Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 17:31

Ieris wat jammer van je hoogtevrees, ik vind klimbossen te gek. Maar je hebt wel lekker een rondje kunnen doen.

Wij zijn de bergen ingegaan, het leek mee te vallen met de regen.
Het was bijna meteen volle bak klimmen, eerst nog op platte stenen, maar ook hele stukken met alleen rots, waar je af en toe met handen en voeten moest klimmen.
In een stuk van 8km zaten 1000hm.
Na 10km hadden we twee pieken gehad en gingen we nog een derde op. Maar toen begon het te regenen, werd het zicht slecht en kreeg ik angst om te vallen omdat er geen pad was en je van steen naar steen stapte. Toen zijn we omgedraaid en in de regen naar beneden gelopen. Tegen het eind klaarde het weer wat op. Ook naar beneden zaten er enge stukjes in, waar je je goed vast moest houden aan de rotsen.
Uiteindelijk bijna 20km en 1261hm. We hebben er inclusief pauzes en stilstaan 5.15 uur over gedaan, alleen het lopen was iets meer dan 4 uur.

Impressies van de route:

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Hier moest je omhoog.
Afbeelding

Veel schapen overal.
Afbeelding

'Het pad'
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Top 2 bereikt:

Afbeelding

Met slecht zicht en regen naar beneden.

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 17:36

Jemig, wat een 'pad' joh. Uitdagend en heel erg mooi.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:13

Ik zie dat ik het wat gek geschreven heb, maar mijn zoontje fietste met mij mee toen ik ging hardlopen :)) Ik moest rustig lopen dus dat kwam goed uit. Hij ging alleen steeds harder fietsen :')

Mijn knie voelt nu beurs maar doet geen pijn met belasten. Morgen dus weer een stukje. Volgende week ga ik met alleen mijn kinderen kamperen dus dan kan er niet echt gelopen worden. Even creatief doen of gewoon rust dus. Ik denk niet dat ik zijn fiets én de loopbuggy nog mee krijg in de auto :+

Wauw Leonie en SV, wat een geweldig gave trails hebben jullie gelopen! Ik krijg bij het lezen al hoogtevrees maar toch lijkt me dit zo ontzettend gaaf om ook eens te doen.
Jullie hebben wel spannende paden allebei zeg. Of nou, noem het paden := Ik zit helemaal mee te leven via jullie leuke verslagen. Zo gaaf!

Ieris, wat slim dat je lekker een rondje bent gaan lopen. Jij maakt me een kilometers. Heb je dan helemaal geen herstel nodig van die marathon met die 1000 hm? Jij bent een machine joh!
Heel herkenbaar van de hoogtevrees. Ik ben ooit toch zo’n klimbos in gegaan en heb echt als een idioot zo snel dat parcours afgemaakt. Ik vond het doodeng en keek nooit meer achterom, mijn vrienden achterlatend :') Hardlopen is betere tijdsbesteding!

Goof, ergens fijn dat er niks gevonden is maar ook jammer dat je nu niet meteen wat opschiet. Hopelijk betert het met je vakantie.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 20:59

Heel gaaf Sv! Dat zijn echt paden waar ik van houd. Om te hiken wel te verstaan want rennen lukt daar toch niet :') . Ik vraag me na gister ook een beetje hardop af, wanneer wordt het trailen gewoon hiken? Bedoel kan het wel een trail noemen wat ik giste rheb gedaan, maar ik heb echt max de helft gerend. De rest was het terrein gewoon te ruig. Nu ben ik gek op hiken dus helemaal prima haha.
Wanneer is jullie trail eigenlijk?

Ah lekker bezig ieris! wat tof dat je daar gewoon nog een rondje kon gaan lopen. In ander gebied, buiten je comfort zone :D Toch wel leuk he :Y) En als Garmin je dan ook nog productief vind is het feest helemaal compleet :+
Hoogtevrees lijkt me echt heel onhandig en zo zonde! ik heb meer hoogtekick ofzo. Kan mij niet hoog genoeg tot ergernis van mijn man, als ik weer eens ergens op de rand ga staan. O:)

Lisitano even rust is wrs wel het beste voor je knie hoe irritant ook. Hoe hard fiets je zoontje dan? Want mijn dochter fiets zo tussen de 6 en 8 km/H daar kan ik alleen op wandelen. Ze moet nog even doortrainen voor het de 10km/h ~~}>

Hier zijn vandaag mijn man en dochter aangekomen dus het is even uit met de gekke trails. Vandaag wat gewandeld in een mega groot en mooi park en wat in de stad. Ik heb me toch een spierpijn van gister :o := . Na de 26km in Duitsland kon ik prima nog een keer, maar die 14km van gister hebben er goed ingehakt. Morgen nog een dagje door de stad wandelen en dan weer terug de natuur in.
Maar op zijn vroegst kan ik dinsdag pas weer gaan hardlopen helaas. Aangezien garmin nu al vind dat ik lui ben (ben sinds de 26km in Groesbeek met iris al niet meer productief :+ ) zal die wel vinden dat ik hier een beetje zit te herstellen. Zie maar Garmin, ik kwam mega sterk terug uit Kaap Verdië waarbij hij ook vond dat ik niks deed.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 21:12

Wow, lekker op vakantie! Mooi Oostenrijk en I Love Schotland. Dat is zo mooi lopen.

Suliko, wat een bizarre ultra loper ben je inmiddels. Knap zeg!

Ga je alleen met twee kleintjes op pad Lisitano? Knap! Lekker dat je met de kleine op de loopfiets kan rennen zeg.

Zelf was ik hier een tijdje stil. Na mijn vakantie pauze op het rennen en gisteren de Via Gladiola afgelopen. Behoorlijk blaren gelopen. De voeten dit weekend omhoog. Hierna pak ik het rennen weer rustig op. Ben benieuwd hoe het gaat. Mijn benen voelen traag na al die kilometers wandelen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 21:14

Ik heb me vandaag ook afgevraagd wanneer trailen hiken wordt. Wij hebben vandaag maar een kwart een soort van kunnen rennen. Verder was het godsonmogelijk. Dan breek je je enkels of is het qua hartslag niet te doen. Ik weet het antwoord ook niet helemaal. Denk dat je bij hiken helemaal niet rent en dat dat het verschil is?

Wij kregen de race brief voor volgend weekend. Best angstaanjagend. We hebben 13 uur de tijd voor 50km. Lijkt veel, maar vandaag dus 5.15 uur gedaan over 20km. Dat is te langzaam. Natuurlijk wel stilgestaan voor foto's en dergelijke, dus het kan sneller. Maar toch.

Afbeelding

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 21:28

13 uur voor 50km met hoogtemeters gaan jullie kunnen! :j lijkt me trouwens ook heel spannend. Maar goed om nu na te denken hoe. Waar ren je en waar niet?

Wel heel vet SV. Ben benieuwd naar het verslag achteraf.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 21:41

Oh wat spannend SV, maar jullie kunnen dat wel! 13 uur, wauw! Zo tof dat jullie dit gaan doen *\o/*

Leonie, precies! Schijt aan Garmin! Geniet van jullie vakantie.
Mijn zoontje begon ook op zo’n 7 min/km, maar eenmaal in de duinen en ik voorop ging het hem steeds beter af. Ik liep elke keer 5:40 zo’n beetje en dat is voor mijn doen wat vlotter en kan die knie nog even niet. Dus dan weer de rem erop en heb ik zoon ook een paar keer voor me uit laten fietsen.
Hij kan pas sinds een tijdje echt goed genoeg fietsen dus ik vind het zo knap! En hij zeurt nu elke dag of we nog gaan hardlopen :')

Fenn, hij fietst zelf en sinds heel kort ook door het verkeer. Dat moet wel echt nog geoefend dus ideaal als ik er zelf naast of achter ren. Ik woon in een buitenwijk in de stad dus ik kan rustige stukken opzoeken.
Ik ga inderdaad samen met mijn kinderen van 1 en 4. Ik heb er echt heel veel zin in, eindelijk helemaal tijd voor alleen mijn kinderen. We hebben ook twee honden en een vrij groot huis wat veel zorg en onderhoud vraagt. We gaan er echt even uit <3 Het enige wat ik nog spannend vind is de tent opzetten in m’n eentje terwijl die twee rondlopen, maar komt vast goed. Mijn kinderen zijn net als ik echte liefhebbers van buiten zijn en natuur dus gaat vast goed komen!

Wat is dat voor wandeling wat je hebt gedaan? Klinkt als een uitdaging!

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 21:58

Oh wat leuk dat je even weg kan! Komt vast goed met het opzetten. Je kan hard genoeg naar je kinderen toerennen als er toch een de verkeerde kant op gaat :)) .

Ik liep de Nijmeegse vierdaagse, 4 x 40km. Danseresje ook nog tegen gekomen. Het was tof. Heel blij dat het gedaan is. Rennen vind ik leuker en daarnaast vrijblijvend rond de 20km lopen.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:03

Mooie trailfoto's! Behoorlijk uitdagend ziet het eruit.

Fenn (en Danseresje): goed bezig! Het lijkt mij verschrikkelijk om 4 dagen zo'n stuk te moeten wandelen :') Maar ik kan me wel voorstellen dat het heel tof is om uit te lopen.

Goof: ik hoop dat je weer opknapt nu je vakantie hebt. Misschien eist de mentale vermoeidheid even lichamelijk z'n tol?

Muppet: die dips horen er echt bij! En ik ken het gevoel dat je dan denkt 'hoe ga ik ooit een 10 km lopen'. Maar over het algemeen komt het goed, gewoon doorgaan.

Mijn trainingen gaan wel lekker. Mijn hartslag is echt duidelijk omlaag gegaan en dat loopt zo veel lekkerder! Het is veel minder afzien op deze manier.
Opeens is dit mijn hartslag overzicht (5 km met benauwd weer, na gisteren 50 km te hebben gefietst):

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 13:08

Lekker Tiggs!

Leuk Fenn en danseresje! Zou m ook wel eens willen lopen ooit.

Lekker gelopen allemaal, wat een afstanden zeg.

Ik ben nog niet helemaal fit nee, weet niet wat het is. Wel gisteren sportschool geweest, en net 12 km gelopen. Maar dat viel wel tegen, het is echt mega benauwd.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:11

Lisitano, dat klinkt alsof je een leuke vakantie gaat hebben. Er is altijd wel iemand die even wil helpen met de tent.
SV, flinke uitdaging hebben jullie voor de boeg. Je redt het vast, ben er echt zo benieuwd naar.
Samantha, toch lekker gelopen dan. Balen dat je niet helemaal fit bent.
Danseresje en Fenn, goed gedaan zeg die 4-daagse. Ik zag er weer beelden van en blijf er echt ver uit de buurt :o
Tiggs, wat lekker dat je hartslag naar beneden gaat.

Ik heb vandaag 6km gewandeld en werd weer duizelig en wiebelig. Ben thuis wat gaan googlen en kwam dit tegen:

Afbeelding

Ik ben in oktober flink aangereden en heb nog steeds last van mijn nek.
Heb hem pas geleden op de foto laten zetten en er is sowieso slijtage te zien, maar ook een los botfragment dat afgebroken is van 1 van mijn wervels. Maar ik heb ook nog op een andere plek last (en daar zit een bult en die hoort er ook niet) en in september volgt nog een mri.
Maar gezien de goede bloeduitslag enzo zou dit best eens aannemelijk kunnen zijn.
Maar goed, wat doe je eraan.... dat is de vraag.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 19:43

Wat vervelend Goof! Huisarts waar je langs kan gaan? Eerder had je dat met rennen niet toch? Hopelijk kom je er snel achter wat en wat dan te doen.

Lekker, 12km met dit weer Samantha!

Mooie hartslag Tiggs.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 20:42

Vervelend inderdaad Goof, hoe lang houdt het bij jou aan? Mijn moeder heeft een vorm van Menière, zonder oorsuizen maar wel een hele tijd heel duizelig. Maar bij jou lijkt het meer aan beweging gekoppeld?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-25 21:00

Hè Goof wat naar zeg. Klinkt wel alsof dat ongeluk toch nog de oorzaak kan zijn.
Kan een fysio nog wat voor je betekenen?

Tiggs wat fijn dat je zo goed gaat met de trainingen!

Fenn respect zeg. Eén keer 40km wandelen lijkt me al hels en jij doet het gewoon vier keer, echt knap.

Lisitano waar ga je heen op vakantie? Dat heb ik even gemist volgens mij.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 21:35

Ja, het was me al opgevallen dat het erger is als ik beweeg, als ik links/rechts kijk of draai of naar beneden kijk ofzo. Ook als ik gewoon thuis ben en mijn hoofd beweeg. Het houdt niet zo lang aan, het is er eigenlijk op de momenten dat ik beweeg, maar goed, met hardlopen of wandelen is dat wel constant natuurlijk en dan voel ik me ook wel shaky.
En nee, eerder had ik het niet, het is echt van de laatste paar weken.

Ben op vakantie nu, dus fysio zal moeten wachten. Ik twijfel of ik toch nog een keer terug ga voor de huisarts ofzo.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 22:09

Ah goof hier een auto ongeluk in maart.
Afgelopen maanden elke keer hoofdpijn na hardlopen. Fysio ontdekt dat er wat tegen mijn nekwervel duwde. Sinds deze week weer lekker aan de loop.

Hier last van draaiduizeligheid als ik mijn hoofd naar links wil draaien (aangedane kant). En de huisarts die het op meniere gooit.

Al met al nu wel weer kleine afstanden aan het lopen. Dinsdag een run walk run van 5 km in de duinen met een vriendin, waar ik echt wel veel wandelen nodig had tussendoor. Donderdag 4.5 km in de duinen die mij prima af gingen. Gister een parkrun en ik merk dat ik dat heel fijn overzichtelijk vindt, precies kunnen aftellen naar de 5 km. En vandaag 6 km verhard gedaan omdat vriendin een kind meehad in de wagen.
Had het zwaar en zei leek met gemak te lopen haha.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-25 23:50

Dat is niet fijn Goof. Mocht het nu niet gerelateerd zijn aan de schade aan je nekwervel, dan zou je hier ook nog eens naar kunnen kijken:
Duizeligheid die wordt veroorzaakt door loszittende kristallen in het evenwichtsorgaan, ook wel benigne paroxysmale positieduizeligheid (BPPD) genoemd.
Als ik lees wat jij ervaart zou dit het misschien ook kunnen zijn?

Het gaat wel een hele toffe uitdaging worden SV! Ik heb er ook alle vertrouwen in dat jullie het binnen de gestelde tijd gaan halen. Zet hem op samen!

Ongelooflijk wat een kilometers hier allemaal gemaakt worden. En dan ook nog Vierdaagse lopers erbij. Echt heel knap!

Geniet van het samenzijn Lisitano.
Eerst wat nieuw speelgoed geven en dan de tent opbouwen. Komt vast helemaal goed.

Wij zijn net in Frankrijk gearriveerd, in de Jura. Ik ga morgen voor het eerst sinds een week weer lopen. Onze hond was ziek en die hebben we de eerste dag van onze vakantie in moeten laten slapen, dat heeft er flink ingehakt. Ik kan het nog maar moeilijk een plekje geven. Hoop dat ik morgen mijn hoofd een beetje leger kan lopen. Het is hier prachtig, dus dat zou moeten lukken.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 06:32

Ach wat erg Busy, wat was er met jullie hond gebeurd? Veel sterkte. Hopelijk kun je toch een beetje van je vakantie genieten.

Goof, ik zou het er niet bij laten zitten als je nog last houdt. Wat vervelend voor je. Geniet van je vakantie!

SV, ik ga naar Ommen. Aan die kant kom ik zelden dus ik vind het wel leuk. We kamperen echt naast de ingang van het bos. Als het in de auto past neem ik de buggy en fiets mee zodat ik toch even kan lopen, maar een weekje rust vindt mijn knie vast ook niet erg.

Fenn, diepe buiging voor jou! Wat een afstand!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-25 08:51

Dat is mooi daar Lisitano.
Heerlijk naast het bos.

Jeetje wat heftig Busy, wat had je hond? Een huisdier verliezen is zó naar en doet zoveel pijn. Heel veel sterkte nog.
Hopelijk doet de vakantie je goed.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:06

Hij was "gewoon" oud, bijna 15 jaar. Kreeg nu koorts die niet meer wegging en steeds meer vreemde aanvallen.
Het moeilijke was dat hij juist op de dag van de beslissing weer vrolijk en actief af, we gingen niet met het idee naar de DA om hem in te laten slapen. Hadden gehoopt dat meer medicatie nog wel een tijdje zou helpen. Maar zijn prognose was hard aflopende, met geen 2 weken aan levensverwachting meer. Hij was in 10 dagen ook enorm veel afgevallen , je zag zijn spieren verdwijnen. Zijn lijf was gewoon "op".
We durfden hem zo niet meer mee op vakantie te nemen en konden hem zo ook niet thuis laten en iemand anders met deze zorg en vervelende beslissing opzadelen. Maar dat maakte het alsnog heel onverwachts. Voor hem was het de beste oplossing nu, hij heeft het laatste stukje van lijden niet meer hoeven meemaken, maar voor ons voelt het nu extra zwaar. Hij ging altijd overal mee naartoe. Ik mis hem echt vreselijk en blijf steeds maar weer huilen.
Het voelt gewoon nog erg rauw nu.
Ik heb vanaf mijn zevende al een hond gehad en daarna altijd minimaal 2. Januari vorig jaar is de andere hond dood gegaan. (Ook ouderdom), maar nu zit ik dus voor mijn gevoel voor het eerst van mijn leven zonder hond. Dat wordt nog lang wennen vrees ik.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:11

Oh Busymissy, ik voel je verdriet. Vreselijk om afscheid te moeten nemen van je maatje. Het grote nadeel van huisdieren...
Heel veel sterkte.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:43

Wat verdrietig BusyMissy, heel veel sterkte voor jullie. ;(

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:49

Goof klinkt wel heel plausibel zo vanuit je nek, wel echt een flinke klap geweest zo te horen :\

Leonie87 super knap gedaan zo alleen dat enorme stuk rijden, een paar weken terug vond je het nog spannend om naar Amsterdam te rijden en nu rij je gewoon ff helemaal die kant op!
Wat een enorm mooie foto's en omgeving weer <3 Die hoogtes die je gelopen hebt :wow:

Supervixen wat een mooie lopen heb jij ook weer gedaan zeg! Met die regen lijkt het me heel spannend met al die rotsen en gladheid. Heel gaaf die uitzichten ook <3
En die 50 km in 13 uur gaan jullie echt redden, dat weet ik zeker!

Ieris wat lekker dat je zo 2 rondjes hebt kunnen lopen op 1 dag. Heb je geen last gehad van al die kilometers eerder in de week?

Lisitano het klinkt of het langzaam wel wat beter gaat met je knie, fijn! En wat heerlijk zo met je kids op vakantie <3

Fenn knap die Nijmeegse vierdaagse, en wat leuk dat je danseresje ook bent tegengekomen. Ooit zou ik het nog wel tof vinden om hem ook een keer te lopen. Ooit :+

Tiggs wat fijn en goed zeg dat je hartslag zo enorm omlaag gaat zeg! Ziet er echt heel netjes uit!

Samantha ook nog niet helemaal fit :(:) Het is ook echt mega benauwd weer vind ik.

XxLMMxX je bent goed bezig!

BusyMissy heel veel sterkte met het verlies van je hond :(:) Klinkt alsof jullie een goede keuze hebben gemaakt, ook al is dat de aller moeilijkste keuze. Ik hoop dat jullie toch een beetje een fijne vakantie hebben.

Ik heb het weekend niet gelopen met die warmte. Vond het al zo benauwd aanvoelen dat ik dacht, hiermee ga ik mezelf niet pesten.
Wel zaterdag lekker het water op geweest, ik dacht dat het een lekker windje was om te windsurfen. Was erg vlagerig en dat vind ik nog wel lastig, dus nu heb ik spierpijn :')

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:47

Busymissy, wat verdrietig......

Goof, klinkt inderdaad plausibel.

SV, wow wat gaaf wat je gaat doen!