Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-25 17:23

Spannend loopje dan!
Ik krijg zoveel kms ook echt niet voor elkaar hoor. Iets met werk, in de spits rijden, huishouden, energie en sociaal leven. Zo'n 300 is echt maximaal voor mij, maar dat heb ik al lange tijd niet gehaald.
Ik ben er wel al lange tijd over aan het denken om drie dagen te werken ipv vier om meer in de natuur te kunnen zijn, maar ik durf het nog niet aan. Salaris en niet hoeven nadenken over geld is ook wel fijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 22:24

Top gedaan Busy! Haha limbo dansen ook. :')

Ja de oudste is 17, maar dan moet ik het nog wel aandurven om ze alleen thuis te laten hoor, vind dat wel een dingetje.

Ik kan ook niet zoveel km’s lopen. Ben al blij als ik over de 100 haal per maand.

Lekker vooruitzicht SV, 3 dagen werken

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 07:44

Het blijven er komend schooljaar nog vier hoor :P.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 09:16

Samantha_ een lekkere vakantie gehad. Wel jammer van de stress en het onderlinge gedoe van de kids. Misschien dat ze over een paar jaar thuis kunnen blijven, net wat Busymissy zegt? Lijkt me wel lastig hoor, dat loslaten.
Je bent al wel weer lekker sportief bezig zo te lezen! Heb je het door gehouden met Scott? Vandaag de analyse toch? Veel plezier!

Knap gelopen weer BusyMissy! Al je spieren weer getraind ook met het limbo dansen enzo hihi.

Supervixen lastig altijd die beslissingen he, minder werken of niet minder werken. Eerst nog een jaartje 4 dagen zo te lezen :)

Gister weer gelopen, voelde me nog niet helemaal fit maar als ik niet zou gaan lopen, kom ik niet aan de 2x deze week dus mezelf maar even naar buiten geschopt.
Ik vond t gister maar benauwd en warm. Liep de 1e kilometers op een dijk met een behoorlijke wind, dat ging nog wel. Na een paar kilometer liep ik van de dijk af, precies op een stuk waar helemaal geen wind was. Direct enorm warm en kwam niet meer vooruit, waardoor ik direct wilde stoppen. Mezelf streng toegesproken en doorgelopen. Uiteindelijk toch het hele rondje kunnen afmaken. Wel mooi om te zien, als ik in de app terug kijk loopt mijn hartslag heel geleidelijk op en heb ik uiteindelijk iets meer dan 60% in zone 4 kunnen lopen. Zo voelt het alleen nog niet :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:18

Door jouw post heb ik nu toch een vraag.
Lopen jullie echt lekker in zone 4?
Dat voelt voelt voor mij toch altijd wel alsof ik zwaar/zwaarder train.
Dus voor mij zou het niet vreemd zijn dat het net als bij muppetmayo niet heel makkelijk/prettig voelt om te lopen in zone 4.
Hoewel op een evenement (waar je dan vaak toch net iets sneller loopt) ik wel hele stukken in zone 4 loop en dan voelt het wel prima. Maar dat zal dan ook wel een beetje adrenaline zijn verwacht ik. En dan ben ik daarna ook echt wel even moe.

Nu mijn loopconditie beter wordt loop ik eigenlijk alleen nog met intervaltraining en aan het eind van mijn lange afstanden in zone 4, dus ik kom het nu minder vaak tegen dan vorig jaar in mijn trainingen.
Ik heb mijn trainingstempo toen ook echt verlaagd omdat ik het niet vol kon houden om veel in zone 4 te lopen.
Maar vraag me echt af hoe jullie dat ervaren?
Lopen jullie regelmatig of vaak in zone 4 en hoe voelt dat dan?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:28

Ik loop altijd in zone 4, het lukt me niet lager te lopen. En ja, daar kan ik dus prima 20km in lopen.

Vorog jaar kon ik overigens wel in zone 2 en 3 blijven lopen, geen idee waarom dat nu zo anders is. Maar ik heb er geen last van.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 12:27

Laag zone 4 (rond hs 148) kan ik aardig lang volhouden, maar voelt ongemakkelijk. Hoog zone 4 (boven de 150) hou ik minder lang vol en dan kan ik ook niet goed meer praten en voelt het erg oncomfortabel.
Rustige duurlopen loop ik in zone 3 (hartslag 135 ongeveer bij mij).

Maar mijn zones heb ik nooit laten bepalen door een onderzoek, dus misschien is dat (zone 3) eigenlijk wel zone 2 bij mij en laag zone 4 is misschien wel zone 3 bij mij, geen idee.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:29

Ik ben net terug van m’n loop analyse. Hoop informatie gehad, erg nuttig allemaal.
Ik loop vooral te voorzichtig, komt waarschijnlijk door rug/bekken. Ik had net als Suliko dat ik de grond in loop, moet meer rechtop lopen. M’n cadans is wat te hoog en grond contact tijd te lang.
Ik ben al op de goede weg met krachttraining en heuvels lopen.
Touwtje springen kan ook nog helpen.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:39

Nou ik vind dat dus idd wel lastig BusyMissy.
Volgens mij heb ik van mezelf wel een vrij hoge hartslag, maar ik merk dat ik me ook niet helemaal aan de "training standaard" kan houden. Ze zeggen natuurlijk dat je bij een duurloop (ofja, langer rustig tempo noem ik het maar even) nog zinnen moet kunnen praten. Dat is mij bijna nog nooit gelukt met hardlopen. Wel toen ik met die vriendin meeliep met het evenement, maar dat was voor mij bijna lopen. Als ik maar iets sneller loop, schiet mijn hartslag al gelijk de lucht in en kan ik alleen nog korte zinnen spreken. Nu heb ik natuurlijk ook nog geen goede conditie, maar hij is altijd wel vrij hoog.
Als voorbeeld gister, dan is mijn hartslag de 1e kilometers gemiddeld 166. Deze loopt dan steeds iets op, met de laatste kilometer zo rond de 175.
Met intervallen/sneller rennen zit mijn hartslag hoger, dan kan ik ook alleen nog maar 1 woord zeggen. Mijn hartslag zit dan bijvoorbeeld gemiddeld rond de 180 met uitschieters naar bijvoorbeeld 188. Dat hou ik dan ook echt niet heel lang vol, dat is steeds wel echt pushen.
Ik ben ook altijd aardig moe na een training.
Wellicht ga ik toch ook nog te hard voor wat mijn lijf blijkbaar aankan, maar ik merk dat ik het echt heel lastig vind om nog langzamer te lopen dan dat ik nu doe. Voor mijn gevoel ga ik al heel langzaam, het demotiveert een soort van ofzo als ik nog langzamer loop? Weet niet hoe ik dat anders moet omschrijven.

Ik heb ook wel getwijfeld om de zones een keer te laten bepalen met zo'n onderzoek, maar het voelt een beetje alsof ik daar nog niet goed genoeg voor loop. Mijn gevoel zegt dat het dan toch nog vrij snel verandert, en dat ik dat wellicht beter kan doen als ik een jaar volgehouden heb oid.

Samantha_ wat tof, klinkt wel super interessant en nuttig! Krijg je dan ook nog iets van andere tips/schema mee?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 13:48

Interessant Samantha.
Pragen tijdens het lopen kan ik ook niet. Vind het prima, niet iedereen is hetzelfde en mijn ademhaling zit sowieso al erg hoog, laat staan met hardlopen. So be it.

Ik ben net terug van een rondje lopen waarbij ik echt kiiiiilometers lang ben verdwaald en toen ik eindelijk dacht weer op de route te zijn mezelf klemliep op een priveweg met verboden toegang. Toen was ik er best even klaar mee.

Die hele cirkel was ik verdwaald, google maps wist ook niet meer op welk pad ik zat, ik bleef maar lopen.

Afbeelding

Afbeelding

En toen eindelijk liep ik het bos uit en kwam ik bij dit waanzinnig leuke koffiekeetje met zelfbediening en winkeltje met verse producten waar ik even lekker een koud sapje heb zitten drinken.

Afbeelding

Daarna was het nog iets meer dan 4km terug naar huis.
Eerlijk is eerlijk, ik ben nieuwe prachtige plekjes tegen gekomen en bijna geen mensen, dus dat was wel genieten.
Ik kwam uit op 15,5km.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik voel me helaas nog steeds niet fit, slaap slecht, lage en ongebalanceerde hrv. Baal ervan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 14:36

Wauw dat ziet er prachtig uit ondanks verdwalen! Dat keetje ook, superleuk.
Wat vervelend dat je je nog steeds niet goed voelt. Denk je dat die laatste schoolweken er teveel in hebben gehakt? Dat je net wat over je grens gegaan bent?

Muppet geef het de tijd. Als je consistent doortraint, dan blijf je echt vooruit gaan hoor! Geduld hebben.
Mijn zones zijn niet erg veranderd in de 10 jaar dat ik loop, dus als je zo'n onderzoek wilt laten doen, gewoon doen. Denk juist dat je er veel aan kunt hebben als je het juist nu doet.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:43

Wat knap gedaan Goof, zeker als je je niet fit voelt! Toppertje hoor!

Ik ga zo ook nog even lopen. Heb een schema via sportarts, gemaakt door Guido Vroemen. Komende 11 weken dit schema volgen voor halve Amsterdam.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 15:52

Ik denk dat je vaker moet verdwalen. Wat een mooie plekjes ben je tegen gekomen daardoor!

Ik denk ook dat het zeer nuttig is om je zones te weten muppetmayo, dan kun je veel gerichter trainen. Die van mij kloppen wel aardig volgens mij.
Zone 2 (104-120) kan ik echt heel lang volhouden en dan kan ik ongeveer normaal praten.
Zone 3 (121-137) kan ik ook lange afstanden in lopen maar dan worden de zinnen die ik kan praten wel een stuk korter.
Zone 4 (138-155) wordt voor mij al echt moeilijker, ik kan wel 1 of 2 woorden zeggen, maar praat dan liever helemaal niet. Ik kan ook wel een uur in zone 4 lopen, maar dat voelt dan wel zwaar.
Zone 5 is bij mij hoger dan 155. Dan raak ik meteen in de knoop met mijn ademhaling, ik kan daar kort in lopen, maar dan moet ik daarna echt een stuk wandelen of heel rustig joggen om te herstellen.

Worden je hartslagzones ook bepaald bij zo'n loopanalyse Samantha?
Of kijken ze dan enkel naar je looptechniek?
Wel fijn dat je nu ook een gericht schema voor de halve marathon hebt om te volgen.
Ben benieuwd wat het je brengt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:00

Ja, op zich is verdwalen zo verkeerd nog niet, het was echt heel erg mooi en ik kan nu eens vaker gericht die kant op lopen.
SV, ik weet het gewoon niet. De 1e week vakantie sliep ik als een baby en mijn hrv schoot omhoog tot een punt waar hij echt al eeh lang niet was geweest. En daarna was het ineens klaar en zakte mijn hrv weer net zo snel en ik val daarnaast superslecht in slaap. Terwijl ik echt geniet van hier zijn en rust pak en goed eet en veel buiten kom enzo.Geen haast, geen druk, geen stress. Gewoon balen, vooral omdat ik me vorig jaar in de zomervakantie juist echt heel goed en fit voelde.

Succes met je schema samantha.
Ik loop over een kleine weken een halve (trail). (Maar superpositief ben ik er op dit moment niet over haha :') )

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:26

Ik kan in zone 2/3 ook prima praten, zone 4 wordt lastiger. Zone 5 haal ik alleen korte stukken.
Dit was echt alleen looptechniek Busy, je loopt dan ook maar heel kort op de loopband. 5 min opwarmen en dan 40-50 seconden voor het filmpje.
Hartslagzones had ik laatst al laten bepalen.

Ik heb net m’n interval training gelopen.
20 min warming up, 6x 2 min 5:16/2 minuten rust en 15 minuten cool down. Heb ze alleen te snel gelopen, allemaal onder de 5. Omdat het maar 2 minuten is gaat m’n horloge pas laat piepen dat ik te snel ga, hoe doen jullie dat met zulke korte intervallen?

Wat balen Goof. Klinkt inderdaad wel als de ideale omstandigheden om te kunnen relaxen en ontspannen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 16:28

Met dat soort intervallen loop ik eigenlijk continue op mijn horloge te kijken naar mijn tempo. Heel irritant eigenlijk.

Edit: ik heb hier net wel een fijne sportmassage voor donderdag geboekt. Daar kijk ik naar uit (ben al eerder bij haar geweest) en misschien doet dat me in ieder geval fysiek weer wat goed :o
Laatst bijgewerkt door Goof op 05-08-25 16:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 16:55

Doe je goed, hopelijk helpt het om je wat beter te voelen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 22:08

Ik heb weer een lekkere training gehad, maar ben kapot nu!
Wel helemaal zeiknat geregend, maar daarna een dubbele regenboog gezien.

Hebben jullie meegekregen dat de Austerlitz trail niet doorgaat vanwege de wolf?

Muppet: ik heb een sport medisch onderzoek laten doen bij de sportartsen in het GHZ. Vond het prima, alleen doe je daar de zone test op een fiets i.p.v. loopband.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 07:44

De wolf gooit een hoop roet in het eten voor iedereen zeg.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:16

Wat een mooie plaatjes en loopjes weer van iedereen!

Stoer dat je gegaan bent Tiggs. Zelf heb ik het omgezet in yoga plus core work. Beetje veel natgeregend de laatste week. Laatste keer rennen was met een vriendin met hond mee. Ik vond het heel gezellig. Ze traint ook met haar en hoewel de hond het even wennen vond ging het goed. Voor herhaling vatbaar.

Zonde van de Austerlitz trail. Ik hoop dat ze m snel schieten.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 10:28

O wat balen van die trail zeg.
Ik zag toen ik naar m’n paard fietste zondag al overal borden staan dat je het bos niet in moet gaan.
Ik heb er vanochtend langs gelopen, om 7u in mn eentje, langs de bosrand. Dan denk ik, hmm straks komt die wolf ineens tevoorschijn. -O-

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:57

Mja ik zou dan denk ik reageren als bij een angstige hond. Stilstaan en als ie dichtbij komt (maar waarom zou ie dat doen?) laten snuffelen.
En bang zijn haha.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 12:52

Superknap gelopen Goof! Wat super vervelend dat je je nog zo rot voelt :\ Ik hoop dat je sportmassage van morgen een beetje helpt. Wel echt een super mooie plek om te verdwalen zeg <3 Dat keetje is echt super schattig! Een mooi stuk om vaker te gaan bezoeken denk ik.

Bedankt voor de tips om toch nu al die zones te gaan bepalen :) Voor mij voelt dat toch nog een beetje alleen voor mensen die super fanatiek sporten, dat ben ik natuurlijk nog niet. Maar jullie hebben wel echt gelijk dat ik op basis daarvan gerichter kan opbouwen.

Supervixen ik probeer het zeker de tijd te geven hoor :) Het is meer dat ik het lastig vind dat ik niet zo goed weet waar ik goed aan doe, er is zoveel informatie dat ik er een beetje in "verzuip". Aan jullie informatie heb ik altijd wel heel veel, dank daarvoor :j

Samantha lekker gelopen die intervallen! Snap trouwens wel dat je om 7 uur in je eentje aan de bosrand wel ineens denkt, wat als...

Tiggs ook een lekkere training gehad. Had jij die mega bui begin van de avond :wow: Dat ging echt heel hard!
Tnx voor de tip bij GHZ, ik ga eens kijken. Ik was met rondkijken waar en wat etc meerdere keren tegen gekomen dat ze liever op de fiets testen omdat dat betrouwbaarder zou zijn als je niet vaak op de hardloopband loopt. Van mezelf weet ik dat ik de hele loopband altijd over slinger :') dus wel iets om rekening mee te houden denk ik. Zag ook een andere vlakbij GHZ, wellicht ga ik daar eens informeren.
Wat zonde zeg van die trail die niet doorgaat door de wolf! Snap het ergens ook wel, je wil niet het risico lopen dat er iemand gegrepen wordt tijdens je evenement.

Fenn Yoga en core training is ook fijn en belangrijk :) Klinkt gezellig zo samen met vriendin en hond trainen.

Nu ik wat langere periodes train (qua tijd, nog niet echt qua afstand :') ), was ik mij aan het bedenken wanneer je nou evt start met wat extra's voor je lijf, zoals bijvoorbeeld electrolyten als het warm is, of wat extra eiwitten na het lopen.
Domme vraag wellicht, maar houden jullie daar een bepaalde richtlijn voor aan? Vanaf wanneer nemen jullie bijvoorbeeld water mee, en vanaf wanneer stoppen jullie daar iets extra's in?
Ergens voelt het als een beetje een overkill voor wat ik doe, maar ik merk dat als ik bijvoorbeeld een schaaltje kwark neem na het rennen dat dat fijner voelt voor mijn lijf. Aan de andere kant denk ik, joh ieder normaal mens kan een stukkie rennen, je haalt genoeg uit je voeding. Zeker voor mijn afstanden. Voor jullie afstanden snap ik het helemaal, maar wanneer begin je met zoiets? Hoe merk je dat je iets moet aanvullen/eten om beter te herstellen etc?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 15:08

Ik las gisteren dat topic hier op bokt over een bokker die een wolf tegenkwam, daar word ik toch niet vrolijk van als ik lees dat die niet wegging.
Maar goed even weer on topic.

Wel herkenbaar muppet, ik vind mezelf ook te sloom en amateuristisch voor zulke onderzoeken. Maar is dus niet zo.

Drinken, ik doe vanaf 10 km, bij warm weer vanaf 5. Gels en elektrolyten vanaf 15-20 ongeveer.
Eiwitten neem ik sowieso veel omdat ik geen vlees en vis eet.
Drink bijna elke dag een eiwit limonade en eet 1-2x per dag een bak kwark.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 19:29

Beetje hetzelfde als Samantha. Drinken mee vanaf 10km, als het heet is vanaf 5km (dan drink ik hier tussendoor bij het waterpunt in het dorp).
Tailwind gaat bij mij mee vanaf 15km en vanaf die afstand gaat er ook wat te eten mee.
Qua dagelijks eten doe ik niet veel bijzonders extra. Ik eet wel elke dag wat kwark of yoghurt voor wat extra eiwitten. Ik gebruik geen supplementen en probeer gevarieerd te eten met genoeg fruit/groente/noten.
Als ik met mijn vriend samen een lange afstand loop, kook ik vaak een eitje voor ons na het lopen.

Wij liepen vandaag een halve marathon in het bos bij Leersum. Ik had echt zware benen en het ging voor geen meter. Ben het vlakke niet meer gewend :P. Snel vergeten deze en door naar betere trainingen.