Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 21:20

Wat ziet dat er fantastisch mooi uit Ninus! Geniet er nog even van!

Hoe ging je rondje vanmiddag Samantha?

Lekker he Leonie als je even kunt paardrijden. Ik knap daar ook altijd echt van op. Ik begin het intussen ook echt wel te missen Heb al ruim 6 weken niet kunnen rijden. Het leek weer goed te gaan, maar helaas loopt de mijne vandaag weer niet goed. Het gaat op en af. Ze was net 2 weken weer recht. Voor volgende week een afspraak gemaakt om foto's te maken, ik heb er geen goed gevoel over. Deze merrie heeft eerder nog nooit iets gemankeerd.

Wow SV, zo vaak al!! Echt niet normaal wat jij allemaal al hebt gelopen.
Chapeau! Zou tof zijn als je de 50 keer kunt halen dit jaar. Wát een prestatie is dat. Niet gek dat je een beetje gaar was vandaag.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 22:25

Oeh busy dat klinkt niet goed inderdaad. En al helemaal niet als je er een onderbuikgevoel bij hebt. Is het voor of achter?

Ik ben in 2019 begonnen met de lange afstanden, toen liep ik mijn eerste marathonafstand. Ik loop hard vanaf 2015 ongeveer. En vroeger toen ik een jaar of 20 was ook wat gelopen, maar niks serieus en ook geen evenementen. Dus al best een tijd.

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 09:06

Ooh Ninus wat heerlijk, lekker genieten!

Haha Busy heeft een SV-tje gelopen.

Leuk Leonie, nieuw Bijrijdpaard!

Snap ik SV dat je gaar was. Wauw, en je vriend ook even een marathon gelopen, knap!

Ik heb gisteren einde middag mn rondje gelopen. Had wel wat geïrriteerde bilspieren na de pilates van die dag. Maar op zich ging het goed. 7km op heel rustig tempo, alleen die knie ging al snel wat pijn doen.
Maar verder nergens last van. Daarna was de pijn ook meteen weg eigenlijk.
Vanmiddag sportschool, morgenochtend nog zo’n super easy rondje. En zondag CPC.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 09:42

SV, weer een marathon in de benen. Ik doe het je niet na. Ik grap wel eens dat ik 1.5 week terug mijn eerste ultra gelopen heb omdat die dus 43km was, haha.
Maar heb je dan geen hele erge spierpijn een dag later?

BussyMissy, is je paard al oud? Mijn paard had 2 weken terug een dipje qua energie. De ogen stonden net wat dof, ze deed het wel, maar is sowieso graag lui en valt altijd graag terug in gang. Maar het was toen echt extreem. Moest met longeren de zweep er achter houden om de galop te bewaren. Met rijden elke pas drijven en stem gebruiken. Niet kreupel gelukkig. Dat was gelukkig afgelopen weekend niet meer zo, ze heeft even 1 gekke bokkesprong laten zien in de wei, 1 rondje flink gerend, en met rijden was ze gewoon weer zoals ik haar ken. Niet echt voorwaarts, maar wel dat ik gewoon de gang er in kan houden zonder zwepen e.d. Ze liep gewoon weer tevreden, ogen stonden ook weer fris. We hebben nog een rondje gesprongen.
Zie jij ook wat aan de ogen van je paard? Want daar zie ik meestal het eerste aan hoe mijn paard is. Verder kun je soms ongemakken er uit halen door de staarttonus links en rechts te controleren. En als je de voorbenen naar voren strekt kun je soms ook spanningen voelen in de schouder.

7km is toch wel weer een beetje lopen Samantha. En hoe is de pijn nu dan? Want tijdens het lopen pijn of ook een dag later?

Hier gisteren naar de loopgroep geweest. 1 had een hond bij zich die moet leren in een groep hardlopers te lopen. Was wel lachen, is een allemandsvriendje. Ze stond alleen vaak stil omdat de hond wel heel vaak moest plassen. Dus kennelijk toch nog wat spanning bij het dier. We deden wat kortere intervallen en liepen in rondjes. Ik kon dus zo nog rustig aan doen na de marathon. En na 5.5 km waren mijn spieren ineens op. Conditioneel niets aan de hand. Best apart.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 09:47

Nee nul last, zodra ik stopte met lopen al. Nu ook totaal geen last.
De pijn was ook niet heel erg, maar voelde wel wat, vanaf km 4 ongeveer.

Wat leuk dat die hond mee was Germie!
Fijn dat het lopen goed ging.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 11:55

Gelukkig Samantha.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 12:10

Hopelijk zo steeds weer een stukje beter Samantha, het kan natuurlijk ook niet ineens weer 100% goed zijn.

Mijn merrie is 17 jaar en echt superfit.
Ze kijkt ook gewoon fris en vrolijk uit haar ogen. Ik ben dierenarts van opleiding (niet praktiserend), dus kan zelf gelukkig heel veel beoordelen of uitsluiten maar heb helaas geen röntgen ogen. Het leek in eerste instantie alleen een hoefzweer, maar ze herstelt niet volledig, dus ik ben bang dat er nog iets anders mis is van binnen. Volgende week foto's maken, dan weten we hopelijk meer.
Ik hoop dat ik het mis heb want deze merrie zit echt onder mijn huid, die "moet" samen met mij oud worden. Dat hebben we zo afgesproken samen.
Het kan natuurlijk ook een diepe zweer zijn die er niet uitkomt, maar daar loopt ze weer niet moeilijk genoeg voor.
Vooral draaibewegingen zijn pijnlijk waardoor ik haar verdenk van artrose.
Nog even afwachten, dan weet ik het met zekerheid hoop ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-26 16:43

Germie ik heb vandaag eigenlijk geen spierpijn meer, alleen nog erg moe. Vanavond lekker op tijd naar bed.
Ik was de dag erna vooral wat stijf, maar eind van de dag was dat ook redelijk weg. Lekker rustig blijven bewegen dat helpt altijd goed.

Busy ik hoop dat het geen artrose is.. fingers crossed.

Fijn dat de pijn snel weg was Samantha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 22:36

Veel plezier morgen met de CPC!

Ik heb gisteren een kort loopje gedaan, 4 km langs het water en in het zonnetje en het ging goed! Vandaag de hele dag natte sneeuw helaas.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-26 22:47

Succes bij de cpc morgen!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-26 23:02

Iedereen succes bij de CPC! Als ik jullie zie, zal ik je aantikken. Ik ga achter Leonie aan :D

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 08:29

Veel plezier en succes vandaag! Het lijkt hier een prachtige dag te worden, ik hoop daar ook.
Klinkt als een goed plan, achter Leonie aan Lisitano :)) Je wilde een sub 2 lopen toch? Volgens mij ga je dat makkelijk doen!

Lekker Tiggs, alleen natte sneeuw dan weer niet zo :+

Goed gedaan SV! Of had ik dat al gezegd?

Klinkt voorzichtig positief Samantha, moet goedkomen vandaag :j

Spannend van je paard BM, je hoopt dat ze allemaal gezond 100 worden, maar helaas. 17 is nog niet zo oud, dus samen (heel) oud worden moet lukken. Ik duim voor jullie!

Wij zijn sinds gisteren weer thuis, ook weer prima na een heerlijke week. Nu druk met alles in orde maken voor de pensionpony en de klusvakantie in Duitsland, mijn man vertrekt morgen. En dan morgen op hoop van zegen mijn mailbox openen :D
Ik hoop vandaag nog een klein rondje te lopen, gisteren was vooral een dag met veel stilzitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 08:38

Veel plezier voor degenen die gaan lopen. Hier dit weekend gewoon geen tijd om te gaan hardlopen, helaas.

Ik was het gisteren van plan, maar toen ik bij een vriend weg wilde rijden las ik net op tijd dat de A28 afgesloten was wegens een groot ongeval met iets van 10 auto's. Gelukkig op tijd gezien en dus besloten het maar even af te wachten. En dat duurde dus 2 uur, en toen besloten we gewoon samen maar wat te eten. Dus was ik tegen bedtijd weer thuis. Maar beter zo dan bij dat (of een) ongeval betrokken zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 08:41

Veel succes en plezier voor de lopers vandaag!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 10:39

Veel plezier iedereen bij de CPC! Ik kijk even hoe het hier loopt, als het lukt probeer ik jullie nog even aan te moedigen :D wel leuk, zo te horen lopen jullie redelijk samen, Samantha_ jij probeert ook bij de 2 uur aan te sluiten toch? Leonie87 je kunt beter een bokt vlag op je rug doen :+ :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 15:35

Wat een heerlijk weer!
Vandaag een rondje van 10km gelopen. Ik had wat zware benen verwacht na een wandeling gisteren van 16km, maar ik had nergens last van.
Echt genoten in het zonnetje.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 16:04

Fijn dat je weer lekker gelopen hebt Goof, jij gaat echt goed de laatste tijd!

Jammer dat de vakantie er alweer opzit Ninus, naar volgens mij hebben jullie een heerlijke week gehad!

Hoe hebben je benen zich gehouden vandaag Leonie?

En hoe is het met de anderen gegaan bij de CPC?

Het is echt heerlijk loopweer vandaag. Hoop dat in de buurt van de kust de wind ook meevalt.

Ik heb vandaag mijn stokken getest in de zandbak hier, is toch wel fijn met de heuveltjes. Ook nog een keer zand gehapt, maar kon mij gelukkig goed opvangen.
Het lopen voelde heel erg zwaar vandaag, maar ik was gisteren niet helemaal fit en vanochtend erg misselijk, hopelijk was dat de oorzaak en loopt het volgende week weer fijn.
Wilde langere afstand lopen (16km gedaan ) dus had zoonlief gevraagd om mee te gaan.

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 18:02

Wat een mooi vlonderpad Goof! Wat een topweer hè om buiten te zijn.

Goed bezig Busy, prettig hè die stokken.

Wij hebben vanmorgen 11.5km gewandeld, toen heb ik thuis anderhalf uur geslapen op de bank. Gisteren een nieuwe tattoo laten zetten en daar word je toch moe van, van een aantal uur ongemakkelijk liggen en pijn lijden.
Net nog een uurtje hardgelopen in het bos. Heuvelop ging nog wat zwaar, maar verder ging het wel lekker.

Dit is mijn nieuwe plaatje trouwens.

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 18:41

Mooi plaatje SV! Hoort de spreuk eronder erbij?

Goof, waar heb je gelopen?

BM, 16 km terwijl je je niet helemaal fit voelt, vind ik toch knap!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 18:59

Nee die staat er al een aantal jaar.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 19:07

Mooi SV, waar staat het plaatje voor? Is het een speciale muis?
Ik heb maar 1 enkele tattoo, op mijn bil. Die is alleen zichtbaar in zwembad of sauna.
Mijn man vindt tattoos verschrikkelijk.
Duurde tot mijn vijftigste voor ik deze mocht laten zetten.

Ik ben daarna wel ingestort Tiggs, voel me echt een beetje grieperig nu en heel futloos. Hopelijk na een nacht goed slapen weer weg.

Morgen vroeg op. Gisterochtend liep mijn merrie ineens weer op 3 benen. Ze steigerde om vooruit te kunnen bewegen, echt heel sneu. Afspraak met DA is nu vervroegd.
Ik verdenk haar nu haast van een fractuur in hoefbeen of straalbeen. Zoolzweer lijkt het toch echt niet te zijn nu.

Ze staat nu in een hele grote stal en als ze dus weinig loopt heeft ze duidelijk heel veel minder last, vandaag liep ze bijna normaal. Maar als ze een draaibeweging maakt is de daarna weer per direct gigantisch kreupel.
Ben heel benieuwd wat hier uit gaat komen morgen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:00

Jakkes BM, hoop dat het mee valt met je paard. En beterschap voor jou.

Ik vind je muisje lief, SV.

Tiggs, dit was in de Nieuwe Dordste Biesbosch.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 21:58

Goof en BusyMissy, mooie omgevingen.

En zo enorm kreupel is inderdaad echt niet goed. Hopelijk valt het mee. Ik neem aan dat je nu voor de hele rambam gaat van uitverdoven, foto's, eventueel nog ergens een scan om echt te weten wat er mis is?
Mijn paard is ooit enorm kreupel geweest, ook echt zo enorm dat toen ik haar van de trailer haalde bij de kliniek voor uitverdoven en eventueel foto's dat ze eerst alleen de hoef wilden uitverdoven omdat ze bang waren voor een gebroken hoefbeen. Dat bleek het niet te zijn, met uitverdoven tot bovenin het been bleef de kreupelheid, al werd het ietsjes minder toen ze helemaal bovenin waren. Foto's waren goed, pezen waren goed, onverklaarbaar kreupel. De hoefsmid vond alleen een dunne zool en stelde ijzers voor (ze had een hoefzweer gehad kort er voor die uitgesneden was). Ik heb toen gezegd: doe maar met stootgaten, want jullie hebben geen oorzaak gevonden, dus ik hoop op een wonder dat ik met deze ijzers toch nog een wedstrijd kan rijden. Dat is gebeurd. Ze wilden dat ik 3 weken later terug zou komen om te kijken of het dan beter leek. Ik was op dinsdag in de kliniek en had op vrijdag, zaterdag en zondag een dressuurwedstrijd staan. Die had ik niet afgemeld omdat ik het inschrijfgeld toch kwijt was en er een wachtlijst was, en de organisatie totaal niet mee wilde denken. Dus toen heb ik gezegd, dan laat ik mij op de startlijst staan en kom elke dag persoonlijk het inschrijfgeld betalen en dan niet starten. Ik zat vrijdagmorgen op kantoor, en had 's middags vrij en een stemmetje in mijn hoofd zei dat ik beslist naar m'n paard moest gaan. Kom ik op stal, mijn paard vrolijk in de wei aan het spelen met de Belg, niet kreupel. Dus paard ingevlochten, op de trailer en 2 proeven gereden, mijn eerste proeven met mijn paard en meteen winst. Dag erna weer winst, dag erna weer winst. De afspraak van 3 weken later heb ik afgezegd, die was niet meer nodig, want we trainden weer volop. En ik was erg blij met die stootgaten in de ijzers.
Kortom, ik hoop dat het ook zoiets is bij je paard, gewoon iets onschuldigs. Ik zal voor je duimen.

Ik vind het plaatje mooi SV, maar ik denk niet dat ik het zou laten plaatsen, dat geprik lijkt me helemaal niets. Volgens sommigen is het best pijnlijk om te laten zetten. En ik ben dan een mietje. Maar voel je dan nu er nog wat van of is het echt alleen tijdens het zetten?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-26 22:19

BM wat sneu om je paard met zoveel pijn te zien. Klinkt niet goed. Wat fijn dat de dierenarts eerder komt.

De muis heeft geen speciale betekenis, ik vond het gewoon een leuk plaatje. Ik heb een aantal tattoos met en zonder betekenis.
Mijn vriend rolt met zijn ogen als ik er weer eens eentje laat zetten haha. Hij heeft er zelf vijf.

Germie het is per persoon anders, per tattoeerder die je tattoeert anders, per plek op je lijf anders, maar ja, naalden die je huid in gaan doen zeer ja. Zeker na een paar uur, als je adrenaline minder wordt, dan zit je soms wel op je tanden te bijten.
En daarna voelt het als een flinke schaafwond. Dat duurt bij mij meestal een dag of drie, vier. Dan is het over.
En ik ben ook echt een watje met pijn hoor. Maar dit kan ik wel aan.

Ik ben benieuwd hoe het met de cpc lopers is gegaan, ik kijk uit naar de verslagjes, al zag ik al het een en ander voorbij komen op insta.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-26 22:25

Klinkt interessant, die MSK-arts, Samantha. Hopelijk heb je er wat aan op de lange termijn.
Heftig dat je een ongeluk hebt gehad op zo’n jonge leeftijd.

Wat super dat je die 5 km zo snel gelopen hebt, Muppetmayo!

Klinkt heerlijk, jullie vakantie, Ninus!

Wat fijn dat je interval zo goed ging, Leonie. Hoe ging het pacen vandaag?

Wat een afstand weer, SV! Fijn dat je zo lekker gelopen hebt. Knap dat je zo’n afstand op zo’n klein oppervlak kunt lopen. Ik heb een week of wat geleden 6 km op onze oprit gelopen, die is 600 m. Maar dat had ik na een tijdje wel bekeken. :=
Mooie tatoeage heb je er weer bij!

Busymissy, goed bezig met je interval in SV-stijl. :))
Balen dat je merrie onregelmatig is. Hopelijk heb je snel duidelijkheid.
Leuk dat je je stokken hebt kunnen testen. Mooie foto’s!

Leuk dat er een hond mee was met de loopgroep, Germie.

Hoe ging de CPC, Lisitano? Ben je wat tevreden met je tijd?

Genieten Goof, wat mooie foto’s! Mooi tempo had je!

Vanochtend stond er training van 30+ km op de planning. We zijn vanuit een andere plaats gestart, en hebben een prachtige route gelopen!
Heb ook echt fijn gelopen. Voor mijn doen een lage hartslag en prima tempo.
Afbeelding
Afbeelding