Anosmie (niet kunnen ruiken)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:23

LecyTinker schreef:
...Je bent je zo bewust van dat mensen dingen over jou weten die jijzelf niet weet.

Je zegt precies wat ik ook denk en vast ook meerdere mensen die niet kunnen ruiken.
Ik heb vaak het gevoel dat ik stink ofzo, maar dat niemand dat durft te zeggen. Maar om dat nou iedere keer te gaan vragen...


Over eten gesproken.
Voor de mensen die kunnen ruiken. Als jullie iets ruiken dat julie lekker vinden, eten jullie het dan wel eens ook al heb je geen honger?
Ik eet eigenlijk alleen maar om mijn honger te stillen.

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:30

In mijn woonsituatie lijkt het me juist handig om niet te ruiken, woon tegenover een smerige varkensboer, die in de zomer graag zn kadavers spaart,
Nu ben ik aan mn neus geholpen omdat ik weinig lucht kreeg en door die behandeling ga je nog meer ruiken, dat gaat gezellig worden in de zomer.

Maar hoe is het dan bijv als je parfum of deo wilt gebruiken

oOoKellyoOo

Berichten: 3830
Geregistreerd: 25-11-05
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:31

Ashley5 schreef:
LecyTinker schreef:
...Je bent je zo bewust van dat mensen dingen over jou weten die jijzelf niet weet.

Je zegt precies wat ik ook denk en vast ook meerdere mensen die niet kunnen ruiken.
Ik heb vaak het gevoel dat ik stink ofzo, maar dat niemand dat durft te zeggen. Maar om dat nou iedere keer te gaan vragen...


Over eten gesproken.
Voor de mensen die kunnen ruiken. Als jullie iets ruiken dat julie lekker vinden, eten jullie het dan wel eens ook al heb je geen honger?
Ik eet eigenlijk alleen maar om mijn honger te stillen.

Idd ja als het lekker aantrekkelijk ruikt dan eet ik idd wel vaak is het de geur die de eetlust opwekt, maar je kunt wel gewoon ademhalen door de neus?

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:33

oOoKellyoOo schreef:
In mijn woonsituatie lijkt het me juist handig om niet te ruiken, woon tegenover een smerige varkensboer, die in de zomer graag zn kadavers spaart,
Nu ben ik aan mn neus geholpen omdat ik weinig lucht kreeg en door die behandeling ga je nog meer ruiken, dat gaat gezellig worden in de zomer.

Maar hoe is het dan bijv als je parfum of deo wilt gebruiken


Ik gebruik helemaal geen parfum. Parfum veranderd van geur door je eigen huidsgeur. Ik heb dus nooit een idee hoe het ruikt. Want het kan nu lekker ruiken, maar je lichaamsgeur veranderd steeds en dus ook de geur van de parfum. Dus daar waag ik me niet aan.
Deo is altijd geurloos en daar gebruik ik ook altijd veel te veel van omdat ik geen idee heb of dat het werkt.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:34

Tja, deo koop ik gewoon. Iedere ochtend doe ik dat op en verder als ik merk dat ik zweet. En anders moeten mensen mij waarschuwen als ik stink of de neiging heb ofzo.
Verder draag ik geen parfum. Ik vind het een beetje zonde om het te kopen voor andere mensen. Want dat zal het in mijn geval zijn. Ik weet toch niet hoe dat luchtje ruikt. Ik heb één keer parfum gehad, maar daar was een vrinedin veel blijer mee dan ik! :)

@oOoKellyoOo
Ja, ik kan verder (gelukkig) wel door mijn neus ademhalen. De geuren komen verder alleen niet aan.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:35

Toen ik mijn neus gebroken had verdween mijn reuk ook geleidelijk aan. De huisarts zij toentertijd dat ie niet gebroken was maar ik merkte dus dat mijn reuk steeds minder werd. Toen doorverwezen naar KNO-arts en neus recht laten zetten (breken). Nu ruik ik weer alles. Heeft zo zijn voor en nadelen ;)

Ik merkte dus dat ik steeds minder ging ruiken en daardoor 'miste' ik het dus. Als het aangeboren is lijkt het me een totaal ander verhaal.

Smaak werd bij mij ook minder, komt omdat je tong alleen de smaken zout, zuur, zoet, bitter en umami. En de rest van de smaak wordt bepaald door de geur. Dat heb ik dan geleerd, weet natuurlijk niet hoe dat is bij iemand met Anosmie.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:37

ik kan niet goed ademhalen door mijn neus, maar daar is dus onderzoek naar gedaan en de oorzaak zit niet daar, dit is dus een toevallige samenloop.
Bij mij is dus de waarschijnlijke oorzaak medicatie toen ik een baby was.
Mijn smaak beperkt zich ook alleen tot zoet, zuur, bitter en zout.
Hahahaha; even stomme vraag dus, maar zijn er meerdere smaken dan?

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:39

Bij iemand met anosmie missen inderdaad de geuren, waardoor je op die basissmaken blijft. Thee bijvoorbeeld proef je eigenlijk doordat je het ruikt. Daarom houd ik niet van thee, want dat is warm water voor mij. Soep gaat meer in het water zitten waardoor je het echt proeft.

@LecyTinker
Ja, er is ook nog de smaak umami. Dit is een soort bouillon.

Rais

Berichten: 1036
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: GROESBEEK

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:40


LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:42

bouillon? Dat is toch zout?

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-10 15:43

Ja, dat is zo. Zelf weet ik er ook nog niet veel van.
Ik zal het ook maar eens gaan opzoeken. Is best wel interessant.

jessica_

Berichten: 2172
Geregistreerd: 07-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 15:46

Ashley5 schreef:
Voor de mensen die kunnen ruiken. Als jullie iets ruiken dat julie lekker vinden, eten jullie het dan wel eens ook al heb je geen honger?
Ik eet eigenlijk alleen maar om mijn honger te stillen.

Ja, als ik bijvoorbeeld vers gebakken appeltaart ruik krijg ik spontaan trek daarin ookal heb ik geen honger. Het is vaak de geur die ik koppel aan iets 'lekkers' waardoor ik honger/trek krijg erin. :)

Lijkt me erg vervelend om niet te kunnen ruiken.

kavama

Berichten: 2262
Geregistreerd: 28-04-06
Woonplaats: tussen wal en schip.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:06

Mijn zoontje, nu 10, kan ook al zijn hele leven niet ruiken.
Hij heeft waarschijnlijk asperger syndroom en kan in dit geval er mee te maken hebben.
Omdat bij met mensen met asperger alle zintuigen vele malen sterker zijn als bij anderen kan het zijn dat er eentje wordt uitgeschakeld.
Ik wil het in ieder geval laten onderzoeken.
Hij heeft als kind ook wel veel in het ziekenhuis gelegen en heeft nooit door zijn neus kunnen ademen totdat zijn amandelen er met 3 uit werden gehaald,.. kan ook daar wat mee te maken hebben.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 17:42

nou stapte mijn broer net in de auto en die vroeg of ik hooi vervoerd had met mijn auto. Dat is al 3 dagen geleden. En hij rook het... het blijft me steeds weer verbazen.

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 18:55

Heel interessant, maar lijkt me ontzettend vervelend om niet te kunnen ruiken. Het heeft voor mij, zeker bij eten, een toegevoegde waarde. Nou is dat natuurlijk sowieso voor iedereen anders, hoeveel waarde eraan gehecht wordt. Ik kan dus echt genieten van een bepaald product terwijl bijvoorbeeld mijn vader ook alleen maar eet om zijn honger te stillen.

Elk product / ingredient heeft zijn eigen smaak. Worden die ingredienten samen gebracht in een product, zoals een pastasaus, dan kan je als het goed is dus ook al deze ingredienten proeven. De smaak is bijvoorbeeld overwegend tomaat, maar je proeft ook de knoflook, kruiden, ui, paprika enzovoorts.

Het raarste vind ik nog dat wanneer ik heel verkouden ben, ik dan ook dagen heb dat ik niks proef. Dan weet ik hoe het zou moeten proeven, maar je proeft inderdaad alleen de structuur. Vaak bedenk je er dan wel automatisch de smaak bij.

Mijn (mannelijke) huisgenoot kan overigens ook niet ruiken, van geboorte af aan. Maar heb hem er nooit over horen klagen. Hoorde hem wel laatst zeggen dat zijn bier anders smaakte dan normaal. :P Dat vind ik dan toch weer apart om te horen, maar dat zal dan wel met die basissmaken te maken hebben. :)

YMJArabians

Berichten: 9678
Geregistreerd: 10-11-05
Woonplaats: Somewhere

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:08

Ik heb gisteren toevallig een stukje erover gelezen in een wat ouder Psychologie tijdschrift. Ik wil het stukje wel even voor je overtypen? :)

Suzzy_3

Berichten: 1234
Geregistreerd: 10-01-07
Woonplaats: Diepenbeek (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:14

Ik heb niet hetzelfde als jullie.
Ik heb een allergie voor honden, en aangezien bij mijn vriend, en ook bij zijn ouders de hond binnenzit, heb ik altijd last.
En dit uit zich door weinig / niets te ruiken.
Over het algemeen ruik ik weinig. Zoals gisteren het ontsmettingsalcohol van de ehbo pop, terwijl iedereen half aan het flauwvallen was.
Soms ruik ik de kleinste dingetjes dan weer wel. En daarstraks rook ik gelukkig het rot ei wel, voor ik het in de kast liet staan.
Soms is dat leuk, als de hond of vriendlief een scheet heeft gelaten :+ . Maar soms mis je dat wel, om het hooi te ruiken, of je paard, ...

postvanpe

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:45

Bonjoy schreef:
Ik heb gisteren toevallig een stukje erover gelezen in een wat ouder Psychologie tijdschrift. Ik wil het stukje wel even voor je overtypen? :)


ik heb ook nog steeds een stuk uit een tijdschrift hier over,
die wil ik wel naar iemand door sturen.
pb je adres dan maar even
als iemand het hebben wilt

BabbieB

Berichten: 2041
Geregistreerd: 30-07-04
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-10 19:54

Mijn opa heeft van zijn geboorte af niet kunnen ruiken. Nooit geweten dat dat Anosmie heette.

Ik ruik zelf normaal gesproken bijzonder goed, tot op het extreme af. Is niet altijd even prettig. Maar nu ik al bijna twee weken snipverkouden ben, begin ik het toch echt wel te missen.

Ik heb bijna geen trek in eten meer, want ik proef het toch niet en het is nu een enigszins benauwende ervaring geworden...

postvanpe

Berichten: 89
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:02


LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:05

postvanpe schreef:
er is zelfs een vereniging van.
de anosmie vereniging
http://www.ruikenenproeven.nl

LecyTinker : het is onderweg :-)


Heel erg bedankt, vind het allemaal best wel spannend. Heb nu echt de motivatie om het allemaal een suit te gaan zoeken hoe en waarom bij mij. Ben altijd een beetje afgescheept met, tja het is zo. Nu wil ik er eigenlijk wel meer over gaan weten.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 15:13

Ik ben zelf naar een bijeenkomst geweest van die vereniging. Was erg leuk om mensen te ontmoeten die hetzelfde hebben. Maar helaas was ik de jongste van die dag. De gemiddelde leeftijd is middelbare leeftijd.
Vandaar ook hier mijn zoektocht naar jongere mensen! :)
Maar het is voor iedereen een aanraden om je voor de volgende bijeenkomst aan te melden.

LecyTinker

Berichten: 6578
Geregistreerd: 05-03-05
Woonplaats: Op een bergje in België

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-10 15:22

wanneer is die bijeenkomst TS en waar?

Moest vanmorgen veel dingen doen en rende van de DA naar mijn paarden en moest daar mesten, moest toen snel naar de dokter en daarna weer naar de DA.
Dus ik zat bezweet bij de dokter met mijn mestkleren en dacht dus, ik stink. Ineens kwam de gedachte bij me op... "als ze naar me kijken dan zeg ik gewoon, ik heb anosmie" Hahahaha, voelde me zo gesterkt in dat ik het nu een naam kan geven.

Ashley5

Berichten: 1610
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Thuis

Re: Anosmie (niet kunnen ruiken)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-10 18:04

Het is inderdaad erg fijn om het een naam te geven! Legt ook veel makkelijker uit! :P
Ik heb het afgelopen jaar het op de site van de verenigigng gelezen. Ik ben bang dat je die gewoon in de gaten moet houden wanneer het is.

AnnaXBoy

Berichten: 470
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 11:51

Even nieuw leven blazen in dit topic.

Ik weet denk ik rond me 10e dat ik niet kan ruiken. Sinds me geboorte was dit al het geval maar als kleutertje ben je er niet mee bezig. Pas als je ouder wordt, ga je merken dat er iets anders is. Wat vele hebben dat ze niet goed kunnen proeven is bij mij niet het geval. Ik denk dat ik best goed kan proeven, maar soms is het toch de structuur waardoor ik het niet lust.

Deo draag ik elke dag. Daarvan merk ik echt het verschil als ik het niet op heb. Parfum heb ik wel, maar draag het eigenlijk alleen als ik ga stappen. Als ik dan aan een vriendin later vraag: hoe ruik ik? Krijg ik vaak het antwoord dat ze de parfum al niet eens meer ruiken. Het is vooral vervelend dat je jezelf niet kan ruiken. Andere zullen niet zo snel zeggen dat je stinkt en daardoor zal je er zelf niet zo snel wat aan doen.

Als mensen vragen 'ruik dit eens' hangt het af van de persoon hoe ik antwoord geef. Ken ik ze niet goed dan speel ik gewoon mee door naar hun gezicht te kijken. Al zitten ze zelf met een vies gezicht te kijken reageer ik dus ook van 'hé gatver dat stinkt!'. Bij vriendinnen die het soms van me vergeten ga ik juist heel sarcastisch reageren. 'Hmm jeetje dat ruikt zooo lekker!'. Dan kunnen ze hunzelf wel voor hun kop slaan omdat ze het weer zijn vergeten. :')

Laatste tijd krijg ik steeds meer de drang om nou te gaan onderzoeken waarom ik niet kan ruiken. Ben ooit naar de huisarts gegaan voor iets anders en benoemde mijn anosmie toen ook. De reactie van mijn huisarts was: 'tja, daar kan ik niks aan doen'. Vond dit toch wel echt een hele domme reactie. Nu ben ik toch wel benieuwd maar weet niet zo goed waar ik moet beginnen..