Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-26 23:11

Wauw wat een bijleespost Lisitano! En wat leuk, veel plezier met je run met meeko!

Lekker Leonie, en nu inderdaad naar de osteo luisteren!

Goed gedaan SV!

Ik heb vanavond de hartslag meting gedaan op de baan. Het was eigenlijk goed te doen met opschrijven enzo,
Mijn tijden die ik moest lopen was:
10’ op 6:45, dan 5’ dribbel.
10’ op 6:00, 5’ dribbel
10’ 5:24, 5’ dribbel
En dan 5’ met hartslag 3 slagen onder die van de 10’ op 5:24, gevolgd door 5’ hartslag 3 slagen erboven.

Dat laatste ging niet helemaal goed want m’n hartslag knalde meteen naar 10 slagen hoger. Toen ging ik rustiger en dat hielp niet, nog rustiger, en toen ging die weer te laag. En zo heb ik die 10’ vol gemaakt haha.
Het stuk op 5:24 lukte ook niet helemaal want ik zag ineens dat ik 5:06 liep, oeps.
Ik ben benieuwd wat hier uit komt in elk geval.

Nu even dagje rust, en even voelen of ik zondag mee kan met de groep, 28k op de planning.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 07:53

Ben benieuwd naar het resultaat Samantha en hoe accuraat het is!
Ik heb afgelopen zomer een lactaattest gedaan (daar kwam uit dat ik een luie loper ben :+ dus nu moet ik steeds sneller |( ) en dat wil ik aankomende zomer weer gaan doen om te kijken wat dat heeft opgeleverd :j Mijn schema’s worden er dan op aangepast. Echt heel interessant!

Fijn dat het goed ging Leonie! Nu weer lekker opbouwen :j
En bedankt voor het aanbod, ik houd het in gedachten, al ben ik ook gezegend met een ontzettend handige man die heel veel zelf kan en doet. Wij vinden dat ook leuk om te doen, al ben ik meer van het slopen :+

Geen tips voor schoenen omgeving Eindhoven, maar ik zou gewoon eens ergens binnen lopen en proberen. Het is erg persoonlijk, ik heb laatst ook weer een keer een analyse laten doen en dat levert weinig nieuws op, alleen een paar dure schoenen :)) Ik ben erg merkvast, ik heb alles van Hoka en loop daar gelukkig zo mee weg.

Lekker even intervallen SV!

Ik vertrek zo richting Harlingen, geen Texel, maar ik loop graag langs de dijk. Het is alleen echt vreselijk mistig, hoop dat het zo wegtrekt, de wereld is wel heel erg klein.

Fijne (loop)dag!

Samantha_

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 10:28

Leuk Ninus, veel plezier op Texel!

Ik heb afgelopen zomer ook een hartslag zone test bij de sportarts gedaan. Ik ben ook benieuwd of deze test vergelijkbare resultaten geeft. Wat ik zo zag aan hartslag tijdens het lopen wel, mijn zones beginnen hoog en zitten dicht op elkaar.

Iemand een tip met een blaar? Ik heb zondag een blaar op mn kleine teen gelopen. Had er thuis een blaren pleister op gedaan. Tot zover prima. Maar toen ging ik woensdag lopen en voelde het toch weer. Dus donderdag eraf gehaald, en de blaar zo gelaten. Gisteren tijdens die test ging het prima, ruim 10k gelopen, maar daarna thuis voelde het best als een volle blaar. Dus toch maar doorgeprikt. Nu minder last van, maar morgen wil ik 28k lopen. Moet ik er dan een blaren pleister op doen?
Ik ben altijd zo bang dat het op krult met lopen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 13:52

Ik vind blarenpleisters fijn, ze krullen echt nooit op.
Je kan er ook tape overheen doen?
Balen, ik heb nagenoeg nooit blaren, ze zijn echt kak.

Loopse Ninus.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 14:25

Ik heb ook nooit echt blaren, maar ik zou voor een goede blarenpleister gaan en evt. tape zoals Goof zegt.

Mijn zones zien er ook zo uit, heel anders dan bij mijn man en de indeling van Garmin.

Ik had een slechte nacht en kon niet eten tijdens het lopen, het wilde niet zakken, dat heb ik eigenlijk nooit meer. Tot 22K heb ik me er toe kunnen zetten maar daarna moest ik echt om de 5K even wandelen en goed eten en drinken zodat het binnen bleef. Niet zoveel aan, wel een goede mentale training :D
Het is hier echt ontzettend mistig, dus weinig gezien onderweg :=

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-26 14:56

Knap dat je hebt doorgezet!

Mijn vriend en ik hebben een klompenpad van 13km bij Otterlo gewandeld en daarna lekker geluncht. Morgen trailen en daar heb ik veel zin in!

Ik zou voor een goede blarenpleister gaan. Als die vervelend gaat zitten kun je hem er altijd nog afhalen en gewoon pijn lijden :+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 15:58

Leonie, wat heeeeeerlijk dat je weer hebt gerend *\o/* Maar echt even verstandig doen en rustig aan dus.

Samantha, interessant zo’n hartslag-meting. Gaan ze dan je zones opnieuw indelen?

Ninus, ah dat had ik vandaag ook al. Wat vervelend! Hopelijk eenmalig. Wel lekkere afstand zo te lezen, wat heb je uiteindelijk gedaan?

Wij hebben het gered!
Die heuvels vielen wel tegen zeg. Ruim 500 hoogtemeters en ik had spierpijn in mijn billen die daarbij zeer aanwezig was :D Hip thrusts met gewicht vind ik een heel leuke oefening maar ik had best gepusht omdat ik me uitsloofde voor mijn vriend die nooit gaat. Nou mag ik op de blaren zitten :')

Maar wauw! Mijn knappe hondje heeft gewoon ruim 25 km in de benen. Ik kwam er onderweg achter dat hij dat echt meer dan prima kan. Op kilometer 24 kwamen we loslopende honden tegen en daar wilde hij nog wel mee spelen. Die mensen stonden met hun oren te klapperen dat hij al zoveel gelopen had :))

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 16:57

Wat super zeg en prachtige plaatjes! *\o/*
Heb een marathon gelopen :j

Lekker SV, kan ik ook van genieten. Wandelen en daarna heerlijk eten :))
Alvast veel plezier morgen!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-26 17:00

Wat tof, en wag goed gedaan zeg. Ik geniet altijd van jouw foto's.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 11:07

Wow, gewoon even een marathon _/-\o_

Ik had heel slecht geslapen die nacht en dat is wel te zien, maar evengoed heel leuke foto’s als herinnering <3

Afbeelding

Afbeelding

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 12:24

Ik lees nog steeds trouw mee, maar soms 'moet' ik op zoveel reageren dat het me teveel word en ik dus maar niet reageer :+ Wat ik dan weer stom van mezelf vind.

Lisitano, ik ben fan van Meeko! En wat leuk dat beide namen op het startnummer staan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:02

Wauw super Lisitano, wat knap van jou en meeko!

O Ninus, een marathon gelopen, wauw!

Herkenbaar Tiggs, mag best ook eens zo binnenvallen vind ik hoor.

Ik heb de teen met leukoplast getaped, ging goed. Wel andere blaren gelopen haha. Ik denk dat ik eens ga proberen om al mn tenen in te tapen.
Ik heb net met de groep gelopen, 28,5 km. Ging goed, al had ik het de laatste 3 km zwaar. Waren er meer, ook paar afhakers.
Bedoeling was 1u op 6:45, 1u 6:30 en 1u 6:15. Maar laatste is me niet helemaal gelukt, m’n tempo gemiddeld was 6:30. Dus prima, ik denk dat dat ook mijn duurloop tempo is.
Komende week ga ik wat rustiger aan doen, morgen ook naar sportarts. Maar komende zondag geen lange loop, heb nu 4 zondagen achter elkaar gedaan. Denk komend weekend zaterdag 10 en zondag 12 ofzo.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:27

Ninus, ik had je bericht gemist. Wat goed, even een marathon gelopen.
Lisitano, weer toffe foto's.
Samantha, nou, ik vind het een mooi tempo zeg. En flinke afstand. Echt goed.

Ik heb vanmorgen een rondje Biesbosch gedaan. Echt genieten, wat een weer en het is daar ook erg mooi. Had een leuke combi van verhard, onverhard en wat vlonderpaden.
En ik heb echt vlot gelopen! Mijn vlotste 13km hiervoor was op 6.39 en ik heb nu op 6.15 gelopen. Wel met hele snelle fotopauzes, dat wel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En even in het zonnetje na het lopen <3

Afbeelding

Edit; en m'n 1e keer >10km weer sinds de last van mijn knie. Hij speelde weer op bij 12,5km dit keer, dus ik ben weer wijselijk gestopt.
Laatst bijgewerkt door Goof op 08-02-26 13:50, in het totaal 2 keer bewerkt

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:43

Jaloers op jullie zon en proost Goof!
Prachtige foto’s, ook van jou Lisitano, jullie staan er samen heel leuk op :))
Als ik slecht slaap zie ik er heel anders uit, ook als ik goed slaap :D

Lekker Samantha! Prima tempo toch?

Hier voor tweede dag op rij grijs en mistig, ik heb nog een herstelloopje van 45 minuten op de planning, maar ik ga zo eerst op bezoek bij een vriendin. Misschien vanavond nog en anders morgenvroeg.

Ik zoek nog een ultra rond eind maart, liefst 80K. Heeft iemand nog een tip? Ik kan niet echt een evenement in de buurt vinden, maar misschien zie ik iets over het hoofd. Als er geen geschikt evenement is dan loop ik zelf wel 2 lusjes van 40 met de auto als VP, routes zijn dus ook welkom. Maar ik vind voor alles verder dan 50K een evenement wel fijn, het helpt mentaal als je naar een VP kunt lopen met verse snacks :D Overigens is in de buurt voor mij relatief. Ik woon in het noorden van Friesland en 1,5/2 uur in de auto vind ik prima.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 13:50

Ik kan je niet helpen aan ultra's :')
Mooi doel van je.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 14:42

Jaa Goof, die sub 60 komt er wel als je zo doorgaat!

Ik kan je ook niet aan een ultra helpen Ninus...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 15:39

Samantha heb je wel eens sokken van injinji geprobeerd? Die schijnen enorm te helpen tegen blaren op je tenen.
Knap gelopen joh!

Goof ik ben jaloers op het zonnige weer bij jou! Jij gaat ook nog steeds vooruit, heerlijk.

Ninus ik weet het zo ook niet. Je kunt ook lusjes van 20 lopen langs je auto, dan heb je vaker een motiverende vp :D.
Toen wij afgelopen herfst 60km liepen, had ik echt een bak vol met allerlei snacks in de auto gezet als motivatie. Daar keek ik ook steeds naar uit.

Wij liepen vanmorgen in het Uedemer Hochwald, ik keek ernaar uit en het lopen ging zo fijn! Eindelijk. Lekker wat heuvels meegepakt en zo kwamen we op 434hm. Zelfs garmin was blij, ik kreeg een punt bij mijn vo2max, terwijl hij normaal nooit gecharmeerd is van een lange, langzame trail met hoogtemeters.

Eind mei gaan we vier dagen naar de Vogezen, lekker wandelen en trailen, dus wat meer hoogtemeters lopen de komende tijd.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kopje thee bij de auto na afloop.

Afbeelding

Tip voor de lange duurloop: mini chocolade brownies. Zacht, makkelijk weg te krijgen, per stuk verpakt en goed formaat. Beviel ons goed!

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:46

Wat lekker SV! En goede tip met die lekkere dingen in je auto. De brownies ga ik proberen!

Ik loop al met die sokken, vandaag dus ook. Volgens de podo komt het door hangen in m’n schoenen bij pijn/ongemak. Ik krijg deze week de zooltjes, ben benieuwd. En moet ook weer eens voor nieuwe schoenen, de hoka’s waar ik nu veel op loop heb ik nu ruim 600 op gelopen, dat gaat m niet worden als ik daar nu nog 2 maanden op loop.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:51

Prachtig daar SV, maar wat een verschil in weer he?!
Leuk plan, de Vogezen.

Over de meivakantie gesproken; ik heb een wandelvakantie in Schotland geboekt. Ga een week een lange afstandswandeling lopen, superveel zin in.
Laatst bijgewerkt door Goof op 08-02-26 15:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:53

Tiggs, gewoon nu weer meedoen. Vind ik alleen maar gezellig!

Samantha, wauw wat een afstand!
Onze tempo’s zijn altijd wel aardig vergelijkbaar geloof ik. 6:30 vind ik ook een fijn tempo waarop ik het lang vol kan houden. Tof dat jouw groep zo lekker ver gaat. Mijn clubje vindt 17 km al echt heel erg ver :=

Goof, wat ontzettend mooi! Ik hou zo van de Biesbosch maar ik kan de goede paden nooit vinden. En wat een tempo zeg! Jammer dat die knie weer opspeelde. Is het de buitenkant?

Supervixen, wauw wat een prachtig sprookjesbos <3 Die heuvel ziet er wel heel steil uit. Echt gezellig dat jullie dit samen doen. Mooie afstand! Vrijwel precies wat ik gisteren gelopen heb.
De Vogezen lijkt me ook mooi, leuk dat dat op de planning staat.

Ik heb trouwens twee paar nieuwe schoenen. Trailschoenen van 361, die kende ik nog niet maar de pasvorm vind ik echt heel fijn. Ik heb er gisteren de 25 op gelopen en ik heb wel een blaar aan de achterkant van mijn voet maar mijn tenen zijn dit keer heel gebleven.
Ik heb ook de Puma Nitro. Nooit gedacht dat ik daarmee zou eindigen. Ik heb ze nog niet getest maar in de winkel zaten ze echt ontzettend lekker.
Ik had al best veel kilometers op mijn andere schoenen gemaakt dus die gaan mijn geplande evenementen niet halen. Alvast even wezen shoppen, altijd leuk :D

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 15:57

Lisitano schreef:
Goof, wat ontzettend mooi! Ik hou zo van de Biesbosch maar ik kan de goede paden nooit vinden. En wat een tempo zeg! Jammer dat die knie weer opspeelde. Is het de buitenkant?

Ja klopt, links aan de buitenkant. Het is een pees ofzo die ik ook voel met fietsen, het is echt de continue herhalende beweging die irritatie geeft. Superirritant. Het houdt me op dit moment wel in, ik had verder willen lopen, maar goed, ik wil mijn knie sparen, dus ik luister er wel naar.

Ja, eens. Ik loop ook het fijnst rond de 6.30.
En ja, eens. De Biesbosch is erg mooi. Ik wandel hier ook graag, maar dan duik ik wat dieper de smerige paadjes in, die waren nu qua gladheid en natheid niet te doen (en het was ook niet mijn doel vandaag).

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:10

Prachtige foto’s inderdaad Goof!

Ik vind 6:30 ook een lekker tempo, dat houd ik lang vol en m’n hartslag blijft dan redelijk laag.

Die Pumas ben ik wel benieuwd naar!

Dit is niet met mijn AV maar een samenwerking tussen 3 AV. Een speciale marathon groep. Ik heb nu pas 2x meegelopen, maar het is echt zo leuk. Allemaal mensen die dus ook graag en veel lopen, het is echt heel leuk zo in de groep.
Kwam er vandaag ook achter dat ik via de AV waar we vandaag gestart zijn, een sport massage kan boeken voor 20 euro. Die vrouw die dat doet liep ook mee, even gekletst over al het blessure leed. Dus ik ga van de week een afspraak bij haar maken.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-26 16:28

Wat tof Goof, Schotland is supermooi. Wel spul tegen de midges kopen :+.

Er waren een paar hele steile heuvels Lisitano, die hebben we een keertje extra gedaan.
Wat een 'onbekende' trailschoenen heb je uitgekozen. Wel balen van die blaar. Ik heb elke keer last van mijn hallux valgus rechts, ik ben nog op zoek naar schoenen waarbij ik er geen last van heb. Ik zou graag een keer het merk topo uit willen proberen. Die hebben een wat bredere voorkant.

Irritant die knie Goof, is het een lopersknie?

Een sportmassage van 20 euro klinkt als een koopje, mooi om eens te proberen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:37

Wat een leuke plannen allemaal! Ik las iets over een lange ultra, uitje naar de Vogezen en een vakantie in Schotland!

Hé Ninus, wat leuk dat je weer eens langskomt hier. Wat een beest ben je ook, loopt gewoon even 100 km! _/-\o_ En de tweede ook alweer op de planning. Leuk vooruitzicht, naar Portugal! Wat gaaf dat jullie een huisje in de Eiffel hebben gekocht.
Mooie loop zo langs de zeedijk!

Fijn dat je een goed stuk fietspad vond en je training hebt kunnen doen, Germie. Ik heb het vast al eerder gevraagd, maar kan me het antwoord niet herinneren. := Ben je ook weer ergens voor aan het trainen?

Welkom Josien! Hoe ging je trailrun vandaag?

Hé Lisitano! Leuk om weer van je te horen. We hebben je Meeko-foto’s wel gemist, hoor!
Ik heb nog nooit een ultra gedaan, de wens was er wel maar het lijkt steeds concreter te gaan worden. Eerst afwachten hoe ik me na Enschede voel, daar loop ik de hele in april.
Wat fijn dat je resultaat merkt van je krachttraining! Je hebt ook al van die leuke vooruitzichten qua loopjes!
Heerlijke foto’s weer van Meeko! <3

Wat fijn dat je weer wat kilometers hebt kunnen maken zonder al te veel last, Leonie.
Zo fijn dat je podo en osteo ook lekker op een lijn zitten. :+

Mooie interval weer, SV. Dat klinkt als een leuke wandeling, en lunch na afloop is altijs goed! Genieten in het bos met hoogtemeters! Lekker, zo’n warme thee na afloop!

Soms lastig hè, die hartslag, Samantha. Die van mij schoot vanochtend aan het begin ineens naar rond de 170. Hielp ook niet mee dat het eerste eind vals plat was. :+
Knap dat je die afstand met die tempo’s gelopen hebt! Hopelijk ben je snel van de blaren af.
Lekker dat je een sportmassage voor gereduceerd tarief kunt boeken, groot gelijk!

Oh heerlijk, Goof! Het zonnetje er heerlijk bij en een welverdiende cappuccino!

Het is niet kort/kort geworden vandaag, Leonie. :)) Mijn tempo ligt daar te laag voor. Het was door die mist vies koud maar ik heb het gelukkig geen moment koud gehad. Hulde aan m’n thermoshirt van Falke. Die was nog gewoon droog na die 25 km!
Ik ben vandaag in Lemele geweest bij de Sukerbietentrail. De eerste 14 km was ik best wel content met mezelf, ondanks dat ik vrijwel geen hoogtemeters in de benen had, vond ik het nog best goed gaan. Daarna werd het toch iets zwaarder. Tussen km 19 en 20 heb ik een stukje gewandeld, even wat gegeten en toen ben ik weer lekker verder gehobbeld.
Ze hadden het heel slim gedaan qua route! Je loopt een aantal lussen en komt zo wel drie keer langs dezelfde verzorgingspost. De trail was super geregeld trouwens. De route stond heel goed aangegeven en overal vrijwilligers.
Maar die Lemelerberg heb ik voor nu wel even genoeg gezien. :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-26 16:57

Lekker Puera, wat was de afstand?

Iemand ervaring met falke sokken? Die schijnen ook te helpen bij blaren?

Inderdaad geen geld, 20 euro, dus ik ga wat inplannen.

Ik heb ook nog paar fotootjes. Het was een mooie route, via Amersfoort naar Bunschoten en daarna Baarn.
Afbeelding
Afbeelding