GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:03

Makkelijk nog zoals Dieuwke zegt.

Je hebt dan nog maar 115 klikjes gespoten van de minimaal 240 die je hebt.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:50

Bonnelover je hebt een 5mg spuit?
60 klikjes is altijd een hele dosis.
30 zou dan dus 2,5mg zijn in jouw geval.
Normaliter is het 4x 2,5mg en dan evt ophogen. In dit geval zou jij dus eerder ophogen. Gaf de arts dit aan? Of was het op jouw verzoek?
Er is een handig overzicht voor mounjaro, ik zal hem even opzoeken.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:53

Dieuwke_ schreef:
Alle pennen hebben 240 klikjes. Een volledige dosis is altijd 60 klikjes en er zitten 4 doses in een pen.

Kijk das handig om te weten! Ik krijg nu een 12.5 mg en ik wil 10 blijven spuiten, dus kan het zo berekenen. Dam zou ik dus 48 klikjes moeten tellen?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:57

Dit is m:
Afbeelding

Voor jou even als voorbeeld Bonnelover, jij kijkt dus bij de 5mg en in de eerste rij (beide met rood omlijnd).
Als je dan kijkt bij 30 klikjes, zie je dat dit bij de 5mg pen, een dosis is van 2,5mg (boven de gele balk).
Zo kun je het per pen, per klikjes bekijken. 45 klikjes is dan dus een dosis van 3,75mg.

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 20:58

Jester_ schreef:
Dieuwke_ schreef:
Alle pennen hebben 240 klikjes. Een volledige dosis is altijd 60 klikjes en er zitten 4 doses in een pen.

Kijk das handig om te weten! Ik krijg nu een 12.5 mg en ik wil 10 blijven spuiten, dus kan het zo berekenen. Dam zou ik dus 48 klikjes moeten tellen?

Klopt, kun je ook zien in het schema dat ik net plaatste :j

Geldt voor mounjaro althans.
En de Golden dose kun je hier ook aflezen.

Bonnelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:00

Dieuwke_ schreef:

Er zijn toch ook pennen met meer dan 5 ml hebben, neem aan dat die dan ook meer klikjes hebben.

Opisop: heb overlegt met arts zou nl na 4 weken ophogen, maar moet die dag minimaal 5 uur vliegen. En leek mij niet fijn als ik met verhoging wel klachten zou krijgen. (Tot nu toe niet gehad) Dus ik ga de helft omhoog van 30 klikjes nu naar 45.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:03

Ik snap niet helemaal wat je bedoelt met die 5ml? Alle Mounjaro pennen hebben 240 klikjes inhoud, ongeacht de sterkte.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:08

Een volle dosis is altijd 60 klikjes, ongeacht welke dosering je pen heeft.
Kijk maar
Afbeelding

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 23:19

Kan het zijn dat je de sterkte en de inhoud door elkaar haalt? Jij hebt een 5mg pen, dat betekent dat jij 5mg (sterkte) per volledige dosis krijgt. Een volledige dosis bij Mounjaro is altijd 60 klikjes of 0,6ml. Een volle pen bevat in totaal 240 klikjes of 2,4ml (inhoud), de golden dose even niet meegerekend. De inhoud van de pennen staat los van de sterkte.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 07:36

Dat is bij Ozempic anders. Daar heeft een grotere pen gewoon meer klikjes.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 10:13

Vanmorgen een afspraak gehad met mijn huisarts die mij even in het echt wilde zien na het fiasco vorige maand.
Afspraak ging heel goed. Had hem verteld over die vetbulten op mn dijen/onderrug, maar dat mn bovenlichaam wel al slank was. Dat ik mij zorgen maakte over lipoedeem.

Dat ook laten zien. En toen ik mn kleding uittrok zei hij al: Ohja ik zie het al.
Het is geen lipoedeem gelukkig.

Heb hem ook mijn spreadsheet laten zien waarin ik alles bijhoud qua gewicht. En we hebben het even gehad over mijn doelen en afbouwen in de toekomst
Hij wilde even alle bloedtesten opnieuw laten doen. Leverwaarden, zouten, vitamine b12, D, ijzer etc . Dus morgen even naar de prikpost.
Bloeddruk ook was ook dikke prima.

Daarna vertelde hij mij dat hij mij adequaat genoeg vind om zelf te kiezen hoelang ik doorga op de 10mg en ook over hoe en wanneer ik wil afbouwen. Over methodes, hoe en wat, gaan we het nog hebben wanneer die tijd aanbreekt.

Heb hem verteld dat ik af wil gaan afbouwen wanneer die bulten weg zijn of wanneer ik de 50 aantik. Wat maar eerder is. En dat vond hij prima, en dat ik hem netjes op de hoogte moet houden online zoals we tijdens het hele traject hebben gedaan.

Ging er met een goed gevoel weg vanmorgen.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:05

Dat is goed nieuws!

Mijn huisarts is ook zo, laat het aan mij over en vindt dat ik er verstandig genoeg en serieus mee omga.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:31

Ja heel fijn is dat. Maakt het ook fijn om alles openlijk te bespreken zonder zorgen. Ook omdat ik officieel natuurlijk nu een net bmi heb.

Hij weet ook dat ik "op een forum" mee lees/praat over ervaringen haha.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 11:51

De mijne weet ook dat ik alles uitspit en meepraat op forums.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 12:16

ik moet vanavond weer naar de huisarts, ter opvolging..
ben benieuwd wat ze gaat zeggen, ik blijf stabiel al sinds deze zomer, en ik heb nog voor de rest van het jaar MJ in de koelkast...

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 13:23

Wat fijn dat jullie huisartsen dit zo serieus nemen!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:32

Dieuwke_ schreef:

Nou zeker! Geeft hopelijk tzt onder de huisartsen zelf een positiever beeld over het gebruik en de resultaten, wat misschien zorgt voor een breder draagvlak. Hier hoor ik helaas nog veel mensen die voor een dichte deur staan. Het zou mooi zijn als er onder de huisartsen meer kennis en begrip komt hiervoor.

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 15:45

Ik had net mn intake gesprek met Wellis, nu afwachten wat de arts daar gaat beoordelen, hopelijk kan ik snel starten.

Wat fijn dat jullie huisartsen jullie serieus neemt, dat is helaas niet standaard het geval.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 18:35

Padoertje schreef:
Dieuwke_ schreef:

Nou zeker! Geeft hopelijk tzt onder de huisartsen zelf een positiever beeld over het gebruik en de resultaten, wat misschien zorgt voor een breder draagvlak. Hier hoor ik helaas nog veel mensen die voor een dichte deur staan. Het zou mooi zijn als er onder de huisartsen meer kennis en begrip komt hiervoor.

Dat hoop ik ook. Dan hoeven mensen niet via priveklinieken en andere wegen hulp te krijgen.

Aelin schreef:
Ik had net mn intake gesprek met Wellis, nu afwachten wat de arts daar gaat beoordelen, hopelijk kan ik snel starten.

Wat fijn dat jullie huisartsen jullie serieus neemt, dat is helaas niet standaard het geval.

Het is maar net welke huisarts je hebt. Moet je echt geluk mee hebben.
In dezelfde praktijk is er een andere huisarts die echt anti GLP's is. Daar heb ik vorige maand nog drama mee gehad

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 19:04

Nou, ik heb veel geluk met mijn huisarts.

Ik kom net terug. Alles tip top in orde en zo gezond als een vis.
Ze heeft weer enkele pennen op mijn paspoort gezet. Voor volgend jaar :)
Ze gaat het mij niet afnemen zegt ze. Het is geen enkel probleem dit levenslang te nemen volgens haar. Beter nog, de meeste mensen zullen het levenslang nodig hebben. Ik mocht ook niet aarzelen eventjes op te hogen als het moeilijker is. Het medicijn dient er voor en ze denkt niet dat ik nog verder zal afvallen als ik ophoog. Ik ben nu wel stabiel en veel vet kan ik niet meer kwijt. Ik ga wel Pilates beginnen doen denk ik

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 19:58

Ontzettend fijn nieuws Deertje!
Ook heel fijn dat ze nog benadrukt dat ze het je niet af zou pakken. Erg geruststellend.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 20:57

Wat een fijn bericht zeg Deertje.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:20

Ik mag morgen ook op controle bij huisarts. Normaal vind ik het een hork maar hij vond het zonder morren prima toen ik aangaf met M te beginnen. Ben benieuwd wat hij morgen gaat zeggen.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:43

Deri schreef:
Ontzettend fijn nieuws Deertje!
Ook heel fijn dat ze nog benadrukt dat ze het je niet af zou pakken. Erg geruststellend.

Ja, enorm geruststellend. Ze heeft mij gewoon een nieuw leven gegeven denk ik dan

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 21:44

cissy schreef:
Ik mag morgen ook op controle bij huisarts. Normaal vind ik het een hork maar hij vond het zonder morren prima toen ik aangaf met M te beginnen. Ben benieuwd wat hij morgen gaat zeggen.

Komt vast goed. Als hij er nu al niet tegen was mag het geen probleem zijn denk ik dan