Ischias, is dit normaal?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Ischias, is dit normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-26 21:36

Ah oke dankje voor de verduidelijking. Ik vond je diagnoses/symtomen erg lijken op iets war ik veel mee werk maar nu ik je aanvullende antwoorden lees is het niet heel erg duidelijk geworden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-26 16:56

Maakt niet uit, ik vind het al lief dat je mee probeert te denken.

Volgende week heb ik de intake bij de revalidatie arts. Ik hoop dat ik daar nog wat hulp kan krijgen, een beetje perspectief is heel welkom. De week erop heb ik de botdichtheids-scan. Ik vermoed dat daar niks uit gaat komen, maar het is zeker goed om dingen uit te sluiten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 01:52

Ik krijg ergens tussen nu en 5 weken een heupprothese. 2 maart moest ik naar de orthopeed om het probleem met mijn linker heup te bespreken. Die was heel kort en krachtig, er moet een nieuwe heup komen en hij is erg hoopvol dat dit een flink stuk pijn bij mij weg gaat nemen. Niet alles, dat kan niet gezien mijn andere problemen, maar wel een groot deel.

Ik kan wel een gat in de lucht springen, eindelijk een actie waardoor ik hopelijk met minder pijn en minder kreupel kan lopen straks?? En misschien weer iets van werk kan gaan doen? En.. heel erg wishfull thinking, misschien ooit weer op een paard kan zitten, al is het maar voor 2 rondjes stappen?

Ik ben weer een beetje hoopvol, zou het toch een goed jaar voor me worden?

Ik heb een foto gemaakt van de röntgen-foto.. hierop zie je dat er geen kraakbeen meer zit tussen mijn heupkop en heupkom. Normaal loopt daar een licht gekleurd ljntje/randje tussendoor en bij mij lijkt het wel 1 geheel. Dat is dus bot op bot. Ook is mijn heupkop al vervormd en niet meer mooi rond. Omdat ik al zoveel been-pijn ben gewend kan ik niet herkennen welke pijn nu door mijn heup komt en welke vanuit mijn rug (uitstraling) maar volgens de orthopeed moeten veel klachten wel door die heup komen.

Afbeelding

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 07:54

Idd daar zit niks meer tussen.
Hopen dat een nieuwe heup jou veel verlichting gaat geven al weet je nu al helemaal weg zal het nooit gaan gezien ook een gedeelte van uit je rug komt...

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 08:04

Oei, dat is geen knappe foto inderdaad.
Ik ga keihard voor je duimen dat je weer stukje bij beetje wat kunt opkrabbelen ipv alleen maar meer oliebol erbij steeds.
Ben je ook bij iets van een medisch psycholoog? Geen idee of dat iets is voor je hoor.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 09:10

Ik hoop van harte voor je dat dit een groot verschil voor je gaat maken. Zoveel pijn elke dag is niet te doen. Sterkte en veel succes met de operatie!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-26 23:30

Heel erg bedankt, al zou het de helft van de pijn weg nemen, dat zou me al een stuk leven teruggeven en me heel blij maken. Ik ben nu net weer terug op aarde net als bijna iedere avond. Pijn vreet je energie op en dan ben ik in de avond helemaal opgebrand. Dus nu maar the voice terugkijken.

Sanet als het goed is kan ik straks via revalidatie ook met een psycholoog gaan praten. Niet gedacht dat nodig te gaan hebben, maar ik heb er toch soms wel heel veel moeite mee om te accepteren dat me dit is overkomen en dan steeds maar positief te blijven denken.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-26 23:56

Ik raad je zeker aan om dat te proberen, is het nix, dan weet je dat ook. Maar wellicht bied het je een nuttig inzicht.

Hoelang rekenen ze voor de revalidatie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-26 00:38

Dat weet ik nog niet. Ik heb alleen nog maar een intake gesprek gehad, omdat ze eerst wilden afwachten wat de orthopeed zou besluiten. Dan kan de revalidatie daarop worden aangepast. 18 maart heb ik mijn tweede afspraak bij revalidatie.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-26 01:10

Ik ga keihard voor je duimen dat dit mooie dingen voor je brengt!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-26 00:58

Dank je wel :)

Mijn dochter heeft een paar foto's gemaakt van mijn 2-jarige en mij. Gewoon voor de leuk. Maar ik schrok er echt van hoe ik erop sta. Niet alleen mijn lopen is slecht, maar hoe ik op mijn benen sta als ik stil sta is dus ook heel beroerd. Dat wist ik niet, voor mijn gevoel sta ik normaal. Ik heb bij mijn weten geen X-benen. Nooit gehad tenminste..

Het ziet er echt niet uit in werkelijkheid.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-26 11:57

Je hebt je waarschijnlijk onbewust een houding aangewend waarmee je je bovenbenen tegen elkaar drukt en daarmee het gebrek aan stabiliteit in je heup compenseert. Ik stond ook zo voor mijn heupprothese, gewoon omdat ik als ik recht stond door mijn heup heenzakte. Komt helemaal goed, maar neem goede fysiotherapie na de operatie, om weer normaal te leren lopen en normale houdingen aan te nemen.
Zo was mijn fysio bv geen voorstander van lopen met 1 kruk in de revalidatie na de operatie. Dus het was 2 krukken en heel langzaam zonder krukken opbouwen. Maar niet zoals je vaak hoort via de stap van 2 naar 1 naar 0 krukken. 1 kruk zou mijn aangeleerde scheve houding extra gestimuleerd worden.

Wie weet kun je na je operatie ook weer pijnvrij paardrijden. Kan best zijn dat door je heupklachten je rug ook meer pijn/overbelast wordt dan normaal het geval zou zijn. Ik kan sinds mijn heupoperatie weer volledig pijnvrij rijden (ook linker heup, ook vanwege aangeboren heupdysplasie) Van heel veel pijn en niet meer kunnen rijden omdat alle kracht en functie in mijn linkerbeen weg was, naar weer een jonkie gekocht die ik volledig zelf opleid. Hoop voor jou dat dit ook weer mogelijk gaat zijn.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-26 02:05

Dank je voor je reactie Oji. Het door mijn heup heen zakken gevoel herken ik heel erg. Ook in het lopen. 5 stappen gaat het goed en bij de zesde zak ik er zo opeens doorheen terwijl het voelt alsof ze er met een mes in steken. Dat maakt ook dat ik heel onzeker loop/schuiffel. Het klinkt erg logisch wat je zegt, dat zou echt heel goed mogelijk zijn. Het moet er onbewust in zijn geslopen.

Ik had ook gelezen dat een rollator wordt afgeraden omdat je daarmee snel wat voorover gebogen loopt. Ik denk dat ik die alleen in huis ga gebruiken als ik een glas drinken of een bord met iets moet vervoeren vanuit de keuken naar de kamer. Dat gaat zo lastig met krukken.

Of ik ooit weer kan rijden, nou dat zou een geweldig cadeautje zijn, maar als het lopen en bewegen maar iets pijnlozer kon. Dat is echt mijn hoop want zoals het nu is, moet ik er echt niet aan denken om nog jaren door te moeten. Overdag doe ik nog redelijk wat door de pijn heen, maar iedere avond is een hel. Ik wou vanavond na het eten nog de afwas doen en de was van de lijn halen en opvouwen. Zo iets simpels.. en ik ben daar zo hard op afgebrand dat ik de hele avond heb geslapen op mijn stoel en nu net weer een beetje mens ben. Hoe ik in vredesnaam zou moeten werken is me echt een raadsel. Dat zijn echt dingen waar ik heel graag vanaf wil.

Ja en als het bewegen wat makkelijker gaat dan wil ik ook heel graag weer afvallen. Ik was zo goed onderweg (-21 kg) maar dat is er allemaal weer bij. Omdat ik niet genoeg kan bewegen, maar ook omdat ik het nut er niet meer van in zag. Ik schaam me rot hoe ik eruit zie, hoe ik erbij loop en nu dus ook sta. Het is geen kijk gelijk. Dus ik hoop dat ik daar straks ook wat verandering in kan asnbrengen en mezelf weer een beetje de moeite waard kan vinden.

Morgenochtend heb ik afspraken met de anesthesist en de opname verpleegkundige. Het komt toch wat dichterbij zo.