Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:58

Sakura789 schreef:
Tussen Wijk en Amerongen?

Daar lees ik het volgende ‘De afsluiting geldt voor doorgaand verkeer, fietsers en voetgangers. Alleen bestemmingsverkeer en hulpdiensten mogen nog gebruik maken van de dijk.’

De Dijk inderdaad wel, maar de Amerongerwetering krijgt een slagboom en is dus geen doorgaande weg meer, waardoor iedereen via Doorn moet.

MarliesV

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:25

Heerlijke ritten zo te lezen. Fijn!

Maaike beterschap, hopelijk gaat het toch langzaamaan met rust beter!

Hier thuis van vakantie. In Rothenburg en op de Frankenhohe nog heerlijk gefietst de dag voordat we naar huis gingen.
En zondag de Andersom tocht gefietst, dat zijn de mtb routes Hellendoorn en Nijverdal maar dan in omgekeerde richting, is 1x per jaar, super leuk en vooral gezellig. Na die tijd afterparty in de Biergarten +:)+

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 06:29

maaikemuis schreef:
Vorige week donderdag had ik nog even gereden, even een klein ‘post griep ritje’. Vrijdag op het werk ging het al steeds minder, zaterdag een dagdienst gedraaid met 38,5 graden koorts en heel veel hulp van mijn collega en toen gecrasht. Ik denk dat ik mij even koest moet houden en uit moet zieken.

Gaat het nu wel beter met je ? :(:)

Lekker Padoertje , ook de 90 km aangetikt .

@Sakura , ik vond het ondanks het mooie weer nog redelijk rustig rond/op de veluwe .
Maar de fietspaden zijn deels wel erg smal .

@Celine in welke hartslagzone ben je dan bij 31 km/u ? Of let je daar niet op ?
Ik rijd met name op wattage /IF , als triatleet ben je na het fietsen in een wedstrijd nog niet klaar .
Maar fiets ik net als zondag met iemand , dan let ik daar niet zo op .
Let wel op , zonder voeding twee uur fietsen in te hoge hartslag kan een keer een hongerklop geven . -O-

@Marlies , klinkt als een verdiende afterparty , dat hoort er ook bij .

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:36

Time2Tri schreef:
maaikemuis schreef:
Vorige week donderdag had ik nog even gereden, even een klein ‘post griep ritje’. Vrijdag op het werk ging het al steeds minder, zaterdag een dagdienst gedraaid met 38,5 graden koorts en heel veel hulp van mijn collega en toen gecrasht. Ik denk dat ik mij even koest moet houden en uit moet zieken.

Gaat het nu wel beter met je ? :(:)

Lekker Padoertje , ook de 90 km aangetikt .

@Sakura , ik vond het ondanks het mooie weer nog redelijk rustig rond/op de veluwe .
Maar de fietspaden zijn deels wel erg smal .

@Celine in welke hartslagzone ben je dan bij 31 km/u ? Of let je daar niet op ?
Ik rijd met name op wattage /IF , als triatleet ben je na het fietsen in een wedstrijd nog niet klaar .
Maar fiets ik net als zondag met iemand , dan let ik daar niet zo op .
Let wel op , zonder voeding twee uur fietsen in te hoge hartslag kan een keer een hongerklop geven . -O-

@Marlies , klinkt als een verdiende afterparty , dat hoort er ook bij .

Zone 3 vooral. Onderweg let ik daar niet op, dat zie ik achteraf pas in Strava haha. Heb eerdaags wel een Garmin (voor op mn fiets), geen idee of ik daar meer op kan zien.
Qua hongerklop- klopt wat je zegt. Ik vind het alleen erg lastig daar rekening mee te houden. Ik wil ook niet zomaar eten zonder dat het nodig is, dus daarin is het een beetje aftasten wanneer het nodig is haha. Op wattage tranen lijkt mij ook top! Wie weet komt er een keer een wattagemeter. Nu zijn het slechts schattingen natuurlijk, daar kan je weinig mee.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:55

Celine, voor je herstel en je trainings intensiteit is het wel verstandig om te eten (of via je drinken) voldoende binnen te krijgen. Beter zonder honger thuis komen, dan met. Luister de Beter Worden podcast anders maar is van Live Slow Ride Fast over eten en voeding, heel verhelderend.

Ik eet op de gravel om de ongeveer 20km, op de mtb als het intensief is om de 15km, thuisrondje is 18/19 op de mtb (of 30 gravel), die doe ik wel zonder eten, maar ik heb altijd isotone sportdrank in mijn bidon.

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 11:21

Ik ben eindelijk koortsvrij! Nu hopen dat het ook zo blijft, want vorige week was dat ook zo en toen begon het twee dagen later weer van voren af aan. Ik doe nog even rustig aan, het is echt een naar virusje dat ik te pakken heb.

Eten en drinken is ontzettend belangrijk, al denk ik dat bijna iedereen wel het moment kent dat je ergens staat en niet meer voor of achteruit kan en bonkt. Ik heb mijzelf aangeleerd dat ik ieder uur eet en ik heb bij ritten tot 30 km een bidon met water mee, bij langere ritten 1 bidon met water en eentje met elektrolyten. Met de wedstrijd lag mijn intake overigens veel hoger omdat ik die in zone 3 en 4 heb gereden.

Weten jullie het Pieterpad nog? De vriend voor wie ik hem reed is afgelopen weekend overleden ;( . Ik ben heel blij dat ik het nog heb kunnen afmaken voor hem.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 13:19

Och maaike sterkte met het verlies, wat fijn dat je die mooie herinneringen nog hebt van het Pieterpad!

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 16:56

Ach sterkte Maaike…

Hier gaat 1 bidon mee met water en bij meer dan 60km elektrolyten. Daarnaast ook altijd dextro mee en een gelletje/gummies voor het geval dat. In principe kun je een uur fietsen op je laatste maaltijd, maar dat verkort naarmate de intensiteit omhoog gaat. Wij plannen eigenlijk altijd wel koffie/taart in, dus daar kun je dan wel weer op thuiskomen

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:32

Celine_Famke schreef:
Zone 3 vooral. Onderweg let ik daar niet op, dat zie ik achteraf pas in Strava haha. Heb eerdaags wel een Garmin (voor op mn fiets), geen idee of ik daar meer op kan zien.
Qua hongerklop- klopt wat je zegt. Ik vind het alleen erg lastig daar rekening mee te houden. Ik wil ook niet zomaar eten zonder dat het nodig is, dus daarin is het een beetje aftasten wanneer het nodig is haha. Op wattage tranen lijkt mij ook top! Wie weet komt er een keer een wattagemeter. Nu zijn het slechts schattingen natuurlijk, daar kan je weinig mee.

Is je hartslagzone ook geschat of gemeten ? Maw weet je waar je omslagpunt ligt voor het fietsen ?
Laag anaëroob een uurtje 1-1/2 fietsen kun je makkelijk alleen op water/iso , als je langer en intensiever fietst heb je echt wel koolhydraten nodig .Het is juist de kunst je koolhydraten zo aan te blijven vullen dat je energie level voorhanden blijft . ( 60 tot 90 gram koolhydraten per uur )
Mijn ritjes bestaan vooral uit anaërobe trainingen om het uithoudingsvermogen te verbeteren .
Dan 1 x interval training aeroob/drempel /VO2 max , en 1 x een lange rit met subthreshold blokken om de duur tempo blokken te verbeteren .

Aaaah @Maaike , gecondoleerd :(:)
Dat moet toch een mooi gevoel geven het Pieterpad toch te hebben kunnen afronden .
Fijn dat je weer koortsvrij bent *\o/*

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 06:36

Was trouwens wel grappig gisteren , na het fietsen kwam ik mijn buurman tegen in de
kelder toen ik mijn fiets weg zette .
Oooh is dat wel gezond wat jij allemaal doet bij dit weer , pas goed op jezelf .
Ja hoor , ik kan heel goed tegen de hitte .Ik heb overal gemiddeld tijdens de rit een hartslag van 120 gehad .Oooh zei hij , dat heb ik in rust :=
Mmm , ik heb ik rust een hartslag van 51 . :))
Tja ..verschil moet er wezen :j

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 08:58

Time2Tri schreef:
Celine_Famke schreef:

Is je hartslagzone ook geschat of gemeten ? Maw weet je waar je omslagpunt ligt voor het fietsen ?
Laag anaëroob een uurtje 1-1/2 fietsen kun je makkelijk alleen op water/iso , als je langer en intensiever fietst heb je echt wel koolhydraten nodig .Het is juist de kunst je koolhydraten zo aan te blijven vullen dat je energie level voorhanden blijft . ( 60 tot 90 gram koolhydraten per uur )
Mijn ritjes bestaan vooral uit anaërobe trainingen om het uithoudingsvermogen te verbeteren .
Dan 1 x interval training aeroob/drempel /VO2 max , en 1 x een lange rit met subthreshold blokken om de duur tempo blokken te verbeteren .

Aaaah @Maaike , gecondoleerd :(:)
Dat moet toch een mooi gevoel geven het Pieterpad toch te hebben kunnen afronden .
Fijn dat je weer koortsvrij bent *\o/*

Hartslag meet ik met m'n Apple Watch, dus dat is accurater. Maar ik moet mij nog even inlezen in alle zones etc en hoe je daarmee om moet gaan denk ik :D

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 09:06

Time2Tri schreef:
Was trouwens wel grappig gisteren , na het fietsen kwam ik mijn buurman tegen in de
kelder toen ik mijn fiets weg zette .
Oooh is dat wel gezond wat jij allemaal doet bij dit weer , pas goed op jezelf .
Ja hoor , ik kan heel goed tegen de hitte .Ik heb overal gemiddeld tijdens de rit een hartslag van 120 gehad .Oooh zei hij , dat heb ik in rust :=
Mmm , ik heb ik rust een hartslag van 51 . :))
Tja ..verschil moet er wezen :j

Haha altijd mooi hoe de bezorgde ouderen je overtuigen om goed op te letten.
Ik ben ook altijd actief, weer of geen weer en dan krijg ik ook altijd dit soort opmerkingen.
Gisteren was het heerlijk met de rijwind.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-25 15:33

Celine_Famke schreef:
Hartslag meet ik met m'n Apple Watch, dus dat is accurater. Maar ik moet mij nog even inlezen in alle zones etc en hoe je daarmee om moet gaan denk ik :D

Hartslagmeting aan de pols is niet heel accuraat , of gebruik je een HF sensor ?
En het is geen kritiek hoor :o , maar het zijn hoop ik nuttige tips :)
Uiteindelijk is plezier hebben het allerbelangrijkste :j

Online kun je ongeveer wel je omslagpunt berekenen , maar het is zinvol een keer
zo,n sporttest te doen . Afhankelijk van hoe je verzekerd bent kan dit (deels)ook via je zorgverzekeraar .

@PreHungaro ja idd , het was gisteren heerlijk om te fietsen . *\o/*

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-25 09:20

Ik zie het ook niet als kritiek hoor, ik vind het juist fijn om bij te leren en informatie te krijgen van jullie allemaal :)
Uiteindelijk wil ik een hartslagband kopen, maar ik heb nu geïnvesteerd in de fiets + kleding & Garmin, dus voor nu is dat even genoeg. Nu lekker fietsen en genieten en dan uiteindelijk wat extra gadgets erbij om de stats accuraat te krijgen :D Dan kan je natuurlijk pas echt optimaal gaan trainen.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 16:25

Ik fiets altijd met een hartslagmeter en check soms die op mijn horloge tijdens de rit en daar kunnen echt enorme afwijkingen in zitten. Zeker als je zo’n lekker zweetbandje hebt, waardoor je horloge verschuift. Heb het met verschillende sporthorloges geprobeerd, maar zowel afstand als hartslag wijken toch af in vergelijking met de garmin. Nu weet ik inmiddels wel wat mijn hartslag is zonder te kijken, maar omdat hij bij mij soms vanuit het niets kan pieken, ga echt niet meer zonder de deur uit.

Vandaag en morgen op pad om te groomen, dus geen tijd om te fietsen. Wel donderdagavond nog een klein rondje gedaan van 40km. Het wordt alleen al weer vroeger donker….

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 17:01

Ja , je merkt idd al dat de dagen langzaam korter worden . -O-
Ik heb gisteren avond mijn training van donderdag gedaan .
Donderdag was ik gewoon te moe .
Ik ben altijd wel van de foto’s maken en had gisteren een Lucky shot *-:)

Afbeelding

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 19:04

Gave foto Time! Die is goed gelukt.
Verstandig om soms even een dag over te slaan als je te moe bent.

Ik ben vanmorgen op pad geweest met een dame via de Fietsvrouwen club. Lekker gefietst beide. Een vriend van ons had een route gemaakt, dus dat was tof, een keer wat anders dan wat je zelf bedenkt.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-25 23:21

Leuke foto Time! Indd goed gelukt. Ik kom altijd thuis met foto’s of een video van de rug van m’n vent en een stukje omgeving :') Leuk voor op strava zeg maar.

Lekker Marlies!
Volgende week neem ik 2 of 3 collega’s mee op sleeptouw. Allemaal dames, dus dat wordt ook vast een gezellig rondje.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 09:00

:j Pas nadat ik de foto had gemaakt zag ik dat de ondergaande zon een bijzonder effect op het frame gaf <3
Ben er blij mee .
Jullie nog leuke plannen voor vandaag ?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-25 15:03

Ik ben weer terug in het land der levenden en dat heb ik vandaag gevierd met een heerlijke gravelrit, wat koffie, appeltaart en goed gezelschap. Het goede gezelschap had de wens uitgesproken om bloeiende heide te zien, dus ben ik heerlijk losgegaan en hebben we heel veel rondjes over allemaal heidegebieden in het Gooi gereden. Mission accomplished!

Ik hoop dat iedereen lekker heeft kunnen fietsen dit weekend, ondanks dat het weer een klein beetje minder was.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-25 21:26

Klinkt goed Maaike *\o/*
Afgelopen week viel het met bloeiende heide nog tegen . Of we waren op de verkeerde plek .
Ik kwam vandaag niet echt op gang , uiteindelijk 3,5 uur op de Indoor trainer gefietst . Niet altijd leuk, maar wel makkelijk . En aangezien ik nog een race begin november hebt zullen er nog meer indoor uurtjes aankomen .
Daarna effe snel gedoucht en een 17 min durende easy loop erachter aan .
Morgen rustdag !

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 09:00

Gecondoleerd nog Maaike, wat fijn dat je toch het Pieterpad hebt kunnen rijden. En fijn dat je weer terug in het land der levenden bent.

Time, ik heb echt respect voor jouw disipline, moet er niet aan denken haha. Knap hoor!

Hier zaterdag heerlijk gefietst en zondag lekker wandelend de heide op geweest. Op de Lemelerberg was hij iig erg mooi en paars. Het weer was echt prima voor buiten activiteiten
Afbeelding

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 18:06

@Marlies , mooi plaatje van de heide hoor :j
Als gisteren het weer zo was geweest als vandaag , was ik een stuk makkelijker naar buiten gegaan om te fietsen :o
Ik wil gewoon lekker de zon op mijn huid voelen . 8-)
En ik was aan de late kant , en het zou gaan regenen smiddags.
Nu was het muziekje op , in mijn ligstuur .

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-25 21:37

Ik was vanavond op de Holterberg een rondje gravelen en daar waren hele stukken bruin van de heide. Varieert echt per stuk. Terwijl de Lemelerberg geheel paars was.

Snap je keuze helemaal Time. Ik was alleen op de bank geploft haha. Daarom respect voor al die uren op de fiets binnen.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-25 06:17

MarliesV schreef:
Snap je keuze helemaal Time. Ik was alleen op de bank geploft haha. Daarom respect voor al die uren op de fiets binnen.

Als ik dat had gedaan , was ik er niet meer vanaf gekomen _O- , ik ken mezelf .
Aangezien ik nog een wedstrijd heb , kan ik me dat niet veroorloven .
Maar voor de sessie van vanavond staat de fiets al klaar om naar buiten te gaan .
Gisteren de TT van de Tacx gehaald , ketting en cassette schoongemaakt , wax erop .
Zelfs mijn kelder ( paincave) stofgezogen en gedweilt , ja ja .trots op mezelf *\o/*

Afbeelding