pien_2010 schreef:BeFunny wat is je voordeel om dat te doen? En als je ziek wordt moet je dan zonder inkomen verder? Dus het roept wel vragen bij me op.
Bij het bedrijf kon ik 10 uur werken in de avond dus verdeeld over 5 avonden elke avond twee uurtjes. Een uur reistijd heen en ook terug. Voor een uurloon van 14,30 euro in het begin netto. Dat is nog geen 30 euro op een avond waar ik 4 uur van huis ben. Daar kon ik aanvullen in de avond. Dat bleek in de ochtend te zijn weer twee uurtjes met weer zo'n reistijd.
Echt voordeel heb ik niet verder door ZZPer te worden met het lage uurtarief. Ik heb daar mijn klantjes ook een bericht gestuurd met dat het uurloon omhoog moet als ik me inschrijf bij de KvK. De kapper, de hovenier, de pedicure etc hebben het zelfde die rekenen ook hun kosten.
Bij het betreffende bedrijf kon ik niet de uren maken die ik nodig heb en gezien de twee uurtjes elke keer verdeeld kon dan ook twee uurtjes in de middag. Kan ik er verder niks naast doen.
De klantjes zijn blij met me dus ik hoop met het eerlijke verhaal dat ze mee gaan met een hoger bedrag. En daar hou ik dan 15 euro aan over per uur en heb ik geen bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering.
Jou zorgen snap ik Pien en dit is ook niet geheel uit mijn hoofd. Ik kom al uit een bv en zit dus al in dat schuitje.
In de schoonmaak is echter wel werk
En ik heb er ervaring mee.
Mensen die een schoonmaker zoeken die komen ook niet meer onder deze bedragen uit.
Vele zijn al gebruik gaan maken van de dienstregeling aan huis. Dat wilde mijn klantjes niet want dan moesten ze doorbetalen bij ziekte. Veel huishoudelijke hulpen doen het via die weg want zo kunnen ze wit werken zonder inschrijving en de werkster wordt beschermd.
In het geval van zzp is het uurloon hoger maar kunnen ze afzeggen wanneer ze willen dat geldt voor beide partijen overigens.
Of ze huren een hulp in via een bedrijf wat voor een klant veel goedkoper is maaaaar die hulpen mogen heel veel niet doen bijvoorbeeld op een keukentrapje staan. Ze werken eigenlijk alleen op ooghoogte.
Ik sta nu op het punt dat ik alle kanten op kan want ik kan starten bij de KvK en nog solliciteren bij bedrijven
Ik kan ook nieuwe klantjes zoeken via de dienstregeling aan huis dat gaat via buro's.
Of ik blijf werken waar ik werk. Niet voor een volledig zzp tarief maar het loon moet wel omhoog zodat ik tenminste het minimum over hou en kan nieuwe klanten wel een zzp tarief rekenen. Of bedrijven schoonmaken. Ik kan investeringen doen in een achterloop schrob machine en een professionele stofzuiger. Bij bedrijven kan ik wel het zzp tarief rekenen. Maar je moet ook als beginnende ondernemer ergens beginnen. En ik denk vooral ook durven.