meer B12 nodig heeft dan normaal. Of ie dan nou vlees eet of niet, veel mensen geven dat kind dan gewoon een pilletje hoor. Heb het vaak genoeg langs zien komen, kindjes die meer behoefte hadden aan een bepaalde vitamine. Niks ergs aan, die geef je een pilletje dat naar aardbeien smaakt en ze vinden het lekker ook :P

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:18

Ik ben het compleet eens met delerium.

De natuur heeft nu eenmaal bepaald dat wij vlees eten. Dat er enkele uitzonderingen zijn, vegetariers, dat is een bewuste keuze en ik vind niet dat je als ouder die keuze mag maken voor iemand anders.
Zodra je met vleesvervangers gaat werken mist het kind bepaalde stoffen die enorm belangrijk zijn voor de groei.
Als je met supplementen moet gaan werken.. tja.. of dat nou zo gezond is, daar zet ik mijn vraagtekens bij. :)

Ikzelf zou mijn kind nooit vegetarisch (of gelovig) opvoeden, maar het wel de keuze geven om het te worden als hij/zij oud genoeg is.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 01:27

Hoor eens, iedereen geeft zijn kind dingen mee waarvan hij/zij denkt dat het goed is. Of dat nou geloof is, een bepaalde levensstijl, of iets anders.
Dan moet je eigenlijk gaan doen wat ik een tijdje geleden las: dat je nooit tegen je kind bijv. mag zeggen 'kijk eens hoe mooi dat is', want je kind moet zelf bepalen of hij/zij het mooi vindt of niet en het niet horen van mama of papa 8)7

Dit komt van het voedingscentrum, volgens mij een redelijk betrouwbare bron..

Citaat:
Je kind kan ook vegetarisch eten. Let er dan wel op dat hij voldoende ijzer binnenkrijgt. In groente en fruit zit ook ijzer, maar dat is plantaardig ijzer. Het lichaam neemt dit minder makkelijk op. Eten zonder vlees kan prima als je goed let op 2 dingen:

1. Kies voor een vleesvervanger die ijzer bevat. Dus: ei, tahoe, peulvruchten of een kant-en-klare vleesvervanger. Kaas en quorn bevatten geen of weinig ijzer en zijn daarom geen vleesvervangers voor elke dag. Wacht liever nog even met het geven van tempé en seitan tot je kind 1 jaar oud is: tempé is heel vezelrijk en seitan heel zout.

2. Vitamine C helpt om ijzer uit de voeding te halen. Geef je kind daarom bij elke maaltijd iets van groente of fruit of een beetje sinaasappelsap. Wil je je kind helemaal geen dierlijke producten te eten geven, dus ook geen melk, kaas en eieren? Vraag dan advies aan je consultatiebureau of aan een diëtist. Het is voor zijn ontwikkeling erg belangrijk dat je kind geen voedingsstoffen tekort komt.

Edit: dat laatste geldt dus niet voor mij, melk en eieren heb ik geen problemen mee :)

Om even terug te komen op wat jij zei, delerium: ik probeer alleen maar te zeggen dat het niet erg is als een kind vlees niet gewend is, en het waarschijnlijk ook niet lust. Ik ga heus niet tegen iedereen zeggen dat ze per se iets anders moeten voorzien, maar vraag wel of ze er rekening mee willen houden dat mijn kind het misschien niet lust.
Ik zou het op die manier ook niet erg vinden als mijn kind niet zo weg is van snoep. Het is toch prima als je kind liever een worteltje eet dan een zakje snoep? :)

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:31

Zelf ben ik vegetarier vanaf mijn 4e, mijn man eet wel vlees. Als we kinderen krijgen dan zoeken we een middenweg, weinig vlees, en als er vlees wordt gegeten, biologisch.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 01:36

Daphna schreef:
Zelf ben ik vegetarier vanaf mijn 4e, mijn man eet wel vlees. Als we kinderen krijgen dan zoeken we een middenweg, weinig vlees, en als er vlees wordt gegeten, biologisch.

Klinkt goed :)
Ik vraag me af of er überhaupt een beetje een aanbod is in vegetarische olvarit. :P

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:54

Als vegetarisch eten zo gezond voor je was dan had je geen supplementen nodig. Zeker voor een kind vind ik dat je alles moet aanbieden, en zodra het kind zelf een bewuste keuze kan maken laten kiezen.

Tot die tijd zou ik zeker een aantal keer (3/4 keer minimaal) per week een stukje biologisch vlees geven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 01:54

Hoe doen vegetarische ouders dat? Ik bedoel als papa en mama geen vlees eten dan heeft het kind gewoon die keuze niet, toch? En als beide ouders wel vlees eten dan heeft het kind in eerste instantie ook geen keuze. Een kind eet wat de pot schaft en zal later bepalen of het wel of geen vlees wil eten.

In het geval van TS zou ik kiezen voor een middenweg. Als je vriend wel vlees eet dan zou ik je kind af en toe laten mee eten. Maar wel eerlijk zijn over vlees en waarom jij het niet eet. Dan maar zien wat je kind later zelf wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 03:44

Gewoon kind laten zijn, en lekker vlees laten eten.
En als een kind B12 te kort heeft, helpen suplementen ook niet :=
Dan moet je toch echt gaan injecteren.
Ik eet elke dag wel vlees en andere produchten waar B12 inzit en toch zwaar B12 te kort.

Polivy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 06:43

Precies het dilemma waar ik zelf wel eens over denk in de trant van: hoe ga ik dat later oplossen? Want ook ik ben vegetariër (en zo opgevoed!! Ik ben al de vierde generatie), en de kans dat ik een vegetariër tegen het lijf loop is niet zo groot geloof ik :D

Roosch schreef:
Ik vind het, net zoals bij geloof, oneerlijk om een kind als zodanig op te voeden.
Ik vind dat het kind ZELF een keuze moet maken zodra het oud genoeg is.

Maar waarom is vlees eten dan de standaard? Je zou ook kunnen zeggen: ik voed mijn kind vegetarisch op en als het oud genoeg is kan het zelf de keuze maken om vlees te eten.

delerium schreef:
een kind moet je niet afhankelijk maken van supplementjes, een kind moet je gewoon kind laten zijn.

Gaat het kind zijn om wel of niet een supplement slikken? Ik vind dit wel heel kort door de bocht. Mijn moeder schotelde mij ook weleens supplementen en dergelijke voor. Ben ik daardoor minder kind geweest. Echt niet hoor. En ik meen wel eens gehoord te hebben dat het helemaal niet zo onverstandig zou zijn als iedereen wat supplementen nam, of beter ging eten. Of je nou vegetariër bent of niet.

Magrathea schreef:
Ik vraag me af of er überhaupt een beetje een aanbod is in vegetarische olvarit. :P

Waarom wil je olvarit geven dan? Zelf hapjes maken is heel gemakkelijk en kost je echt niet zoveel tijd als je misschien zou denken. En voor mijn gevoel (!! Ik heb er te weinig echt verstand van) nog gezonder en lekkerder dan die potjes.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:01

Ik zou het kind wel vlees laten eten, maar niet elke dag. Bv paar dagen per week wel en paar dagen niet.
Als dde leeftijd daar is, kun je uitleggen waarom etc en kunnen ze zelf de keuze maken.
Kook wel ook dagen vega zodat ze leren dat je zonder vlees ook heerlijke gerechtjes hebt want er is ook een goep mensen dat geen idee heeft dat het heerlijk kan zijn en misbaar is.

Het kind onthouden van vlees is evenwel jouw mening opleggen en het is ook sneu als het ziekraakt als het op een feestje eens een frikandel krijgt.

DeHP

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:04

Ik hoor je al een paar keer zeggen dat je kind het waarschijnlijk niet gaat lusten. Maar wat als je kind geen groenten lust? Dan kun je daarmee de evt. tekorten niet aanvullen?
Ik zelf zou in jouw geval het kind 1 of 2 keer vlees laten eten in de week en verder gewoon vegeterisch. Ik denk dat je anders de vader ook op een rare plek in het gezin gaat zetten. Alleen hij mag vlees/ alleen hij is zo'n boeman dat ie zielige dode dieren eet.
(ik geloof sowieso niet in het fenomeen niet lusten, geef je kind 1 groente en 1 vlees/toetje soort die die niet hoeft te eten en verder gewoon niet zeuren)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:04

Inderdaad vlees laten eten. Ik vindbhet best egoistisch ze jou keus opbte leggen. En denk dat als ze de leeftijd hebben ze zelf prima keuze kunnen maken. DAarnaast zijn er meee dan genoeg alternatieven mbt wel goed vlees maar dat is een andere discussie ;)

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 07:15

Allereerst is het nergens bewezen dat wij mensen vlees moeten eten om gezond te blijven;)

Ik ben zelf Vega geworden toen ik 6 was. Toen ik wist waar het vandaal kwam. Nu 30 jaar later nog steeds een gezonde vegetariër. Mijn dochter heb ik soms wel vlees gegeven in aar jongere jaren maar toen zij 6 werd, is zij ook vegetariër geworden. Ook eigen keuze. Zij is nu 9 en ook nog steeds vegetariër. Afgelopen maandag het programma radar gezien en ben toch blij dat ik geen vlees eet;)

Mijn vriend eet meestal vega met ons mee maar bak ook wel een stukkie vlees voor hem, liefst bio vlees.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-11 07:18

colette_007 schreef:
Inderdaad vlees laten eten. Ik vindbhet best egoistisch ze jou keus opbte leggen. En denk dat als ze de leeftijd hebben ze zelf prima keuze kunnen maken. DAarnaast zijn er meee dan genoeg alternatieven mbt wel goed vlees maar dat is een andere discussie ;)

Ja maar, wat Polivy al zegt, waarom is vlees eten de standaard? Waarom kan ik niet vegetarisch eten geven zodat mijn kind later nog kan zeggen dat hij/zij het toch wel wil?

@Polivy woehoe een lotgenoot *\o/* . Over die olvarit, dat was eigenlijk meer een grapje :P Maar ik zag wel dat er vegetarische potjes zijn. En ik denk dat het toch wat makkelijker is om gewoon een potje te kopen dan om jezelf een ongeluk te staan pureren.

En, mensen, lees nou eens, ik heb het over ALS er tekort was van iets, dat je dan supplementen gaat geven. Je kan prima een volwaardig menu samenstellen zonder vlees, zonder dat je kind iets tekort komt *zucht*

Oh trouwens, ik denk dat het niet helemaal duidelijk was, maar ik denk dat mijn vriend wel om te praten valt om vegetarisch te gaan eten. Of in elk geval thuis. Zijn probleem is dus inderdaad dat je je kind 'dwingt' om vegetarisch te eten (hoewel het mogelijk is dat tegen die tijd, hij thuis ook geen vlees meer eet).

Bijna alle argumenten die hier tegen worden aangevoerd, kunnen ook aangevoerd worden tegen met-vlees-opvoeden zegmaar. Als ik gewoon alles eet, leg ik toch ook mijn kind zijn mening op als ik die vlees laat eten? Wie weet, als hij/zij 20 jaar is, zou hij/zij me heel dankbaar zijn dat ik hen nooit vlees heb laten eten.