GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 17:49

mabellean schreef:
Leest er iemand mee die op de hoogte is van teruggave belasting dienst. Deze medicijnen/spuiten zijn recept plichtig. Maar ze worden niet voorgoed (voor meeste onder ons) Kan ik de kosten onder zorg kosten terug vragen volgend jaar. Obesitas is een ziekte. Dus ik denk van wel , hoop ik .

Ja. Dat kan. Maar de vraag is of je aan het drempel bedrag komt. Gewoon invullen, dan zie je het vanzelf.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 17:50

mabellean schreef:
Leest er iemand mee die op de hoogte is van teruggave belasting dienst. Deze medicijnen/spuiten zijn recept plichtig. Maar ze worden niet voorgoed (voor meeste onder ons) Kan ik de kosten onder zorg kosten terug vragen volgend jaar. Obesitas is een ziekte. Dus ik denk van wel , hoop ik .

Er is een bepaalde drempel, hoe dat berekent wordt geen idee. Maar ik geef, volgend jaar gewoon alles aan mijn accountant en dan zie ik wel of ik iets terug krijg of niet, altijd mooi meegenomen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:31

mabellean schreef:

Ik heb alle criteria er naast gelegd en volgens mij kan dit wel. Ik heb het wel opgegeven over 2024

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:52

mabellean schreef:

Ik ga het wel opvoeren. Heb het ook van een internist gekregen en heb meer medicatie die niet vergoed wordt zoals salbutamol tabletten en extra vaccinaties. Kwestie van vaak vaak genoeg buiten het protocol vallen. Oh en calcichew natuurlijk, want waarom zou er preventieve middelen nog vergoed worden...

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 18:54

Deri schreef:
Ontzettend tof resultaat Mariska!

Mijn prik is dinsdag gezet, en merk echt dat ik sinds dinsdag al heel rot slaap. Ik krijg het niet voor elkaar om langer dan 5 uur slaap te pakken waar het normaal 9-10 uur is. Ben super brak. Anderen hier ook last ervan?

Wel had ik binnen een dag al het gevoel dat ik minder eetlust heb, en iets minder opkan. Het 'voelt' niet anders, maar ik heb bijvoorbeeld geen zin om een tweede keer op te scheppen.
Daarnaast was ik eerst geen ontbijter, maar wil ik nu nog wel een stuk fruit pakken smorgens. Dat is erg nieuw want ik werd altijd misselijk van ontbijt vroeger.

Iemand hier nog tips voor?

fjordjes

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:05

Weinig tegen te doen, ik ben ook een week of 2 ontzettend moe geweest. Is nu gelukkig over. Soms helpt het om elektrolyten te nemen, en supplementen zoals magnesium.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 19:23

Nee helaas geen tips. Ik word heel slaperig van m’n hooikoorts medicatie, die neem ik daarom vlak voor het slapen en dan kun je echt een kanon naast me afschieten :=

Annelies_VG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-25 20:01

mabellean schreef:

Ja. Medicatie op recept waarvoor je geen vergoeding krijgt is aftrekbaar.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 00:00

Dank je wel voor de antwoorden over de teruggave zorgkosten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:11

Die vermoeidheid hebben veel mensen last van he?
Het neemt wel af bij mij en ik heb mezelf een schop gegeven en ben gister weer gaan hardlopen. Voor het eerst sinds een maand of 3. Moet echt weer gaan opbouwen, dus met korte intervalletjes begonnen, 2,5e km.

Ik ben de afgelopen 2 weken 0.0 (om precies te zijn ;-)) afgevallen. Heb niets raars gedaan behalve 1x uit eten geweest (en carpaccio en vis gegeten) Enige dag dat ik iets meer kcal at, de rest van de dagen ben ik niet boven de 1300/1400 kcal gekomen.
Niet echt moriverend, al weet ik dat het erbij kan horen. Hopelijk geeft het hardlopen weer een boost.

Om aan te geven dat het niet bij iedereen hard gaat; ik ben in 8 weken 4.8 kg afgevallen. Veel moe en misselijk, al neemt het aantal dagen dat ik moe en misselijk ben wel af.

Komende donderdag voor het eerst 1mg prikken. Hopelijk verergeren daarmee niet perse de bijwerkingen.
En gezien mijn medische 'problemen' past het ook bij mij om zo langzaam af te vallen helaas. Toen ik het zonder ozempic deed, moest ik echt 3 of 4 x per week sporten en niet boven de 1250 kcal eten. Anders voel ik niets af. Ik heb er 1,5 jaar over gedaan om 9,5 kg af te vallen op die manier.
Ozempic is in die geen zin toverstaf dus het was te verwachten dat het ook nu niet in een sneltreinvaart zou gaan.

Voor mij zou Mounjaro beter zijn, maar het is zoveel duurder dat ik me dat gewoon niet kan veroorloven.
Naar die teruggave via belasting ga ik ook eens kijken. Iemand die al heeft opgezocht wat de drempel is?

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:39

Die drempel hangt samen met je inkomen. Wat je drempelbedrag dan is kun je je opzoeken op de site van de belastingdienst.
Ik verdien best redelijk, dus mijn drempelbedrag is zodanig hoog, dat ik er helaas niet voor in aanmerking kom.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:50

Ik vind de 0,5 nog best pittig := Vorige week zaterdag en ook vandaag misselijk en mijn buik is aardig van slag. Dat trekt na het weekend gelukkig wel weer wat weg.

Interessante tip van de zorgkosten icm de Belastingdienst :j

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 10:57

Ik ga weer goed! Nog 2,5 kg te gaan, dan. En ik op mijn (tweede) streefgewicht.

SassyMoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:09

Berdien schreef:
Ik vind de 0,5 nog best pittig := Vorige week zaterdag en ook vandaag misselijk en mijn buik is aardig van slag. Dat trekt na het weekend gelukkig wel weer wat weg.

Interessante tip van de zorgkosten icm de Belastingdienst :j

Ik ben benieuwd, heb vandaag voor het eerst 0,5 gespoten.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:17

Hmm dit jaar kom ik niet boven de drempel maar volgend jaar wel.

Ik heb er even een berekeningetje op losgelaten in excel maar als ik over zou stappen naar Mounjaro zou ik wel iets minder dan het verschil tussen Mounjaro en Ozempic af kunnen trekken. Ik ga er even over nadenken.

Brengt mij wel op de volgende vraag; Mounjaro gebruikers op welke dosering zitten jullie na zeg 3 maanden?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:31

Setteli schreef:
Die drempel hangt samen met je inkomen. Wat je drempelbedrag dan is kun je je opzoeken op de site van de belastingdienst.
Ik verdien best redelijk, dus mijn drempelbedrag is zodanig hoog, dat ik er helaas niet voor in aanmerking kom.

Er zijn nog meer voorwaarden, ik kan volgens mij geen kosten aftrekken (niet in behandeling via arts etc)
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... osten-2025

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:33

Koekie73 schreef:
Brengt mij wel op de volgende vraag; Mounjaro gebruikers op welke dosering zitten jullie na zeg 3 maanden?

Ik ben van 2,5 naar 5 gegaan, zoals gezegd wordt, iedere 4 weken. Maar…ik kreeg veel last van m'n maag op die 5 mg. Ik wou daardoor ook niet hoger gaan, dus ik ben teruggegaan naar 2,5. Nu geen last meer van m'n maag en nu ga ik naar 5 maar dan wel door 2x per week 2,5 te spuiten.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:36

Ik zit na 3 maanden op 5 mg. Na 5x 2,5 te hebben gespoten ben ik eerst naar 3,75 gegaan. En dus op 5 mg.
Ik heb eigenlijk weinig bijwerkingen: Soms koude rillingen en boeren. Maar dat is het eigenlijk wel. Gelukkig maar

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-25 11:39

Ik zit na 4 maanden nog steeds op de laagste dosering, 2,5 mg.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 11:44

Ik ook al 3 maanden nog steeds 2,5mg

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:26

Ik ben na 4 weken van 2,5 naar 5 gegaan. Ging goed. Na 6-7 weken op 5 ben ik doorgegaan naar 7,5. Minder honger maar ook minder fit. Veel knopen in de maag, meer uitdroging. Heb het een paar keer geprobeerd maar 7,5 is voor mij te pittig.
Ben weer terug op 5mg nu. Maar helaas nog niet weer fit. Ook 5mg werkt hard in op mij maar ik durf nog niet terug naar 2,5.
Afvallen met Mounjaro werkt voor mij wel, maar ik moet wel zeggen dat ik het zwaar vind.

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:41

Dank allemaal! Dees, dat snap ik. Ik moet zeggen dat ik het ook pittig vind door de vermoeiheid en de misselijkheid. Net als jij voel ik me niet zo fit als voor Ozempic.
Vervelend wel, Dees, om te horen dat je het zwaar vind. Hoeveel kilo zou jij nog kwijt moeten/willen?
En hoe zie jij het afbouwen?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:46

Ik ben er bijna, nog een kilo of 3 en dan zit ik op het 1e streefgewicht. Van daar uit ga ik afbouwen. Ik hoop dan een tijdje te kunnen doen met 2,5, in de hoop nog iets verder af te vallen. Streefgewicht nr 2 is er wel, maar ik zie wel even hoe het gaat.
Mijn traject loopt door tot en met december, dus ik heb nog volop tijd.

Ik hoop dat ik na het "afspenen" gewoon zonder ga kunnen. Ga dat iig wel proberen.

Wat het voor mij ook zwaar maakt.. mijn lijf is zo uit balans. Dat moet kennelijk ook wennen aan het lagere gewicht.
Maar... het is het waard. En de pony is er blij mee!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:53

Mariska, ik herken die ontevredenheid wel uit het verleden. Je wordt smaller maar de plekken die je wil verbeteren verdwijnen niet meteen. Dus mijn knieen zijn door het lipoedeem aangedaan en of ik nu in het verleden 60-70-80-90 woog dat blijft gewoon 'hetzelfde', smaller maar het model verdwijnt niet, de bubbels blijven, dus was/ben ik altijd een soort van ontevreden. Ik weet ook dat ik dadelijk op een laag gewicht ontevreden ben over mijn verdwenen en lege borsten. Op een zwaar gewicht zijn die prima en zo is het altijd iets.....waar kies je voor? Elk gewicht heeft zo zijn minpunten op je lijf.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-25 12:56

Koekie73 schreef:

Ik blijf nu na 4 spuiten op 2,5 mg. Doe het er goed op, val ermee af, imo geen bijwerkingen. Ja soms lamlendig maar voor mounjaro was ik dat ook regelmatig. Na een spuit een dag of twee dagen wat hoofdpijn. Kan gewoon eten en tegelijk geen honger. Dus ik ga geen bijwerkingen opzoeken en sneller afvallen zie ik niet zitten. Want ik denk dat je lijf lamlendig is omdat het bepaalde gevoelens onderdrukt en je eet een stuk minder, je valt af, je lijf is hard aan het werken.....

Ik spuit op dinsdagavond en ben nu in ongeveer 4,5 week in totaal -4,7 kilo afgevallen.
Als je mijn vaste weegdag pakt ben ik sinds zaterdag voor het spuiten tm vandaag -4,9 kg kwijt (5 weken).