Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

LWDaisy

Re: Tandarts-angst! Tips? Lotgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-25 10:04

Idem hier hoor. Schat van een tandarts, maar alsnog lig ik net niet te hyperventileren.
Ik ga ook om de 6 maanden - zo onderhou ik het, en mocht er tussentijds alsnog een gaatje ontstaan is dat nooit "te" erg omdat ik zo frequent ga.

Wat zijn we toch dapper! :D

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 19:16

Hier ook na 9 jaar weer naar de tandarts gedurfd.

Vond het doodeng maar heb het overleefd.

Was nu alleen rontgen en controle.
Moet april terug voor schoonmaken onder lachgasnarcose.

Fleurdelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 21:12

Avelienvd schreef:
Hier ook na 9 jaar weer naar de tandarts gedurfd.

Vond het doodeng maar heb het overleefd.

Was nu alleen rontgen en controle.
Moet april terug voor schoonmaken onder lachgasnarcose.

Ik meld mij hier ook helaas.. enorme angst voor de tandarts na mislukte wortelkanaalbehandelingen en ontstekingen.. Ook heel bang voor naalden en dus ook de verdovingsprik. Mag ik vragen waar jij een behandeling kan krijgen onder lachgasnarcose? En wordt dit ook ergens vergoed door de zorgverzekeraar? Dit lijkt me nog wel een enorm fijne optie, zeker omdat ik nog 4 verstandskiezen eruit moet laten halen |(

Avelienvd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 21:56

Nee wordt niet vergoed. Maar die 80 euro betaal ik met liefde.

Ik ga naar de heerenveense tandarts.

Is wel voor mij een uur en kwartier rijden.. maar heb het erbvoor over

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 22:58

Hier ook tandartsangst maar sinds ik bij het umc Utrecht onder behandeling ben (bijzondere tandheelkunde) is het wel aardig uit te houden. Bij mij is verdoven een ding. Bovenkaak is wel te doen, en tanden in de onderkaak ook. maar mijn kiezen onder zijn gewoon heel moeilijk te verdoven als de verdoving dan al werkt (ik ging op een gegeven moment wekelijks heen om te kijken hoe ik het beste verdoofd kon worden, was nog best gezellig en de angst werd ook iets minder :') ). Zodra de verdoving er in zit en ik weet dat hij werkt is het wel te doen, maar mijn tandarts sleept je er ook wel echt goed en rustig doorheen bij bv gaatjes. Mijn tandarts gebruikt wel altijd een voorverdovingsspray. Dat spuit ze op een watje en houdt ze tegen de plek waar de verdoving komt. Dit trekt een paar minuutjes in en als ze dan de echte verdoving erin zet + heel rustig erin spuit voel ik er eigenlijk niets meer van. Daar verbaas ik mij nog elke keer weer over :D Bij mij is wel de afspraak gemaakt dat tanden trekken of wortelkanaalbehandelingen sowieso onder algehele narcose gebeuren (nu 3x gehad).
'gewone tandarts' heb ik wel als back up bij nood, maar daar heb ik nog nooit in de stoel gezeten omdat ik dat al niet durf :o

@Fleurdelys je kunt sowieso vragen of ze bij jullie praktijk ook de verdovingsspray hebben?

Verstandskiezen wordt je vaak voor doorverwezen naar een kaakchirurg. Ik heb ze 15 jaar geleden alle 4 in 1x onder algehele narcose laten verwijderen vanuit een doorverwijzing van mijn toenmalige tandarts. Misschien dat je om een doorverwijzing kan vragen en dit bespreken? Lachgas haalt vooral de scherpe randen van de angst eraf maar je bent er nog wel gewoon 'bij'.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 06:29

Ik heb enorme tandartsangst, zit in een traject voor 2 implantaten..
Ik ga onder narcose in Alphen aan de Rijn. Helaas moet ik bijna alles zelf betalen en is het voor mij anderhalf uur rijden (als ik geluk heb buiten de spits), maar ik heb het er ook voor over.

nimbletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 13:59

Ik ben ook onder narcose geweest in Alphen aan de Rijn. En ben daar nu nog voor de controles zolang ik dat zelf prettig vind.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 20:09

Wijsheidstanden kan je in BE in de kliniek laten trekken, onder volledige narcose.

Ik heb/had er 3 - 1tje bovenaan is nog niet zo heel lang geleden verwijderd, was eigenlijk nog maar een mini stukje dat ergens in mijn tandvlees zat te zweven.
In mijn hoofd was het weer veel erger dan het daadwerkelijk was haha, was zo gebeurd :') Ik kon een dag later mee Chinees gaan eten met de familie haha.
Ik heb aan de andere kant bovenaan nog een stuk zitten, iets groter. Maar ik durf denk ik wel :)
En onderaan heb ik 1 wijsheidstand, maar die mag gewoon blijven zitten, dat is echt een perfecte tand, en ik heb er plaats voor :')