Dr smile, Invisalign

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 20:38

Ik heb ook maar zo’n schoonmaak apparaat gekocht, moet nog 3 maand en daarna het nachtbitje. Hoop dat het werkt. Heb er 1 op Amazon gekocht, prijs viel best mee dus ga het maar eens proberen

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-25 22:14

Ik heb dus gisteren mijn eerste aligner gekregen dus ik kom pas net kijken. Weet wel nu al dat ik hierna regelmatig een nachtbeugel zal moeten blijven dragen. Ik heb achter mijn boventanden geen plek voor een stangetje.

Als de ortho die ik had toen ik 14 was me dat had verteld had ik mijn nachtbeugel misschien consequenter gedragen :+

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:16

Ik heb momenteel zon ruzie met bitje 9 -:(- Hij klikt linksboven, helemaal bij achterste kies steeds los.... wat ik ook doe.

Kan dinsdag pas bij ortho terecht. Nu twijfel ik of ik tot die tijd bitje 8 inhou die wel goed klikt... of toch bitje 9?

Heeft iemand linkje van het schoonmaak apparaatje?!
Klinkt ideaal!!!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:21

Amber_ schreef:
Ik heb momenteel zon ruzie met bitje 9 -:(- Hij klikt linksboven, helemaal bij achterste kies steeds los.... wat ik ook doe.

Kan dinsdag pas bij ortho terecht. Nu twijfel ik of ik tot die tijd bitje 8 inhou die wel goed klikt... of toch bitje 9?

Klinkt ideaal!!!

Is er nergens een randje omgevouwen? En blijft het zo als je een chewie (zo'n rubber kauwestaafje) hebt gebruikt?

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:44

Ja helaas ook als ik op mijn Chewie gekauwd heb haha :Y) .... eerste 8 bitje s geen problemen gehad, maar nu met nummer 9. Man man man

Jij zegt randje omgevouwen, gelijk even gekeken maar nee. Bitje 8 klikt wel weer zo in >;)

upendo

Re: Dr smile, Invisalign

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 20:49

Dan zou ik inderdaad bitje 8 gewoon in houden tot je de ortho gezien hebt. :j

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:10

Omg! Ik heb poep in mijn ogen :')

Nog x goed gekeken, bij tand 2 van linksboven zat idd een stukje naar binnen gevouwen... "grappig" dat het hem daarin zit en laatste kies dan last van heeft.

Mijn dank is groot Upendo! *\o/*

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 21:51

Amber_ schreef:

Klinkt ideaal!!!

Ik heb deze besteld:
Vankarr Ultrasoon reinigingsapparaat, ultrasoonreiniger, 45000 Hz, 25 W, draagbaar, voor tandrails, prothesen, retainer, aligner, 4 UV-C-lampen, 200 ml, zwart
https://amzn.eu/d/hoQ2CnW

Morgen weer voor controle, moet iets ruimte gemaakt worden maar dat stelt weinig voor. Ik zie al enorme veranderingen dus ben er echt heel blij mee.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:00

Amber_ schreef:
Omg! Ik heb poep in mijn ogen :')

Nog x goed gekeken, bij tand 2 van linksboven zat idd een stukje naar binnen gevouwen... "grappig" dat het hem daarin zit en laatste kies dan last van heeft.

Mijn dank is groot Upendo! *\o/*

Haha geen probleem!

Zo vervelend als het dan niet past :roll:

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:11

Goof schreef:
Ik heb overigens begrepen dat je gebit echt wel 2 weken nodig heeft om in een nieuwe stand te komen en te wennen. Gek dat je zo snel moet wisselen.

Hier wilde ik nog steeds op reageren. Ik heb 2 types aligners, 1 week een ‘soft’ en dan een week een ‘hard’. Ik heb het opgezocht op de site van trioclear en de eerste week vindt dus de verplaatsing plaatst en de 2e week went het dus aan de nieuwe stand. Wat jij schrijft klopt dus helemaal.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:17

Is niet waar. :)
Bij plastic zit je met 3 dagen op nog maar 20% van de oorspronkelijke kracht die het plastic kan uitoefenen. Dus dan is het effectiever om een nieuw bitje in te doen. Maar ik weet inderdaad dat dit vrij nieuwe informatie is. De opleider van mijn vrouw is vrij innoverend en heeft een half jaar geleden de eerste casussen afgehandeld die elke 3/4 dagen naar een nieuwe aligner gingen.

Edit: je wil bij voorkeur een constante kracht op de tanden hebben staan, dat zijn ook meteen de dagen dat je het gevoel van 'gevoelige tanden' hebt. Als je plastic minder effectief wordt verdwijnt die kracht steeds meer en doet het minder.

Je tanden zijn sowieso al in beweging omdat ze verplaatst worden, dus er is geen kwestie van wennen.
Laatst bijgewerkt door upendo op 31-07-25 22:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:20

Hier ook elke week een nieuw bitje! Wel de dag erna altijd wat last van mijn tanden :j

Ah thnx CD28! *D

upendo schreef:
Zo vervelend als het dan niet past :roll:

Ik werd helemaal gestoord :')

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 22:40

upendo schreef:
Bij plastic zit je met 3 dagen op nog maar 20% van de oorspronkelijke kracht die het plastic kan uitoefenen. Dus dan is het effectiever om een nieuw bitje in te doen. Maar ik weet inderdaad dat dit vrij nieuwe informatie is. De opleider van mijn vrouw is vrij innoverend en heeft een half jaar geleden de eerste casussen afgehandeld die elke 3/4 dagen naar een nieuwe aligner gingen.

Edit: je wil bij voorkeur een constante kracht op de tanden hebben staan, dat zijn ook meteen de dagen dat je het gevoel van 'gevoelige tanden' hebt. Als je plastic minder effectief wordt verdwijnt die kracht steeds meer en doet het minder.

Je tanden zijn sowieso al in beweging omdat ze verplaatst worden, dus er is geen kwestie van wennen.

Weer wat geleerd! Thx

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:06

upendo schreef:

En hoe zit dit dan met een nachtbeugel om de boel op zijn plek te houden? Dan zou die dus ook steeds minder effectief moeten zijn?

CD28

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:55

Aranel schreef:
En hoe zit dit dan met een nachtbeugel om de boel op zijn plek te houden? Dan zou die dus ook steeds minder effectief moeten zijn?

Goede vraag!

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 05:55

Aranel schreef:
upendo schreef:

Dat is sowieso een passieve beugel, die hoeft geen kracht meer uit te oefenen want dan is je eindresultaat al behaald. :)

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:52

Vraagje.. Wie is klaar met het traject en heeft een retainer/nachtbeugel?
Heeft die bij anderen in het begin ook zo'n pijn gedaan? -O- Bij mij nu veel erger dan welke aligner ook

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 06:23

Mijn retainer voor de nacht doet geen pijn.
Toevallig heb ik net een nieuwe omdat de eerste na 1,5 jaar wel versleten was, maar ook deze nieuwe zit wel weer goed strak, maar doet geen pijn.
Met pijn zou ik teruggaan naar degene die het ding heeft voorgeschreven, dat lijkt me echt niet de bedoeling.
Hij hoort niks meer te doen, dus hij zou neutraal moeten zijn tov je laatste aligner.
De retainer hoeft alleen te voorkomen dat het terug gaat, daar komen normaal gezien geen enorme krachten meer bij kijken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 09:59

Nirvana_ schreef:
Vraagje.. Wie is klaar met het traject en heeft een retainer/nachtbeugel?
Heeft die bij anderen in het begin ook zo'n pijn gedaan? -O- Bij mij nu veel erger dan welke aligner ook

Nee niet herkenbaar en het klinkt ook gek eigenlijk om de reden die Marije aangeeft. Een retainer is ervoor om de boel op de plek te houden, niet om een nieuwe stand te creëren.

Bathena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 13:08

Hier nu eindelijk bijna klaar met mijn aligners. Pff... ik ben niet echt consequent geweest de laatste periode waardoor het langer heeft geduurd dan verwacht :')

Als het goed is volgende week bitje nummer 30 in en dan kan ik daarna weer richting de tandarts voor het aanmeten van een nachtbeugel *\o/*

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:04

Thx voor jullie antwoorden, ik heb contact opgenomen met m'n tandarts en zij met Ordoline. Ik hoor het nog!

Verwacht dat het komt omdat ik de laatste aligner bijna 6 weken in heb gehad. Dat plastic zal wel slechter zijn geworden en minder hebben vastgehouden waardoor m'n tanden iets zijn gaan schuiven. De scan was ook van 3 juli, en sinds gister pas die aligner (ze waren vergeten de scans op te sturen...)

Vannacht en vanochtend maar pijnstillers genomen, en moet zeggen dat het nu wel af begint te nemen. In/uitdoen wel echt pijnlijk, maar eenmaal in kan ik het nu wel negeren. Ben benieuwd wat zij zeggen :)

Guusje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 22:52

Hij kan wat strakker zitten in het begin, inderdaad omdat je tanden toch iets (heel klein beetje) zijn verschoven, zeker als je scan al een tijdje terug was. Aan de andere kant, als je je laatste aligners ‘s nachts hebt gedragen zou het niet verschoven kunnen zijn. Benieuwd naar hun reactie!

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 15:16

Hoe gaat het met de tanden van iedereen hier tijdens of misschien zelfs na het hele traject?
We zijn ons er in aan het verdiepen, maar weten nog niet goed wat de beste optie gaat zijn. Benieuwd dus naar recente bevindingen

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-25 16:09

Ik ben nu bij tray 6 (van de 35) en hoor nu al zo veel positieve reacties dat mensen al verbetering zien :):)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-25 23:43

Ik ben klaar! Het is een giga verschil. Onderaan is ng een minieme afwijking maar beter dan dit krijgen we het niet wegens uit lijn te komen. Maar valt amper op.
Ik dien nu ng tot september enkel snachts te dragen, (maar ik draag hem langer hoor.voor de zekerheid) en dan voor de draadjes en nachtbeugel.