Vader heeft hersentumoren en nu?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zoolgangster

Re: Vader heeft hersentumoren en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:37

Wat een vreselijk nieuws TS, heel veel sterkte gewenst!
Als tip wil ik je geven, zoek een andere huisarts voor jezelf, een huisarts hoort met vertrouwelijke informatie om te kunnen gaan, en niet met anderen te delen, maar... als jij je niet durft te uiten, omdat die arts wel héél dicht bij je moeder staat, kun je beter een andere zoeken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 11:40

Wat naar... :(:) Ten eerste sterkte voor jou en je familie. Ik denk dat je voor nu geen rigoureuze beslissingen hoeft te nemen over je dieren of de verdere invulling van je leven. Sta gewoon voor elkaar klaar en probeer dit samen een plekje te geven. Zorg er daarnaast ook voor dat jij iemand hebt waar je bij terecht kan die losstaan van je familie, zodat jij ook je verhaal kan doen. (Ook even kan klagen als het je te veel wordt zonder oordeel)

Eerder genoemde hulpverleners zouden je ook kunnen helpen, als jullie daar voor open staan. Via de huisarts of POH is dan een goede route. Die kunnen je doorverwijzen naar de juiste hulp.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar het is natuurlijk wel belangrijk en fijn dat je straks financieel onafhankelijk bent. Zeker als het inkomen van je ouders gaat veranderen is het goed om in elk geval financieel op eigen benen te kunnen staan. Maar nogmaals, dat zijn niet perse beslissingen die je nu direct al moet maken. Neem eerst de tijd maar om dit even een plekje te geven.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 12:50

Ook al werkt je zus in de verzorging, een familielid ernstig ziek is toch anders.

Ik hoop dater voor jou ook professionele hulp is.
Jij moet ook met iemand kunnen praten.

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:50

Ik weet niet hoe het in Belgie zit, maar in Nederland kan je ook veel informatie krijgen via een huisarts over waar hulp te vragen/ krijgen.

Verder als het in jullie gezin lukt, om de tafel gaan., zodat je wat op een rijtje kan zetten. Bijvoorbeeld krijgt je vader behandeling in het ziekenhuis. Wie kan er mee. Zijn er buiten het gezin vrienden die mee willen helpen. Of wil iemand boodschappen doen als je vader en moeder een dag naar het ziekenhuis moeten. Niet alles hoeft strak georganiseerd maar kijk samen wie er wat kan doen of kan bijspringen.

Sterkte!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-25 16:58

furious schreef:
Verder als het in jullie gezin lukt, om de tafel gaan., zodat je wat op een rijtje kan zetten. Bijvoorbeeld krijgt je vader behandeling in het ziekenhuis. Wie kan er mee. Zijn er buiten het gezin vrienden die mee willen helpen. Of wil iemand boodschappen doen als je vader en moeder een dag naar het ziekenhuis moeten. Niet alles hoeft strak georganiseerd maar kijk samen wie er wat kan doen of kan bijspringen.

Ja, dit.
En nogmaals (zoals Mywismax ook nogmaals zei); doe geen aannames. Vul niet voor een ander in hoe zij ergens mee omgaan of wat ze misschien wel of niet zouden kunnen denken of nodig hebben.
Vraag het, bespreek het, maak het concreet. Vooral voor jezelf, dan heb je duidelijkheid.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 08:05

Wat een waardeloos nieuws.
Ik heb geen concrete tips maar wens jullie veel sterkte. Je zit ineens in een achtbaan, dat moet eerst even bezinken en een plekje krijgen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-25 08:54

Maak op zo'n emotioneel moment geen keuzes zoals je paarden weg doen.
Daar krijg je spijt van.
Heel veel sterkte

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-25 00:23

22ste moet pa naar de oncoloog. Ik denk dat we dan een datum krijgen wanneer hij geopereerd gaat worden.
Hij kwam vandaag echt moeilijk op zijn woorden, en wordt dan ook best lastig eigenlijk. Hij was wel altijd al geen hele gemakkelijke, maar nu met de stress is het natuurlijk nog erger.

Anouk_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 08:18

Ik heb niet alles doorgelezen maar ik zag dat je voornamelijk negatieve verhalen hoorde. Ik heb een positief verhaal voor je.

Toen ik nog heel jong was werd ik 's ochtends wakker van gekke geluiden die mijn moeder maakte, ze bleek een eleptischeaanval te hebben en was hier verder niet mee bekend. Mijn vader heeft haar naar het ziekenhuis gereden en na onderzoeken zijn ze er achter gekomen dat ze dus ook een hersentumor had. Bij haar had de tumor het formaat van een ei. Zij is toen geopereerd, en ze hebben alles weggehaald op een klein stukje na dat te dicht bij belangrijke zenuwen zat. Dat durfde ze niet aan. In het begin heeft ze hier nog regelmatig scans voor gehad maar inmiddels geloof ik nog maar eens in de 5 jaar? Het achtergebleven stukje is gekrompen en nu al jaren stabiel. Maar ik was rond de 10 toen dit gebeurde dus 18 jaar geleden nu. Dus wat voor tumor het precies was en of het vergelijkbaar is met je vader durf ik niet goed te zeggen.

Heel veel sterkte in ieder geval TS! :knuffel:

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-25 14:14

Art_Ificious schreef:
22ste moet pa naar de oncoloog. Ik denk dat we dan een datum krijgen wanneer hij geopereerd gaat worden.
Hij kwam vandaag echt moeilijk op zijn woorden, en wordt dan ook best lastig eigenlijk. Hij was wel altijd al geen hele gemakkelijke, maar nu met de stress is het natuurlijk nog erger.

:(:)
Het zal zeker stress zijn, maar ook angst en frustratie. Nu zijn het de woorden, en niemand kan voorspellen wat er nog meer moeilijker gaat worden. En dat geeft naast angst en stress vooral een hoop frustratie. Als je dingen moeiteloos deed en ineens lukt dat niet meer, is gewoon heel erg moeilijk te bevatten. Ook al is je vader niet makkelijk, vertel hem vooral dat het niet erg is dat hij nu niet uit z'n woorden kan komen. Hij zal zich er zelf al genoeg aan ergeren.

Ik zal duimen dat je vader snel geopereerd kan worden, en vooral dat het goed operabel is :knuffel:

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:42

Hoe gaat het nu met jou en je ouders? :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:44

Met mij eerlijk gezegd mentaal niet goed. Ik haal zelfs geen voldoening meer uit mijn paarden.

M'n ouders hebben het ook moeilijk. Gisteren zijn ze nog bij de oncoloog geweest. De 31ste zal mijn vader geopereerd worden als ik het goed opgevangen heb.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:49

Kan je er met iemand over praten?
Wat gaan ze doen bij de operatie?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:53

Zoals ik begreep (ben niet mee kunnen gaan want werk gaf geen verlof helaas) gaan ze het grootste deel weghalen, maar omdat het op hersenen zit kunnen ze niet alles weghalen.

Ik praat met m'n beste vriendin en paar zeer goede collega's.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:54

Fijn dat er wel mensen zijn waar je mee kan praten. Je hebt niet het gevoel dat dat helpt?
Klinkt als een spannende operatie. :(:)

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 08:56

Ik heb vooral heel veel stress wat mentaal niet goed voor me is.
Ik had hiervoor ook al mentaal wat moeilijker. Nu dit er nog eens bovenop.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 08:58

En je paarden helpen je meestal die stress te verlagen en zelfs dat lukt nu niet?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:11

Bah wat spannend ook allemaal. :knuffel:
Juist ook die onwetendheid hoe gaat die operatie, wat kunnen ze wel en niet doen.

En weet je alles is goed nu, wel rijden, niet rijden, enkel een knuffel geven.
Gewoon doen wat goed voor je voelt.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 09:17

Het is heel normaal dat je hier stress van hebt.
Dat heeft iedereen in zo een geval. Zal juist raar zijn als je dat niet zou hebben wanneer een naaste dit overkomt.

Laat de paarden even voor wat het is. Geef ze vakantie en doe enkel het hoognodige en vraag of iemand je evt kan helpen met de verzorging er van.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-25 10:23

Bellatrix schreef:
En je paarden helpen je meestal die stress te verlagen en zelfs dat lukt nu niet?

Ja alle vooral Baron dan. Daar doe ik ook het meeste mee.
Maar ik heb geen fut om iets te doen.
Gisteren de wei wat aant uitmesten geweest en na 2 kruiwagens gewoon gaan zitten en kijken naar de paarden. Maar dan ga ik ook weer teveel piekeren.

Ik heb de jaarling voor nu te koop gezet, al lijkt er niet veel interesse in te zijn.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:38

Je hoeft ook niets te doen met je paarden, gewoon er zijn is misschien al heel prettig. Wat je gisteren gedaan hebt, is prima. Gewoon gaan zitten en kijken naar de paarden. Ik weet niet of je momenteel "teveel" kunt piekeren, gezien de omstandigheden.

Ik vraag me wel iets af over jou en je ouders, je hoeft er geen antwoord op te geven, maar ik wil het toch met je delen.
Je schrijft hierboven dat je iets hebt opgevangen over je vader's aankomend traject. Dat klinkt niet alsof je een echt gesprek hebt gehad met je ouders. Ook al woon je nog thuis, je ben een volwassen vrouw toch? Dan lijkt het mij goed om met zijn drieën tijd te nemen om een en ander met elkaar te bespreken. Trouwens, al zou je geen volwassen vrouw zijn, in deze omstandigheden is het sowieso goed om met elkaar te praten en zorgen en verwachtingen te delen.
Ik ben me er van bewust dat het om welke reden dan ook bij jullie misschien niet gebruikelijk is, maar het kan helpen.
Fijn om te lezen dat jij wel mensen in je omgeving hebt, waarbij je je verhaal kwijt kunt.

Ik zou je ook aanraden om nu geen beslissingen over je paarden te nemen. Je hebt ze nodig, en zij jou.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:52

Niet om je te demotiveren, maar je zal nog wel een tijdje stress hebben TS. Dat hoort bij zo'n situatie en is normaal. Piekeren ook, het zou gek zijn als je niet zou piekeren. Realiseer je dat alles wat je doet goed is, ook gewoon zitten en niksen bij je paarden. Je hoeft niks.

Ik verbaasde me ook over het woord 'opgevangen'. Ik hoop van harte dat jullie samen praten thuis, maar ik krijg het gevoel dat dat niet zo is.

TS, wat heb je nodig om wat stress weg te nemen op dit moment? Heb je daar zelf al over nagedacht?

sh4e

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 10:57

Ik zit/zat in ongeveer dezelfde situatie.
Alleen mijn ouders wilden er absoluut niet over praten, kop in t zand.
Dus dat had wel wrijving en stress .
Maar hoe gek t ook klinkt, de acceptatie komt, je leert er mee omgaan. Ook je ouders.
Probeer te doen wat je leuk vind, om je gedachten even te verzetten.
Het kost tijd, en t blijft moeilijk..
Boos mag, verdrietig mag, alles mag..
Sterkte

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:02

TS, wat vervelend dat je je zo voelt, helaas is het iets wat niet ongewoon is. Deze situaties slurpen energie, je denkt veel, emoties gaan alle kanten op. Praten met je ouders kan helpen, misschien handig om eens wat op papier te zetten over onderwerpen waar jij het even over wil hebben met hun?? Of alleen al je gevoel opschrijven kan soms goed werken, dan kun je je gedachten en emoties even kwijt.

Voel je niet schuldig naar je paarden, dit is helemaal niet erg, het is begrijpelijk dat je daar nu even niet je positieve energie kan vinden dat is niet erg. Doe wat voor jou goed voelt op dat moment!

Sterkte :knuffel:

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-25 11:15

Ik heb eigenlijk niet zoveel toe te voegen naast wat al door velen gezegd is behalve dat ik jou en je familie veel sterkte wens :knuffel: Wat een verdrietige en heftige situatie zo.