Langdurige knieklachten

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

novita13

Re: Langdurige knieklachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:25

Wel vervelend dat het nog zo lang duurt voor je. Hopelijk knapt het toch nog verder op voor je! Sterkte.

sevenofnine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:45

Doe je ook 'kalmere' krachttraining? Hyrox enz kan serieus wat zijn... Bij mij helpen leg extentions enorm. We hebben een machine die je 2 benen afzonderlijk laten bewegen in onze fitnesszaal. Dat is voor mij het meest fijn. De barbell squat... doe je die? Ik doe die zelf niet zoveel meer momenteel, maar die kan je veel vertellen over je stabiliteit. Wanneer ik abductor/adductor er stevig bijhaal in mijn programma verbeterd die squat altijd. De horizontale leg press is voor mij ook een favoriet ivm knie. Ik zou ook zweren dat creatine + glucosamine/chrondotrine supplementen geholpen hebben.

Ik heb voor de duidelijkheid een op MRI duidelijk te zien 4de graads breuk in mijn kraakbeen en daarmee ook chronisch pijn aan de binnenkant van mijn knie. Ik draag kneesleeves voor krachttraining, een brace bij gevechtsport en een kruisje bij paardrijden :+ Dat is soms gewoon echt lastig. Helaas geen oplossing voor je, het is voor mij ook telkens proberen iets te vinden, want de pijn komt terug... Maar met de oefeningen hierboven is het wel beter... Sterkte!

Lottexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 22:51

Lastig dat je hier al zo lang last van hebt. Hier ook veel last van knieklachten gehad. Ik gebruik nu bij het sporten een patella peesbandje. Deze zijn vrij eenvoudig maar helpen mij heel goed. Misschien de moeite waard om eens te proberen?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-26 22:53

Ja ik deed ook aan bodypump, daar komen ook de barbell squat elke keer in terug. Fitness doe ik niet, vind ik saai :o

Patella bandje ga ik eens naar kijken!

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-26 23:05

Ik heb zelf deze:

https://www.probrace.nl/p/push-med-patellabrace/

Heb er een heleboel getest, maar vond deze uiteindelijk het meest prettig ook in combinatie met paardrijden door de plaatsing van de fournituren. Bij andere varianten zat dat precies tussen zadel en knie in zegmaar.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 16:10

Ik heb er een besteld laatst en vandaag de hele dag al om. Vind het wel irritant voelen in de knieholte nu, maar merk wel dat ik steun heb en stuk minder klachten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 16:23

Hm zijn wel 2 duidelijke aanwijzingen.
1. Je hebt minder klachten als je je steunzolen niet draagt
2. Je hebt minder klachten als je een patellabandje draagt.

Andere route, heb je je verhaal al in ChatGPT gegooid?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 17:02

Ladyson schreef:
Hm zijn wel 2 duidelijke aanwijzingen.
1. Je hebt minder klachten als je je steunzolen niet draagt
2. Je hebt minder klachten als je een patellabandje draagt.

Andere route, heb je je verhaal al in ChatGPT gegooid?

Ik had gister enorm veel pijnklachten zonder steunzolen. Dus dat is geen een op een verhaal helaas.

Ja, die zegt overbelaste meniscus.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 18:36

Zertab schreef:
Ik heb er een besteld laatst en vandaag de hele dag al om. Vind het wel irritant voelen in de knieholte nu, maar merk wel dat ik steun heb en stuk minder klachten

Super fijn als zo'n simpel bandje helpt. Ik had degene die ik doorstuurde in het begin echt veel nodig maar nu nauwelijks nog. Dus het kan ook echt tijdelijke verlichting bieden en tussentijds je spieren sterk maken.

Geen idee welke je hebt besteld, maar ze zitten niet allemaal even comfortabel en het is ook een beetje een learning curve om zo'n bandje goed om te doen zodat ie comfortabel zit zonder irritatie. En ze vormen ook een beetje mee na verloop van tijd dus dat helpt ook.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 20:27

Gister ongeveer 30-40 minuten gewandeld met bandje. En vandaag 50 minuten. Dat was niet echt de bedoeling, want is eigenlijk te lang. Maar echt 0,0 last gehad. En nu ook niet, dus ook nog geen napijn! *\o/* *\o/* *\o/*

Heb deze nu over mijn spijkerbroek gedaan zodat het niet in mijn knieholte snijdt.

Mijn sport abonnement is nog bevroren tot eind deze maand. Twijfel wat te doen. Enerzijds denk ik; het is nog lang niet over dus bevries nog maar even. Anderzijds mis ik het sporten best wel, en denk ik; misschien kan ik 1-2x in de week gaan? Maar goed, ik had vorige week nog op werk paracetamol nodig vanwege mijn knie...

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 20:34

Misschien eerst met bandje weer met een fysio aan de slag gaan en dan rustig aan weer naar de sportschool?

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 20:44

Fijn dat dat bandje zo goed helpt! Ik draag deze ook altijd over (strakke) broeken. Zit toch het meest fijn en maakt even afdoen tussendoor makkelijker.

Zou wel rustig aan doen en het bewegen een beetje rustig oppakken. Van paracetamol van de pijn naar geen last meer is natuurlijk wel een bizar fijne stap, maar je wil het niet overbelasten natuurlijk.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:15

Ik zou heeeeel voorzichtig specifieke oefeningen durven opbouwen, liefst onder begeleiding van een Fysio. Lessen als bodypump zou ik de komende maanden niet op rekenen / heel onverstandig vinden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 22:22

Ik denk dat bodypump niet onverstandig is, je kan natuurlijk ook zonder gewicht de benen trainen.

Fysio heb ik stopgezet voordat ik dadelijk weer door al mijn behandelingen heen ben met nul resultaat :o

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 22:32

Mijn dochter vond dat bandje vervelend zitten. Zij tapete haar knie elke training met kinetisch tape. Met name onder de knieschijf en dan langs de zijkanten omhoog rondom de knieschijf eigenlijk.
Dat hielp enorm goed.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 10:14

Wat misschien wel kan helpen kwa sport is zwemmen dat is een van de eerste dingen die ik weer mocht 1 jaar geleden samen met fietsen. Pas sinds 5 maanden ben ik nu weer rustig bezig met sportschool oefeningen.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 11:22

Roosje01 schreef:
Wat misschien wel kan helpen kwa sport is zwemmen dat is een van de eerste dingen die ik weer mocht 1 jaar geleden samen met fietsen. Pas sinds 5 maanden ben ik nu weer rustig bezig met sportschool oefeningen.

Dat mocht ik dus absoluut niet.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:10

Ik heb een zeurknie en wat daarbij echt wat verlichting geeft is tapen.

Voor mij werkt deze manier fijn: https://www.fysiotape.nl/zelf-tapen/knie-stabilisatie/

Op die website staan nog veel meer tapetechnieken voor de knie. Zeker op dagen dat je het kniebandje misschien niet kan dragen is tape nog wel een fijne optie.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 12:25

Dankjewel! Ik heb het bandje nu ook om op het werk, over mijn spijkerbroek. Tja dan ziet iedereen het maar...

Het geeft wel wat druk op de pees aan de voorzijde, niet altijd even prettig. Maar de specifieke klacht waar ik dus al die tijd al last van heb, voel ik nu (nog) niet.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 12:38

Bij veel zitten deed ik 'm trouwens af. Achter het bureau op kantoor bijvoorbeeld. Dan knelt ie onnodig in je knieholte want je beweegt toch niet was mijn ervaring. Juist bij lopen, traplopen, fietsen en paardrijden had ik 'm nodig. Hier inderdaad ook over de broeken heen. En met paardrijden deed ik er een dubbelgeslagen beenwarmer omheen om het bandje schoon te houden en wat te beschermen tegen wrijving van het zadel. Misschien heb je daar nog wat aan. Met een zwarte broek en zwarte beenwarmer zag je dat ding nauwelijks. Mensen vroegen altijd wat dat was als ik deze na een rit af deed want eerder viel het ze niet op. :D

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-26 14:34

Steunzolen moeten regelmatig aangepast of vervangen worden. Zoek een goede podo therapeut die ze persoonlijk kan aanmeten. Ik heb daar mee al zoveel winst behaald met m'n knieën, maar moet wel iig 1x per jaar aanpassen of vervangen.

Verder helpt hier fitness en echt gerichte trainingen in stabiliteit en kracht. Stom, ja. Moeilijk vol te houden, ja. Maar merk echt zoveel verschil tussen paar weken niet gaan en de perioden dat ik regelmatig ga...

Ik denk dat het bij mij, naast wat slijtage (tijdens een operatie gezien, niet op de mri, daar was alleen een kapotte meniscus te zien) ook een deel hypermobiliteut is, omdat ik ook snel van andere gewrichten last heb. Enige dat daar voor helpt bij mij is krachttraining en stabiliteit. Verder de steunzolen.

Het kost veel investering, en ik heb er echt de schurft in dat ik specifiek moet trainen, maar met alleen mijn actieve leven kom ik er niet helaas. Want dan ga ik toch in een stand lopen waarbij de knieschijf 'iets uit het gootje' loopt, aanloopt zie ik voor me, en dat pijnklachten geeft. Door alle spieren er om heen sterk te houden (en als even kan in balans, wordt om de zoveel tijd gemeten door de fysio) hou ik de pijn beperkt.

Sterkte n succes ermee :(:)