verstandkies trekken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

verstandkies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:12

Ja hoor het is zover, m'n eerste verstandskies gaat er morgen uit. Kon vanaf vrijdag al bijna niet meer eten, poetsen en goed articuleren dus het werd tijd. Iemand ervaring, hoeveel last zul je er van hebben?

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:18

Nou.. ik heb het niet al te lang geleden gehad (paar maandjes terug geloof ik). Nu moet je weten dat ik echt panisch ben voor de tandarts haha..
Ik moest naar de kaakchirurg en ze was heel erg aardig.
De prikjes in mijn mond voor de verdoving deden een klein beetje pijn, maar niet zoals ik had verwacht. Ook die ene gemene (ze waarschuwde mij netjes).. nou.. dat vond ik dus geen gemene.
Binnen tien minuten nadat de verdoving was ingewerkt stond ik buiten hoor!
Ik had heeeel veel na-pijn verwacht. Voor de zekerheid had ik wel paracetamol genomen.
GOEDE TIP tegen het dikker worden en tegen de pijn: zorg dat je een icepack hebt in je tas om meteen als je weg loopt tegen je wang te houden en thuis eventueel weer een nieuwe.
Ik had zoiets met gel gekocht en dat is vrij klein. (meegenomen in zilverfolie).
Natuurlijk kun je ook gewoon ijsblokjes nemen en er wat omheen doen tegen het lekken.
Dat heeft mij erg geholpen.
Ben de rest van de dag relaxed op de bank gaan hangen want ik was een beetje suf.
Volgende dag rustig aan maar was al best heel oke.
Al met al vond ik het dus SUPER meevallen.

Oh ja: bij mij gingen er 2 tegelijk uit aan 1 kant.

Succes morgen en niet teveel stressen ;-).

NdV74
Berichten: 3465
Geregistreerd: 28-10-04
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:19

Verschilt per persoon.
Ik heb er twee laten trekken bij de tandarts, nergens last van gehad. Ook geen napijn (nadat de verdoving uitgewerkt was). De derde is door de kaakchirurg verwijderd (zat nogal rottig), wel wat napijn gehad maar met de pijnstillers die ik had meegekregen was het wel vol te houden.

Maar ik ken ook mensen in m'n omgeving die echt dagen flink last gehad hebben.

jiperdepip
Berichten: 2702
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: tussen de tulpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:20

ik vond het al met al prima te doen, heb dezelfde dag nog gewoon kunnen rijden
en de dag erna ook weinig last gehad.

succes morgen

PPannemieke
Berichten: 41
Geregistreerd: 29-10-05
Woonplaats: Heinkenszand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:22

Ik heb vorige maand mijn verstandkies laten trekken, deze was ontstoken! Ik had harstikke veel last (kon nog amper slikken). Nou het sloeg echt nergens op paar prikjes erin die je amper voelde binnen een minuut was tie eruit(na wat gewrik :) ) Heb s'avonds nog gewoon mac donalds gegeten haha langs de andere kant dan, de dagen erna gewoon als je last krijgt asprine nemen.Het was wel bij de tandarts.

succes morgen!

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:23

Hij word er wel bij de kaakchirurg uitgehaald. Heb morgen vrij genomen maar wil woensdag wel weer aan de slag.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: verstandkies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:25

het verschilt echt heel erg per persoon. Kaakchirurg is vaak wat grover als de tandarts.
Advies wat ik altijd heb gehad is vooraf 2 paracetamol nemen, dan laten trekken, in bed kruipen en gaan slapen. Dan ben je alle napijnen voor en als je wakker wordt voel je je vaak weer redelijk goed. Enige nadeel is dat je dan niet weet of je gevoelig bent voor napijn ;)

Bij mij heeft de tandarts ze er uit gehaald, eerste was echt fluitje van een cent, tweede was achter mijn kaak gegroeid en dramatisch om eruit te halen, maar ook geen pijn aan gehad achteraf (Terwijl hij flink heeft lopen raggen daarbinnne..)

Linde_

Berichten: 1738
Geregistreerd: 05-01-07
Woonplaats: Somewhere over the Rainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:26

Ik heb hier een verwijsbrief van de tandarts liggen. Kan in principe dus een afspraak maken, maar ben eerlijk gezegd toch best bang. Ik ben vooral bang voor de operatie zelf, stel nou net bij mij de verdoving niet werkt. Ik weet natuurlijk wel dat het plaatselijk is en je een gil kan geven als je iets voelt maar toch. Ik ben een beetje een watje denk ik :P.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:27

Linde_ schreef:
Ik heb hier een verwijsbrief van de tandarts liggen. Kan in principe dus een afspraak maken, maar ben eerlijk gezegd toch best bang. Ik ben vooral bang voor de operatie zelf, stel nou net bij mij de verdoving niet werkt. Ik weet natuurlijk wel dat het plaatselijk is en je een gil kan geven als je iets voelt maar toch. Ik ben een beetje een watje denk ik :P.


Ik vind het ook scary, dit komt meer omdat het laatste medische wat ik had was dat ik in mn vinger had geknipt en dat werd even zonder verdoving gehecht. :n

amsterdam_30

Berichten: 1958
Geregistreerd: 27-05-08
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:28

Als het goed is hoef je daar geen vrij voor te nemen maar mag het onder werktijd?
Woensdag weer aan de slag zou over t algemeen moeten kunnen denk ik.
Moet er maar 1 uit?? Dat zou enorm schelen denk ik.

Ze gaan voorzichtig testen trouwens of de verdoving goed werkt hoor :+ .

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: verstandkies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:31

Is het boven of onder? Want dat is echt een wereld van verschil.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:32

amsterdam_30 schreef:
Als het goed is hoef je daar geen vrij voor te nemen maar mag het onder werktijd?
Woensdag weer aan de slag zou over t algemeen moeten kunnen denk ik.
Moet er maar 1 uit?? Dat zou enorm schelen denk ik.

Ze gaan voorzichtig testen trouwens of de verdoving goed werkt hoor :+ .


Ik heb een eigen bedrijf, heb mn eigen klanten moeten verzetten. Eentje kon ik tot nog toe ook niet bereiken heb de voicemale ingesproken en nu maar hopen dat ze die afluisterd. Zal morgen nogmaals proberen te bellen.
Het is trouwens voor mij gezien rechts boven.

Mootje
Berichten: 15719
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:33

Ga je naar de TA of kaakchirurg? Bij mij heeft de TA er één uitgetrokken zonder werkende verdoving ;( Hierna er 3 uit laten halen bij de chirurg, wat een topper was dat.
2 Maanden geleden de laatste eruit laten halen. Ik heb een uur in de stoel gelegen en alleen de kroon is eruit. De wortels zitten er nog in.

Nu is alles eruit en als het goed is kunnen die wortels blijven zitten :D

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Re: verstandkies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:35

Nou maak je geen zorgen, boven geeft eigenlijk nooit problemen. Dezelfde dag rustig aan doen (niet spoelen! niet roken! geen alcohol drinken! niet zwaar tillen! niet sporten!) en dan komt het helemaal goed hoor.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-10 20:37

Ik rook en drink niet dus dat is een makkie :+

Arra
Berichten: 669
Geregistreerd: 02-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:38

4 jaar geleden heb ik er 1tje boven uit laten halen door de tandarts en vorige week 2 bij de kaakchirurg de bovenste ging met gemak de onder ging met moeite eruit ,mijn lip was wel aan de zijkant gescheurd door al dat geruk eraan en dag erna gelijk een koortslip :( In me mond is het nog wel wat gevoelig maar geen erge en lange napijn gehad gelukkig ,maar heb wel een oude kussensloop om mijn kussen gedaan want had wel nabloedingen en daar werd ik ook erg misselijk van. 4 oktober gaat de laatste eruit en dan ben ik er gelukkig vanaf. ;)

kabwan
Berichten: 780
Geregistreerd: 21-05-09

Re: verstandkies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:42

Gelukkig is mijn verstandskies nog niet door, over een half jaartje ongeveer. Maar toen ik 16 was, moest ik er 4 kiezen in 1 x uit laten trekken. Heb er niks van gemerkt, en de na pijn viel ook mee.
Iets anders dan verstandskies, maar toch...

Lappie_Lap

Berichten: 3232
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-10 20:49

Toevallig :P

Vandaag is m'n laatste verstandskies eruit getrokken. Heb ze allemaal bij de tandarts laten doen, ben nog nooit bij een kaakchirurg geweest :+
Destijds voor m'n beugel zijn er 4 kiezen tegelijk uit getrokken, is me niet bij gebleven als zwaar pijnlijk tijdens of na.
3 of 4 jaar terug zijn m'n verstandskiezen boven er beide tegelijk uitgehaald, eentje zeurde regelmatig wat (en onder konden ze nog niet bij).
3 weken terug had ik heeeeeeel erg last van rechtsonder, trok na een paar dagen ook niet weg en werd steeds erger en werd er ziek van. Na het weekend gebeld en mocht zelfde dag bij de TA komen om hem eruit te halen ... man man, ik had zo'n rare reactie op die verdoving heb ik nog nooit gehad (trillen over hele lichaam, oog wat voor m'n gevoel niet meer werkte, lastig ademhalen door halve paniek :o ). Maar het kies trekken zelf heb ik helemaal niets gevoeld, dacht dat ie er wat op om zat te prutsen om te kijken of het wel goed verdoofd was .. maar hij had er na 10 sec. al uit :+
Vandaag dus de laatste er ook nog maar uit, bleek dat ie chronisch ontstoken was (waar ik nog geen last van had). Nu geen last v/d verdoving en het trekken ging in 1 ruk door na verdoven ipv 15 min. in wachtkamer. Blijkt dat de vorige keer een andere verdoving was geweest, reageerde ik niet zo goed op volgens mij :')

Enfin ... verdoving toedienen doet nogal zeerder dan het trekken (ik haaaaat prikjes :o ). Boven volgens mij nooit last gehad. Die van 3 weken geleden onder heb ik wel lang last gehad, maar dan niet van 't vlees zeg maar .. maar meer van de harde weefsels. 't voelde net alsof m'n beugel net aangedraaid was of toen die er net uit was, dat de tanden wat gaan reizen in je kaak zeg maar. En m'n kaak was ongelooflijk stijf, heb 2 weken m'n mond niet helemaal open kunnen doen :P Afgelopen weekend voor het eerst weer echt die kant in gebruik genomen qua kauwen.
Nu vandaag dus de andere onderkies, kijken hoe dit zal gaan. Voelt nu iig anders dan de andere.
Bij beide onderkiezen hoefde ik iig niet met van die stomme watjes erna rond te lopen :P

Wat ik wel zwaar vervelend vind is al dat eten wat steeds in die gaten komt ^) Is zwaar vermoeiend als je 't er na 5 minuten pielen nog steeds niet uit hebt.

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 13:28

Nou mn kies is eruit gehaald, het is nog verdoofd. Opzich vielen de verdovingsprikken 100% mee, vond de paracetemol bruistablet opdrinken nog erger. :+ nu bloed het alleen nog best erg, maar ik heb echt ontzettende honger, zou ik gewoon wat mogen eten?

Nickytje

Berichten: 4032
Geregistreerd: 19-05-06
Woonplaats: Tielen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:17

Denk wel dat je wat mag eten hoor. Ik heb destijds 3 verstandskiezen laten uitsnijden, en mocht meteen toen
ik weer wakker was een boterhammetje eten. Ik zou wel kiezen voor iets 'zacht' om te eten :)

amyz

Berichten: 6911
Geregistreerd: 26-10-09
Woonplaats: Heemskerk

Re: verstandkies trekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:21

Ha fijn topic! Ik moet volgende week voor 2 stuks naar de KC en daar gelijk maar afspraak maken voor de andere 2 :P Heb me er heeeeel lang tegen verzet maar kan nu écht niet meer... Zal ook blij zijn als die krengen eruit zijn, eentje is nu al paar weken ontstoken, word echt gek...

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-10 14:26

Maakt het niet uit als het dan nog bloed? Kan niet eten met een gaasje in dat ik dicht moet bijten :P

nate

Berichten: 358
Geregistreerd: 24-10-05
Woonplaats: Oldeberkoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-10 14:33

Kaakchirurgen zijn inderdaad wat grover als tandartsen.
Ik had hele lange wortels die helemaal in mijn kaak zaten en de kiezen lagen dwars in mijn kaak. Dus het duurde wat langer dan normaal, omdat 1 kies in 2 stukken er uit moest.
Jammer genoeg was de verdoving bij de 2e kies in tijd al uitgewerkt, ik melde dat het niet goed verdoofd was. "nee hoor dat is de druk die je voelt _-:( " totdat ik bijna uit de tijd ging...)
Gelukkig hebben ze me toen goed behandeld en na 10 minuten was ik klaar.

Alleen omdat ze zo wrikken moesten vanwege die lange wortels, heb ik wel goed last gehad.
Ben haast een week thuis geweest, ben nog wel even op het werk geweest om het te proberen.
Maar omdat ik kantoorwerk doe en veelal voorover zit om orders in te voeren, ging het nogal kloppen.

Tipje: Gebruik Arnica van Vogel, dit zijn druppels die je een aantal keer daags in je water moet doen.
Dan heb je veel minder last van zwelling en je wang wordt niet blauw.
+:)+

moonsparkle
Berichten: 21718
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-10 08:18

Okee, ik dacht dus dat het wel meeviel. Niet over nagedacht dat ik gister een iboprufen kreeg voor de behandeling, dan mag je er eigenlijk pas 6 uur later weer één nemen maar ik nam 'm al een uur voordat de verdoving weer uit zou werken(zo'n 3 uur later) waardoor ik dus misschien een dubbele dosis had. Nu werd ik wakker, ik ben geen mietje maar ik heb echt wel pijn. Het bloed ook nu nog.. ;(

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-10 09:43

Veel sterkte! Hoop dat de pijn gauw weer wat minder wordt :(:)
Bij mij was het ook een pijnlijk gebeuren, dus weet een beetje wat je voelt.