Rug gebroken op vakantie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Re: Rug gebroken op vakantie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:16

Wat super om te lezen dat er vooruitgang is. :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:40

Wat fijn dat het eindelijk weer de goede kant op gaat en je kleine stukjes zelfstandigheid terugwint.
Jij bent zo ongelofelijk dapper! _/-\o_

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:45

Ik heb stil met je mee geleefd en vind het geweldig om te lezen dat het nu de goede kant op gaat :j !

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:45

Vandaag hopelijk nog zo'n goede update? :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-26 18:59

Fijn om te lezen Marije, en hopelijk zet dit door.

Kaartje = graag gedaan

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-26 20:44

Wat lief dat er zo meegeleefd wordt.

Vanmorgen was de scan en daar hebben ze toch wat op gevonden. Vaak kunnen ze wel zien of het een abces is of onschuldig vocht maar nu waren ze daar toch niet zeker over dus de arts wilde proberen het op de kamer aan te prikken en dan wat op te zuigen. Hoewel het op de scan heel duidelijk te zien was, durfde de arts toch niet blind te prikken en moet het met echo erbij.
Voordeel is dat ze dan meteen een drain kunnen plaatsen als het een abces is.
Als het schoon vocht is, kan mijn lichaam dat zelf opruimen en hoeft er geen drain in.
Beetje jammer dat bij de aanvraag niet goed was overgekomen dat het vandaag had gemoeten, nu ben ik ingepland voor morgen.

Met de fysio heb ik weer een stukje op de gang gelopen en het hoogtepunt van de dag was dat een verpleegster de tijd heeft genomen om mijn haar te wassen.
Niet te geloven hoe je daar van kan opknappen en weer mens gaat voelen.
Vanmiddag ook nog 2 x visite gehad en gelukkig wordt het lachen ook steeds minder pijnlijk.

Eten is nog wel een opgave omdat ik echt nog een afkeer van eten heb maar ik probeer wel zoveel mogelijk te proberen met steeds kleine hapjes en slokjes
Wordt er helaas toch nog wel misselijk bij en heb ook weer overgegeven maar niet zo extreem meer gelukkig.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 08:04

Je moet wel erg veel geduld blijven hebben zo. Maar dat aanprikken gebeurt vandaag dan, begrijp ik? Hopelijk valt dat mee.

Oh schone haren! Dat is heerlijk ja wanneer dat te lang niet is gewassen. Dan voel je je ineens een heel ander mens!

Ik lees veel kleine positieve stukjes, houd deze lijn vast! Ik ga duimen dat het eten deze stijgende lijn mag gaan volgen.

Ik voel je opluchting dat het steeds weer ietsje beter gaat als ik je stukje lees. Heel fijn!

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-26 10:22

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-26 16:43

Oh wat lief van het bloemetje!

Na de toch heel mooie stappen vooruit, viel het mij de laatste 2 dagen tegen qua vooruitgang.
Meer pijn, extreem moe en eten en drinken is echt een opgave.
Omdat ik lang geen medicatie kon innemen en alles via infuus ging, was tijdelijk mijn hart medicatie gestopt en dat ging op zich best goed.
Maar nu toch al weer 2 dagen met een hartslag van 110+ in rust en vandaag ook onregelmatig, zijn ze toch maar weer begonnen met die pillen.
Nog even afwachten wat het gaat doen want ik heb inmiddels meer medicatie in pilvorm en kom ze ook regelmatig tegen in mn stoma zakje :(
Wel een bekend probleem maar nu vooral met de AB niet heel handig.

En de drain hebben ze uiteindelijk niet gedaan. Mijn chirurg vond het duidelijk een seroom en geen abces en wilde geen risico nemen om het aan te prikken. Dat geeft alleen maar infectiegevaar.

Met de fysio vandaag weer een stukje gelopen en dat was wel een reality check.
Volgens haar moet ik ook echt op meer tijd rekenen voordat ik naar huis kan. Doel wordt nu misschien eind volgende week.

Zeker ook qua eten moet ik nog flinke stappen gaan maken want ik zit sowieso het weekend nog op 75% tpv en zoveel mogelijk zelf erbij eten maar het doel is om zonder tpv naar huis te gaan.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:15

Hmmm niet de update die we wilden :(
Balen dat die hartmedicatie dan ook nog eens via het stomazakje naar buiten komt!

Ik ga weer voor je duimen voor hele duidelijke stappen voorwaarts!

Wat vind je van het volgende week eind van de week naar huis gaan? Zou je dat zien zitten of voel je je nog zo rot dat het een heel erg ver van je bed show voelt?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-26 18:17

Niet de update waar we op hoopten!

Hoe voel je je zelf onder dat eind volgende week naar huis? Nog ver van je bed show omdat je je nog niet goed voelt? Of denk je dat dat wel moet gaan lukken?

Wel mooi stom dat die hartmedicatie dan terug komt via je stoma...

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 06:56

Normaal wil ik zodra het enigszins medisch verantwoord is ook zo snel mogelijk naar huis.
Het herstel gaat thuis veel sneller en ik mis mijn honden vreselijk
Zal niet snel uit onzekerheid een nachtje langer willen blijven, wat je toch op een afdeling wel heel veel ziet bij patiënten.
Zeker als er thuiszorg is, dan red ik me al snel thuis.

Maar nu heeft mijn lichaam wel zo’n flinke klap gehad dat ik echt wel wat extra dagen zal moeten herstellen. Er is al gesproken om eventueel eerst nog een paar dagen of week naar een verpleeghuis of revalidatie plek te gaan als ik medisch stabiel ben maar nog aan moet sterken.
Kan nu nog niet zonder hulp zelf gaan staan of van bed naar de stoel of naar het toilet.
Maar ik zit nu ook nog aan veel te veel slangen en lijnen dus medisch gezien lukt het de komende dagen ook nog niet hoor.

Krijg ook wel van de artsen te horen dat zij ook liever zien dat ik nu iets langer blijf dan dat ik naar huis ga en ze mij na 2 dagen weer terug zien.
Ik ben ook veel zieker geweest dan ik zelf dacht… :o

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:29

MarijeR schreef:
Normaal wil ik zodra het enigszins medisch verantwoord is ook zo snel mogelijk naar huis.
Het herstel gaat thuis veel sneller en ik mis mijn honden vreselijk
Zal niet snel uit onzekerheid een nachtje langer willen blijven, wat je toch op een afdeling wel heel veel ziet bij patiënten.
Zeker als er thuiszorg is, dan red ik me al snel thuis.

Maar nu heeft mijn lichaam wel zo’n flinke klap gehad dat ik echt wel wat extra dagen zal moeten herstellen. Er is al gesproken om eventueel eerst nog een paar dagen of week naar een verpleeghuis of revalidatie plek te gaan als ik medisch stabiel ben maar nog aan moet sterken.
Kan nu nog niet zonder hulp zelf gaan staan of van bed naar de stoel of naar het toilet.
Maar ik zit nu ook nog aan veel te veel slangen en lijnen dus medisch gezien lukt het de komende dagen ook nog niet hoor.

Krijg ook wel van de artsen te horen dat zij ook liever zien dat ik nu iets langer blijf dan dat ik naar huis ga en ze mij na 2 dagen weer terug zien.
Ik ben ook veel zieker geweest dan ik zelf dacht… :o

Je hebt echt een boel meegemaakt ja..
Wat vind je van die tussenstap?

En nog belangrijker: hoe voel je je nu? Hopelijk weer wat beter?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 07:36

Dat is niet fijn. Maar je voelt inderdaad zelf ook dat het meer tijd nodig heeft dan vooraf gedacht. Luister vooral goed naar je lichaam. Je bent er helaas erg afhankelijk van.
Ik kan me wel heel goed voorstellen hoe zeer je je honden mist. Zijn ze in goede handen? En is er goede hulp voorzien als je uiteindelijk naar huis mag?
Ik blijf duimen voor een gunstig herstel!

Thami

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 08:07

Je lijf heeft nu echt klappen van alle kanten gekregen, dat heeft echt nog wat tijd nodig.
Ik hoop dat de domino stenen snel weer de goede kant op vallen en je veilig naar huis kan. Je klinkt i.i.g. heel strijdlustig en ook realistisch, hou vol!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 09:56

Ik heb eindelijk een paar uur kunnen slapen afgelopen nacht. De nachten daarvoor lag ik met hartritmestoornissen te stuiteren in bed :+
Ben blij dat ik die medicatie weer terug heb.
Dat scheelt al veel.
Qua pijn gaat het prima, de normale pijntjes die je kan verwachten.
Voor mijn rug is deze rust trouwens wel heel goed. Maar daar moet ie niet teveel aan gaan wennen want zodra ik weer de oude ben, wil ik ook meer doen :P
Maar wil binnenkort ook kijken of de fentanylpleisters naar de dosering terug kan naar wat ik voor deze operatie gebruikte.

Het lastigste vind ik de heftige afkeer van eten (en drinken). Moet echt tegen mn zin in iedere hap naar binnen werken en krijg daar ook direct last van.
Moet daar ook echt nog stappen in maken de komende dagen, moet zelf voldoende binnen kunnen krijgen en ook de nutridrink moet nog opgestart worden maar dat leek de diëtiste nu nog wat te vroeg.

Een tussenstap voor ik naar huis ga, liever niet. Maar ik snap ook dat de kamer die ik nu heb, hard nodig is voor andere patiënten dus zodra het medisch gezien kan, willen ze me hier wel weg hebben.
Dus dan is tijdelijk een ander plekje om aan te sterken wel een optie.
Ik laat het maar over me heen komen.

Mijn honden zijn bij mijn vader dus die hebben het prima nar hun zin :D
Voor hen is er niet veel verschil. We wonen in gescheiden huizen maar op hetzelfde erf en ze lopen overal in en uit. Mogen zelfs alle 3 ook bij hem op bed slapen. Dat zijn ze bij mij ook gewend.

En met wat thuiszorg kan ik me straks thuis ook prima redden. Heb iedere week ook hulp in huis via de wmo en mijn vader kan bijspringen met dingen als de boodschappen ed.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:16

Die afkeer voor eten kan heel goed door de fentanylpleisters komen. De vriendin van mijn vader heeft ze ook. En die zegt dat ze daardoor toch echt minder zin in eten heeft, terwijl ze vroeger wel normaal at.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:26

MarijeR wat een pittige opname zo zeg…
Is zoiets als aafje revalidatie oid een optie om als tussenstap te doen of ligt dat te ver bij je vandaan?

Sterkte

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-26 12:43

Wat heftig.
Maar wat extra zorg kan ik mij wel voorstellen.
Gelukkig hebben je honden het goed bij je vader.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-26 13:33

Gelukkig heb ik van de fentanyl pleisters normaal weinig last van bijwerkingen, die gebruik ik ook al jaren.
Afkeer van eten komt echt van wat er allemaal in de buik is gebeurd en herken ik ook wel van andere grote buik operaties. Ook dat heeft tijd nodig.
En omdat ik nog tpv krijg, krijg ik ook niet zomaar weer honger die is dus ook wat afgebouwd in de hoop dat ik iets meer zin in eten krijg.

Kido, hier heeft het ziekenhuis zelf ook diverse locaties voor kortdurende zorg en revalidatie in de omgeving. Zal dus wel daar een plekje kunnen krijgen als het nodig is. Hopelijk maar kort of zelfs helemaal niet nodig.

Ja ik ben blij dat de honden bij mijn vader terecht kunnen hoor. Anders zou het veel stress geven.
Heb al gevraagd of hij mijn kleine schnauzer niet in een tas stiekem mee kan nemen :')

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 11:35

Inmiddels een paar dagen verder, met helaas weinig vooruitgang. Voelt echt of het stil staat of zelfs achteruit gaat.
Eten gaat nog steeds heel moeilijk. Kom niet verder dan 2 beschuitjes en een kop bouillon per dag en een paar hapjes van een warme maaltijd.
Heb nog wel tpv erbij maar die is laag gezet in de hoop dat ik dan meer eetlust krijg maar dat betekent ook dat er bijna geen energie binnen komt.
Waardoor het mobiliseren ook weer steeds moeilijker wordt…
Ze zijn nu aan het kijken of ik naar een revalidatiecentrum in de buurt kan gaan maar voor de plekken die er zijn, ben ik voor sommige plekken te jong en andere plekken kunnen niet de juiste medische zorg bieden.

Een optie zou nog zijn met tpv naar huis met thuiszorg erbij maar dan zit ik met een trap die ik niet op kan.
Of weer bij mijn vader in huis.

Of proberen over te stappen op sondevoeding. Dat is dan iig weer een stap vooruit in de zin dat voeding dan weer via de maag/darm gaat ipv via het bloed zoals nu.

Met hier blijven heb ik niet het idee dat het snel gaat verbeteren :\

Nog wel een lief kaartje erbij, dank je IR111!

Afbeelding

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:37

Is er al een diëtist die mee kijkt? Want je lijf heeft meer aan een plak kaas, een vettige worst oid dan aan een beschuitje. Of krijg je dat niet weg?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 11:41

Pfff wat balen Marije! :(

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-26 12:38

Balen joh, dat hart onder de riem kun je wel gebruiken dus. Sterkte!

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-26 13:45

Blue_flower, ja er is vanaf het begin een diëtist bij betrokken, die mij ook kent van eerdere opnames.
Op dit moment lukt eten bijna niet. Zo’n intense afkeer van eten.
Mijn eetlust was sinds de operatie van april vorig jaar al nooit meer volledig teruggekomen maar nu is het echt extreem.