Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

PineApple

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 07:24

Hoop dat je je snel beter voelt lovelys!

Dromen jullie ook zo realistisch? Ik had zó levensecht over onze hond gedroomd dat ik bij het wakker worden een paar minuutjes nodig had om te beseffen dat hij helemaal niet in het dierenpension zat maar al jaren geleden overleden is… was er echt even van in de war.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 08:14

Weer een paar goede echo's zie ik, wat fijn!

Gaabje, willen jullie het geslacht wel weten bij de 20 weken echo?veel plezier op vakantie, en November, jij ook natuurlijk!

Wat bijzonder, pineapple, om even terug in de tijd te gaan naar toen jullie hond er nog was. Ik droom wel wat drukker, maar dacht dat dat vooral is omdat ik zo vaak wakker wordt om te plassen.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 09:37

Hier nu een echo gehad, achteraf denk ik, waarom. Ik dacht dat de eerste rond de 12/13 weken zou zijn, en dat vond ik te lang, maar volgende week is de volgende _O-
Ag ja, foutje. Ze heeft de uitgerekende datum wel gezegd maar ik ben hem kwijt, ergens halverwege maart. Volgende week maar opnieuw vragen.

Zit nu op 9 weken, een week eerder dan "gemiddeld". Lang leve de korte menstruatie cyclus. Extra vaak ongesteld, gevoelsmatig toch een week minder zwanger haha.
Hartje klopte, het was vroeg, dus mijn blaas was nog niet opnieuw gevuld, volgende week wat later de echo, dan kunnen we het hopelijk wat beter zien. Wilde bewust geen inwendige echo omdat ik nogal heftig op glijmiddel en dat geduw reageer. Heel blij dat het goed genoeg zichtbaar was.

Wat hier nieuw is zijn hoofdpijn aanvallen, echt verschrikkelijk.

Dromen niet echt, ik kan momenteel heel slecht slapen. Waar meditatie er normaal nog wel voor zorgt dat ik wegdommel, blijf ik onrustig. Heupen en borsten zijn gevoelig met liggen en halverwege de nacht dan vaak ook nog wakker van ongemak of een kerel die me uit bed probeert te duwen.

Eind volgende week gaan wij op vakantie, met de auto naar Spanje. Ik kan weinig hebben, dus ben benieuwd hoe ik de auto rit doorsta :')

Fijn dat de vakantie zo makkelijk gewijzigd kon worden November! En gefeliciteerd met de echo. Begrijpelijk dat je het lekker voor je houdt.

Klopt helemaal wat je zegt Jorine. Heb ook het idee dat moeders tegenwoordig nog niet helemaal up to date zijn. Hier had ik laatst iemand waarmee ik in gesprek raakte een dochter die aan dubbele anticonceptie moest doen om niet ongesteld te worden op vakantie omdat ze niet tegen tampons kan. Menstruatie ondergoed/zwemkleding had ze nog nooit van gehoord. Niks mis mee verder. Maar ik verbaas me dan over het feit dat er naast een spiraal nog een pil voorgeschreven wordt door een arts ipv eerst even 1 ding uit te gaan zoeken en zo iets als menstruatie ondergoed voor te stellen. Vrouwenzorg, zucht.

Ik hoop dat je de juiste hulp krijgt en zoekt PineApple. Zoveel overgeven is echt niet leuk, ik kan me er niks bij voorstellen. Ik kan bijna niet eten en ben de hele dag door misselijk, maar als daar ook nog overgeven bij kwam, wat moet je je dan leeg en beroerd voelen.

verder volgens mij nog wat meer positieve echos en vakanties al dan niet in de planning. Goede berichten :)

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:04

@kellyr heb je geen inlog van zwangerenportaal gekregen? Daar kan ik mijn uitgerekende datum ook in terug zien.

Hoofdpijnaanvallen zijn wel echt vervelend. Hopelijk is dat tijdelijk. De laatste dagen heb ik ook wat meer last van hoofdpijn, maar ik denk dat het misschien meer uit mijn nek komt. Heb een kussen onder mijn kussen gelegd omdat dat hielp tegen misselijkheidsgevoel ‘s nachts. Maar misschien wordt mijn nek daar niet zo blij van. Zijn er mensen die al zo’n zwangerschapskussen gebruiken? Ik twijfel of ik er nog snel 1 aanschaf voor de reis. We zijn 4 weken op pad en er kan veel veranderen in die tijd.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 11:30

Nee niet mee gekregen, wel een USB stick, misschien staat het daar op, nog niet naar gekeken.

Idee voor hoger liggen, leg iets onder je matras en niet onder je kussen. Dan staat er minder druk op je nek en lig je met je hele bovenkant iets meer omhoog.

En bij twijfel zou ik hem kopen. Ik heb hem niet, maar blijf wel dicht bij de bewoonde wereld, dus als het nodig is zou ik hem kunnen halen. Weet niet of dat bij jullie ook zo is?
Daarnaast zijn er zo veel dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Had wel een kussen gezien die je later ook kan gebruiken als voedingskussen. Maar dan zitten er van de leegtes in, waar je kan ritsen. Twijfel of dat wel lekker is.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 12:03

Ik heb een kussen van knie tot knie. Dat sliep vorige keer heerlijk. Als voedingskussen hadden wij een kleintje, dat was voor ons de handigste oplossing met hoe meneer het liefste dronk.
Ik heb vorige keer vrij snel dat kussen gekocht omdat ik niet lekker meer sliep. Maar nu nog niet nodig gehad. Het was wel echt een mega ding in bed. Knuffelen was er niet meer bij, dan moest echt eerst dat ding aan de kant :+

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 16:22

Kelly: kan handig zijn om even te bellen naar je verloskundige praktijk voor je inloggegevens voor zwangerenportaal. Kan wel handig zijn namelijk. Denk dat je volgende echo dan de termijnecho is, en dan krijg je de 13 weken echo. :P

Fijn dat je een goede echo hebt gehad November! Ben benieuwd naar wat je krijgt. :D

Ik tik morgen de 16 weken aan en moet zeggen dat mijn energiepijl weer als vanouds aanvoelt zo ergens tussen de 14 en 15 weken. Wel heel fijn want op een gegeven moment ben je wel klaar met jezelf voelen alsof je van een week Sziget afkomt. :')

Hier nog geen zwangerschapskussen. Ik ben een buikslaper en dat kan nog prima. :) Gelukkig. :=

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-25 18:49

Fijn dat je je weer wat fitter voelt Niniane!

Hier vergeten te delen, maar wij hebben weer een goede echo gehad. De kleine was in een week tijd ruim verdubbeld in lengte! En weer een mooie hartslag gezien. Dus ook deze pakt gewoon wat hij of zij nodig heeft. Dat is zo’n geruststelling. Zeker op dagen dat de HG weer heel erg is.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 10:40

Pineapple Ik kom helaas niet aan dromen toe. Ik wordt gemiddeld elke 1.5 uur wakker. Soms door hoesten en soms door mijn dochter.
Fijn dat je echo goed was! Ik hoop dat je HG snel over is, wat lijkt mij dat heftig!

Jorine
Wij willen het geslacht weten voor de naam verzinnen

KellyR Ik ben ook een week vooruit gezet, dat is toch wel gek. Ik was net 11 weken en opeens was ik 12 weken. Ik heb 2 kussen, 1 van doomoo en 1 zachte (goedkopere). Die zachte sliep heel fijn. Beide konden ook als voedingskussen gebruikt worden, maar niet gebruikt. De lactatiekundige was heel duidelijk: zonder gaan voeden is veel makkelijker en beter voor je.

Niniane
Wat fijn dat je energiepijl weer goed is, ik wacht er nog op! Ik kan niet wachten, vanaf volgende week mag ik weer wat gaan werken en de week erna weer aan de bak. Op dit moment ben ik blij dat ik de dag volhoudt

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 12:08

Even volhouden. :(:) Gefeliciteerd met je verjaardag ook. :D

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:59

Dank je wel Niniane!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:27

Gefeliciteerd Lovelys!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 22:36

Gaabje schreef:
Oh heerlijk! En fijn dat de echo goed was! Ik heb vanaf volgende week ook vakantie. Wij hebben juist besloten om toch met de caravan onze 4 weekse reis naar zweden en noorwegen te doen. Dit waren we vorig jaar al van plan maar kwam met de verbouwing niet goed uit. Volgend jaar zal het er ook niet van komen dus we gaan gewoon. Ik ben heel benieuwd. Het scheelt dat we op de bonnefooi gaan. Als het echt niet gaat passen we het plan aan en doen we rustiger aan.

Voordeel daar is wel dat het een stuk koeler is. Ik moet normaal al wennen aan warmte maar nu kan ik het echt slecht hebben.
Doordat we zo lang op reis zijn trouwens ook geen 16 weken echo.

Wat leuk!
Toen ik zwanger was van de eerste hebben we ook zo’n lange reis door Noorwegen gedaan. Wel van huisje naar huisje. Ook ongeveer op zelfde termijn, waardoor we toen de 13wk echo niet konden doen.
Was echt een super mooie bijzondere reis omdat de kleine toch al een beetje mee is!

Hier ook gelukkig weer wat meer energie. Nog niet helemaal van ouds, maar flink verbeterd tov 2 weken terug.
Wel sinds paar weken af en toe vervelende hoofdpijn. Dat had ik vorige zwangerschap helemaal niet.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 10:01

Hier ook afgelopen weken meer last gehad van hoofdpijn en ben daarvoor naar mijn fysio gegaan. Heeft echt een stuk geholpen. :)

Mijn buik begint sinds de afgelopen 3 dagen ineens echt meer babybuik te worden. Als in, andere mensen zeggen ook dat dit niet meer te verwarren is met een culinaire vakantie. :+ Best gek want dan lijkt het toch van de een op de andere dag dat het zichtbaar is.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 11:38

Pineapple dank je wel!

Dispar_vulga Tot voor kort was er helemaal geen echo tussen de 12 en 20 weken. Bij mijn oudste had ik alleen maar de 12 weken en 20 weken echo en verder helemaal niets. Het was ook midden in de corona periode en mijn man mocht nergens bij zijn. Vooral de 20 weken echo vond ik echt wel pittig om alleen te doen, omdat daar ook echt gekeken wordt na afwijkingen.
Mijn man hoorde pas na de afspraak of het een jongen of meisje was. De verbinding was zo slecht dat hij het niet verstond.
Gelukkig hebben we toen wel de NIPT gedaan (die was toen nog in de testfase en moest je zelf betalen).
Bij onze tweede kwam de 13 weken echo erbij en dat vond ik wel erg fijn. Nu heeft de praktijk waar ik bij zit ook een eigen echo apparaat en verwacht dus ook wat vaker te mogen kijken :)

Vandaag voor het eerst weer gesport (sinds de vakantie). Tussen de hoestbuien door ging het wel aardig. Vanaf volgende week ga ik naar de zwangere groep, iets rustiger aan en aangepaste oefeningen. Het voelt nog een beetje vroeg, maar dat komt ook doordat ik de vorige keer pas met 16 weken over ben gegaan en dat was toen ook verplicht.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:03

Ik kom mij hier eindelijk ook melden. Na al een poos te hebben meegelezen, hebben we vandaag een goede termijnecho gehad. Ik ben 11 weken en een dag zwanger, dus ik ben 8 maart uitgerekend. Zo bijzonder wat ze met 11 weken al kunnen zien op de echo, van voetjes tot zelfs de vingertjes. We zijn helemaal verliefd <3

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 19:24

Gefeliciteerd! :D

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 20:01

Gefeliciteerd en welkom!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:13

Gefeliciteerd!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:19

Zouden jullie het trouwens leuk vinden om een groeps app aan te maken?

Ik merk zelf dat ik het minder fijn vind om dingen te delen op een openbaar forum. Je weet tegenwoordig nooit wie mee leest en alles blijft natuurlijk voor eeuwig online staan

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:42

MaritGalinda
Van harte gefeliciteerd!

Dispar_Vulgo
Ik heb juist andersom. Ik vind juist whatsapp best persoonlijk (fotos, telnr etc).

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 22:40

Welkom MaritGalinda! Leuk, wij lopen min of meer gelijk op.

Dispar_Vulgo, ik zou wel open staan voor een app-groepje op den duur. Heb via die weg nog steeds contact met wat Bokt-moeders van inmiddels peuters en dat is erg fijn!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 01:39

Ik zou ook wel open staan voor een app-groepje

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 09:21

Ik heb zojuist een app groep aangemaakt dus voor wie het leuk vind om toegevoegd te worden, laat het me even weten. Dan deel ik de link!

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 11:26

Ik vind het ook wel leuk, stuur je een pb :)