Rug gebroken op vakantie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 22:42

Heerlijk om je hond te kunnen zien! En revalidatiecentrum lijkt me sowieso een veel fijnere omgeving dan een ziekenhuis.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 06:27

Fijn TS!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 07:50

Jeeej knuffelen met Ollie! :D
Veel plezier daarmee vandaag!

Fijn dat je wat meer contact heb daar. Snap dat het allemaal wel erg vermoeiend is nog met zo weinig energie. Rustig aan! Hoeveel kg moet erbij komen? Je zult wel flink wat verloren zijn met zo lang zo weinig binnen krijgen?

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 11:15

Hoop doet leven :+ . Fijn dat je goed gesetteld bent en dat je vader Ollie meeneemt op bezoek! Lekker knuffelen.

Geniet maar lekker van het zonnetje zolang het kan. Meer contact met andere mensen zal hopelijk ook de tijd wat sneller laten gaan.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 00:31

Ollie op bezoek was gisteren echt heel leuk. Hij kwam piepend uit de auto toen hij mijn stem hoorde en heeft heerlijk op schoot gelegen terwijl hij hier was. Wel stiekem liggen loeren naar een ander hondje dat ook op visite was hier :D

Ik baal alleen heel erg dat de misselijkheid nog steeds niet onder controle is.
Ik geef nu niet meer over maar de enorme misselijkheid blijft. Zou zelfs liever wel overgeven want dan is de misselijkheid daarna even minder…
Morgen komt daar weer overleg over want ik krijg met de geconcentreerde voeding maar 700ml vocht binnen via de sonde maar het lukt ook maar om 2 glazen per dag zelf erbij te drinken dus kom ook echt vocht tekort op deze manier.
En zelf erbij eten lukt ook helemaal niet.
Ik zei vandaag ook, als ik nu thuis zou zijn, zou ik de voedingspomp uit zetten :\
Misschien toch weer vocht en medicatie via de picclijn of weer terug naar Emmen en daar toch een andere sonde laten plaatsen die dan wel (zoals de bedoeling was) in de dunne darm komt te liggen ipv de maag.

Er is ook totaal geen idee hoelang dit gaat duren voordat het weer zelf lukt om te eten en drinken.
Zou het een week zijn, dan kan ik nog denken van dat hou ik nog wel vol maar wie weet duurt het nog maanden…

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 06:42

Jayyy voor het bezoek! *\o/*

Wel heel erg balen dat het eten en drinken nog helemaal niet lukt zo -O-
We willen extra kilos en niet minder!

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 21:56

2nd opinion van universitair ziekenhuis mbt intake en sonde? Dit gaat toch eigenlijk zo niet? :knuffel:

Hier 2 Dwerg Schnauzers en 1 Riesen Schnauzer. Dus weet uit ervaring hoeveel ze voor de baas kunnen voegen en betekenen!

In ieder geval onwijs veel sterkte gewenst!!!!

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:11

Ahh, zo lang is het nog niet geleden dat ik vroeg naar hoe je dagen er een beetje uitzien, maar we zijn toch alweer 2 pagina’s verder met zelfs een hele verhuis en een mooie unicorn!

Fijn dat je overdag best wat mee maakt. Jammer dat je nachten zo lang zijn. Zou een podcast misschien nog een fijn vermaak zijn voor de vroege ochtenden?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:23

Ik hoop dat ze snel een remedie tegen de misselijkheid hebben want dat is heel slopend, voortdurend misselijk zijn.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 21:17

Hoe gaat het nu met je Ts? Wat ontzettend vervelend dat je zo misselijk blijft, krijg je daar ook medicatie voor ?

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 22:36

De misselijkheid is nu echt de beperkende factor in het herstel.
Ik kan merken dat ik wel sterker word van de sondevoeding maar kan niet echt opbouwen qua kracht en conditie door de misselijkheid.
Het vreet ook echt energie die ik dus niet voor andere dingen kan gebruiken. Lig nog steeds een groot deel van de dag op bed te hopen dat de dag snel voorbij is.

Doe wel steeds meer zelf qua toediening van de sondevoeding dus dat is wel fijn. Is ook niet super moeilijk maar kost wel energie om de spullen klaar te zetten enz. Maar dat is straks thuis ook wel handiger te doen.
Gebruik de sonde nu ook meerdere keren per dag om extra water binnen te krijgen maar dat moet ook echt met kleine porties per keer anders kan ik het niet binnen houden.

Morgen heeft de arts van het revalidatiecentrum een belafspraak met een arts in Emmen en dan wordt ook besproken of er toch een andere sonde in moet.
De diëtiste van hier heeft ook al meerdere keren contact gehad met de diëtiste in Emmen en zijn het beide eens dat de voeding opnieuw aanpassen niet gaat helpen.
Dus de beste optie zou ook volgens hen de sonde in de darm zijn.
Qua medicatie heb ik al veel geprobeerd en zit al op de hoogste dosering en kan daar ook niet te lang mee doorgaan.

Morgen dus maar afwachten wat uit het overleg van de artsen komt.
Hier hebben ze al gezegd dat ik zo iig niet door kan gaan.
En Emmen wil mij vast ook niet terug :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 06:39

Pff wat een gedoe weer Marije! Spannend wat ze gaan zeggen. Hopelijk komen ze met een oplossing waar je echt verder mee kan en nu echt stappen gaat maken!

Hoeveel kcal krijg je eigenlijk binnen via de sonde als ik vragen mag? (Ik ben echt een medische noob, dus gewoon nieuwsgierig)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-26 08:05

Ik krijg nu 2000kcal per dag via de sondevoeding. Dat is ruim boven mijn verbruik om nog wat aan te komen.
Ik krijg nu een liter per dag en als ik op gewicht ben, kan dat wat minder worden.

Afbeelding

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-26 08:08

MarijeR schreef:
Ik krijg nu 2000kcal per dag via de sondevoeding. Dat is ruim boven mijn verbruik om nog wat aan te komen.
Ik krijg nu een liter per dag en als ik op gewicht ben, kan dat wat minder worden.

[ Afbeelding ]

Wat fijn dat je zoveel binnen kan krijgen via sonde! In mijn hoofd kan dat niet doordat het vloeibaar is, maar des te fijner dat dat gewoon wel kan! :)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-26 20:36

Morgen ga ik naar het UMCG voor een nieuwe sonde die wel in de darm komt te liggen ipv de maag.
Hoop echt dat dat de oplossing gaat zijn, dan heeft mijn maag een keer rust en kan ik hopelijk weer gaan opbouwen met zelf drinken en eten.

Eind van de middag bleek mijn sonde ineens lek en toen kon het zo geregeld worden met het UMCG.
Contact krijgen met Emmen was door de arts hier na bijna een week nog niet gelukt…
Laat ik het netjes zeggen, communicatie in de zorg is erg moeizaam… Ook hier in het revalidatiecentrum.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 20:51

MarijeR schreef:
Morgen ga ik naar het UMCG voor een nieuwe sonde die wel in de darm komt te liggen ipv de maag.
Hoop echt dat dat de oplossing gaat zijn, dan heeft mijn maag een keer rust en kan ik hopelijk weer gaan opbouwen met zelf drinken en eten.

Eind van de middag bleek mijn sonde ineens lek en toen kon het zo geregeld worden met het UMCG.
Contact krijgen met Emmen was door de arts hier na bijna een week nog niet gelukt…
Laat ik het netjes zeggen, communicatie in de zorg is erg moeizaam… Ook hier in het revalidatiecentrum.

Fijn dat ze dat morgen gaan doen! Hopelijk biedt dat nu echt uitkomst voor je maag. Moet je daar dan weer blijven tot het zeker goed werkt? Of mag je direct weer terug naar revalidatiecentrum?

Kun je je dagen daar een beetje oke invullen? Of nog veel liggen wachten tot de dag over is?

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-26 21:24

Nou eindelijk weer eens "goed" nieuws, ik hoop dat het nu wel goed gaat met het plaatsen en je eindelijk van die misselijkheid afkomt, want dat is echt geen doen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 07:24

Ik ga keihard voor je duimen dat het UMCG het kan fixen dat je niet steeds zo misselijk bent!!

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 07:27

Phoeh, hopelijk brengt de nieuwe sonde eindelijk verbetering in je situatie en komt je maag weer tot rust.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 13:20

veel succes vandaag. ik duim dat het nu goed zit en je kan gaan herstellen.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:11

Mijn duimen draaien ts! Hoop dat de andere sonde maakt dat je minder misselijk zal zijn.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-26 14:11

ik duim ook!

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:13

Hey TS, heb je laatste berichten gelezen. Is het gelukt met de nieuwe sonde en, belangrijker nog: voel je je nu wat beter?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-26 16:55

Ben ook benieuwd. Had nog nooit gehoord van een sonde in de darm.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-26 21:30

Nou er is de afgelopen week heel veel gebeurd en ook heel veel niet gebeurd…
Ik kan er op internet niet teveel over zeggen maar kort gezegd ben ik tegen het advies in vertrokken bij het revalidatiecentrum en dat was by far de beste beslissing.
Er is daar zoveel voorgevallen en ik ging daar alleen maar verder achteruit.

De afgelopen dagen super veel moeten regelen, normale overdrachten waren er niet vanuit de revalidatie, behalve van de diëtiste.
In overleg met de huisarts had ik zelf de katheter er al uit gehaald en gisteren heeft de thuiszorg de picclijn verwijderd.
Heb nu alleen de neusmaagsonde nog en daar kan ik me gelukkig prima zelf mee redden en door de snelheid aan te passen gedurende de dag lukt het ook steeds beter om de misselijkheid onder controle te krijgen.
Heb daardoor ook wat meer energie en geniet thuis ook van mijn honden en een beetje rommelen in de tuin en vandaag zelfs met de mini’s bezig geweest want die moesten ineens op stal voor de nacht ivm wolven in de buurt.
Maandag begin ik weer bij de fysio met opbouwen want conditie en kracht is echt niets meer.
Heb daar wel zin in want het is ook altijd erg gezellig met de groep.