Zwanger! Uitgerekend najaar 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Delaja

Re: Zwanger! Uitgerekend najaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-26 21:42

De WHO raadt pas vanaf 6 maanden aan, dus dat is ook ons doel en dan zoveel mogelijk zelf maken. Grote pan in één keer en dan 'ijsblokjes' invriezen.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-26 18:55

Ik wil ook niet eerder als 5 maanden beginnen eigenlijk, al is hij er wel erg in geïnteresseerd al :')

Ik denk een combinatie van beide, uit onderzoek bleek dat potjes naast makkelijk ook vaak nog gezonder is ook :=

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 16:30

Danielle: oh erg he als ze dan zo lekker doorslapen en dan ineens weer komen! Roel sliep ook aardig door (22.30 tot 7.00), maar na z'n prikjes was t weer een week drama. Gelukkig sliep hij vannacht weer semi door, als in, hij had geen voeding meer nodig.
En qua voeding hoeveelheid, als hij het er goed op doet is het prima toch? Maar krijg hij dan nog meer 4 flessen? Ald je op 600 uitkomt? Wij maken Roel dus nog echt wakker voor de 5de fles en zit dan op 5x180, maar drinkt niet alle flessen helemaal leeg hoor. Hij woog met 3 maanden 6,1 kilo.
Qua hapjes willen wij ook niet strak met 4 maanden gaan beginnen. Wil eerst zien dat hij wat beter kan zitten/hoofd echt recht kan houden. Denk niet dat we helemaal tot 6 maanden wachten, maar we gaan het wel zien. We gaan wel voornamelijk voor potjes haha, makkelijker er idd uit onderzoek vaak zelfs gezonder.

Ik heb nog twee weekjes verlof en dan mag ik weer aan de bak! Heb er wel weer zin in, maar zie er wel tegen op om gelijk weer 4 dagen aan de slag te moeten. Hopelijk hebben we snel weer een ritme te pakken. Maandag mag hij vast voor het eerst naar de opvang. Ben heel benieuwd hoe moe hij terug gaat komen.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-26 22:39

Spannend morgen eerste keer opvang! Gaat hij dan een paar uurtjes?
Geniet nog lekker van die 2 weken, ze vliegen zo om!

Ik mag morgen weer beginnen met werken na ruim 5,5 maand. Hier ook 4 dagen, alleen zegt mijn gevoel dat ik liever 3 dagen werk. Financieel is dat haalbaar, alleen mijn functie is niet uit te voeren in 3 dagen. Dus even afwachten hoe ik het allemaal ga vinden.

Wij geven Noël 5 flessen, bieden altijd 150 aan. Moet zeggen vandaag hadden we een goede dag van totaal 665ml.
Hij is gewoon niet zo’n grote eter denk.

Fijn om jullie inzichten over hapjes te lezen. Voor nu wacht ik nog even, hij toont nog niet echt interesse dat is echt sporadisch.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:04

Succes vandaag Danielle! Ik herken het met 4 dagen werken in een functie die niet in minder kan. Maar hier zou t financieel ook een stuk minder worden met 3 dagen wat ik er dan weer niet voor over heb. We gaan zien wat de toekomst brengt.
Oh nou netjes toch, zolang Noël goed groeit en vrolijk is zou ik mij idd geen zorgen maken om hoeveel hij drinkt. Als ik namelijk zie hoe veel Roel telkens uit spuugt.. ook 2 uur na z'n fles kan er nog flink wat uitkomen.

Roel gaat vandaag op zich een hele dag. Hij is ook al wat dagen bij mn ouders geweest. Dat is natuurlijk wel minder druk, maar wel andere omgeving, dus dat is hij wel gewend. Maar ik kan hem ophalen als het toch nog wat te veel is.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 09:21

Wat een leuke foto in de sneeuw <3

Ik ben blij als de sneeuw nu weg blijft, ben er wel klaar mee.. -O-

Allemaal binnenkort weer aan het werk lees ik. Hebben jullie er zin in? Ik moet over 3 weken weer werken. Ik ben er dan ook wel aan toe, even wat anders dan alleen moeder zijn. En gelukkig hoef ik niet veel te werken en gaat mirthe maar 2 dagen naar de gastouder.
De nachten zijn alsnog altijd nog een verassing. Is nog steeds niet echt een ritme..
Ze begint al wel te lachen en krijgt steeds meer praatjes <3
Afbeelding
Ze is nu 2 maand oud (8 weken)

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 10:30

Wat een leuke foto! Hier zijn we nog niet bezig met hapjes of daarover nadenken, hij is 3.5 maand nu. Nog genoeg tijd in z’n leven om hapjes te eten :P Ik moet pas eind maart weer werken, heb er zo’n 2 maanden verlof aan vastgeplakt (dat had ik vooraf al overlegd en opgespaard in uren). Ik vind het nog wel gezellig zo thuis :j Hij zal uiteindelijk 2 dagen naar de opvang gaan.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-26 21:09

Wat een lieve foto!

De tijd vloog voorbij vandaag op werk, maar niks is mooier dat je die kleine ophaalt en dan glimlachend onthaalt wordt. <3

Oh dat is fijn dat Roel al wat gewend heeft bij opa/oma.

Nessie heerlijk dat lange verlof! Tijd gaat zo hard dus heerlijk nog van genieten !

Wij gaan ook nog niet starten met hapjes, Noël doet ook nog niet bewust zijn mond open voor een lepeltje. Inderdaad wat je zegt, tijd zat!

Hier wil ik morgen ochtend voor het eerst naar babyzwemmen gaan. Ben zo benieuwd hoe dat is.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 09:06

danielle_x schreef:
Precies zo denk ik er ook over.
Heb wel navraag gedaan bij het consultatie bureau en ze gaven aan je kan starten met oefen hapjes.
Nu lees ik daar zoveel verschillende dingen over, met 4 maanden beginnen of juist met 6? Zelf hapjes maken of potjes kopen.

Hoe kijken jullie hiernaar?

Dat zou ik zeker niet doen... Dan gaat hij mogelijk nog minder drinken.
Het eerste jaar is melk de hoofdvoeding en hapjes is echt om te oefenen en ontdekken.

Bij onze andere 3 kinderen begonnen we met 6 maanden en toen waren ze er nog niet eens aan toe dus nog ff gewacht weer. Ik vind het zelf ook wel heel belangrijk dat ze goed zelf rechtop kunnen zitten ervoor.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 12:26

Wpaard: wat een heerlijke foto! Role gaat straks ook 2 dagen naar de opvang.

Nessie: oh wat lekker zo lang verlof! Groot gelijk, de tijd gaat al snel zat!
Danielle: ik keek gelijk even waar je woont haha, ik ga morgenochtend ook voor het eerst zwemmen met Roel! En fijn dat de werkdag zo snel voorbij ging, die zit er al weer op!

Roel heeft een hele leuke dag gehad bij de opvang. Wel waren mn 2 setjes extra kleding te weinig, hij had veel gespuugd, maar dat gebeurd thuis ook regelmatig. Hij kreeg mooie kleertjes van de opvang aan.

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-26 21:32

Wat een heerlijke foto! Zo leuk als ze gaan lachen <3

Fijn dat het goed ging bij de opvang! Misschien kan je extra slabbetjes meegeven? Eva krijgt ook altijd een slabbetje om, omdat ze anders wel 5 truitjes op een dag verslijt :')

Ik zie nu meerdere keren staan dat potjes gezonder zijn, maar hoe kan iets dat ingemaakt is en lang houdbaar gezonder zijn dan iets wat je vers maakt en waar geen extra toevoegingen voor bijvoorbeeld de houdbaarheid in gaan? Hebben jullie daar bronnen bij?

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:06

Delaja: ja die had ik al mee gegeven, maar hebben ze niet gebruikt. Wel hun eigen slabbers, maar die doen ze denk ik te vroeg af. Roel kan echt 2 uur na z'n fles nog aardig spugen... wordt al wel beter, maar toch.
Qua voeding, daar is niet zo lang geleden onderzoek naar gedaan. Heeft vooral te maken met de strenge eisen rondom baby voeding qua verontreinigde stoffen. Op groenten uit de de groentetuin bijvoorbeeld zitten ongemerkt veel vervuilde stoffen. Biologisch is dan ineens toch niet zo biologisch. Bij een potje wordt alles uitvoerig getest. Hoe het precies zit met conserveringsmiddelen etc daar heb ik nog niet naar gekeken, maar ik ben al niet echt een kokkin/vind koken al niets aan, dat het ook gemak is. Al ga ik voor de eerste hapjes misschien voor zelf doen, omdat ze maar zo weinig hoeven.

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-26 22:31

Ik geef ook standaard 2 slabbetjes mee, Noël kan de laatste tijd veel kwijlen. :+

Wat fijn dat alles goed is gegaan op de opvang! Hoe is het babyzwemmen gegaan?

Mijn woonplaats klopt niet meer maar vind het wel prima staan haha. Helaas niet in de buurt.

Noël vond het fantastisch, hij keek echt zijn ogen uit. Hij was al lekker af en toe met zijn beentjes aan het trappelen, heel schattig om te zien allemaal.
Wel een gedoetje helemaal alleen en alles organiseren en in goede banen leiden zo’n eerste keer. Hij kreeg thuis zijn flesje en is vervolgens 2,5 uur in dromenland geweest <3

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:00

Hier laten ze slabbetjes niet om omdat ze die over het gezicht kunnen gooien.. ik doe alleen nog "lelijke" pakjes aan naar de opvang :')

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-26 11:54

Danielle: wat leuk dat Noël het zo leuk vond! Roel vond het ook fantastisch! We waren maar met 1 andere baby, dus konden ook even goed wennen. Het bubbelbad was favoriet haha.
Kimley: ik denk dat dat hier ook het probleem is, dat ze bang zijn dat t mis gaat en daarom af gaat, maar dan is de kans op vieze kleren ook aanwezig haha. Maar de afgelopen 2 dagen lijkt het spugen echt een stuk minder, dus hopelijk werkt z'n maagklep eindelijk een beetje fatsoenlijk!

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 11:23

Pff hier heeft Roel z'n eerste verkoudheid te pakken :(. Hele nacht om de 20/30 min huilen. Uiteindelijk maar buj ons in bed genomen. Zo sneu, het is nog niet eens heel erg, maar hij er gelijk helemaal door van slag.

Kimley

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:26

Ach die kleding kun je wassen toch? Hier überhaupt geen mooie kleren aan naar de opvang :')

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-26 21:57

Ah nee beterschap voor Roel!

Noël is er net vanaf, ook na de eerste week opvang direct goed verkouden. Ook paniek ‘s nachts heel hard huilen, ontroostbaar.
Wij hebben zijn co sleeper schuin gezet, en heb je baby neusspray en/of zo’n zuigertje al geprobeerd? Wij lieten hem ook tegen ons aan half rechtop weer in slaapvallen om vervolgens in zijn eigen bedje weer te leggen naast ons.

Ik vond dit oprecht het meest verschrikkelijke om te zien, en je bent zo machteloos.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 12:52

Aah ja hier hetzelfde Danielle, zo sneu om te zien :(. Gebruik idd neusspray en zo'n zuiger en dat helpt goed, vind Roel ook niet vervelend gelukkig. Vanochtend onder de douche kwam er een flink wat uit! Afgelopen nacht even een zetpil gebruikt. Nog niet eerder gedaan, maar hij had al 24 uur bijna niet geslapen, dat leek me ook niet handig. En afgelopen nacht heeft hij weer flink doorgeslapen, dus was een goede keuze denk ik!

Nessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 18:12

Beterschap, heel sneu voor die kleintjes om ziek te zijn!

Voor de mama’s welke ook kunstvoeding geven: Nutrilon roept in Nederland nu ook verpakkingen terug, ik heb mijn verpakkingen al gecheckt (voor zover ik ze nog had).

https://www.danone.com/content/dam/corp ... atches.pdf

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 21:30

Fijn dat het afgelopen nacht alweer beter ging! Hopelijk zet hij dat vannacht ook door.

Mijn moeder is vanmiddag met Noël naar de huisarts geweest, hij heeft een ontsteking bij zijn grote teentje. Helemaal rood.
Ik was aan het werk, ergens wel gek dat ik niet mee kon, maar hij was in goede handen bij oma.
Hebben een antibiotica zalf gekregen en moeten wel goed opletten dat het niet verder richting zijn voetje gaat dan moeten we gelijk contact opnemen.
Hij lijkt er zelf gelukkig niet heel veel last van te hebben.

Wij geven Hero voeding, maar wat een enge berichten dat er zoveel teruggeroepen wordt.

stijntilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 09:09

Dank voor het delen Nessie, die had ik nog niet meegekregen toe ik het gisteren las. Vrienden van ons gebruiken die tabs nog wel eens, dus gelijk doorgestuurd!

Danielle: wat vervelend voor Noel z'n teen! En lijkt mij ook heel gek om dan zelf niet mee te kunnen, maar wel heel fijn dat oma dan mee kan! Hopelijk helpt de zalf snel!
Roel heeft vanacht weer heerlijk geslapen, denk dat we door t ergste heen zijn!
Wij geven ook hero voeding, vind het maar niets dat er merken blijven komen die terug roepen.. beetje afwachten tot de door jouw gebruikte voeding wordt teruggeroepen.. hopelijk blijft het ons bespaard of hebben we het de kleintjes iig nog niet gegeven...

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 16:33

Oh ja die verkoudheid, echt zo sneu! Eva lijkt er gelukkig zelf niet al teveel last van te hebben, alleen aan de borst is soms lastig als een neusgat dan helemaal dicht zit. Gelukkig werkt de neusspray heel goed (vindt ze wel stom helaas :(:) )

Slabbetjes doen ze hier gelukkig wel om, maar bij zelf in de box spelen of slapen, gaan ze weer af. Anders zou ik wel 5 truitjes mee kunnen geven. Eva geeft nog steeds vaak een mondje melk terug :\
Wij hebben de oei ik groei app en daar zit een spelletje in waarbij je een doekje over het gezicht van je baby legt en dan leert je baby om die er zelf af te trekken. Die doen wij nu dagelijks en dat werkt wel heel goed! Al is dat in slaap natuurlijk anders en ik blijf daar zelf toch ook geen enkel risico nemen.

Hoe gaat het bij jullie met rollen?

danielle_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 07:35

Hier is Noël heel druk aan het oefenen met rollen. Het is hem nu zo 2 a 3x gelukt maar vervolgens weet hij niet wat hij moet doen haha. Grote frustratie is er dan. Maar die benen zwiepen lekker alle kanten op als hij op zijn rug ligt.

Van buik naar rug doet hij nog niet echt iets.

BabiiVeeraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 18:13

Wat gaat het hard met die kindjes he <3

Lara is vandaag 19 weken, over 3 weken gaat ze voor het eerst naar de opvang. Volgende week een ochtendje wennen.
Twee weken geleden is er eindelijk een stap gemaakt in de onderzoeken in het ziekenhuis ivm extreem spugen in combinatie met te weinig groeien (in gewicht, lengte lijkt prima te gaan). Bij de slikfoto bleek dat de voeding ontzettend lang in haar maag blijft voordat het doorloopt naar de darm. Daardoor dus ook lang vol -> weinig honger -> minder eten. En langer vol, dus langer de tijd om te spugen (reflux) en bij toch voeden (advies was nog steeds iedere 3 uur ivm te weinig groei) een te volle maag waardoor het er weer met een enorme kracht uit komt. Nu nog afwachten wat de kinderarts hier voor conclusie en gevolg aan gaat hangen, maar het is in ieder geval fijn dat we nu een richting hebben waar we het moeten zoeken.

Overigens lijkt ze er zelf gelukkig geen last van te hebben. Heel vrolijk en weinig huilen. Fysiek ook heel sterk, ze doet de hele dag sit-ups _O- Rollen van buik naar rug deed ze met 2,5e maand, rug naar buik wordt hard geoefend nu. Maar tijgeren doet ze al wel :oo

Bij jullie de eerste schaterlachjes al gehoord? <3