Blaasontsteking door suiker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Miss_Mii21

Blaasontsteking door suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 16:47

De afgelopen jaren langere periode continue terugkerende blaasontstekingen gehad. Naast een reeks andere vage klachten die dan weer met symptoombestrijding opgelost werden waaronder extreme vermoeidheid, migraine.
Huisarts deed het af als 'ah je bent jong', als je je eerste vriendje hebt dat het daardoor komt, groei je wel overheen. Niets was minder waar. Migraine? Migrafin. Uiteindelijk bij de uroloog onderzoeken gehad, geen afwijkingen, langere periode onderhoudsdosering antobiotica gehad en dan was het wel onder controle.

Sinds jaar of 10 uiteindelijk, op advies van een kennis, gestopt met suiker. Weg gingen de blaasontstekingen en vermoeidheid/migraine. Krijg ik weer iets aan suiker binnen: dan is het feest. Voorbeeld: schaaltje aardbeiden: bingo binnen paar uur veel aandrang, binnen 1 dag plas ik bloed en kan je weer naar het ziekenhuis/huisarts voor een volgende antibotica kuur.
Ander voorbeeld: 2 glazen champagne. Binnen 1-2 dagen zelfde verhaal, veel aandrang, elke druppel loopt door, pijn. Tegenwoordig onderhoudsdosering, 2 tabletten slikken en klachten zijn weg. Zelfs cranberry werkt dan niet.

Dus de oplossing: toch erg oppassen met voeding.

Geen idee of er meer mensen zijn met veel blaasontstekingen. De reguliere geneeskunde gelooft nog niet zo in het verband tussen suiker en blaasontsteking - hier het levende bewijs. Na minstens 10 jaar structureel terugkerende ontstekingen en continue gestruggel daarmee, heb ik het met voeding onder controle.

De bekende tips zoals genoeg drinken, goed uitplassen, cranberry tabletten slikken, helpt allemaal niet. Geef mij iets met suiker, of het nou wijn is, zoet fruit, frisdrank, een koekje of iets met suiker.. en het is feest.
Het enige dat dan werkt, is een antiboticakuur (nitrofurantoïne). Of 1-2 tabletjes slikken zodra je last krijgt. En verder proberen zo veel mogelijk te vermijden, goed op voeding letten.

Misschien zijn er hier meer mensen die met soortgelijke issues struggelen. Wellicht helpt het om volledig suikers uit je voeding te bannen. Bij mij zijn uiteraard alvorens alle medische issues uitgesloten. Maar wellicht kan ik toch iemand nog helpen die hier ook al langer mee struggelt.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 16:53

Too much sugar may lead to more frequent urinary tract infections, a condition that sometimes causes short-term incontinence. The bacteria that cause UTIs love sugar. Sugar makes the acid level of your urine higher, creating a better environment for this bacteria, and causing the infection to grow more quickly.

Bron:
https://nafc.org/bhealth-blog/the-truth ... %20quickly.

Dat is wel logisch. Als de bacterie/bacteriën die jou steeds blaasontsteking geeft zijn energie haalt uit suiker omzetten, dan zal deze bacterie in groei (aantallen) toenemen wanneer jij suiker eet.

Weet je welke bacterie je steeds hebt?

Heb je je microbioom wel eens getest, misschien heb je in je darmen ook wel een overschot aan bacteriën die suikers eten.

Ps: misschien eens de proef op de som nemen: koop ph urine sticks en check je urine nadat je suiker gegeten hebt en klachten ervaart ten opzichte van geen suiker geen klachten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:42

Hannanas schreef:
Too much sugar may lead to more frequent urinary tract infections, a condition that sometimes causes short-term incontinence. The bacteria that cause UTIs love sugar. Sugar makes the acid level of your urine higher, creating a better environment for this bacteria, and causing the infection to grow more quickly.

Bron:
https://nafc.org/bhealth-blog/the-truth ... %20quickly.

Dat is wel logisch. Als de bacterie/bacteriën die jou steeds blaasontsteking geeft zijn energie haalt uit suiker omzetten, dan zal deze bacterie in groei (aantallen) toenemen wanneer jij suiker eet.

Weet je welke bacterie je steeds hebt?

Heb je je microbioom wel eens getest, misschien heb je in je darmen ook wel een overschot aan bacteriën die suikers eten.

Ps: misschien eens de proef op de som nemen: koop ph urine sticks en check je urine nadat je suiker gegeten hebt en klachten ervaart ten opzichte van geen suiker geen klachten.

Er komt echter geen suiker in je urine, tenzij je suikerziekte of een andere aandoening hebt. Maar ik neem aan dat de uroloog heeft uitgesloten dat er suiker in de urine zit.

De invloed van suiker op de pH van urine durf ik zo niet te zeggen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 17:56

Wat fijn dat je er na zo’n lange tijd vrijwel vanaf bent!

Ik heb ook een aantal jaren af en aan met blaasontsteking rondgelopen, en wat ik wel merkte was dat cola en sinaasappelsap de klachten flink konden verergeren. Dronk ik thee, vooral brandnetelthee, dan had ik nergens last van.
Later las ik ergens dat bij de ontsteking in je blaas ook kleine wondjes/beschadigingen kunnen ontstaan, best wat tijd nodig kan hebben om volledig te genezen, en tot die tijd zou je extra gevoelig zijn voor nieuwe besmettingen als de verkeerde bacterie er weer bij komt of als de wond geïrriteerd raakt. Geen idee of dat klopt, maar ik heb toen zeker een half jaar heel goed gelet op hygiëne; elke dag goed wassen met badedas, ondergoed in de kookwas, handen goed wassen voor én na het toiletbezoek enz enz.. Maar ik heb niet echt op mijn voeding gelet. En daarna heb ik geen enkele keer meer blaasontsteking gehad. Dat zal inmiddels bijna 10 jaar geleden zijn.

luxx

Re: Blaasontsteking door suiker

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:14

Zou het kunnen dat je ergens in je lichaam candidiasis hebt, dus dat de verhouding bacteriën en schimmels niet in balans is, en de laatste de overhand hebben. En wanneer je iets met suiker eet de schimmel(s) gevoed worden en het helemaal uit de hand loopt en het direct een ontstekingsreactie geeft? Ik roep maar wat hoor, ben geen arts of iets dergelijks

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:22

In aarbeien zitten superweinig koolhydraten, of had je er suiker overheen gegooid?

Als je van aardbeien al last krijgt, leef je dan nu al 10 jaar in ketose? Sterkte hoor, lijkt me heftig zo.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 19:37

VogeltjeM schreef:
In aarbeien zitten superweinig koolhydraten, of had je er suiker overheen gegooid?

Als je van aardbeien al last krijgt, leef je dan nu al 10 jaar in ketose? Sterkte hoor, lijkt me heftig zo.

Anders dan suikers, aan de hand van je verhaal icm met de aardbeien.
Zou je ook op histamine kunnen reageren?

jojoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 20:26

Je bent niet gek en laat je vooral niets aanpraten hoor.. Ik vindt t jammer dat artsen niet verder kunnen kijken dan hun neus.
Ik worstel al veel veel langer met chronische blaasontsteking en ook ik moet zeer voorzichtig zijn met suiker en ook melkproducten. Ik kwam daar als kind achter nadat we als laatste redmiddel naar een homeopaat zijn gegaan.

Verder kan ik nog als tip geven, bij mij werken cranberrypillen dus ook niet. En om andere redenen geen antibiotica.. ik heb in duitsland een cranberrysuplement van Dobbelhertz gevonden wat wel echt werkt voor mij. Dus ik zou het zeker niet opgeven om op die manier je lichaam te ondersteunen..

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 07:04

siskeh schreef:
VogeltjeM schreef:

Anders dan suikers, aan de hand van je verhaal icm met de aardbeien.
Zou je ook op histamine kunnen reageren?

Ik denk het niet. Het is echt alles waar suiker in zit, geen uitzonderingen. En dan echt de zoete dingen. Dus ik eet geen fruit, geen koek/snoepgoed, zie steeds terugkomende ellende bij fruit,wijn, zoetigheid zoals koek/snoep. Geen uitzonderingen. Zie dat ik al wel een deel van dat dieet volg, histamine arm eten. Gist (en gluten/lactose) kan ik ook niet tegen. Dus die vermijd ik al. Champagne staat niet op de histamine lijst, dat was de laatste keer de oorzaak.
Na de zoveelste keer huilend van de pijn op het toilet te zitten, leer je het echt wel af. In het begin zelfs tot nierbekken aan toe 2x.
Beter voorkomen dan genezen....
Laatst bijgewerkt door Miss_Mii21 op 12-08-25 07:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-25 07:07

jojoni schreef:
Je bent niet gek en laat je vooral niets aanpraten hoor.. Ik vindt t jammer dat artsen niet verder kunnen kijken dan hun neus.
Ik worstel al veel veel langer met chronische blaasontsteking en ook ik moet zeer voorzichtig zijn met suiker en ook melkproducten. Ik kwam daar als kind achter nadat we als laatste redmiddel naar een homeopaat zijn gegaan.

Verder kan ik nog als tip geven, bij mij werken cranberrypillen dus ook niet. En om andere redenen geen antibiotica.. ik heb in duitsland een cranberrysuplement van Dobbelhertz gevonden wat wel echt werkt voor mij. Dus ik zou het zeker niet opgeven om op die manier je lichaam te ondersteunen..

Tnxx. De gewone cranberry werkt ook niet, meestal echt enkel die met dmannose. Recent die ook niet, toen gewoon 2 tabletten nitrofurantoine. Ik ga eens spieken, tnxx. Blijft lastig, er is nog te weinig wetenschappelijk onderzoek naar gedaan.
En zoals hier boven te lezen, heeft het indd samenhang met candida. Alleen behandelen artsen (reguliere geneeskunde) de symptomen, ipv dat ze de oorzaak aanpakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 08:36

Candida kan ook ontstaan door de anticonceptiepil, wellicht handig om te weten.

Blaasontstekingen (chronische) worden vaak veroorzaakt door de e-coli bacterie die in de blaas zit en die kan inderdaad op suiker/ fructrose reageren. Het heeft dan te maken met de bloedsuikerspiegel. Vitamine C zou juist moeten helpen er tegen.

D mannose hecht zich aan de e-coli bacterie, daarom werkt het.

Ik zou kijken alternatief of dat er manieren zijn om die e-coli bacterie uit je lichaam/ blaas te krijgen.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:34

Ik wilde inderdaad ook die D-mannose tippen, maar die ken je al. En inderdaad, suiker is voedend voor blaasontsteking, dus al die mensen die braaf cranberrysap drinken, maken het alleen maar erger

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 09:47

Elisa2 schreef:
Candida kan ook ontstaan door de anticonceptiepil, wellicht handig om te weten.

Blaasontstekingen (chronische) worden vaak veroorzaakt door de e-coli bacterie die in de blaas zit en die kan inderdaad op suiker/ fructrose reageren. Het heeft dan te maken met de bloedsuikerspiegel. Vitamine C zou juist moeten helpen er tegen.

D mannose hecht zich aan de e-coli bacterie, daarom werkt het.

Ik zou kijken alternatief of dat er manieren zijn om die e-coli bacterie uit je lichaam/ blaas te krijgen.

Geweldig die D-mannose.
Ik had na een buikgriepje ook blaasontsteking. Meestal gaat dat dan na een week veel water drinken wel weg, maar nu bleef het maar zeuren. Ik kreeg D-mannose als tip, ben het gaan slikken; de volgende dag al een stuk minder; na 2 dagen was het weg. Je moet het wel even door blijven slikken (kuurtje afmaken), maar wat een vondst.
Ik gebruik het dus als kuurtje bij acute blaasontsteking. Maar bij chronische blaasontsteking kun je het ook als onderhoudsdosis blijven slikken.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:08

Ik weet natuurlijk niet of je ervoor open staat, maar wellicht kun je eens bij iemand langs gaan die aan bioresonantie doet?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:15

Bij mij deed D-mannose helemaal niks helaas. Cranberry ook niet. Vitamine C minimaal. Vitamine C hielp wel als ik echt direct ermee begon, als ik nog geen last had.
Ik kon me vooral goed helpen met brandnetelthee, en dan minimaal een paar liter per dag.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:21

8nnemiek schreef:
Bij mij deed D-mannose helemaal niks helaas. Cranberry ook niet. Vitamine C minimaal. Vitamine C hielp wel als ik echt direct ermee begon, als ik nog geen last had.
Ik kon me vooral goed helpen met brandnetelthee, en dan minimaal een paar liter per dag.

Dan kan het zijn dat er bij jou een andere oorzaak is dan de e-coli bacterie. Want daarvoor zou D-mannose goed moeten werken.
Ik heb een vriendin met ook chronische blaasontsteking, maar dat had te maken (ik weet niet of ik het helemaal goed zeg) een afwijking in de loop van de urineleider waardoor er zeg maar steeds wat urine terug de blaas in liep. En dat zorgde voor ontstekingen. Bij zoiets kan ik me voorstellen dat D-mannose dan niks doet.

Mrs_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:31

Hele andere route, maar bij mij heeft de kinesiologe een en ander rechtgezet en sindsdien niks nakkes geen blaasontstekingen meer... Ik was ook nogal ten einde raad.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 10:57

Ik heb zelf Diabetes, dus kan niet meepraten, omdat dat sowieso al een comorbiditeit is.

Maar ik zou eens binnen de alternatieve geneeswijzen een consult overwegen (mesoloog). Het lijkt mij namelijk best gek als je op aardbeien al zo heftig reageert (dit bevat van nature zo weinig koolhydraten, als diabeet stijg ik hier ook niet echt op).

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-25 12:35

Miss_Mii21 schreef:
En zoals hier boven te lezen, heeft het indd samenhang met candida. Alleen behandelen artsen (reguliere geneeskunde) de symptomen, ipv dat ze de oorzaak aanpakken.

Schimmel die de baas speelt in je lichaam komt door disbalans, en zonder zweverig te worden kan dit ook iets zijn in je leven zeg maar, ervaar je disbalans in je leven? Wanneer dat zo is is het een goed idee om daarmee te beginnen. Daarbij zou ik er alles aan doen om de schimmels terug te dringen en de goede bacteriën te voeden. Iedereen heeft beide in lichaam maar wanneer schimmel de overhand krijgt ontstaan er dus problemen. Schimmel eet inderdaad suikers, dus dat sowieso uitsluiten, alcohol en dergelijke ook, je kunt rauwe knoflook nemen met honing, wel echte honing van de imker geen suikerstroop, anders beter alleen knoflook, en probiotica om de bacteriën te helpen. Fijngehakte knoflook met honing werkt als een natuurlijk antibioticum en dat maakt niks stuk. Hoe dan ook moet je die disbalans aanpakken, en daar helpt een antibioticakuur niet bij want dat legt de goede bacteriën ook om. Wanneer je hierover googled kun je informatie vinden, er zijn ook supplementen beschikbaar, maar buiten die balans terugkrijgen en zorgen dat je de schimmels geen eten geeft en geen kans om te groeien en de goede bacteriën helpen groeien is er gewoon niet veel aan te doen

Miss_Mii21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-25 12:40

Babootje schreef:
8nnemiek schreef:

Dan kan het zijn dat er bij jou een andere oorzaak is dan de e-coli bacterie. Want daarvoor zou D-mannose goed moeten werken.
Ik heb een vriendin met ook chronische blaasontsteking, maar dat had te maken (ik weet niet of ik het helemaal goed zeg) een afwijking in de loop van de urineleider waardoor er zeg maar steeds wat urine terug de blaas in liep. En dat zorgde voor ontstekingen. Bij zoiets kan ik me voorstellen dat D-mannose dan niks doet.

Die medische molen heb ik al helemaal gehad, geen afwijkingen gevonden.
En de alternatieve kanten, ook veel geld al heen gebracht en heeft geen definitieve oplossing gegeven. Enige oplossing is in dit geval suikerrijke producten (idem fructose) vermijden.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 17:37

D-mannose ook al geprobeerd? Want dat is niet zo zeer alternatief, vooral wat onbekend

Beemsterkaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-25 18:01

(Veel) suiker kan inderdaad ontstekingen in de hand werken, ontstekingen overal in het lichaam. Goed dat je dat verband ontdekt hebt.

Los van suikervrij leven, drink veel water en vermijd als het kan koffie. Maar dat doe je wellicht al.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:32

Interessant topic. Als je suiker eet komt het dus helemaal terug, ookal was het weg?

Ik heb zelf vorig jaar 8 maanden lang oorontsteking gehad. Tot totale doofheid met tinnitus aan toe. Doorverwijzingen en alles gehad, antibiotica. Uiteindelijk ging het weg na slechts 1 week (!!!) keto dieet... Het is nu sinds een korte maand weer terug, aangewakkerd door verkoudheid.. dus nu weer keto dieet en het gaat alweer weg..

Zou dat hetzelfde zijn als ts heeft?

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-25 11:44

het is vaak een schimmel, Propolis kan dan helpen

haal het/koop het wel bij een echte imker, b.v. Imkerij Kootwijkerbroek (online bestellen)

duurt een dag of tien voordat je resultaat voelt/ziet, het is natuurlijk wel afhankelijk of het werkt of niet.

lees je wel even in wat Propolis doet, zowel inwendig als uitwendig