Gastric bypass

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 10:31

purny schreef:
Ik wilde al tijden een kleine cheeseburger van de Mac. Gewoon om te kijken hoe hij viel.
Nou ik heb het geweten.

Naast dat ik er totaal geen gevoel meer bij had dat hij zo lekker was, vroeger vond ik hem nog wel eens lekkerder, heb ik ook lekker op het toilet gezeten.

Het idee was anders dan de uitvoering zeg maar :+

Zo ik heb dat gehad met mijn eerste hap pizza, zo'n echte vette van de italiaan. Ohhh wat ben ik ziek geweest :') Ik had zelf een turkse pizza en mijn vader pizza, ik wilde één puntje. Nou ik kan je vertellen, we houden het wel op ristorante oven pizza's :') Wat ben ik ziek geweest zeg :')

De Spicy mcchicken gaat er hier wel in of de wrap :j Rest word ik misselijk van helaas.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:07

Ik eet ook zeker af en te iets wat minder gezond is. Natuurlijk maak ik voor het grootste deel gezonde keuzes.

In ziekenhuis werd gezegd 80 % gezond en 20 % minder gezonde keuzes is gewoon een normaal eetpatroon. Ook daar zeiden ze je mag gewoon alles eten, en dat je door de maagverkleining uiteindelijk op normale porties uit komt.

Ik ontzeg mezelf helemaal niks daarin, ik eet en drink waar ik zin in heb.

Bang om aan te komen ben ik niet, sterker nog er is sinds september weer 2 kilo af, ondanks dat ik volle producten eet en 6x per dag.
Porties zijn ook niet enorm klein meer, die zijn nu normaal.

Ik ben 3 jaar po. En lijnen mag nooit weer, dus ik zorg er zeker voor dat ik niet meer dan de voorspelde 10% aankom.

Maar daar is nog steeds geen sprake van.

Ik ben 59 kilo kwijt en sta op 64.2 nu.

Polar

Re: Gastric bypass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 20:37

Wat is eigenlijk de reden dat je nooit meer mag lijnen?
Stel dat je bijvoorbeeld na een paar jaar weer begint aan te komen, mag je dan niet 'diëten'?

Heel knap hoeveel jullie allemaal afgevallen zijn!

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:01

Polar schreef:
Wat is eigenlijk de reden dat je nooit meer mag lijnen?
Stel dat je bijvoorbeeld na een paar jaar weer begint aan te komen, mag je dan niet 'diëten'?

Heel knap hoeveel jullie allemaal afgevallen zijn!

Ik geloof dat dat te maken had met de voedingsstoffen, je krijgt veel minder binnen al door een bypass/aanpassing lijnen door middel van shakes zorgt er voor dat je dan helemaal niets binnen krijgt, tenminste dat werd hier aangegeven bij het NOK maar dat is dus al 6 jaar geleden dus correct me if im wrong!

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:03

Bedankt voor het antwoord.
Wat zou dan de oplossing zijn om weer terug af te vallen?
Of moet je dan gewoon accepteren dat je weer aankomt?

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:28

Als je weer gaat lijnen dan ga je weer jojoen en help je wederom je stofwisseling om zeep.

Het is normaal dat je 10 % aankomt van wat je bent afgevallen als je gaat stabiliseren. Dat gebeurt niet bij iedereen, maar dat geven ze wel aan in het ziekenhuis dat dat gewoon normaal is.

Als je toch meer aankomt dan ligt dat echt aan wat je eet. Hier gaven ze aan dat je dan terug moet naar de diëtiste om je eetpatroon onder de loep te nemen.

Want als je daadwerkelijk een gezond eetpatroon hebt en voldoende eet gebeurd dat niet.

En met een gbp bepaald de operatie wat je afvalt. Als je lijf het genoeg vind ga je stabiliseren. Niet iedereen bereikt een gezond gewicht, maar iedere kilo minder is er 1.
Laatst bijgewerkt door Paellapan op 22-05-25 21:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:34

Ik zou dus volgens het ziekenhuis zo n 6 kilo aan moeten komen. Is dat meer dan moet ik aan de bel trekken omdat je dan hulp nodig hebt met je eetpatroon als je aan het stabiliseren bent.

Ik sta nu hier in spanje onder controle bij de huisarts. Daar trek ik aan de bel mocht dat nodig zijn. Maar tot op heden red ik het prima zelf.ik sta ook maat eens in de zoveel maanden op de weegschaal. Aankomen merk je aan je kleding.

Vorige week was de eerste keet sinds september. Toen bleek ik nog 2 kilo te zijn afgevallen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:48

Ohja, dat klinkt wel logisch allemaal.
Het is eigenlijk nog niet helemaal te bevatten dat je lichaam na zo'n operatie weer een soort van opnieuw wordt ingesteld.

Ik heb zelf steeds het denkbeeld van: ik krijg straks waarschijnlijk de operatie, kan nog minder eten dan nu waardoor ik afval, dan op een gegeven moment kan ik weer de hoeveelheden eten die ik nu eet en blijf ik hopelijk stabiel.
Maar er gebeurt door het omleiden natuurlijk nog veel meer in je lichaam.
Laatst bijgewerkt door Polar op 22-05-25 21:49, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:49

Je eetpatroon aanpassen is toch hetzelfde dan lijnen? Je maakt bewuste keuzes om bepaalde dingen niet of minder te eten,

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-25 21:49

Jilletje schreef:
Ik lees eigenlijk alleen maar mee maar ik wil nu even reageren op sansevieria...

Je mag gewoon alles eten wat je wilt, het is een hulpmiddel geen strafmiddel.
Er is echt echt echt werkelijk waar helemaal niks mis met zo nu en dan eens ongezond eten.

Ik vind je reactie echt een beetje overdreven.

Door een keer ongezond te eten ben je niet terug bij af, dat is echt heel kort door de bocht.

Precies dit..

Daarnaast moet je wel bedenken dat de meeste mensen die een maagverkleining hebben gehad. Gewoon van lekker eten houden. En niet enkel gezonde hap.. we zijn immers niet dik geworden door teveel aan sla ;)

Af en toe wat lekkers kan prima en kan het ook goed voor het mentale gedeelte van dit traject zijn.

En daarnaast.. vroeger at ik een patatje, daarnaast nog 2 of 3 snacks.. met gemak..
Dit moment zit ik na 1 snack of een half patatje echt vol. Dus in hoeverre is dat dan zo ongezond en slecht?
Als je het af en toe doet.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:08

Nee eetpatroon aanpassen en lijnen vind ik niet hetzelfde. Gezond gaan eten is alleen maar positief voor je lijf.
Lijnen door shakes of weer talloze diëten uitproberen mag niet meer na de operatie. Daar was het ziekenhuis heel duidelijk in. Zij gaven aan dat je dan terug bent bij af.
Hier had ik hetzelfde met patat, daar zaten minstens twee snacks bij en vaak paste een ijsje ook nog wel.
Patat eet ik niet omdat ik zelf geen frituur of airfryer heb en Spanjaarden kunnen geen Patat bakken.

Maar pizza ed eet ik wel. Eigenlijk gewoon alles en dat kan ik nu met mate. Dat kon voor de operatie niet.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:19

Lijnen is voor mij je aan het bewust eetpan houden en niet dingen eten waar je achteraf spijt van hebt.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 07:28

Daar denk ik iets anders over, maar dat geeft niks. :)

Goed voor mijn lijf blijven zorgen vind ik het belangrijkste. En natuurlijk een stabiel gewicht behouden.
Gelukkig in tegen tot voor de operatie nooit spijt als ik iets gegeten of gedronken heb. Komt ook omdat ik er niet meer teveel van kan eten.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 08:47

Hier is ook gezegd dat dieten nooit meer mag inderdaad.
Zo'n GB is natuurlijk ook wel echt een heftige verandering aan je lichaam.
Maar ik had niet gevraagd naar de reden van het niet meer mogen dieten, als is het natuurlijk heel logisch.

Ik ben echt blij met dit topic en de ervaringen die gedeeld worden.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 10:35

Polar schreef:
Bedankt voor het antwoord.
Wat zou dan de oplossing zijn om weer terug af te vallen?
Of moet je dan gewoon accepteren dat je weer aankomt?

Terug naar de basis gaan. Dus 6 keer per dag kleine beetjes eten, 3 hoofdmaaltijden en 3 tussendoortjes.
Er zijn ook mensen die voor een andere oplossing gaan. Een tweede maagverkleining. (Dat heb ik een aantal keren voorbij zien komen).

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:11

Een tweede maagverkleining is geen optie als je je door de eerste hebt heen gegeten, dan is er in je eetgewoonten niks veranderd.

Als je teveel aankomt inderdaad zoals Purny zegt terug naar de basis en zonodig terug naar de diëtist.

Hou er rekening mee dat je in de stabilisatie fase 10% kan aankomen van het afgevallen gewicht.

Als je echt je eetpatroon veranderd hebt kom je echt niet zomaar heel veel aan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:28

Ik hoop vooral dat de operatie mijn metabolisme gaat resetten.
Dat is eigenlijk mijn enige hoop.

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 13:46

Dat is ook de bedoeling van de operatie, dat je lijf gereset wordt.

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 16:10

Paellapan schreef:
Dat is ook de bedoeling van de operatie, dat je lijf gereset wordt.

dat is hier daarom ook oa de bedoeling van de 2 weken ervoor op shakes en rauwkost :j om en je mild te krimpen en je lichaam te laten afkicken van de suikers en andere dingen

Paellapan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:16

Hier waren het geen shakes een rauwkost, maar wel 2 weken een aangepast menu om de lever te laten krimpen.

Dat scheelt per ziekenhuis, als ik dat zo lees hier.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-25 17:22

Wij hoefden ook geen dieet te volgen. Je mocht alleen niet aankomen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-25 22:32

Ik heb mezelf bang gemaakt door verhalen te lezen over sepsis door lekkage van de maag/darmen na de operatie. :x
Hoe zijn jullie met deze zorgen omgegaan? Hoe herken je zoiets überhaupt en zet je het niet weg als zijnde napijn/naziek?

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 00:12

Houd in je hoofd dat de mensen die complicaties hebben eerder van zich laten horen door hun verhaal te delen dan mensen waarbij alles volgens het boekje verloopt. Die hoor je vrijwel niet.

Elke operatie heeft risicos maar die percentages zijn heel laag. Ik heb me daar niet zo druk om gemaakt.
Een als je geopereerd bent, bij twijfel direct bellen, beter een keer teveel dan te weinig.

Butterfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 08:37

Precies wat Cadaz zegt. Succesverhalen zijn er veeel meer, maar die hoor je minder. Mensen zoeken bij negatieve ervaringen sneller lotgenoten en moeten hun verhaal kwijt.

Ik vond het vooral heel spannend hoe ik eruit zou komen, als in: wat kan ik allemaal nog verdragen? Kan ik nog wel ergens een kop koffie drinken? Maar die angst was totaal ongegrond, ik kan alles eten :j ook als er meer suiker in zit dan ze aanraden (5-10gr per 100gr). Koolzuur wordt ook niet door elke kliniek aangeraden, dat drink ik ook niet omdat ik het persoonlijk totaal niet mis.
Bovenstaande is wel echt een ideale uitkomst hoor, er zijn mensen die gevoeliger op lactose reageren bijvoorbeeld, maar om maar aan te geven: ik was er echt heel bang voor, en alles is me zo meegevallen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-25 09:14

Dit was een wetenschappelijk onderzoek, maar het percentage was inderdaad erg laag.
Het ging over de eerste 30 dagen na de operatie.

De reden waarom ik me zorgen maak, is omdat ik erg ver van een ziekenhuis af woon.
Zeker van het ziekenhuis waar ik geopereerd ga worden, dat is 2,5 uur rijden.
Maar ook omdat ik in het verleden bij elke operatie die ik heb gehad, o.a altijd koorts kreeg.
En ook, hoeveel pijn is normaal na deze operatie en bij welke pijn moet je bellen...
Maar ik zal dit binnenkort sowieso overleggen in het ziekenhuis.

Ik ben eigenlijk totaal niet bang voor wat ik niet meer zou kunnen eten, aangezien eten voor mij niet belangrijk is.
Als ik mijn voeding kon vervangen door elke dag een pil te nemen, zou ik daar ook helemaal akkoord mee zijn.
Als mijn hele leven lang maar 1 hapje van een gebakje op mijn verjaardag zou kunnen eten, zou ik dat ook prima vinden.
Maar ik denk wel dat ik bang zou zijn voor de gevolgen van het eten van bepaalde dingen. :j
Als je iets eet met suiker of vet, dat je er dan echt heel veel last van krijgt bijvoorbeeld.