Burgerhulpverlener

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

noviceh

Re: Burgerhulpverlener

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 09:52

Gisteravond toevallig nog een oproep gekregen. Helaas was ik niet in de gelegenheid…

MondyJoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 18:59

Mbt de penning en tattoo begreep ik dat er vanaf 1 feb/maart de nieuwe regel is dat je moet stoppen als je de penning of tattoo ziet. Uiteraard is je eigen veiligheid daarin belangrijk maar de wens zou gerespecteerd moeten worden.
Een briefje oid is idd niet geldig, ook geen familielid dat zegt dat er niet gereanimeerd hoeft te worden.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-26 19:15

Ik werk op OK en wordt elk jaar getraind dus ben ook bij hartslag lid. Krijg weleens oproepen maar tot nu toe nog nooit kunnen reageren…. Was altijd of op werk of op stal :+

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:19

Ik heb al 15 jaar een geldig ehbo diploma. Maar ik durf dit niet. Als er iemand op straat neervalt zal ik handelen, maar om het doelbewust op te gaan zoeken? Ik denk dat ik daar mentaal niet tegen kan...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:27

Ik heb wel eens gedacht om een cursus ehbo te doen.
Maar ik ben vaak weg dus zou me dan ook niet aanmelden. Maar zo'n cursus zou ik nog wel willen doen dat je iig weet hoe te handelen mocht er voor je iets gebeuren.

Hier in de wijk hangt een aed.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 10:37

Afgelopen vrijdagavond was ik in het theater toen iemand onwel werd. Ik zat niet heel dichtbij maar ik zag het wel. (Kleine zaal). Er werd direct “EHBO” geroepen. En toen vlogen er allemaal mensen op af dus ik was opgelucht. :o

Zaal werd snel ontruimd etc. Herkende direct een epileptische aanval als mogelijke oorzaak. Bleek achteraf ook zo. Persoon kwam later bij en de ambulance was er ook snel.

Maar was echt heel blij dat ik niet heb hoeven handelen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-26 17:48

Ik heb ook wel eens iemand in elkaar zien zakken in het centrum voor een pin apparaat. Geld stak uit de automaat.
Ze begon helemaal te shaken en met haar hoofd op de grond te slaan. Allemaal speeksel. Ik was een jaar of 16 en nog helemaal geen ehbo of iets gehad.

Instinctief legde ik haar hoofd stil tussen mijn boven benen. En belde de ambulance. Geld heb ik aan de medewerkers van de ambulance meegegeven. Zij vertelde mij dat ik erg goed gehandeld heb door vooral haar hoofd te beschermen.

ashley1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 19:55

Wie heeft er nog problemen met de app?
Ik kreeg net weer een serieuze oproep, ik ben te ver weg dus ben niet gegaan, maar de app werkt dus wel (weer) goed. Dat is wel eens heel anders geweest.
Ik heb een Samsung S25.

Nu had ik dus weer dat het een geluk was dat ik m'n telefoon in m'n hand had want het enige geluid wat ik hoorde was een klein pingeltje ipv de keiharde misthoorn-achtige toon die ik heb geselecteerd.
Ook was er maar een heel zacht trillinkje.

Ik heb niet-storen aan staan maar de app Hartslag.nu gemachtigd om daar doorheen te komen.

Weet iemand hoe dit kan?

Ik vind de app echt niet fijn, werkt gewoon heel vaak niet goed :(

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:19

Ik vind het een draak van een app
Heb er tig keer over gemaild maar voor het beste resultaat moet je hem elke 24u openen en dan open laten staan. Nou dat lukt me nooit.

Ik krijg altijd een sms als mijn aed is opgeroepen dus dan doe ik snel mn schoenen aan, pak de aed uit de kast en wacht tot er een buurman naar buiten komt om mee te rijden, bij dat sms bericht zit dan natuurlijk weer geen adres dus behalve die klapper pakken kan je niks. Veel buren en collegas weten dat inmiddels dus als er een aed uit gaat in het dorp krijg ik vaak diverse appjes met het adres, maar wel omslachtig.

Van de week had ik hem geopend en prompt kreeg ik een oproep, wel bijna 20 km verderop, maar hé ik kreeg tenminste een oproep 8)7

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:29

@ Polly, wat gek dat dat niet in de SMS staat. Ik heb even een oude SMS (2021) erbij gezocht en daarin staan (nog?) 2 adressen. Maar dat is dan nu niet meer? Ik heb geen idee, krijg al jaren geen SMSjes meer, ik moet net mazzel hebben dat ik de notificatie van de app zie. Of dus het mailtje achteraf met de vragenlijst :')

@ Ashley, problemen met de HartslagNu app is een bekend probleem bij Android/Samsung. Heeft geloof ik met bepaalde rechten van de app/instellingen van de telefoon te maken. Heel irritant en ik heb het inmiddels maar opgegeven om daar een oplossing voor te vinden. Want die lijkt er idd niet echt te zijn := Om die reden kijk ik vaak toch nog even op mn telefoon als ik bijv. net in bed lig en hij trilt. Want geluid komt er hier dus ook niet doorheen :roll:

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:57

Het is ook geen oproep sms maar een sms met de melding dat mijn aed is opgeroepen (ik heb mijn prive aed buiten hangen en aangemeld bij hartslag), mensen met een oproep krijgen dus mijn adres in de aed op te halen, daar heeft nog nooit een adres bij gestaan (in elk geval niet in de afgelopen 9 jaar)

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 20:59

Ah zo, had geen idee dat je daar als beheerder(?) ook een melding van kreeg. Anderzijds ergens ook wel logisch want als ie gebruikt wordt moeten er ook pads vervangen worden natuurlijk.
Fijn dat je omgeving je dan iig wel laat weten waar je moet zijn!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:01

Polly schreef:
Het is ook geen oproep sms maar een sms met de melding dat mijn aed is opgeroepen (ik heb mijn prive aed buiten hangen en aangemeld bij hartslag), mensen met een oproep krijgen dus mijn adres in de aed op te halen, daar heeft nog nooit een adres bij gestaan (in elk geval niet in de afgelopen 9 jaar)

Waarom heb jij een privé AED in je tuin als ik vragen mag?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:12

Omdat ik 3x misgegrepen heb bij de gemeente aed en ik er toen helemaal klaar mee was.
Ik heb een actie opgezet via buurtaed en uiteindelijk heb ik zelf de helft gefinancierd voor een aed en een kast met koeling/verwarming en pincode. Je krijgt er tevens 5 jaar onderhoud (batterij/pads/storings assistentie) bij
Na 5 jaar ben ik het onderhoud en evt aanschaf pad/batterij via een collega gaan regelen.

Ik ben zelf werkzaam in de acute zorg dus heb wel de benodigde contacten gelukkig.

@blacky: ja als beheerder krijg je bericht van een oproep waarbij de aed welke je beheert is meegenomen in een oproep. Tevens krijg je een mail met verzoek de aed te controleren en zo nodig buiten gebruik te zetten tot evt pads/batterij vervangen is of tot de aed terug is als hij uitgelezen moet worden.
Er staat alleen een adres van de opgeroepen aed bij (voor als je meerdere beheerd) maar niet van het adres van de oproep

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:23

BeFunny schreef:
Ik heb wel eens gedacht om een cursus ehbo te doen.
Maar ik ben vaak weg dus zou me dan ook niet aanmelden. Maar zo'n cursus zou ik nog wel willen doen dat je iig weet hoe te handelen mocht er voor je iets gebeuren.

Hier in de wijk hangt een aed.

Soms word dit vergoed door je verzekering of de gemeente ! Dus vraag het eens naar, ehbo is altijd fijn om te hebben

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:25

Ik ben ook aangemeld op gps.
Ik sta standaard op huis en werkadres beschikbaar maar dus ook op gps.
Heb weleens op visite gezeten in Limburg (woon zelf in Noord Holland) en toen kreeg ik een oproep, in Limburg gaat reanimeren net als in de rest van het land dus ben toen ook gewoon gegaan

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 21:55

Polly schreef:
@blacky: ja als beheerder krijg je bericht van een oproep waarbij de aed welke je beheert is meegenomen in een oproep. Tevens krijg je een mail met verzoek de aed te controleren en zo nodig buiten gebruik te zetten tot evt pads/batterij vervangen is of tot de aed terug is als hij uitgelezen moet worden.
Er staat alleen een adres van de opgeroepen aed bij (voor als je meerdere beheerd) maar niet van het adres van de oproep

Weet jij toevallig waar je kan vinden wie de beheerder is van een bepaalde AED? :o Wij hebben een AED bij de ingang van ons appartementencomplex hangen dus op het moment dat ik naar een oproep zou gaan kom ik er letterlijk langs en zou ik eigenlijk gek zijn om hem niet mee te nemen. Ik krijg gelukkig weinig oproepen en de keer dat ik gegaan ben kreeg ik eerst de vraag de AED te halen. Maar stel, ik krijg alleen de oproep om naar een adres te gaan (zonder "haal eerst deze AED"), of er valt iemand in onze hal neer, hoe kan ik dan de beheerder op de hoogte brengen?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:20

Soms staat erop wie beheerder is (vaak ehbo vereniging of gemeente).
Op mijn kast staat mn telefoonnummer dus mensen kunnen altijd bellen, maar als het goed is bel je altijd 112 dus dan komt het vanzelf goed.

Als er iemand neervalt in je hal bel je 112 en zij geven de burger oproepen ook uit, er is een systeem voor of je meteen ter plaatse gaat of via een aed.
Hier weet ook niemand de code van de kast, die krijgen ze vanzelf als ze een oproep krijgen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:33

ashley1 schreef:
Wie heeft er nog problemen met de app?
Ik kreeg net weer een serieuze oproep, ik ben te ver weg dus ben niet gegaan, maar de app werkt dus wel (weer) goed. Dat is wel eens heel anders geweest.
Ik heb een Samsung S25.

Nu had ik dus weer dat het een geluk was dat ik m'n telefoon in m'n hand had want het enige geluid wat ik hoorde was een klein pingeltje ipv de keiharde misthoorn-achtige toon die ik heb geselecteerd.
Ook was er maar een heel zacht trillinkje.

Ik heb niet-storen aan staan maar de app Hartslag.nu gemachtigd om daar doorheen te komen.

Weet iemand hoe dit kan?

Ik vind de app echt niet fijn, werkt gewoon heel vaak niet goed :(

De app is sowieso ellendig, maar in combinatie met Samsung schijnt het helemaal drama te zijn..... Dus ik vrees ervoor dat hier geen oplossing voor is.

Hier werkt hij op zich wel goed, ook qua geluid en door 'niet storen' heen komen. Hij blijft ook wel op de achtergrond draaien, maar ik krijg geen melding als de 24 uur van gps bijhouden verlopen is, waardoor ik die dus steeds vergeet opnieuw aan te stellen..... Meerdere keren contact over gehad, kreeg laatst een heel blij berichtje dat er een nieuwe versie uit gerold werd en dat ik moest wachten tot die voor mij beschikbaar kwam.. Kijk ik in mijn app, heb ik die versie allang. Sterker nog, ik vermoed dat met die versie deze problemen begonnen zijn...... Echt heel ellendig.

Als je een oproep krijgt om alleen naar een adres te gaan, is wel het dringende advies om ook daadwerkelijk dat te doen. Het mag voor jou onlogisch lijken, maar er kunnen verschillende redenen voor zijn. Dus doe in principe altijd gewoon domweg wat de app van je vraagt. Het kan zijn dat die AED niet is aangemeld en er dus geen code van bekend is, waardoor je tijd verspild door te proberen hem te pakken te krijgen.

Als er in de hal iemand neervalt gewoon 112 bellen. Zij weten of de code bekend is, daarnaast wordt hartslag nu ingeschakeld en komt er vanzelf hulp.

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:48

Polly schreef:
Soms staat erop wie beheerder is (vaak ehbo vereniging of gemeente).
Op mijn kast staat mn telefoonnummer dus mensen kunnen altijd bellen, maar als het goed is bel je altijd 112 dus dan komt het vanzelf goed.

Als er iemand neervalt in je hal bel je 112 en zij geven de burger oproepen ook uit, er is een systeem voor of je meteen ter plaatse gaat of via een aed.
Hier weet ook niemand de code van de kast, die krijgen ze vanzelf als ze een oproep krijgen.

Onze kast heeft geen (cijfer)slot, kwam ik met die ene melding achter. Dus ik kan er altijd bij en hem in principe dus ook altijd meenemen, ook als er dus geen oproep voor deze AED uit zou gaan. Ik heb een tijdje terug bijv. ook een melding op het treinstation een paar 100m verderop gehad. De app doet het weer eens niet, maar volgens mij hebben we relatief veel AEDs in onze omgeving. Kan me dan bijv. wel voorstellen dat er een paar dichterbij hangen. Maargoed, ik weet dus niet precies hoe dat systeem selecteert welke er wel/niet opgehaald mogen worden.
Volgens HartslagNu valt ie onder de verhuurder van het complex, maar zal het anders binnenkort eens aan de voorzitter van de bewonersvereniging vragen of zij er meer van weten.

En uiteraard bel ik 112 als er iemand in de hal neervalt, dat was misschien niet het beste voorbeeld nee := :o
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 24-02-26 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 22:51

Kan inderdaad ook eigendom van iemand, bedrijf of woning zijn.
Op mijn werk liggen ze ook niet achter slot en grendel.
Goed geregeld wel dat jullie dat hebben.
Ik zou wsl ook vast beginnen en met de telefoon op speaker 112 bellen dus ik snap je vraag helemaal

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-26 23:15

Ik zal uit voorzichtigheid geen locaties noemen (dat spul is best roofgoed namelijk), maar ik weet er 2 waar ook geen code op zit. Die kan je zo openen.
Wel wat jammer dat ik me laatst de pleuris heb lopen zoeken waar hij hing.... :roll: ik ben uiteindelijk zonder AED verder gegaan, want ik kon hem echt niet vinden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-26 06:54

Polly schreef:
Omdat ik 3x misgegrepen heb bij de gemeente aed en ik er toen helemaal klaar mee was.
Ik heb een actie opgezet via buurtaed en uiteindelijk heb ik zelf de helft gefinancierd voor een aed en een kast met koeling/verwarming en pincode. Je krijgt er tevens 5 jaar onderhoud (batterij/pads/storings assistentie) bij
Na 5 jaar ben ik het onderhoud en evt aanschaf pad/batterij via een collega gaan regelen.

Wat een goed initiatief :j

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:52

Vorige week woensdagochtend las ik dit topic. Ik wou nog schrijven dat mijn vriend reanimatie instructeur is en ook aangemeld is als burger hulpverlener en regelmatig oproepen krijgt. Heb zelf ook een cursus van hem gehad en certificaat ontvangen, maar kon me er niet toe zetten om me aan te melden voor het systeem, ben bang dat ik het niet zou kunnen.

Woensdagmiddag sloeg het noodlot toe en had mijn vader de burgerhulpverleners nodig. Binnen 1,5 minuut waren er 4 hulpverleners en ondanks dat het allemaal niet meer mocht baten, ben ik ze eeuwig dankbaar. Dus hierbij ook mijn dank voor iedereen hier in dit topic die dit doet <3

F_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-26 16:55

Wat een ontzettend lief bericht na zo'n vreselijk nare situatie.

Gecondoleerd, en sterkte.

En wat fijn dat er wel direct mensen wilden komen helpen.