Zwanger - begin en voorjaar 2026

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:11

Fijn Niniane!! *\o/* veel plezier woensdag!

@Laure, wij hadden van tevoren dus een aantal wensen en daarmee heeft de verkoopster ons een paar opties laten zien. Daarin merkten we dan in de winkel al verschil met wandelen, qua gewicht en wendbaarheid bijvoorbeeld.
Ik weet niet of je in België ook de prenatal hebt, maar daar kun je in NL in ieder geval een 'personal shopping' boeken, zodat iemand alle tijd voor je heeft (kwamen wij pas achter in de winkel haha)

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 12:48

Laure schreef:
Bij de grote kinderen, zijn jullie zelf dan ook groot? Mijn vriend en ik zijn beiden groot, waren grote babys en ik heb nu ook wel wat schrik dat we zo'n groot kind hebben. Onze ouders hebben alleen maar rompertjes in maat 62 cadeau gedaan, omdat ze er vanuit gaan dat maat 50 nooit gaat passen :')

Hier niet het geval. Zowel mijn man als ikzelf waren grote baby’s. Onze dochter was 2970 gram, en had eigenlijk maat 44 nog wel aangekund. Bij maat 50 moesten we de mouwtjes nog omslaan. En ze is met normaal termijn van 38+3 geboren.
Inmiddels zit ze met bijna 3 jaar (oktober) in maat 98/104 dus prima bijgetrokken.

Fijn Niniane!! En alvast veel plezier en succes voor de 13 weken echo!

Hier in de buurt hebben ze bij de meeste baby winkels een “test parcours” voor kinderwagens, zodat je kan voelen hoe het op verschillende ondergronden rijdt.
En gewoon advies vragen in de winkel, je wensen doorgeven, iemand die veel in de bos wil lopen zal een andere wagen nodig zijn dan iemand die alleen een rondje in de stad doet bv.

PineApple

Re: Zwanger - begin en voorjaar 2026

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-25 13:22

Fijn Niniane! En veel plezier woensdag!

Wij waren geen grote baby’s, maar mijn man is bijna 2 meter. En mijn vader en broer ook, ik ben zelf 173, dus een kleine baby hadden wij ook niet verwacht. Onze zoon zat na de geboorte gelijk in maat 56. Maar soms verschillen die maten ontzettend, want zelfs toen hij in 62 zat hadden we nog een rompertje maat 50 die prima paste.

Mbt kinderwagens. Klap vooral de wagen ook in en uit. Daar zit ook nog verschil in. Ik kan bijvoorbeeld helemaal niet overweg met bugaboo, geen idee wat is, maar het lukt me gewoon niet. In de winkel deed de verkoopster het voor. En direct daarna was ik het handigheidje blijkbaar vergeten en lukte het me toch niet.
Wij hadden geshopt bij de babydump, daar hadden ze een nepbaby met behoorlijk gewicht. Dan merk je ook wel verschil met wandelen. En voor ons was het van belang dat de wagen hoog genoeg kon voor mijn man, daar was die nepbaby ook weer handig bij.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 07:06

Laure schreef:
Bij de grote kinderen, zijn jullie zelf dan ook groot? Mijn vriend en ik zijn beiden groot, waren grote babys en ik heb nu ook wel wat schrik dat we zo'n groot kind hebben. Onze ouders hebben alleen maar rompertjes in maat 62 cadeau gedaan, omdat ze er vanuit gaan dat maat 50 nooit gaat passen :')

Maat 62 is wel het andere uiterste hahah, dat is zeker weten echt veel te groot bij de geboorte :o
Onze 1e was 4kg bij de geboorte en heeft de eerste 2 weken vooral maat 50 aan gehad (zit wel veel verschil in merk) en daarna paste dat echt niet meer.
Met alles in 56 kom je ook wel weg, maar kleertjes passen toch iets mooier als de maat niet veel te groot is.

Wij hebben trouwens slechte ervaring met de service van Prénatal (meermaals), dus daar kopen wij echt niks meer. Ik vind Babypark echt een aanrader! (Kan je ook afspraak maken voor personal shopper)

Laure

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 10:59

Thanks voor de tips! Een Prénatal hebben we niet in BE, maar een Babydump hebben ze wel hier in de stad. Zal maar eens een rondje winkels doen met mijn vriend dan :D

Fijn om te horen dat het allemaal wel meevalt met die grote baby's! Zal dan toch maar voldoende stuks in maat 50 halen :')

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:07

Helemaal het belangrijkste vergeten te schrijven :+

De 13 weken echo was helemaal goed! En ze kon zelfs het geslacht al zien… we krijgen weer een meisje *\o/*

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 14:51

Gefeliciteerd!!!

Hier is de HG helaas weer begonnen… huisarts heeft nu contact met een gynaecoloog, want ze weten niet zo goed wat ze me voor moet schrijven. Vorige keer kreeg ik flink zwaar spul, wat wel redelijk hielp. Maar daar kreeg ik Parkinson achtige bijwerkingen van.. dus dat durft ze nu niet zo vroeg in de zwangerschap al aan.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 18:09

Gefeliciteerd! *\o/* Wat leuk trouwens dat ze het al wilde vertellen! Heb het idee dat ze zich daar meestal wel vanaf houden. :)

Wat balen PineApple. Zou je zelf die medicatie wel willen?

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-25 19:58

Hè bah wat vervelend PineApple! Duimen dat ze toch nog iets voor je kunnen doen. Kan me niet eens voorstellen hoe vreselijk het is om zó misselijk te zijn.

Niniane, nee klopt hoor! Tijdens de 13 weken echo mag ze het ook niet zeggen, maar wel als je direct daarna een pretecho boekt. Beetje krom natuurlijk. Maar omdat zij het al duidelijk kon zien, wilde we niet nog 2 weken gaan wachten tot een andere pretecho.
Scheelt ook dat we 1 gratis pretecho bij deze verloskundige kregen. Die hebben we dus gelijk ingezet.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 01:15

Het gaat helaas mis hier ben ik bang…
Ik werd net wakker omdat mijn zoontje uit bed viel, dus ik er snel heen en het viel me al op dat ik niet zo misselijk was.
Hem getroost en nog even naar het toilet zelf, en toen had ik helderrood bloedverlies. Nog geen stolsels, maar wel buikkrampen inmiddels. Morgenochtend de verloskundige maar even bellen, maar heb er weinig hoop in nog…

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 06:20

Oh nee PineApple, dat is naar… hopelijk kun je vandaag terecht voor een controle.

PineApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:01

Na een nacht gebroken slaap is het bloedverlies gestopt, geen stolsels. En wel nog misselijk… zou het dan toch er nog zitten?

Gaabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:21

Wat een spanning :(:)
Ik moet zeggen durfde er bij mezelf ook niks van te zeggen. Zelfs nadat geconcludeerd was dat het van m’n baarmoedermond kwam. Ik hoop dat het meevalt en dat ze ook een fijne balans qua medicatie voor je misselijkheid kunnen vinden.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 07:41

Oh wat naar. :( Zo snel mogelijk de verloskundige bellen, dan zal je wel meteen in de ochtend langs mogen komen. Hopelijk is het vals alarm. :(:)

November108

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 14:19

Ik ben niet heel goed in bijleesposts, maar ik heb weer een paar dagen gemist dus ik doe een poging haha!

PineApple, ik duim ontzettend voor je mee dat het meevalt en dat je inmiddels al langs hebt kunnen gaan bij de verloskundige!

Bedankt allereerst nog voor de adviezen over de Tripp Trapp. Dat klinkt alsof dat wel een uitgave is die ik kan verantwoorden, haha. Zijn er hier al mensen die kinderkamermeubels gekocht hebben :D?

Qua familie en vrienden vertellen, ik had zo'n diepe fotolijst bij de Ikea gekocht en die gevuld met een rompertje, sokjes, speentje en een kaartje met illustratie van een zwangere vrouw. Alles vastgemaakt met speldjes en plakband. Gemaakt voor schoonouders, mijn moeder, vader en zijn vriendin en mijn schoonzusje en haar man. Dat werd heel leuk ontvangen! En voor mijn 2 beste vriendinnen had ik een fles wijn gekocht, met daarop een eigen ontworpen label met daarop 'Ik mag dit niet drinken, maar jij wel!' en dat vonden ze ook heel leuk! Familie wist het al op week 6, maar vriendinnen wat later vooral omdat ik ze gewoon niet eerder zag.

Ik heb al wat babykleding gehad van ouders, maat 50/56 en een zomershirtje (wat mijn moeder mee had van vakantie) in maat 62. Mijn man was blijkbaar een hele kleine baby, geboren met 38 weken en zijn ouders zijn beide groot, hij is nu 1.94m. Zelf was ik een wat grotere baby maar ben geboren met 42 weken. Ben zelf 1.64m :'). We zien het verder wel qua grootte van de baby, er is toch weinig aan te veranderen haha.

Dispar_Vulgo en Niniane wat fijn dat jullie goede NIPT/echo's hebben gehad! En Dispar_Vulgo, zelfs het geslacht al :D

Ik heb zelf volgende week mijn geslachtsecho, ondanks dat ik geen voorkeur heb ben ik zo benieuwd. Ik wil gaan shoppen!! Verder voel ik me deze week echt matig, ben ontzettend moe en 's nachts lig ik wakker, erg misselijk en hoofdpijn. Ach ja, het hoort er bij :+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 16:18

Bloedverlies hoeft niet gelijk te staan aan een miskraam, maak je niet meteen gek.
Ik hoop dat je inmiddels een woord ter verlossing heb gehad?

November, begrijpelijk, al zou je - als je wilt - gender neutraal met crème en wit al helemaal los kunnen gaan haha. En de laatste dingetjes dan wel in kleur halen.
Ik hou zelf wel van roze, dus hoop stiekem op een meisje :o of we leven onder het motto, een beetje gay is okee. Ruin kreeg ook wel eens roze aan, dus waarom een baby jongen niet haha.

Hier is de pijn en de misselijkheid gelukkig wat afgezakt na de cranio behandeling. (Wel volgende week een 8 weekse echo gepland voor een dubbele check) Heb nog steeds wel krampen, maar niet zo erg dat ik moet overgeven van de pijn. Krijg verder weinig naar binnen, maar alles wat naar binnen gaat blijft wel zitten. Dus dat zien we maar als een win. Wel echt helemaal leeg steeds. Alles voelt als een hele marathon die ik moet doorlopen, zelf het rondje met de hond gaat nog maar voor de helft én met zit pauzes. Voel me net een bejaarde taart.

Blijf cranio zo bijzonder vinden. Zodra ze me aanraakte echt vol op kramp, die geleidelijk helemaal verdween. Je lichaam kan zoveel gekke dingen. In september een acu consult staan ook voor voeding en kruiden, hoop daarmee de misselijkheid helemaal weg te kunnen krijgen en me gewoon überhaupt weer beter te voelen.

En halverwege september mn endometriose onderzoek laten omleggen naar een "normaal" onderzoek om te kijken waar die pijn toch vandaan blijft komen. En dan nog de vraag hoe alles moet met mijn doorgemaakte bekken breuk waarbij vooral de weke delen een flinke, nog niet herstelde, klap hebben gehad.

Ben benieuwd wat er overal uit gaat komen :')

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:32

Hier vanochtend de geslachtsecho gehad en wij mogen een meisje verwelkomen! *\o/* Zo blij mee! Een jongen was ook helemaal oké geweest, maar we zagen ons allebei echt meer met een meid. Dat gaat nu dus ook gebeuren. <3

KellyR: nooit eerder van cranio gehoord, maar wat fijn dat het effect heeft! Het gevoel van een marathon lopen is herkenbaar, maar als je al je energie al kwijt bent aan misselijk zijn, dan is er helemaal geen bal aan.

November: Nog even afwachten voordat je leuke dingen kan gaan kopen! :D Ga je het ook aan je omgeving vertellen? Want dan kun je denk ik wel pakjes e.d. verwachten van enthousiaste familieleden en vrienden. :P

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 18:33

Laure - 14 januari - jongen - eerste kindje
xEliesx - 15 januari - geslacht onbekend - tweede kindje
MRM25 - 17 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
November108 - 28 januari - geslacht onbekend - eerste kindje
Niniane - 31 januari - meisje - eerste kindje
DisparVulgo - 5 februari - geslacht onbekend - tweede kindje
Gaabje - 10 februari - geslacht onbekend - eerste kindje
Maaaarije - 15 februari - geslacht onbekend - tweede kindje
Kabayo - 21 maart - geslacht onbekend - tweede kindje

Lijstje even geupdate. :) Is ´ie ook weer makkelijker te vinden.

MRM25

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:31

Wij hebben onze eerste grote aankoop gedaan, de kinderwagen *\o/* via marktplaats een heel mooie deal kunnen maken en echt super blij met de wagen :D

Fijn dat je je weer een klein beetje beter voelt KellyR! Hopelijk knap je snel nog meer op.

Gefeliciteerd aan degenen met een goeie echo of een geslachtsbepaling! Ik ben ook zo benieuwd!!

Jeetje PineApple, hopelijk heb je goed nieuws van de verloskundige kunnen krijgen -O- ik weet hoe spannend zo'n bloeding is. Hopelijk zet het niet door en is alles oké. Ik duim voor je

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 19:46

Laure: mijn eerste was best lang, maar niet super zwaar 3680 gram. Tweede was 4180 gram bij de geboorte en ook redelijk lang. Mijn man is zelf nu 188cm en is te vroeg geboren. Zelf ben ik ook niet zo groot. Eerste kon prima in 50.56, tweede paste niet in de 50 en ging direct naar 56

Dispar_Vulgo
Wat fijn dat alles goed is en gefeliciteerd met je meisje!

PineApple
Ik hoop voor je dat het niet mis is!

November108
Wat leuk idee!
Mijn schoonouders weten het nu (in de vakantie verteld met gezamenlijke fotos te maken.
Mijn moeder heb ik een kaartje gestuurd en daar staat liefs van (alle namen) +1, Ben benieuwd of ze dat gaat zien.

Ik heb alle kleertjes natuurlijk al in huis, kreeg wel heel lief van mijn schoonouders een heel schattig pakje.

Niniane
Gefeliciteerd met je meisje!

MRM25
Wat fijn dat de kinderwagen is geregeld. Dat is atlijd fijn om iets van je lijstje te kunnen afstrepen.

Ondertussen ben ik weer sinds vandaag thuis. Wel een ontzettende vervelend kriebelhoest en geen stem meer. Echt heel vervelend. Door het vele hoesten moet ik af en toe ook gewoon spugen, echt niet fijn! Hopelijk is het snel weer over.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 20:01

Lovelys oh nee wat vervelend zeg! Hopelijk is het snel over

Pineapple bah wat eng! Kon je nog terecht bij de verloskundige? Hoe is het nu? Hopelijk is het vals alarm. Wel enorm balen dat je weer een HG zwangerschap hebt. Dikke knuffel :knuffel:

MRM25 wat goed! Die zijn inderdaad erg duur. Twijfel ook om een nieuwe te halen of toch niet

Niniane wat leuk! Ook omdat jullie het eigenlijk zo wouden <3 Al is er ook niks mis met een jongen zoals je zegt. Geniet er van!

KellyR fijn dat het is afgezakt. Herken het wel wat je schrijft. Heb je ook van die buikkrampen wat lijkt op menstruatie? Doet zo zeer!
Waar ben je geweest voor cranio?

November wat een leuk idee van de lijstjes. Heb je dan meerdere gemaakt of dezelfde doorgegeven? Wel erg creatief! Nog even en je weet het geslacht! Wat zegt je gevoel?

Dispar_vulgo oh wat vroeg al met 13 weken! Wat leuk het al zo vroeg te weten!

Hier vanmiddag de eerste echo gehad. Alles was goed! Mooi kloppend hartje en de kleine zelfs al zien bewegen. Ze vond m al vrij groot dus we schatten het nu op 8 weken oud

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-25 21:52

Gefeliciteerd met het meisje Niniane !
Fijn dat je weer thuis bent lovelys. Hopelijk houdt het hoesten snel op.

Over hoesten gesproken, ik had gelezen dat je je ook tegen kinkhoest in kan vaccineren als je zwanger bent. Doen jullie dat? Ik heb rond mn 12/14e hele heftige kinkhoest gehad, met echt zwart aanlopen van het stikken. Vind het een heel eng iets, dus ergens wel fijn als ze het al mee kunnen krijgen in de buik.

Kabayo, de pijn wisselt. Dat ik niet ongesteld werd bleef ik echt van die menstruatie krampen houden, die uiteindelijk echt heel heftig werden met spugen - maar dat herken ik wel van vroegere menstruatie, toen was het bijna elke maand zo een feest. Voelde toen wel echt als foute boel, ik zei ook "geef me maar naproxen, dit kan toch niets anders dan een miskraam of buitenbaarmoederlijke zwangerschap zijn" vriendlief heeft toen maar gewoon paracetamol gebracht :')
Wat het nu is vind ik heel lastig om te plaatsen - misschien ook omdat ik inmiddels standaard naproxen de eerste 2 dagen slik tegen de pijn als ik menstrueer. Soms lijkt het ook op een darm pijn, maar dan gecombineerd met baarmoeder pijn - ik vind het maar ingewikkeld. Als ik me in de ochtend ook ietsje uitrek staat er enorm veel rek op mn buikspieren en met een beetje pech schiet dan ook direct de kramp in de buik er in. Ik kan dan ook in ieder geval een kwartier niks tot het afzakt. En soms helpt het met de intensiteit als ik ook naar de wc kan.

Ik zal je even een pb sturen over de cranio.

Ik weet niet meer wie zei dat ze de marathon herkent, heel fijn! Jeempie mina, ik denk soms, ik kan wel een hijglijn beginnen :| misschien met zn allen haha.

Hier vanavond voor het eerst weer enigszins normaal kunnen eten **\O/**

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 09:08

Kabayo wat fijn dat het hartje klopte. Bijzonder die eerste echo <3

KellyR ja ik heb die vaccinatie wel gehaald, ondanks mijn grote prikangst. Ik heb een nichtje die werkt op de kinderic en die ziet af en toe dingen voorbij komen.... Daarnaast heb ik zelf een tijd gewerkt met mensen met een verstandelijke beperking en daar waren meerdere mensen die daar waren, omdat ze kinkhoest hadden gehad en daar dus zuurstoftekort was ontstaan (die mensen zijn nu boven de 70). Het kan heel onschuldig verlopen, maar een deel verloopt echt niet goed en kan dus behoorlijke impact hebben.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 12:29

Wat fijn dat je een goede echo hebt gehad Kabayo. <3

Ik ga die vaccinatie sowieso halen. :j

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-25 14:46

PineApple
Zolang het bloed niet doorzet, kan het nog goed zijn. 50/50 kans zei m’n arts. Ik had rond week 5/6 ook iedere dag rood bloed en lichte kramp. Maar na veel spanning en veel wachten, was het uiteindelijk toch allemaal goed.

Niniane
Gefeliciteerd met jullie meisje! *\o/*

KellyR
Deze keer neem ik zeker de kinkhoest vaccinatie weer (volgens mij is dat ook vrij gebruikelijk), omdat je baby dan 1 prikje minder hoeft.

Ook een tip voor hier: als je in het najaar zwanger bent, heb je ook recht op de griepprik via de huisarts. Ik moest er zelf op vragen vorige zwangerschap, maar kwam wel in aanmerking (zwanger = kwetsbare groep).
Vond het toen wel een fijn idee voor de baby en mezelf