GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:24

Ik sluit even aan. Ben al ruim een jaar met GLI bezig maar heb niet echt het idee dat ik heel veel gehoord heb wat ik niet al wist na een heel leven dieet en en yoyoen.

Mijn BMI zit bijna al mijn hele volwassen leven rond de 30 en nu rond de 31/32. Dat was dus wel genoeg voor een GLI verwijzing, maar niet om dit soort medicatie voor geschreven te krijgen volgens mij.

Ik zit nu dus een beetje in dubio hoe verder, want ik wil dit graag proberen.

Ik heb een jaar terug ofzo ook een en daar rolde uit dat ik wel in aanmerking zou komen, maar ik heb dit verder toen niet doorgezet omdat ik dacht dat de GLI me wel iets zou helpen.

Wat is nu verstandig en het voordeligst?
Huisarts -> vragen om recept en uit eigen zak betalen bij de apotheek
Bevriende arts -> vragen om recept en uit eigen zak betalen bij apotheek (dit was iemand die zei dat dat wel kon, maar ik vind het zelf war ongemakkelijk om hier op in te gaan want wil niet dat die arts eventueel in problemen kan komen hierdoor)
Wellis / Yazan / VI-lifestyle

Ik vind het lastig duidelijk te krijgen wat nu de beste stap is.

Bij mij gaat het voornamelijk om food noise en echt eetbuien met slechte dingen. In mijn dagelijkse maaltijden eet ik niet echt ongezond, maar heb dus echt last van uitglijders als ik er bvb even door heen zit en dan gebrek aan portie control (de beker ijs /moet/ leeg)

gomir

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:30

Je zou bij deze bmi in aanmerking kunnen komen voor vergoede behandeling met mysimba tabletten als je geen contra-indicaties hebt. Het is de moeite waard om dat eens te bekijken.

manic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:37

Ik heb het vermoeden dat ik best wel eens contra indicaties heb maar heb dat eigenlijk verder nooit laten onderzoeken (ik vind het heel vervelend om naar de dokter te gaan omdat ik altijd een heel vervelende dokter had.. inmiddels wel een andere maar de aversie is nog niet echt weg)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:15

opisop_shop schreef:
Hoeveel eiwitten " moeten" jullie eigenlijk eten?
Ik heb sinds een paar dagen de app Lifesum geïnstalleerd en deze geeft aan dat ik 84gr eiwitten zou moeten eten.
Daar kom ik, zelfs met wat eiwitpoeder, echt niet aan.

Ik eet er 130, maar ik sport. Ga er meestal overheen (zonder poeders).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:17

Neem je daarvoor extra shakes?
Zonder shakes zit ik denk ik op 50 gram per dag :')
Ik eet vegetarisch, dat maakt denk ik ook al verschil.
Die 84 gram is zonder sport berekend, ik loop ex per week 3 uur in de bergen dus daarmee verbruik ik natuurlijk ook al veel.

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:20

Ik neem alleen bij krachttraining een shake, maar dan ga ik ook ver over de 130.

Ik eet veel skyr, eieren, peulvruchten en vlees of vis. De chocolade mousse van xxl nutrition is mijn guilty pleasure geworden. Beste cheat code ooit als je het mij vraagt; 160 kcal met 20 gram proteïne.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:36

Eiwitten helpen om goed vol te zitten en om te voorkomen dat je spiermassa afbreekt (wat sneller gebeurt bij gewichtsverlies en zeker als je snel afvalt).

Maar de huidige eiwithype is niet per se noodzakelijk. 1gr eiwit/kg lichaamsgewicht, eventueel 1,2 is echt wel genoeg. Als je vegan eet zou iets meer ook nog te verdedigen zijn (plantaardige eiwitten zijn lager van kwaliteit).
En als je fors overgewicht hebt mag je dat corrigeren naar bmi 25. Dus als je met bmi 25 80kg zou wegen is 80gr eiwitten voldoende, ook al weeg je eigenlijk 100kg.
De trend van mensen om onderhand 2gr/kg lichaamsgewicht te eten is alleen maar zwaar belastend voor het milieu en is niet echt van toegevoegde waarde.

Waarbij je, als je je er happy bij voelt, vooral moet doen wat goed voelt. Maar voel geen druk om het ook te moeten doen.
Goede verdeling over de dag levert vaak meer winst op.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:51

ik drink heel vaak van die eiwitlimonade van ESN. Die helpt mij om geen zin in snaaien te hebben, en je zit er langer van vol. Ook neem ik collageen, baat het niet, dan schaadt het niet :)

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 09:57

secricible schreef:
Eiwitten helpen om goed vol te zitten en om te voorkomen dat je spiermassa afbreekt (wat sneller gebeurt bij gewichtsverlies en zeker als je snel afvalt).

Maar de huidige eiwithype is niet per se noodzakelijk. 1gr eiwit/kg lichaamsgewicht, eventueel 1,2 is echt wel genoeg. Als je vegan eet zou iets meer ook nog te verdedigen zijn (plantaardige eiwitten zijn lager van kwaliteit).
En als je fors overgewicht hebt mag je dat corrigeren naar bmi 25. Dus als je met bmi 25 80kg zou wegen is 80gr eiwitten voldoende, ook al weeg je eigenlijk 100kg.
De trend van mensen om onderhand 2gr/kg lichaamsgewicht te eten is alleen maar zwaar belastend voor het milieu en is niet echt van toegevoegde waarde.

Waarbij je, als je je er happy bij voelt, vooral moet doen wat goed voelt. Maar voel geen druk om het ook te moeten doen.
Goede verdeling over de dag levert vaak meer winst op.

Mee eens! Ik hou 2,2 gram per vetvrije massa aan, maar dat is dus voor krachttraining en spieropbouw. Heb hier in het verleden ook weleens mee gespeeld om te kijken of het verschil uitmaakt en hier voel ik me goed bij.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 10:10

Eiwitname wordt in mijn ogen tegenwoordig overdreven. Is zoals iemand hierboven zegt een hype. Ik heb voorheen heel actief fitgirl gespeeld en vooral daar komt het vandaan. Gewoon normaal eten vd schijf van 5 (even ouderwets gezegd) dan komt het echt wel goed. Je weet als vegetariër zelf wel wat je moet vervangen.

Hier een mijpaaltje! Vandaag weer eens onder de 80 gekomen! Precies nu 8 kilo eraf. As woensdag precies 8 weken bezig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 11:14

Goed zo Zonnetje! Goed bezig.

Manic: goedkoopste is als je iemand hebt die het voorschrijft en je het bij de apotheek kunt kopen.
Wellis is wel echt enorm makkelijk. Je hebt het zo in huis en het wordt elke maand naar je opgestuurd.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 08:37

Zijn er mensen die van de golden dose een andere uitwerking hebben?
Ik heb donderdag voor het eerst de golden dose gebruikt, en voor het eerst geen eierboeren gehad dit weekend :+
Verder voelt het goed, geen honger enz.
Ben benieuwd of de boeren dan nu toevallig voorbij zijn, of dat de werking nu uiteindelijk minder aan het worden is (dosis 17 uit deze spuit :+ ) of dat het toeval is.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:04

Hier nooit andere uitwerking. Ik verwacht altijd dat de eerste dosis van een nieuwe pen harder gaat werken maar dat is in de praktijk nooit zo. Inmiddels aangekomen aan mijn golden doses van mijn 15mg pen waar ik maar 2,5 van spuit. Deze pen is dus al heel oud! Bewaar m wel koel. Ik kan denk ik nog 7 keer 2,5 halen hieruit. Dus 1 ml optrekken met de insulinespuit. Dat ze maar 4 a 6 weken houdbaar zijn is écht niet mijn ervaring!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:10

Fijn om te horen dat de werking zo lang goed blijft

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:21

Ik heb eerst lang op Saxenda gestaan en ben daarmee de eerste 15 kg kwijtgeraakt. Ik moet er nog 15 maar Saxenda deed niet veel meer voor me. Ik bleef al ruim 2 maanden iets boven de 80 kg hangen, het wilde er maar niet onder komen. Nu in overleg met mijn huisarts en apotheek overgestapt op Mounjaro en nu na een halve week net onder de 80kg. *\%/* Nu hopen dat dit gaat doorzetten. Streefgewicht is 65kg, liefst nog iets daaronder.
Ik moet het helaas allemaal zelf bekostigen. Hoewel ik qua BMI wel in aanmerking kwam zag ik het niet zitten om nog een jaar lang een GLI traject te volgen. Ik ben in de jaren nl niet aangekomen door teveel/verkeerd eten maar door medicatie. Langere tijd prednison nodig gehad ivm spierreuma, daarna weer aan de pred voor poliepen. 50 gepasseerd en toen wilde het gewicht er echt niet meer af.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 09:29

Babootje schreef:
Ik heb eerst lang op Saxenda gestaan en ben daarmee de eerste 15 kg kwijtgeraakt. Ik moet er nog 15 maar Saxenda deed niet veel meer voor me. Ik bleef al ruim 2 maanden iets boven de 80 kg hangen, het wilde er maar niet onder komen. Nu in overleg met mijn huisarts en apotheek overgestapt op Mounjaro en nu na een halve week net onder de 80kg. *\%/* Nu hopen dat dit gaat doorzetten. Streefgewicht is 65kg, liefst nog iets daaronder.
Ik moet het helaas allemaal zelf bekostigen. Hoewel ik qua BMI wel in aanmerking kwam zag ik het niet zitten om nog een jaar lang een GLI traject te volgen. Ik ben in de jaren nl niet aangekomen door teveel/verkeerd eten maar door medicatie. Langere tijd prednison nodig gehad ivm spierreuma, daarna weer aan de pred voor poliepen. 50 gepasseerd en toen wilde het gewicht er echt niet meer af.

Super fijn dat dit werkt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:06

Ja ik ben echt heel blij met deze extra zet in de rug. De medicatie is echt een oplossing voor als je in zo'n vicieuze cirkel beland ben. Ik ga ervan uit wel weer te kunnen stoppen met medicatie als ik mn streefgewicht heb bereikt. Het is gewoon op tijd ingrijpen als je wat aankomt, maar met medicatie die zorgt voor een snelle gewichtstoename lukt dat natuurlijk niet. Dus ik ben heel blij dat dit er is. Voor veel mensen een oplossing.
Ben ook van de hoge bloeddruk medicatie af; geen dikke voeten meer (kan weer in alle schoenen :D en bewegen gaat makkelijker en heb je ook weer energie voor. Dus veel gezondheidsvoordelen. En dat blijft natuurlijk zo dus ik ben niet heel bang voor weer aankomen als ik mn streefgewicht heb bereikt. We gaan het zien.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:36

DuoPenotti schreef:
Bij mij is wel eens gemeten dat ik een te hoge cortisolwaarde heb door de orthomoduculaire arts.
Wat wel mede verklaard dat mijn vet rond de buik zit, ik slecht slaap en de bodybatterij van de Garmin bijna altijd stress aangeeft.
Ik had gehoopt nu er meer rust in mijn lijf is doordat ik afgekeurd ben, dat ik dat terug zou zien in de waardes van de sporthorloge, maar dat is nog niet zo. Anderzijds een heel leven ploeteren is natuurlijk ook niet zomaar weer goed misschien?

Ook pre-diabetes in een tijd dat ik door medicijnen 10 kilo meer woog dan nu.
Later was dat wel weer oke.
Maar beide is weer een poos geleden dat dit nogmaals is gecheckt.

En een traag werkende schildklier, wat uiteraard ook maakt.

Ik gebruik nog geen medicijnen voor het afvallen, omdat ik eerst wil weten hoe het diverse mensen hier ook gaat bevallen als ze op streefgewicht zijn.
En ik ook denk dat ik een lange adem moet hebben om aan mijn streefgewicht te komen.

Bij mij gaf mijn Garmin ook iedere dag altijd hoge stress aan en ook dat deze hoge stress mijn slaapkwaliteit slecht beïnvloed. Sinds ik met Saxenda begonnen ben zijn deze meldingen er niet meer. Ja op een enkele keer na, maar dan was er die dag ook gewoon stress. Ik heb nu op het einde van de dag eindelijk ook weer wat energie over. Ik vond dit erg opvallend.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:41

Annemiek73
wat goed dat het ook daar bij helpt!
Vraag me wel af hoe dat kan, misschien dat andere dat weten.
Ben vandaag opgestaan met een body battery van 23... zo laag komt mijn vriend niet eens na een dag zwaar werk doen...

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 10:49

Dat had ik dus voor dat ik Saxenda gebruikte dus ook, dan zat hij meestal tussen de 30 en de 50. Sinds de Saxenda is dat nu tussen de 65 en de 80 en soms zelfs tegen de 100 aan. Heel opvallend! Het is ook gewoon rustiger in mijn hoofd. Ik weet niet hoe dit komt, maar ben er wel heel blij mee.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:13

Babootje schreef:

Heb je ook hoge doseringen prednison met Saxenda gebruikt of Mounjaro?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:33

Annemiek73 schreef:
Dat had ik dus voor dat ik Saxenda gebruikte dus ook, dan zat hij meestal tussen de 30 en de 50. Sinds de Saxenda is dat nu tussen de 65 en de 80 en soms zelfs tegen de 100 aan. Heel opvallend! Het is ook gewoon rustiger in mijn hoofd. Ik weet niet hoe dit komt, maar ben er wel heel blij mee.

Is met Ozempic ook. Minder stress, voel me veel rustiger. Ik lees online ook veel goede ervaringen bij ADHD en overgangsklachten. Ook bij PCOS.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:48

Bijzonder toch dat het zoveel meer doet dan de suikerbalans goed houden en afvallen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 11:51

DuoPenotti schreef:
Bijzonder toch dat het zoveel meer doet dan de suikerbalans goed houden en afvallen.

Ja en nee. Bij obesitas verkeren de vetcellen in een voortdurende staat van ontsteking. Die ontsteking heeft logischerwijs verstrekkende gevolgen op de rest van je lijf

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-25 12:03

996981 schreef:
DuoPenotti schreef:

Ja en nee. Bij obesitas verkeren de vetcellen in een voortdurende staat van ontsteking. Die ontsteking heeft logischerwijs verstrekkende gevolgen op de rest van je lijf

Maar ik had geen obesitas dus dat gaat niet op.
Het doet echt meer dan alleen je bloedsuiker en je hongergevoel reguleren.