Maagslijmvlies ontsteking

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Castilja

Maagslijmvlies ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 14:22

Ha allen,

Sinds m'n tienerjaren heb ik last van maagslijmvliesontstekingen.
Vroeger heftiger dan de laatste tijd, maar ineens heb ik ineens weer een heftige aanval te pakken.
Lig al drie dagen plat, eet amper (niet) en pijnstillers zijn lastig omdat die ook juist voor irritatie zorgen en worden afgeraden

Zijn er meer bokkers die hier wel eens last van hebben en is er dan toevallig iemand met een gouden tip?
Dit gebruik ik al (wat tijdelijk helpt, maar niet lang genoeg om de dag door te komen):
- Antagel
- 2 x 500 mg paracetamol
- Heet water met gember

Ik word echt gek van de pijn maar de huisarts kan ook niet zoveel meer doen. Help :')

DubbelFun

Re: Maagslijmvlies ontsteking

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 14:25

Ben je wel eens op de Helicobacter pylori bacterie getest ??

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 14:32

Nog niet! Ik heb er wel over gelezen inderdaad, maar omdat ik al jaren af- en aan last heb van de ontsteking dacht ik dat het niet daardoor kon komen. Maar ik zal er toch nog eens naar kijken, dankjewel!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 15:04

Ik heb er zelf ervaring mee nl. Al jaren had ik af en aan maagproblemen die elke keer werden afgedaan als 'teveel maagzuur' en kreeg ik weer een nieuwe lading maagzuurremmers mee naar huis.
Toen ben ik gaan zoeken en kwam ook de Helicobacter in beeld. Mijn HA heeft me toen doorverwezen naar het zkh en daar hebben ze een test gedaan (gastroscopie), daaruit bleek niet alleen de Helicobacter, maar ook dat ik door het slikken van al die maagzuurremmers een fikse slokdarminfectie had. Dus eerst die behandeld want die kan niet samen met de kuur voor de Helicobacter en toen die kuur gedaan.
Sindsdien dus geen last meer!!

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 15:52

Jeetje Ö Wel ontzettend fijn dat het opgelost is!
Ik heb inderdaad ook echt al jaren maagproblemen, wel heb ik in 2012 als eens een gastroscopie gehad en daar kwam toen niets uit, ook de bacterie niet.. Maar op het moment van de scopie waren de klachten ook niet aanwezig. :+
Ik ga morgenochtend even bellen met de HA om het te laten testen, kan nooit kwaad. Nogmaals dank en echt fijn dat je van je klachten af bent ((:

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:07

Ik heb er nu ruim een half jaar last van en begin nu langzaam aan te genezen, slik geen maagzuurremmers meer maar heb nog wel restklachten. Geen Helicobacter pylori (test was negatief), gastroscopie gehad met nemen van biopten (niks naars ontdekt) maar intussen wel 9 kilo afgevallen, terwijl ik al een gezond bmi had. Ik kan langzaam weer wat meer eten, maar blijf nog ver weg van alles met peper en zoete dingen, al hou ik daar toch al niet zo van.

Ik weet hoe ellendig dit voor je voelt, en ik zou ook een test aanvragen als ik jou was, dan heb je wat meer zekerheid qua behandeling.

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 21:08

prompter schreef:
Ik heb er nu ruim een half jaar last van en begin nu langzaam aan te genezen, slik geen maagzuurremmers meer maar heb nog wel restklachten. Geen Helicobacter pylori (test was negatief), gastroscopie gehad met nemen van biopten (niks naars ontdekt) maar intussen wel 9 kilo afgevallen, terwijl ik al een gezond bmi had. Ik kan langzaam weer wat meer eten, maar blijf nog ver weg van alles met peper en zoete dingen, al hou ik daar toch al niet zo van.

Ik weet hoe ellendig dit voor je voelt, en ik zou ook een test aanvragen als ik jou was, dan heb je wat meer zekerheid qua behandeling.

Pfoe, een half jaar?! Hoe hou je 't uit :(:) Had je speciale pijnstillers of waren die maagzuurremmers de pijnstillers? En wat zijn je restklachten nu?
Ik maak me al een beetje zorgen na 4 dagen amper eten, laat staan een half jaar zoals in jouw geval -O- Jij veel sterkte ook en liefs in ieder geval en dank voor je reactie!!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 21:15

Het was niet de hele tijd kommer en kwel hoor, anders zou ik het ook niet uitgehouden hebben. Ik kreeg eerst omeprazol, dat deed niet veel. Toen famotidine, dat hielp al iets meer, maar de echte verbetering kwam met pantoprazol. Eerst twee per dag, en toen ik me beter ging voelen 1 per dag. Nu dus niets meer :).

Restklachten zijn heel snel vol zitten, regelmatig een erg opgeblazen gevoel maar geen pijn meer en daar ben ik heel blij mee! Ik vind wel dat jouw HA wel iets meer zou kunnen proberen, de mijne was erg betrokken en wilde graag proberen waar ik me beter door ging voelen.

gomirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:03

In plaats van 2x 500 mg paracetamol kun je ook 4x 1000 mg slikken, dat haalt misschien de scherpe kantjes er wat af.

En verder zou ik naast 4dd antagel in dit geval ook voor een zuurremmer erbij kiezen en niet alleen voor neutraliseren met antagel.

En als dat ook niet helpt en je echt krom ligt van de pijn dan kom je toch al snel in de hoek van de opiaten terecht voor korte overbrugging.

office

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 22:57

Gember lijkt me juist scherp in je maag net als kruiden , vet en sinaasappel sap enzo. Maar je weet het zelf het beste natuurlijk.
Simplistisch gedacht is er iets wat te lang in je maag blijft omdat het niet of slecht verteerd .Dat gaat daar dan branden en irriteren lijkt me. Ik zou denken aan een allergie en dat kan lang goed gaan en toch op de duur klachten geven.
Hou je een voedings boekje bij , dat zou ik langdurig doen als ik jou was.Slik je geen supplementen of drink je je drinken te heet op ?
Maagpijn is afschuwelijk.Beterschap.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:17

Ik heb het als kind verschillende keren gehad.
Moest bv met de avond ook niks meer eten of drinken want was dan de halve nacht kotsmisselijk.
Gelukkig na mijn 18e ging ontsteking ervan gehad.
Maar nog moest ik niks eten/drinken met de avond.

Na een operatie aan mijn rug via de buik zijde werd het er niet beter op.

Nu de laatste paar jaar gaat het gelukkig goed. Dit na bezoek aan een ostheo. Ik bleek mede door de operatie best veel verklevingen in mijn buik te hebben.
Daarna een kuur prednison voor wat anders en het ging wederom beter.
Door de prednison, verandering van hormonen in gewicht aangekomen ( had altijd onder gewicht) gaat het nu goed.

Medicatie tegen de pijn nam ik nooit, juist omdat ik van bijna alles maagklachten krijg

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 00:18

Hier al jaren last van maagslijmvliesontstekingen. Heftige pijn, lig er dan echt een dag vanaf en op het hoogtepunt vorig jaar had ik wel 2x per maand zo'n aanval.
Alles onderzocht, helior bacter was negatief, gastroscopie gehad; kwam niks uit maar wel iets te enthousiast een biopt genomen waardoor ik na dagenlang toenemende pijn en koorts een week in het ziekenhuis heb gelegen met een maagperforatie. Het geluk daarbij was wel dat ze me toen eindelijk binnenstebuiten hebben gekeerd; echo, ct-scan, bloedonderzoek etc.
Helaas ook hier niks uitgekomen. Ik ben er wel achter dat stress bij mij van invloed is en voeding. Chocolade, koemelkproducten, vet eten, koffie veroorzaken klachten. Ik probeer dus heel erg te letten op wat ik eet. Geen of zo min mogelijk orale pijnstilling te nemen en sowieso geen nsaid's. Ik ben er niet volledig vanaf maar het is stukken minder.
Testen op lactose intolerantie of gluten intolerantie zou ook nog een optie kunnen zijn. Ook een bezoek aan een osteopaat zou nog een optie kunnen zijn.
En het innemen van maagzuurremmers zoals omeprazol kunnen ook juist een tegengesteld effect hebben; je kunt namelijk ook last hebben van te weinig maagzuur waardoor je met het slikken van maagzuurremmers ontstekingen en irritatie van je maagslijmvlies juist in de hand werkt.
Ik merk zelf dat ik tegenwoordig goed bijhoud wat ik eet en of er een patroon zit in de klachten die ik heb, ik wil je veel sterkte wensen want ik voel me door de reguliere geneeskunde vaak niet serieus genomen terwijl de aanvallen heftig zijn en mij behoorlijk beperken in mijn doen en laten.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:11

Heb er niet veel verstand van, maar kun je niet beter paracetamol zetpillen gebruiken? Dat lijkt mij minder belastend voor de maag?

Castilja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 12:12

Wederom dank voor alle reacties en tips!!
Ben inmiddels weer naar de huisarts geweest, had deze keer een andere vrouw. Ik word getest op de bacterie waar DubbelFun het over had; pas nadat ik de grote boodschap heb gedaan voor de test (hehe) mag ik aan de maagzuurremmers die ik ook mee heb gekregen.
Hopelijk dat die verlichting gaan geven; vannacht weer een aanval van heb ik jou daar gehad. Gelukkig werkt gemberthee goed (@office, gember wordt juist aangeraden als je last hebt van je maag haha) en buffelen we maar even door.

De dokter zei ook nog dat ik 'abdominale migraine' eens moest onderzoeken, wilde hem hier ook droppen voor de mensen die ook niet te achterhalen klachten hebben. Mijn pijn zit hoger en ben ook niet constant misselijk, maar wie weet heeft 1 van jullie er wat aan. Ik kende het in ieder geval niet..

Had nog morfine liggen van een pink operatie paar maanden terug, toch jammer dat die dosis er zo snel doorheen is gegaan de eerste dagen :') :')