[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura_1986

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-25 15:50

Bij de Cerazette heb je geen stopweek, maar dat houdt ook in dat je vaak onregelmatig bloedverlies hebt. Wel een goede om te beseffen. Ik kan je helaas niet helpen met ervaringen over Marcilon.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-25 12:44

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en volgens haar had ik 3 opties.

De eerste was de prikpil, omdat deze het zelfde hormoon bevat als de ornibel ring waar ik mentaal zo goed op reageerde. Maarja dat moet je ook maar durven een spuit vol met hormonen waar je wel 3 maanden aan vast zit ook als je er niet goed op reageert.

Optie 2 was dus inderdaad de Mercilon pil, ivm dat Marvelon destijds redelijk goed ging en Mercilon een iets lichtere variant is. Dit is hem dus ook geworden, dokter heeft een recept uitgeschreven en ook echt voor Mercilon dus geen generiek.

De laatste optie was dat ze contact op ging nemen met de gyneacoloog om mijn probleem te bespreken.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:34

Vraagje.
Ik maandag vergeten de pil te pakken, daar kwam ik gisterenavond achter (blijkbaar mag je er dan 2 pakken maar dat wist ik niet).
Nu dus een doorbraakbloeding :roll:
Zit op dag 19 nu. Wijsheid om pil door te blijven slikken met risico dus zo halve bak ongesteld te blijven, of nu met pil stoppen en dus menstruatie doorlaten zetten?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 17:53

Ik zou stoppen en woensdag weer beginnen met een nieuwe strip.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-25 19:40

Een vraagje: ik ben dus 2 weken geleden met Mercilon gestart op de eerste dag van mijn menstruatie, de menstruatie is niet doorgezet maar nu heb ik dus al 2 weken een lichte (bruine) bloeding. Het is duidelijk dat dit nog uit mijn lijf moet maar word tegen gehouden door de pil. Nu twijfel ik of ik volgende week een stopweek ga houden of gewoon door blijf slikken. Ik ben juist met de pil begonnen om hem door te slikken. Hier voor had ik dus helemaal geen hormonen dus het bloed wat er nog uit wil is van een echte menstruatie en geen onttrekkingsbloeding.

Wat zijn jullie ervaringen/adviezen hier mee?

xxIsaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 02:26

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met de Zoely pil?

Ik heb nu een jaar lang een mirena geprobeerd maar blijf doorbraakbloedingen houden om de haverklap (SOA, uitstrijkje en echo allen normaal en goed).
6 weken aanvullende pil geslikt (microgynon 30) wat ervoor zorgde dat ik eindelijk geen bloedverlies meer had maar na die 6 weken startte het feestje wederom..
Nu progynova gehad om het endometrium (baarmoederslijmvlies) dikker te laten worden maar hier nu 6,5 week mee bezig en wederom een paar dagen terug voor de 2e keer in die 6,5 week doorbraakbloeding..

Huisarts heeft overleg gehad met de gynaecoloog en die adviseerde dan verwijderen van spiraal en starten met Yaz/Yasmin of Zoely pil.
Zijn hier mensen die ervaringen hebben met deze pillen?
Ik overweeg evt ook nog koperspiraal maar wil voorlopig liever even niks want ben er even klaar mee na een jaar ellende, dan maar even rubbertjes voor vriendlief! :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 18:56

Petrichor schreef:
Een vraagje: ik ben dus 2 weken geleden met Mercilon gestart op de eerste dag van mijn menstruatie, de menstruatie is niet doorgezet maar nu heb ik dus al 2 weken een lichte (bruine) bloeding. Het is duidelijk dat dit nog uit mijn lijf moet maar word tegen gehouden door de pil. Nu twijfel ik of ik volgende week een stopweek ga houden of gewoon door blijf slikken. Ik ben juist met de pil begonnen om hem door te slikken. Hier voor had ik dus helemaal geen hormonen dus het bloed wat er nog uit wil is van een echte menstruatie en geen onttrekkingsbloeding.

Wat zijn jullie ervaringen/adviezen hier mee?

Bij een langdurige tussentijdse bloeding deed ik altijd een stopweek en dan was het daarna weer klaar.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 10:56

Oké topic is al een tijdje stil maar ik ga toch even een vraag stellen omtrent dit onderwerp.

De vorige keer werd ik wat eerder ongesteld dan normaal nu duurt het wat langer. Opzich niet gelijk zorgen. Maar ik heb dus wel alle klachten ( misselijk, buikpijn , last van de benen , angstklachten en niet lekker in mijn vel ect).

De klachten zijn best aanwezig waardoor zoals nu ik liever in bed kruip. Maar aangezien ik gewoon moet werken en de paarden moet verzorgen gaat dat niet. Als ik flink wordt afgeleid dan let ik er niet zo op. Maar nu na een week mij al zo voelen ben ik er wel klaar mee.

Ik wil ook niet de hele tijd paracetamol slikken.

Stress zou een factor kunnen zijn. De laatste tijd is er nogal hoge stress geweest. Met name een verhuizing en buren die soms wat overlast bezorgen waardoor ik direct aan sta. Wel in overleg een stuk minder geworden maar ik reageer er gevoelig op.

Bij mijn angstklachten horen ook hypochondrie. Wat versterkt wordt momenteel en ik begin mij zorgen te maken dat er wat met mij is waardoor ik mij nog zieker voel dan normaal.

Iemand tips? Als het nog een week duurt ga ik wel langs de huisarts dat het uitblijft is ok. Maar mij zo voelen wordt ik niet zo vrolijk van.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:25

Je gaat een beetje snel :)

Ik neem aan dat je geen hormonale anticonceptie gebruikt?
En je zegt dat je alle klachten hebt, maar klachten waarvan bedoel je?
Over hoeveel eerder en later hebben we het? Paar dagen? Meer dan een week? Langer?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 12:37

Bowo schreef:
Je gaat een beetje snel :)

Ik neem aan dat je geen hormonale anticonceptie gebruikt?
En je zegt dat je alle klachten hebt, maar klachten waarvan bedoel je?
Over hoeveel eerder en later hebben we het? Paar dagen? Meer dan een week? Langer?

Nee, ik gebruik geen anticonceptie ( al jaren niet meer, ik reageerde daar nogal op als het gaat om depressief voelen dus daarom gestopt).

Ik heb de klachten die ik altijd heb als ik ongesteld moet worden , dus pijn in de onderbuik , misselijk , pijn in de benen. Meestal heb ik die niet zo lang van te voren. Duurt nu ongeveer al een week.

Ik denk dat ik nu bijna een week later ben dan normaal.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-25 14:11

Dat maakt het duidelijker.

Stress kan zeker dit soort dingen veroorzaken. Wat onregelmatigheid in je cyclus met een duidelijke toename van stress zou ik dus niet direct bezorgd van worden.

Overigens wordt variatie van een week ook nog gezien als een normale variatie.

Als het aanhoudt, kan je inderdaad naar de dokter gaan, maar die zal waarschijnlijk toch zeggen dat je moet afwachten (en een zwangerschapstest). Ik weet niet precies of er afkapwaardes zijn en waar die liggen, maar zou me niet verbazen als je menstruatie 2 maand moet uitblijven voordat ze verder onderzoek doen (zonder verdere klachten uiteraard, dan zouden ze sneller moeten onderzoeken)

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 20:21

Ik negeer de grote letters even :o

Ik heb deze vraag volgens mij wel eens eerder gesteld over welke anticonceptie goed is, nadat ik de pil had geprobeerd maar dat niet hielp. Dit ging wel over mijn gemoedstoestand toen, dat is nu best goed onder controle met magnesium supplementen :).
Maar ik ben dus recentelijk begonnen met daten en dus nadenken over anti conceptie voor het geval dat... Ik wil absoluut geen kinderen, en heb eerder even aan de pil gezeten voor emotie/mentale problemen. Dit was de Levenorgestrel 150/30 microgram tabletjes. Volgens mijn huisarts zouden de andere vormen van de pil ook problemen geven voor mijn gemoedstoestand. En ik wil dat echt niet, want ik heb alles weer goed op een rijtje.
De spiraal lijkt me echt niks, vind ik nog steeds eng. Als dat DE optie blijft, dan is dat maar zo en ga ik er goed over nadenken. Ik heb het idee dat mijn huisarts en gynaecoloog er soms wat te simpel over kunnen doen? zo van nouja hier heb je een spiraal, have fun ermee. Ik wil gewoon alle opties goed doornemen en dat het echt klopt.

Welke opties zou ik kunnen overwegen of met de ha kunnen overleggen? En waar moet ik rekening mee houden qua veranderingen, als in wat is normaal? Zoals moodswings of juist totaal niet?
Alvast bedankt :)

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:00

Ik denk dat je met alle vormen van hormonen risico hebt op veranderingen in je gemoedstoestand. Is het, gezien je schrijft recentelijk te zijn begonnen met daten, niet gewoon een optie om een condoom te gebruiken?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 21:07

Ik ga mee met Hhilde. Ik zou de minipil denk ik als enige proberen als 'minste' risico en het ook echt wel een half jaar de tijd geven om te kijken hoe het is.
Elk lijf is verschillend, maar ik koos er daarom destijds voor om zonder hormonen door het leven te gaan.

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-25 22:48

Dankjewel voor de reacties! Is zeker een optie :j ik ga daar ook achteraan maar vooral voor een soort dubbele veiligheid :)

Ik ga het sowieso nog eens overleggen met m'n ha over wat m'n opties zijn. Ook in combinatie met uitproberen en de veranderingen die plaats vinden.
Vind dat toch wel spannend, want leren omgaan met die veranderingen lijkt me wel pittig. Of is dat goed te doen?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 07:53

Ik snap dat je dubbele beveiliging wil, het is denk ik twee kwaden afwegen. Wellicht wen je er aan (minjpil) en heb je er geen of niet veel last van veranderingen.

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 08:10

Ik zou dan inderdaad kijken naar een minipil.
Daar kun je ook makkelijker mee stoppen, spiraal zit er toch altijd.
En een jezelf laten steriliseren? Weet niet of dat een optie is?

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 12:39

Bestaat de Nuvaring niet meer als optie? Of je meldt je aan voor dit onderzoek: Nieuwe anticonceptiepil zonder 'gewone pilhormonen' is grote doorbraak | NPO Radio 1 https://share.google/fO7PujTjT9htW6Rou

Artimes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-25 19:53

Nuvaring bestaat nog steeds, is ook een goede optie, wel vrij prijzig

PotjeMayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 13:59

Dank voor het meedenken! Ik zal er naar kijken :D

Laura_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-25 21:13

Ik snap het advies minipil wel, maar zou zelf het advies Implanon (staafje in je arm); een dagelijkse, lage en stabiele afgifte van ook alleen progestageen, net als de minipil. Bovendien de meest betrouwbare anticonceptie. Bij beide anticonceptie methoden, minipil en Implanon, kun je niks tav je menstruatie regelen en bloedverlies kan, maar hoeft niet, onregelmatig zijn. Bij de Implanon heb je een kans van 1:5 dat je niet meer ongesteld wordt. Dit is verder geen probleem. Bij elke hormonale anticonceptiemethode geldt dat je nooit weet hoe het uitpakt voor jou. Dat is een kwestie van proberen. Los van de Implanon zou ik met jouw klachten ook een spiraal aanraden, hormoon dan wel koper. Maar dat heb je liever niet, begrijp ik. Een spiraal kan er overigens ook zo weer uit, maar advies is wel om het een half jaar de tijd te geven. Plaatsing kan pijnlijk zijn, dat ontken ik niet, maar is toch vaak te doen als er voldoende tijd wordt genomen en uitleg wordt gegeven. Ik heb als verloskundige al meerdere spiralen geplaatst bij vrouwen die nog nooit zwanger zijn geweest. Het was pijnlijk voor de meesten, maar door de manier waarop ze begeleid zijn kijken ze er wel oké op terug.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 07:37

Hhilde schreef:
Ik denk dat je met alle vormen van hormonen risico hebt op veranderingen in je gemoedstoestand. Is het, gezien je schrijft recentelijk te zijn begonnen met daten, niet gewoon een optie om een condoom te gebruiken?

Ik snap het echt niet dat mensen sensiplan gevaarlijk vinden en een condoom een goed idee. Die is zoveel onveiliger.

PotjeMayo ik zou Sensiplan aanraden, dan hoef je geen hormonen te slikken en zit je wel heel veilig. Wel echt de cursus doen! Niet zelf klooien.

En nee ik heb geen aandelen :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 08:56

Wat een bijzondere reactie voor een optie waarbij je in je vruchtbare periode nog steeds condooms nodig hebt :+

Ik vond het temperaturen zo precies komen, dat ik er niet op durf te vertrouwen.
Daarnaast weer je door je temperaturen toch pas achteraf wanneer je ovuleert?
Zaad overleefd meerdere dagen, dus dan kan je nog steeds denken dat je niet ovuleert, terwijl je in de gevarenzone zit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:33

PotjeMayo schreef:
Ik negeer de grote letters even :o

Ik heb deze vraag volgens mij wel eens eerder gesteld over welke anticonceptie goed is, nadat ik de pil had geprobeerd maar dat niet hielp. Dit ging wel over mijn gemoedstoestand toen, dat is nu best goed onder controle met magnesium supplementen :).
Maar ik ben dus recentelijk begonnen met daten en dus nadenken over anti conceptie voor het geval dat... Ik wil absoluut geen kinderen, en heb eerder even aan de pil gezeten voor emotie/mentale problemen. Dit was de Levenorgestrel 150/30 microgram tabletjes. Volgens mijn huisarts zouden de andere vormen van de pil ook problemen geven voor mijn gemoedstoestand. En ik wil dat echt niet, want ik heb alles weer goed op een rijtje.
De spiraal lijkt me echt niks, vind ik nog steeds eng. Als dat DE optie blijft, dan is dat maar zo en ga ik er goed over nadenken. Ik heb het idee dat mijn huisarts en gynaecoloog er soms wat te simpel over kunnen doen? zo van nouja hier heb je een spiraal, have fun ermee. Ik wil gewoon alle opties goed doornemen en dat het echt klopt.

Welke opties zou ik kunnen overwegen of met de ha kunnen overleggen? En waar moet ik rekening mee houden qua veranderingen, als in wat is normaal? Zoals moodswings of juist totaal niet?
Alvast bedankt :)

Ik vond een spiraal ook doodeng.
Maar ik zag het als mijn enige optie. Na 14 jaar prikpil werd ik in no time weer gewoon ongesteld en binnen een half jaar kon ik de klok er op gelijk zetten. Ik wilde niet weer aan de hormonen in verband met mijn leeftijd en potentiële kinderwens. Het werd dus een koperspiraal, waar mijn huisarts vraagtekens bij zette, het was niet zijn eerste keus.

Voorwaarde was wel dat het door een vrouw werd geplaatst. Dus zo geschiedde het.

Plaatsing was echt geen pretje, maar intussen bijna 2 jaar verder en nog steeds erg blij ermee! Menstruatie is een dag of 2 langer, maar niet pijnlijker en kan nog steeds de klok er op gelijk zetten.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-25 09:44

Slmt9 schreef:
Wat een bijzondere reactie voor een optie waarbij je in je vruchtbare periode nog steeds condooms nodig hebt :+

Ik persoonlijk heb die dan niet nodig. Iedereen bepaalt zelf hoe je de methode gebruikt.

Slmt9 schreef:
Ik vond het temperaturen zo precies komen, dat ik er niet op durf te vertrouwen.
Daarnaast weer je door je temperaturen toch pas achteraf wanneer je ovuleert?
Zaad overleefd meerdere dagen, dus dan kan je nog steeds denken dat je niet ovuleert, terwijl je in de gevarenzone zit.

Iedereen bepaalt zelf hoe je de methode gebruikt. Het is niet per sé alles of niets, je hoeft niet per sé alles tot het maximale eruit te halen natuurlijk. De methode deugt wel degelijk, maar als je per sé elk risico wilt nemen, is dat een eigen keuze. Dat is onderdeel van de cursus en de methode. Je past de methode toe hoe het bij jou en je situatie past. Ik haat kinderen dus ik neem geen enkel risico. En zo pas ik dus ook de methode toe. De cursus is verspreid over een lange tijd, waarbij je samen met je begeleider je cyclus helemaal leert kennen, inclusief vroege eisprongen e.d.
Als je geen risico wilt lopen, hoeft dat niet.
Ik denk ook niet dat elke vrouw die anticonceptie slikt, per sé elke dag vaginale seks moet hebben. De meeste mensen hebben gewoon een druk leven. Hoezo wordt het dan ineens verwacht van sensiplan dat dat dan wel kan? Alsof iedereen die mogelijkheid gaat benutten

Overigens praat jij over de temperatuurmethode, niet over sensiplan. Dat is wezenlijk iets anders. Een eisprong komt niet uit de lucht vallen, dus je weet prima dat er een eisprong aan komt als je je lichaam goed kent.