Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:10

Hoi allemaal, ik lees al even mee, maar nu de familie op de hoogte is, kom ik ook graag meekletsen.

We hebben al een dochter van 3, en ik ben nu een week of 9 zwanger van de tweede. Vroege echo gedaan zodat we konden uitleggen waarom mama zo moe was. Het embryo was toen nog heel klein (6+1) terwijl ik zeker was dat we al op 7 weken zaten, dus dat was even spannend. Gelukkig daarna in 12 dagen tijd 14 dagen gegroeid, dus het zal toch wel goed zitten.

Succes allemaal met de aankomende onderzoeken en sterkte met de klachten, voor wie zich niet goed voelen.

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 15:12

Niniane schreef:
Laure - 14 januari - jongen - eerste kindje
xEliesx - 15 januari - geslacht onbekend - tweede kindje
MRM25 - 17 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
November108 - 28 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
Niniane - 31 januari - meisje - eerste kindje
DisparVulgo - 5 februari - geslacht onbekend - tweede kindje
Gaabje - 10 februari - geslacht onbekend - eerste kindje
Maaaarije - 15 februari - geslacht onbekend - tweede kindje
JorineV - 8? maart - geslacht onbekend - tweede kindje
Kabayo - 21 maart - geslacht onbekend - tweede kindje

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:04

Welkom Jorine!

Sorry, ik heb niet heel goed bijgelezen..
Maar ik zag dat Niniane een meisje mag verwachten! En dat Kabayo een goede echo had! Gefeliciteerd allebei!
Kelly, ik hoop dat ze snel de oorzaak van de pijn vinden.

Hier behoorlijk veel last van HG, en op controle geweest vanwege het bloedverlies.
Het hartje klopt! Was een hele vroege echo met 6+1/2 maar de vruchtzak was zo groot als 6+5 en de kleine garnaal was 5mm voor zover ze het kon meten. Voor nu geen reden om aan te nemen dat het misgaat, maar garantie geven ze tot de deur natuurlijk. Bedankt voor alle lieve berichtjes!

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:04

JorineV schreef:
DisparVulgo - 5 februari - geslacht onbekend - tweede kindje
PineApple - 28 maart - geslacht onbekend - tweede kindje

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:21

Wat fijn PineApple! Voor nu dan in ieder geval. De verloskundige zei bij mij dat de risico’s na het constateren van een kloppend hartje wel een stuk omlaag gaan omdat het daar vaak mis gaat. Hopelijk geeft het wat rust. Ik heb nog steeds af en toe bloedingen. Sinds gisteren ook weer licht. Meestal heb ik het een aantal dagen nadat ik een fysiek zwaardere dag heb gehad. Alleen deze keer vond ik het meevallen maar mijn lijf blijkbaar niet.

Afgelopen dinsdag 13 weken echo gehad en dat was verder allemaal goed <3
Voor de bekendmaking heb ik bij gezinnen wat met een cadeautje en test/eerste echo gedaan. Voor overige familie en vrienden en nu op social media deze foto:

Afbeelding

Het tegeltje heb ik ook nog gebruikt voor een borrel met vrienden. Stond op de wc en afgewacht wie het het eerste had gespot. Duurde lang joh :')

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 17:51

ooh PineApple wat fijn dat je een goed echo had! Hopelijk was het enkel deze jumpscare en verloopt alles goed. Hopelijk werkt de medicatie voor de HG ook goed, zonder al te veel bijwerkingen.

Gaabje wat een schattige foto! <3

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 18:02

Wat een prachtige foto voor op je Facebook Gaabje! Heel mooi gemaakt.
En gefeliciteerd met de goeie echo natuurlijk :D

Wat een goed nieuws PineApple! Echt een geruststelling als je dan zo'n kloppend hartje ziet hé <3 ik heb 2 behoorlijke bloedingen gehad en was de eerste weken echt niet gerust of alles wel goed kwam (zelfs na de eerste echo). Dus ik snap je ongerustheid heel goed!

MAAR ik denk nu dat ik het kindje voor het eerst gevoeld heb! *D :wow: mijn placenta ligt aan mijn rugkant, dus de kans was er om het vroeg te voelen. Ben al dagen aan het focussen haha. En vanmiddag zat ik rustig en voelde ik plots een soort zachte klopjes elkaar opvolgen en een gek kriebelend gevoeld, onderin mijn buik! Geen idee of dat het echt was, maar op internet lees ik dat het zo kan voelen.

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 18:05

Wat speciaal MRM25! Mijn placenta zit ook aan de achterkant, dus hopelijk kan ik het over een paar weken ook voelen. Lijkt me zo bijzonder!

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 21:03

PineApple schreef:
Welkom Jorine!

Sorry, ik heb niet heel goed bijgelezen..
Maar ik zag dat Niniane een meisje mag verwachten! En dat Kabayo een goede echo had! Gefeliciteerd allebei!
Kelly, ik hoop dat ze snel de oorzaak van de pijn vinden.

Hier behoorlijk veel last van HG, en op controle geweest vanwege het bloedverlies.
Het hartje klopt! Was een hele vroege echo met 6+1/2 maar de vruchtzak was zo groot als 6+5 en de kleine garnaal was 5mm voor zover ze het kon meten. Voor nu geen reden om aan te nemen dat het misgaat, maar garantie geven ze tot de deur natuurlijk. Bedankt voor alle lieve berichtjes!

Wat onwijs fijn nieuws dat alles goed is :+:

Ik heb in mijn eerste zwangerschap ook tussen de 11/14 weken vrij veel bloed verlies gehad en was ook niks aan de hand.
Daarin tegen met de miskraam helemaal niks gemerkt en pas bij de echo gehoord dat het niet goed was.
Je kan er gewoon lastig wat van zeggen. Maar heel fijn te horen dat alles goed is!

Hopelijk voel je je ook straks zelf weer wat beter.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 06:54

JorineV welkom! En gefeliciteerd uiteraard ! Wat vond je dochter er van?

Pineapple fijn dat de echo goed was. Wat een geruststelling. En gefeliciteerd natuurlijk!

MRM25 wauw wat bijzonder <3 Wat super leuk dat je de kleine al gevoeld hebt! Dat is zo’n leuk gevoel

Gaabje hele mooie foto zo! Mooi gemaakt. Haha ik geloof wel dat dat lang duurt :+

Dispar_vulgo dankje voor de tip !

Niniane dankje! Het is altijd een geruststelling als ‘alles het doet’

Lovelys ja zeker! Het blijft zo bijzonder. Normaal zie ik dit beeld bij mijn merries en nu bij jezelf. Is wel gek

Kelly ja ik doe ook de kinkhoest vaccinatie :j
Oh bah klinkt heel erg vervelend de pijn!! Hopelijk vinden ze snel een oorzaak en wordt het opgelost. Nog bedankt voor je PB! Ik lees hem nog even rustig door. Fijn dat je wat hebt kunnen eten

Met hoeveel weken zetten jullie het op FB/insta? Volgens mij deed ik dat toen rond de 10 of 13 weken maar weet het even niet meer

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 07:53

Welkom en gefeliciteerd JorineV! :D

MRM25: wauw wat leuk! Dat kan bijna niet anders dan de baby zijn geweest. Je darmen geven toch echt geen kloppend gevoel. _O-
Mijn placenta ligt aan de voorkant dus hier gaat het nog wel even duren voordat er wat te voelen valt.

Pineapple: goed nieuws! Garantie tot de deur inderdaad, maar dat het er nu nog zit, is een goed teken. :j

Kabayo: hier deze week, dus met 14,5 week. :) Maar mijn schoonzus heeft niks gedaan, tot de baby geboren was. Lekker doen waar je zelf zin in hebt. *D

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 08:06

Bedankt voor alle lieve berichtjes!

MRM; wat speciaal! Dat moet de baby wel zijn geweest toch?! Wat leuk!

Kelly; ik doe ook mee met de kinkhoest vaccinatie. Alles wat ik kan doen om die kleine te helpen, doe ik.

Kabayo; wat hebben bij de vorige niks op fb/insta gezet. En al die jaren nog niks. Maar ik plaats sowieso bijna niets, dus aan mij heb je niet zoveel.

Gaabje; wat een ontzettend leuke foto! En dat tegeltje is ook heel leuk!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 17:14

PineApple schreef:
DisparVulgo - 5 februari - meisje - tweede kindje
PineApple - 28 maart - geslacht onbekend - tweede kindje

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-25 19:48

Jorine Van harte gefeliciteerd!

PineApple Wat fijn dat het goed was! Hopelijk heb je snel minder last van je HG.

Gaabje Wat een leuke bekendmaking!

Kabayo Ik heb het nooit op fb/ insta gezet. Vanwege de privacy van de kinderen post ik niets op socials. Maar ik moet bekennen dat ik op fb zit voor bepaalde groepen en verder weinig zelf actief ben.
Ik heb het altijd via persoonlijk vertellen/ foto's gedaan

MRM25 Wat leuk dat je het mogelijk hebt gevoeld! Ik had een jaar geleden echt het gevoel dat ik soort klopjes voelde, maar ik was toen niet zwanger, echt voelde precies hetzelfde! Je darmen kunnen soms dus ook gekke dingen doen ;)

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-25 08:44

Wat fijn dat alles goed lijkt PineApple!

Leuk tegeltje, Gaabje, hoe vonden ze het toen het eenmaal gespot was?

Wauw MRM25, wat bijzonder om je kindje al te voelen! Ik hoop dit keer dat de placenta bij mij ook achter ligt. Vorige keer voelde ik de baby voor het eerst met 19 weken, en ook altijd maar zachtjes. Dat is zo'n gekke gewaarwording: zie je op de echo een heleboel beweging waar je niets van merkt. Niniane, ik hoop dat jij toch je kindje voldoende zal voelen om erop te kunnen vertrouwen dat het goed zit! En anders wil de verloskundige vast een keer extra voor je luisteren of zelfs kijken.

Kabayo, mijn dochter is heel blij dat ze ein-de-lijk grote zus gaat worden! Ze hoopt op een zusje. We gaan een geslachtsecho laten doen waar ze bij mag zijn. Dan heeft ze nog even om er aan te wennen als het toch een broertje wordt :o En hoe vindt jouw kindje het?

Buiten Bokt, zet ik niets op socials trouwens (weet mijn wachtwoord van fb niet eens meer). We hebben het naaste familie gewoon verteld en aan andere familieleden en vrienden een filmpje gestuurd van dochter die vertelt dat ze grote zus gaat worden, en aan haar vriendinnetjes natuurlijk. Zij mag het ook vertellen aan wie we maar tegen komen (zoals de kapster, buurtgenoten). Mijn man z'n collega's weten het al.

Alleen bij mij op het werk en op de manege wil ik het na de zomervakantie nog vertellen met een traktatie erbij. Iemand een leuk idee voor iets van koek / chocola / snoepgoed?

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 01:04

Jorine, mijn zus had chocolade voetjes met roze en blauwe spikkels laten maken destijds. Dat was erg leuk, vooral omdat niet iedereen direct de link legde. En je dan een complete chaos krijgt van mensen die het wel snappen en mensen die het pas beginnen door te hebben als anderen je feliciteren.

Wij hebben het de afgelopen dagen aan de familie verteld. Niemand had het verwacht, was erg leuk om iedereen te kunnen verrassen.
En ik moest hard lachen om mijn moeder. Die gaf de echo foto niet meer terug. Die heeft ze op haar muur geplakt in het ziekenhuis en dat was dan onze foto :+ volgende keer maar om een extra foto vragen zodat we er zelf ook een hebben :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 07:17

Jorine, op Pinterest staan echt super veel leuke ideeën hiervoor! Ook bv als de kleine later mag trakteren, Pinterest heeft alles :D

Pinapple, later krijg je wel meer foto’s bij de echo’s hoor! Want dan valt er ook meer te zien dan alleen een ronde vlek :D

JorineV

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 08:55

Hilarisch, jouw moeder PineApple! Als zo'n foto van jullie wondertje haar tijd in het ziekenhuis kan verlichten, is dat ook een boel waard he? Hier krijgen we vaak 3 à 4 foto's, maar aan elkaar vast. Dus dan zou je er één kunnen losmaken om te laten zien en de rest zelf houden.

Chocoladevoetjes vind ik wel een leuk idee, bedankt! Geen pinterest hier, dat is anders wel een mooie inspiratiebron.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 10:39

FIjn dat het je moeder wat plezier kon brengen Pineapple. :D

Gisteren bij de H&M mijn eerste zwangerschapsjeans gekocht. Ze waren zo diep afgeprijsd dat ik er nog niet eens 4 euro voor betaald heb. *D Dan heb ik alvast een paar jeans voor wanneer de normale echt niet meer passen.
Buik is wel zichtbaar aan het groeien nu. Weet nog niet wat ik ervan vind. :+

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 14:31

Nou dat valt dan alles mee Niniane!
Ik heb al bijna 2 weken niks anders meer aan als zwangerschapsbroeken :+ (wel de 2e dus dan groeit alles sneller haha)

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 17:31

Leuk PineApple! Die chocolade is ook een leuk idee.

Niniane, zo te zien hebben ze die niet online staan haha. Wil er eigenlijk ook nog niet aan geloven. Denk dat ik de hele winter in jurkjes rond ga lopen :+
Ik irriteer me nu al aan mn broeken en loop thuis met de knoop los.. ik ben gewoon giga opgezet, heb niet het idee dat het al een zwangere buik is..

Ik wilde nog opperen dat je pinterest ook zonder account kan gebruiken, maar dat is niet meer... kan wel zonder app, mocht dat zijn wat je tegen houdt Jorine.

Dispar, voordeel is ook dat je ze waarschijnlijk toch al had liggen? Lijkt me wel lekker.

Hebben jullie dan met zo een lage voorkant, of juist 1 die elastische is met brede band?

Grootste vermoeidheid is hier gelukkig weg, kan weer relatief normaal de hond uit laten.
Vrijdag hier op 8 weken de echo. Ga daarna met wat vriendinnen uit eten. Zie ze niet heel vaak, eens in de 2 maanden denk ik. Ga het denk ik dan vertellen. Weet alleen niet zo goed hoe, we zijn het anti kind clubje hahaha - klinkt heel heftig, maar allemaal hebben geen (hele aanwezige) kinderwens. Ik dacht om misschien wat lekkers mee te nemen voor ons allemaal maar dan 1x te veel en afwachten of het kwartje valt, maar ik denk ergens niet dat het kwartje valt _O-
Wil het vooral met een grapje doen, niet te zwaar, geen echo foto oid. Moet vooral lekker flauw zijn.
Als er nog ideeën zijn...

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 18:12

Ugh ja het opgezette gevoel.. Je zou je knoop met een elastiekje bij elkaar kunnen houden, maar elastische banden zijn toch wel fantastisch. :=

Heb er eentje gekocht met een band. Ik zie in de winkels niet echt lage broeken speciaal voor de zwangerschap maar wellicht dat je ook gewoon een lage broek kunt kopen in een maatje groter. Cache Coeur op Zalando heeft wel lage zwangerschapsbroeken, maar hoor wel dat die niet lekker meer zitten als je echt ver bent. Dan is jurkjes dragen misschien nog wel fijnste ja. :j

Ik weet niet of jij en je vriendinnen normaal iets van een drankje doen, maar misschien gewoon casual alcohol vrij verzoeken? Dan kan het alsnog even duren, maar dat maakt het ook wel grappig.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 19:59

Haha, ik ging ook uit eten met een vriendin (die ik het sowieso al wilde vertellen). Ik kwam aan, zij zat al: Hooii! Ik heb alvast een wijntje uitgekozen, ik denk dat ik deze rosé neem!
Uuh, ja... ik ga even voor iets alcohol vrijs... :') dat was snel duidelijk haha.

@Niniane, hoezo weet je niet wat je van je buik moet vinden? Ik vind het juist geweldig dat mijn buik groeit, ben er zo trots op :D

Ik kom mijn tijd nu nog door met jurkjes en broeken met elastiek bovenin. Maar het wordt hier ook wel tijd voor zwangerschapsbroeken.

Fijn dat de vermoeidheid wat beter is @KellyR!
Een vriendin van mij had dit shirt: https://www.bol.com/nl/nl/p/ik-ben-zwan ... oductTitle . Vond ik heel grappig.

Aah wat lief van je moeder @PineApple, zo blij <3

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 20:10

Hahaha MRM, dat shirt. Briljant!

Niniane, ik had dat bij de eerste ook, omdat ik heel veel af viel zag ik er tot de 25/27 weken uit alsof ik te veel gegeten had. Heb ook pas heel laat toen zwangerschapskleding nodig gehad. Ik ben voor broeken gegaan met een lage sluiting maar met hoge stoffen band, als je snapt wat ik bedoel.

Fijn dat je vermoeidheid wat minder is Kelly!

En inderdaad; als die echo foto is wat mijn moeder er doorheen sleept dan geef ik ze met liefde allemaal af!

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-25 21:43

KellyR schreef:
Dispar, voordeel is ook dat je ze waarschijnlijk toch al had liggen? Lijkt me wel lekker.

Hebben jullie dan met zo een lage voorkant, of juist 1 die elastische is met brede band?

Ik had idd nog een paar broeken liggen (1 met elastiek aan zijkant en meerdere laag met buikflap), maar eigenlijk hebben die me nooit echt lekker gezeten.
Dus ik ben 2 weken terug naar prenatal geweest om hun basic spijkerbroek te passen (veel lengte en breedte maten). En heb nog 2 dezelfde op bijgekocht :+
Vorige keer was ik half nov uitgerekend, dus kon langer korte broeken aan en daarna veel leggings.

Met buikflap vind ik iets fijner want zakt minder af, maar is wel warmer nu. Met elastiek in de band, moet je opletten dat dat elastiek echt zacht is. Ik kon vrij snel al geen ‘druk’ meer op de buik verdragen (terwijl ik normaal erg van strakke skinny broeken hou)

Voor rijbroeken trouwens nog een tip. Zwangerschapsrijbroeken zijn duur. Ik heb bij zo’n naaiwinkel m’n oude stretch rijlegging de strakke elastieke band laten vervangen voor een zacht elastische buikflap. Ideaal! Kon um de hele zwangerschap aan