Op een stalen ros over wegen en door het bos

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 09:26

Welkom Celine en PreHungaro! Klets gezellig mee :j

@Marlies, veel plezier vandaag! Hopelijk laten de muggen je met rust.
Ik had dat 2 jaar geleden bij Venetië ook zo erg. Heb uiteindelijk hooikoortstabletten gekocht (anti histamine) en daarmee ging de jeuk gelukkig echt snel weg. De rode vlekken bleven nog 2 weken zitten. Zijn echt krengen van muggen in dat gebied.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-25 23:11

Het gekke is, we zitten nu dichter bij Venetië, maar de muggen zijn hier veel minder. Ziet er niet uit, maar de jeuk valt mee. En hoe bruiner je bent, hoe minder het opvalt haha.

Vandaag bijna 80km, lekker kalm aan en bijna geheel vlak. Prachtige omgeving en erg leuk plaatsje aan het einde (zie foto). Kortom, prima vakantie ritje!

Afbeelding

@time, klimmen is idd zwaarder met deze fiets dan met de gravel of race, door het gewicht van de fiets en de breedte en noppen qua banden. Maar voordeel is wel dat die breedte lekker stabiel is, ook met lage snelheid. En dat hier standaard een heel licht verzetje op zit, dus geen gewissel met berg verzetten en zo.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-25 06:30

Mooi plaatje Marlies <3 Tof hoor
Oh ja , natuurlijk .Stabiliteit is ook erg belangrijk !

Sakura789

Re: Op een stalen ros over wegen en door het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:06

Ik dacht dat er vooral in Scnadinavie zoveel last van muggen was, maar dus ook zuidelijk. Goed om te weten!

Ik heb twee vragen die ik jullie voor wil leggen:

Mijn racer is tubeless, daar ben ik me na 1,5 jaar, even in gaan verdiepen. Tot nu toe geen problemen mee gehad en daardoor ben ik natuurlijk wel enthousiast. Mijn fietsenmaker is er duidelijk iets minder enthousiast over en de racer van mijn man heeft ook al veel problemen gehad. Nu moet mijn fiets voor de winter voor onderhoud en wil ik kijken of ik tubeless ga of er toch een binnenband in ga leggen. Wat is jullie ervaring met racefietsen? Ik ga dan wel de sealent onderhouden, dat heb ik nu niet gedaan en die zal ongetwijfeld helemaal droog zijn.

Voor mijn gravel hou ik het bij binnenbanden, daar heb ik te grote scheuren in gehad, die keren dat ik lek reed.

Daarnaast, hoe maken jullie eenvoudig gpx bestanden? Ons komoot abbo is verlopen en we zoeken een, mogelijke betere, vervanger. Zijn er hier ervaringen met andere apps?

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:25

Sakura789 schreef:
Ik heb twee vragen die ik jullie voor wil leggen:

Nu moet mijn fiets voor de winter voor onderhoud en wil ik kijken of ik tubeless ga of er toch een binnenband in ga leggen. Wat is jullie ervaring met racefietsen? Ik ga dan wel de sealent onderhouden, dat heb ik nu niet gedaan en die zal ongetwijfeld helemaal droog zijn.

Ik heb bij beide fietsen tubeless , het belangrijkste is natuurlijk dat je sealant vloeibaar blijft.
Die laat ik ieder jaar vervangen .En verder zorgen dat je buitenbandjes goed zijn .
Mijn racefiets heeft kort geleden een beurt gehad , voorband vervangen en nieuwe vloeistof .
Dan kan ik er de rest van het jaar weer tegenaan .
Bij mijn triatlonfiets laat ik voor de race in Turkije de vloeistof vervangen , de buitenbandjes zijn nog goed .

Verder maak ik geen routes :D

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:36

Vul je zelf geen sealent aan in de tussentijd? Ik lees overal dat het ongeveer om de 2/3 bijgevuld moet worden? Nu gaat het hier ook al 1,5 jaar goed…

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-25 20:29

Juist mijn gravel is tubeless! Ideaal wanneer ik lek rij, plug erin en door. Mijn racer is met binnenbanden en daar twijfel ik nog altijd over. Maar goed, ik twijfel ook nog altijd over een compleet nieuwe fiets O:)

Ik maak routes in de Garmin app/website of op gpx.studio. Routes van andere bronnen trek ik altijd recht in gps.studio.

Verder zit ik even ziek thuis, weinig puf even. Hopelijk later deze week weer wat sprankelende.

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 21:50

Sakura789 schreef:
Vul je zelf geen sealent aan in de tussentijd? Ik lees overal dat het ongeveer om de 2/3 bijgevuld moet worden? Nu gaat het hier ook al 1,5 jaar goed…

Nee, ik vul niets bij .

Beterschap Maaike :(:)

leeslampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 08:17

(komt onder steen vandaan)

Beterschap Maaike :(:)

Ik rij tubeless op m'n racefiets en ben toch erg tevreden. De eerste 2,5 jaar heb ik nooit lek gereden. En het laatste half jaar wel een paar gaatjes: 2 keer een klein gaatje vooraan, die na even stoppen en de wielen rustig ronddraaien dichtten die zichzelf. En laatst had ik achter voor het eerst een groot gat. Plug erin gedaan (met hulp van YouTube) en nu fietst het weer als een zonnetje. Ik heb toen ook m'n banden eens goed geïnspecteerd en er zitten echt veel steentjes en kleine gaatjes in (10+ per band), maar ik merk er niks van. Ik vul de sealant ieder half jaar bij.

Nadeel: die prut lijm die overal heen spuit bij lek rijden. Dat moet je echt z.s.m. schoonmaken, anders krijg je het amper van je frame af (merk ik nu door schade en schande...).

Standaard een binnenband erin leggen én sealant bijhouden (om toch tubeless te rijden) heeft geen zin lijkt me? Dan drukt de binnenband toch alle sealant weg? Dan kun je beter tubeless blijven rijden of juist alle sealant eruit halen en een binnenbandje erin leggen denk ik.

Oh en routes: ik maak ze altijd in Strava, moet je wel de betaalde versie hebben. Dus of dat een beter alternatief is dan Komoot weet ik niet goed.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 11:49

Is het een beetje makkelijk een route maken in Strava? Een familie abbo zou te overwegen zijn. Dan kun je er met zn vieren volgens mij op. We zijn maar met twee, maar ik geloof dat het zelfs dan al uit kan.

Sealent en binnenband is denk ik idd niet te doen. Mijn wederhelft is overgegaan en het was wel een gedoe om de sealent netjes overal af te poetsen. Kom net bij onze fietsenmaker vandaan (gespecialiceerd in race/gravel) en die heeft juist voorkeur voor race op binnenband en gravel op tubeless ivm de lagere bar in de gravelbanden.

Die kleine steentjes heb ik ook, maar durf ik er nu niet uit te peuteren. En de wereld van de race buitenbanden? Zit daar nog veel verschil in?

Hij was onder de indruk van de staat van de fietsen na 4.500 kilometer. Alleen een nieuwe ketting en zelfs die had bij mij nog wel even mee gekund. Ketting van mijn wederhelft was heel veel slechter trouwens. Grappig die verschillen per fiets.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:28

Heerlijk om hier mee te lezen en ook meteen heel leerzaam.
Vandaag de eerste km’s op mijn nieuwe gravelbike gereden maar dames….
Mijn reet haha, wat zijn dé tips?

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:41

PreHungaro schreef:

Fietszadel laten aanmeten en een goede zeem. En klopt de afstelling van je fiets? Zadel een centimeter hoger of lager of iets naar voren/achter, kan ook al veel verschil maken.

Wat betreft het maken van routes; dat doet mijn man in Komoot. Ik sla de rit wel altijd zelf op, voor het geval ik dat rondje een keer alleen wil doen.

En wij rijden beiden met binnen-en buitenband. Altijd reserve bandje mee. Maar gebeurt bar weinig dat een van ons lek rijdt gelukkig.

Beterschap Maaike!

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-25 18:42

Een bikefit… dat is meestal de eerste stap om comfortabel te kunnen rijden en de realisatie dat de meeste fietsen worden geleverd met een 145mm breed zadel. Wij vrouwen hebben een iets breder zadel nodig. En een fijne zeem is ook prettig, zeker wanneer je langere ritten gaat rijden.

Maar een bikefit is vaak een belangrijke eerste stap om de drukpunten tussen lijf en fiets te verminderen (sprak zij uit ervaring :o ).

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:51

Inderdaad, een ander zadel (tenzij je een ‘vrouwenfiets’ koopt), een broekje wat goed past (zonder ondergoed), wat strak genoeg is en wrijving voorkomt en er zijn zalfjes voor die je kunt smeren om de wrijving te minimaliseren. Daarnaast is het idd voor je houding belangrijk om een goede fitting te hebben, daarbij staat of valt het plezier hebben en krijgen aan lange ritten.

En bij gravel en onverhard kun je ook iets minder bar in je banden doen, dat is meestal ook iets comfortabeler.

Daarnaast ook gewoon kilometers maken en wennen aan de fiets!

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 06:50

PreHungaro schreef:

Zoals hier al geschreven , zorgen voor een goede houding op de fiets dmv een bikefit .
Dat kost natuurlijk wel wat , maar het geeft je uiteindelijk wel comfort .
En comfort betekent dan ook plezier op de fiets . :j

Time2Tri

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 06:26

Goedemorgen :O

Hebben jullie ook zo genoten van het weekend en het fantastische weer ?
Qua sporten had ik gisteren een productieve , maar vooral een hele gezellige dag .
Ben met een vriendin 90 km gaan fietsen , daarna deed ik een kort loopje van 15 min .
En gingen we nog even in open water zwemmen .
Met andere woorden , genoeg calorieën verbrand :j
En zijn we nog een happie wezen eten .

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 07:12

Klinkt goed Time!
Hier zaterdag 89 km weggetrapt en lekker geluncht bij hotel New York in Rotterdam. En vlakbij huis nog een ijsje gehaald. Was echt heerlijk weer. Gisteren dagje strand gedaan en beentjes laten rusten.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 08:49

Lekker T2T, zag het al op Strava!

Wij hebben de gravels weer terug en omdat ze toch op de auto stonden, zijn we door gereden naar de Veluwe. Het is af en toe een beetje zigzaggen om de andere fietsers heen, maar toch genoten. Gisteren hard gegaan op de racers, dus dat was zeker even lekker!

De dijk bij ons gaat dicht per september en dat is op de racefiets wel een favoriet rondje van mij. Dus die ga ik nog even zo vaak mogelijk pakken de komende week. Per september ga ik ook weer werken en dan zullen de lange rondes door de week ook wel wat over zijn. Nu nog maar even genieten!

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:20

Time2Tri: Jaa, heerlijk was het hè! Mocht wel weer eens :D Klinkt als een heerlijk weekend bij jou! En een happie eten mag dan natuurlijk ook gewoon, je hebt genoeg verbrand haha. Dat is altijd mooi meegenomen!

Padoertje: Dat is ook een mooie afstand, heerlijk zeg! Een dagje strand daarna en rust in de benen is dan vast zeker welkom :D

Sakura789: Nu nog even volop genieten dus, zowel van je favoriete rondje als überhaupt de lange rondes! Ga je fulltime werken? Ik vind het soms ook wel lastig om werk te combineren met paard én fietsen, maar het lukt redelijk. Meestal fiets ik 2x per week. Dat wil ik wel echt aanhouden.

Ik heb gisteren ook een lekker stukje gefietst. Wat een heerlijk weer! Echt genieten. Heb 60km gefietst, een uur en 50 minuten weggeweest. Gemiddelde snelheid 31 km/u. Echt genoten! Beide drinkflessen leeg, was toch wel redelijk warm haha. Had verder geen eten oid mee, daarna wel flink veel honger thuis haha!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 11:55

Ja dat is wel de bedoeling, fulltime. Voordeel is dat ik start om 7 uur in de ochtend en dan voor mijn gevoel de hele middag nog heb. Paard heb ik afgelopen najaar met pensioen gedaan, dus die valt nu wel weg.

Lekker zeg en wat een snelheid 31km per uur. Ik red het nu ergens hoog in de 28km, vooral last van een aantal slechte fietspaden en drukke plekken. Daarnaast hebben we gisteren twee keer lang voor verkeerslichten gestaan omdat de detectielussen onze fietsen niet herkennen. Hebben meer mensen daar last van?

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-25 12:21

Vorige week donderdag had ik nog even gereden, even een klein ‘post griep ritje’. Vrijdag op het werk ging het al steeds minder, zaterdag een dagdienst gedraaid met 38,5 graden koorts en heel veel hulp van mijn collega en toen gecrasht. Ik denk dat ik mij even koest moet houden en uit moet zieken.

Maar god! Wat ben ik jaloers op al jullie heerlijke zomer avonturen en mooie ritten!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:08

Sakura789 schreef:
Lekker T2T, zag het al op Strava!

Wij hebben de gravels weer terug en omdat ze toch op de auto stonden, zijn we door gereden naar de Veluwe. Het is af en toe een beetje zigzaggen om de andere fietsers heen, maar toch genoten. Gisteren hard gegaan op de racers, dus dat was zeker even lekker!

De dijk bij ons gaat dicht per september en dat is op de racefiets wel een favoriet rondje van mij. Dus die ga ik nog even zo vaak mogelijk pakken de komende week. Per september ga ik ook weer werken en dan zullen de lange rondes door de week ook wel wat over zijn. Nu nog maar even genieten!

Stille meelezer hier, maar wou hier even op reageren. De wetering wordt alleen afgesloten voor auto's en de verwachting is dus dat die een stuk rustiger word en dus beter om te fietsen 8-) Anders kom ik ook niet meer lekker naar die kant van de heuvelrug.

Jullie zijn wel echt goed bezig!

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:11

Tussen Wijk en Amerongen?

Daar lees ik het volgende ‘De afsluiting geldt voor doorgaand verkeer, fietsers en voetgangers. Alleen bestemmingsverkeer en hulpdiensten mogen nog gebruik maken van de dijk.’

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:14

Is me eigenlijk niet eerder opgevallen Sakura. Zal er bij ons volgende rondje stoplichten eens op letten. Ik vind het vaak wel even lekker zodat ik op adem kan komen, of even rustig een grotere slok drinken kan nemen :D

Wel heb ik mijn Garmin zo ingesteld dat alles onder 8 km/u niet wordt opgenomen. Wij gaan nogal regelmatig met het pontje en zulke stukjes gaan echt ten koste van het gemiddelde. Of wanneer je achter een langzaam rijdende auto zit :')
Maar wij fietsen met alles boven de 60 km vaak op hartslag en dat is voor mij om in zone 2 te blijven zo'n 27 gemiddeld. Als ik een korter rondje doe (rond de 45/50 km), dan poets ik het gemiddelde wel weer op. Maar tot nu toe vond ik 31.1 gemiddeld hard zat. Manlief had afgelopen donderdag met het mannenrondje boven de 40 gemiddeld over 53 km. Allemaal 50plussers hahaha die nog goed sportief zijn hahaha.

Beterschap Maaike. Doe maar even rustig aan, want anders blijf je ermee lopen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-25 13:51

Dank voor de tips, ga ik dat eens proberen!
Heerlijke ritten gemaakt lees ik wel, ik wil volgend weekend wat tijd vrijmaken.