Heupoperatie op jongere leeftijd. Tips en ervaringen gezocht.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

paars

Re: Heupoperatie op jongere leeftijd. Tips en ervaringen gezocht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-26 14:40

Haar 1e scopie OK was 7 maand geleden. Mss dat dat niet zo snel weer herhaald mag worden?

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-26 11:20

Inmiddels ben ik 10 dagen geleden geopereerd. Operatie was echt met een uurtje gedaan en ze hebben het labrum gehecht en met bot ankers vast gezet.
Persoonlijk vind ik de begeleiding erna maar heel gering, op mijn ontslag brief stond: week 1 0-10% belasten daarna protocol volgen die op de website van dr Haverkamp staat. Hierin praten ze in fases.
De psychian assistent die ik eerder sprak die had het er zelfs over dat ik tijdens douchen (als de wondjes oké waren) gewoon op beiden benen mocht staan. En de verpleegkundigen aan wie ik het vroeg na de operatie zeiden: staat allemaal in de app. Waar eigenlijk vooral algemene info in staat.

Met mijn manueel therapeut nu dus vooral oefeningen aan het doen die mijn been weer activeren zonder de heup te veel te belasten, en in stilstand het gewicht een beetje erop verplaatsen. Zo proberen we het rustig op te bouwen.

Eerste paar dagen had ik best wat pijn, nu inmiddels bijna niks meer. Echter blijft 1 plek in m’n lies pijnlijk, daar wil ik volgende week eens voor bellen om te horen wat ze daarvan denken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-26 17:48

Fijn dat het achter de rug is!! Goed dat je gaat bellen als het niet helemaal duidelijk voor je is.
Mijn nichtje mocht dus echt niet door de 90’ heen met die heup gedurende 6 weken. Wel in week 1 al starten met fysio. En lopen met 2 krukken de eerste weken. Fysieke arbeid pas na 12 weken en kantoorwerk na 8 geloof ik.
Merk je nu wel dat je minder pijn hebt (op die liespijn na...)?

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-26 11:14

Fijn dat je operatie achter de rug is en zo te horen geslaagd is! Ik vond de begeleiding daarna ook summier hoor. Heb nog controle afspraak gehad na 2 en 6 weken en verder hoef ik niet meer terug.

Die liespijn is herkenbaar hoor. Ik had/heb ook 1 plek waar ik langere tijd scherpe pijn gehad hebt. Dit werd echt pas na een week of 6 minder. Ik ben op 23 oktober geopereerd en ben nog steeds zoekende. Soms als ik iets te veel doe speelt die scherpe pijn weer op. Maar volledige genezing duurt ongeveer 1 jaar dus dat is niet gek.

De eerste 6 weken echt oppassen met belasten en zeker niet door de 90 graden heen om te voorkomen dat het opnieuw scheurt.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-26 15:04

Aukelizzy schreef:
Fijn dat je operatie achter de rug is en zo te horen geslaagd is! Ik vond de begeleiding daarna ook summier hoor. Heb nog controle afspraak gehad na 2 en 6 weken en verder hoef ik niet meer terug.

Die liespijn is herkenbaar hoor. Ik had/heb ook 1 plek waar ik langere tijd scherpe pijn gehad hebt. Dit werd echt pas na een week of 6 minder. Ik ben op 23 oktober geopereerd en ben nog steeds zoekende. Soms als ik iets te veel doe speelt die scherpe pijn weer op. Maar volledige genezing duurt ongeveer 1 jaar dus dat is niet gek.

De eerste 6 weken echt oppassen met belasten en zeker niet door de 90 graden heen om te voorkomen dat het opnieuw scheurt.

Ik heb idd einde van deze week een controle afspraak, wil daarin wel deze pijn bespreken.

Maar hoe doen jullie dat dan met sokken/schoenen/broek aan doen? Ik laat dat nu steeds doen vanwege die 90 graden hoek, maar om dat nu nog 4 weken lang door anderen te laten doen zie ik ook niet zo zitten.
Merk wel dat ik steeds meer kan zonder pijn en daardoor ‘onbewust’ bewegingen maak of dingen doe die niet zo handig zijn eigenlijk. Ik probeer er echt actief op te letten, maar soms gebeurt het gewoon.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 20:18

We zijn nu 18 dagen verder. Paar dagen geleden bij een physician assistant geweest bij Xpert Clinics. Was een gehaast gesprek, kreeg weinig antwoorden op mijn vragen. Zit nu gewoon in fase 1 van hun protocol en ze kunnen het niet uitschrijven omdat iedereen anders op de operatie reageert. Dus ik mag aan de slag gaan met alle punten uit fase 1. En het lopen dus ook weer verder uitbouwen.
Hij gaf aan dat ik best liggend mijn sokken/broek mag aan/uittrekken als ik dat rustig doe. De fysio heeft dit vervolgens geprobeerd voor te doen maar hij zei ook dat dit echt niet gaat zonder over die 90 graden heen te gaan. Gek advies dus.
Het lopen is eigenlijk heel onbewust gegaan van: krukken beetje naar voren, geopereerd been ertussen en goede been bijstappen naar lopen met de krukken. Dat zonder pijn!

De lies pijn is met momenten nog wel aanwezig, en m’n rug is nu ook wat in protest.

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-26 20:32

Ik beland toevallig in dit topic en ik heb geen heupoperatie gehad, maar je hebt hier medische hulpmiddelen voor (als ik je probleem goed begrijp). Google maar eens op broek aantrekken hulpmiddel. Hetzelfde voor een sok aantrekken hulpmiddel. En het is niet eens duur.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-26 21:25

Ladyson schreef:
Ik beland toevallig in dit topic en ik heb geen heupoperatie gehad, maar je hebt hier medische hulpmiddelen voor (als ik je probleem goed begrijp). Google maar eens op broek aantrekken hulpmiddel. Hetzelfde voor een sok aantrekken hulpmiddel. En het is niet eens duur.

Toevallig vanmiddag naar zitten kijken inderdaad! Toch bedankt voor de tip.
Maar de arts bedoelde echt dat het zonder hulpmiddelen mocht, beetje je benen optrekken zei die.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 09:26

Operatie is inmiddels alweer 4 weken geleden!
In huis loop ik zonder krukken, nog niet soepel maar gaat wel. Buitenshuis loop ik met 1 kruk.

De pijn valt gelukkig alles mee nog steeds en ik ben de pijnstillers rustig aan het afbouwen. De pijn in mijn lies is met sommige momenten heel erg aanwezig, lijkt inderdaad een trigger te zijn als ik veel doe op een dag…
Ik merk dat ik na 1 u zittend kletsen met iemand ook echt wel moe ben en weer op de bank wil liggen, niet gewend van mezelf maar probeer er wel aan toe te geven.

Fysiotherapie gaat goed, vooral bezig met core stability en het los houden van mijn rug :-+

De hulpmiddelen zijn top! Daarmee kan ik mezelf aan/uitkleden en ben ik al een stuk minder afhankelijk.
Alleen douchen blijft nog een ding ivm voeten wassen/afdrogen.

Ik mis het paardrijden wel heel erg, hoe snel mochten jullie dat weer?
Over 2 weken heb ik een controle afspraak en dan ga ik dat oa vragen.
Tot die tijd gewoon lekker poetsen!

Taucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:39

Ik spring zomaar even dit topic binnen, heb niet alles gelezen, maar wel een tip voor sokken en voeten afdrogen; Je zou ook andersom kunnen werken. Ga met je achterkant naast de zitting van een stoel staan, buig je knie naar achteren zodanig dat je je knie op de zitting kunt laten steunen. Als als je dan een klein beetje met je bovenlijf achterover draait en buigt zou je waarschijnlijk wel je voet kunnen vastpakken, dus afdrogen en sokken aantrekken.
Eventueel kun je de stoel ook nog met de rugleuning tegen de muur aan zetten, waardoor je daar ook makkelijker mee je evenwicht kunt bewaren en steun van krijgt.

Succes en beterschap in ieder geval! +:)+

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 09:43

ApplePapple wat fijn om te lezen dat je goed opknapt en dat de pijn te doen is. Binnen 3-6 weken krijg ik een heupprothese links. Ik ben wel een stuk ouder dan jij (45) maar alsnog jong voor deze ingreep. Bij mij is het te verklaren door een verkeerde heupstand ivm heupdysplasie vroeger. In de afgelopen 2 jaar is het erg hard achteruit gegaan en inmiddels is het kraakbeen verdwenen en de heupkop vervormd.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 10:10

@Taucha bedankt voor de tip!

@muronia jeetje wat enorm rot zeg! Heel veel beterschap alvast met het revalideren

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-26 11:30

Muronia schreef:
ApplePapple wat fijn om te lezen dat je goed opknapt en dat de pijn te doen is. Binnen 3-6 weken krijg ik een heupprothese links. Ik ben wel een stuk ouder dan jij (45) maar alsnog jong voor deze ingreep. Bij mij is het te verklaren door een verkeerde heupstand ivm heupdysplasie vroeger. In de afgelopen 2 jaar is het erg hard achteruit gegaan en inmiddels is het kraakbeen verdwenen en de heupkop vervormd.

Bij mij precies dezelfde oorzaak. 5,5 maand geleden een totale heupprothese gekregen op mijn 26e. Heeft bij mij echt een wereld van verschil gemaakt :)

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-26 11:58

Dat is al op jonge leeftijd! hoe beviel de operatie en revalidatie jou?
De artsen hebben namelijk gezegd dat ze met mijn werk verwachten dat dat binnen 10 jaar ook nodig gaat zijn. Maar goed, hoop dat dat nog even gaat duren.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 10:33

Ik ben al 3x eerder aan die heup geopereerd dus helaas ook al vaker revalidaties eraan gehad.
Na de prothese mocht ik 6 weken alleen aantippen, zodat de prothese eerst rustig kon vastgroeien. Normaal mag je er gelijk op staan na de operatie. In die 6 weken flink wat spieren verloren waardoor ik erg slecht liep (Trendelenburg-looppatroon).
Verder vond ik de eerste week erg pittig, veel bloedverloren dus kon slecht overeind komen en onwijs veel botpijn gehad.
Na 6 weken rustig weer belasten met krukken en gestart met fietsen. Ik loop nu nog 2x per week bij de fysio maar het gaat nu heel goed eigenlijk! Het looppatroon is weer normaal en ik kan bijna alles alles weer. Conditie is alleen nog niet zoals voorheen, 45/60 min lopen achter elkaar is nu de max. Dus we trainen nog lekker door *\o/*

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-26 19:17

Verhip ;)
Een topic over kijkoperatie heup

4 jaar geleden heb ik een intake gehad bij dr haverkamp van xpert clinics
Ik heb een heupimpignement pincer en waarschijnlijk labrum schade. Veel pijn in mijn lies en veel stijve heup klachten ook veel rugpijn aan die kant
In 2022 adviseerde hij kijkoperatie met afschaven van de kom zodat het beter past en niet meer afknelt
Maar toen was ik er nog niet klaar voor

Nu 4 jaar verder, helemaal klaar met de pijn
As dinsdag weer een afspraak bij dr haverkamp
En ik denk dat ik aankomend jaar voor de operatie ga

Maar ik vind het verschrikkelijk spannend
Vooral omdat ik bang ben dat het niet lukt en ik daarna nooit meer kan rijden en lange wandelingen maken
Maar met deze pijn steeds is rijden ook niet leuk meer

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 08:28

Ennasuus schreef:
Verhip ;)
Een topic over kijkoperatie heup

4 jaar geleden heb ik een intake gehad bij dr haverkamp van xpert clinics
Ik heb een heupimpignement pincer en waarschijnlijk labrum schade. Veel pijn in mijn lies en veel stijve heup klachten ook veel rugpijn aan die kant
In 2022 adviseerde hij kijkoperatie met afschaven van de kom zodat het beter past en niet meer afknelt
Maar toen was ik er nog niet klaar voor

Nu 4 jaar verder, helemaal klaar met de pijn
As dinsdag weer een afspraak bij dr haverkamp
En ik denk dat ik aankomend jaar voor de operatie ga

Maar ik vind het verschrikkelijk spannend
Vooral omdat ik bang ben dat het niet lukt en ik daarna nooit meer kan rijden en lange wandelingen maken
Maar met deze pijn steeds is rijden ook niet leuk meer

Schrijf al dit soort gedachten op en vraag dit ook uitgebreid aan de arts.
Succes met de afspraak volgende week!

Ik zal als ik achter mijn laptop zit vandaag of dit weekend even een uitgebreide update typen.

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-26 12:08

Ik zit nu op 9 weken na mijn operatie, en heel eerlijk, het revalidatieproces valt enorm tegen. Ik had verwacht dat ik inmiddels al wel weer stukken langer kon lopen en het paardrijden zelfs weer aan het opbouwen was.
De pijn in mijn lies is beduidend minder dan voor de operatie, maar met momenten nog echt wel aanwezig. Vaak als ik actiever ben geweest, en dan blijft het aanwezig ook al rust ik helemaal plat op dat moment.

Ik heb een paar dagen geleden (met ongeveer 8,5 week) weer 5 minuten op mijn paard gezeten. Opstappen was pijnlijk, en zodra ik zat ging het wel maar het was niet aangenaam. Na een paar minuten ben ik weer afgestapt en dat ging zonder pijn (wel via het krukje afgestapt zodat ik geen klap in mijn heup kreeg). Ik had overigens met de 6 weken controle toestemming van de arts gekregen om met de fysio de rotaties en zithouding op het paard te oefenen zodat ik het rijden weer langzaam kon oppakken. Voor nu maar weer even op een lager pitje gezet.
Lopen gaat goed voor 10 minuten ongeveer, dan begin ik langzamer en ongelijker te lopen. Ik krijg pijn in mijn geopereerde been (tot mijn kuit). De fysiotherapeut denkt hiervan dat dit vooral spieren zijn die weer getraind moeten worden.

Dat ongelijker lopen zijn we toevallig vanochtend mee aan de slag gegaan op de loopband waar ook een andere fysio mee heeft gekeken. Ze zien in mijn looppatroon dat ik mijn bekken niet gelijk houd en een beetje 'val' naar 1 kant.
Vervolgens hebben we een andere test gedaan en daarbij was zeer duidelijk merkbaar dat ik geen evenwicht op mijn geopereerde been kan houden en mijn bekken niet stabiel zijn.
In mijn OP heb ik het vooral gehad over de operatie an sich en niet zo zeer over mijn klachten buiten de liespijn om. Ik had ook behoorlijk veel pijn in mijn linkerbil/bekken/SI. Dit leek de fysio eerder een spier kwestie en hebben toen veel ingezet op core stability wat iets hielp maar nooit de klachten weg nam. Toen eruit kwam van het labrum en de bult zijn we ons daar blind op gaan staren dat daar alle klachten vandaan kwamen.
Nu ik steeds meer aan het doen ben en aan het opbouwen komt diezelfde pijn weer naar boven, en nog erger dan voorheen. De fysiotherapeuten gaan dit nu bespreken en informatie inwinnen want het lijkt, dat naast het probleem wat ik met mijn heup had, er ook iets is met mijn bekken of SI gewricht. Volgende week gaan we hier verder mee aan de slag, dit zou voor ons wel veel puzzelstukjes op zijn plaats laten vallen.
Ik had de afgelopen 1,5-2 weken echt het gevoel dat ik alleen maar achteruit ging ipv vooruit en de pijn in mijn lichaam alleen maar erger werd, ondanks dat ik goed oplet met bewegen en rustig aan doe.
Ik ben iets gerust gesteld in die zin want ik was heel bang dat mijn labrum alweer los was of iets anders niet goed was, die liespijn kan namelijk ook vanuit bovenstaande problematiek komen.

Lang verhaal, maar ik had al even geen update meer geplaatst. Al met al, vind ik het heel erg pittig. Ik was heel actief voorheen, voordat ik daar weer ben, ben ik nog wel een tijdje verder. Ik werk op dit moment nog niet, omdat ik om de paar uur moet liggen en heel snel moe ben. Ik zie mezelf binnen nu en een maand ook niet alweer fulltime werken, maar ook niet 4 a 5 x per week minimaal 1 uur paardrijden. En dat is behoorlijk confronterend helaas.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 13:53

Ik moet eerlijk bekennen dat ik mij best wel heel erg herken in jouw update ApplePapple.

Ik ben inmiddels bijna 6 maanden verder maar zit nog steeds volop in het revalidatietraject en ik moet eerlijk bekennen dat ik het heel pittig vind. Wandelen red ik inmiddels wel iets verder,zo'n 5 tot 7 kilometer gaat (wel pas sinds enkele weken) en gaat zeker nog lang niet altijd pijnvrij.

Ook de pijn in het SI gewricht en bekken herken ik heel erg. Naarmate ik nu verder in het traject zit wordt dit minder, maar is zeker nog niet weg. Ik ben met de fysio ook flink bezig met core stabiliteit en met krachttraining om alles sterk te krijgen. Dit helpt wel maar het proces gaat zeer traag en ik ben eigenlijk (bijna) nooit helemaal pijnvrij. Ik hoop dat dit in de toekomst gaat komen maar verlies daarin soms ook wel eens beetje de hoop. De pijn is niet zoals voor de operatie (toen had ik hele scherpe pijn) maar heb echt nog dagen dat ik gek wordt van het zeurende gevoel. (Met name lies, zijkant heup, lage onderrrug/si gewricht). Ik moet eerlijk bekennen dat ik nog meerdere malen per week ibuprofen neem omdat ik er anders gek van wordt.

Bepaalde activiteiten zoals voor mijn werkveelvuldig per dag in en uit een lage auto stappen (werk bij de politie) en stallen uitmesten zorgt nog voor veel irritatie bij mij. Dat laatste ben ik nu heel rustig aan het opbouwen maar ik vind het erg taai.

Ik hoop voor jou (en voor mezelf) dat het ooit helemaal goed komt en pijnvrij wordt.

carina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 18:53

Ik herken wat jullie zeggen. Lange revalidatie en niet het gewenste resultaat.

Heb inmiddels twee kunstheupen en mijn leven terug gekregen!

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-26 20:55

Hier ook, 3x een kijkoperatie gehad met diverse problematiek die ze hebben geprobeerd op te lossen. Inmiddels een totale heupprothese en nu pas van mijn klachten af!

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-26 12:29

Heftig zeg voor jullie dat het zo tegenvalt
Dat is ook mijn nachtmerrie

Maar aan de andere kant, doorlopen met pijn zonder er iets aan te doen terwijl een operatie voor is, is ook niet echt een optie :(

Ik hoop voor jullie dat het beter wordt
Mijn fysio gaf aan dat zij al aardig wat patiënten met deze operatie gerevalideerd heeft en er geen van allen slecht(er) uitgekomen is maar dat het wel lang duurt
Zij zelf heeft die operatie ook ondergaan en er uiteindelijk (wel na lange revalidatie) ook goed van hersteld is en nu weer volledig actief zonder pijn