Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Amahoela

Re: Huisartsenpost onmogelijk streng tegenwoordig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:34

nee precies, dus wel alleen als het echt nodig is

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:34

Nee, maar dat zeg ik ook niet. Ik het over (bijvoorbeeld) dat geval van die kudde pinken, dan is de ambulance (lijkt me) toch echt sneller dan zelf naar het ziekenhuis rijden, plus dat die de persoon stabiel kunnen vervoeren op een brancard in plaats van op een achterbank of bijrijdersstoel.

Fudge

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:42

mvdende schreef:
Maar waar licht de grens tussen HAP en SEH? Ik heb altijd gedacht dat "kan overdag bij een huisarts = HAP" en "zou overdag 112 zijn = altijd 112"

Ik snap je idee. In principe klopt dit ook, alleen geld voor het huisartsdeel:
- overdag bij de huisarts: alle kwaaltjes die je maar kunt bedenken.
- HAP: alleen spoedhuisartsenzorg die niet kan wachten tot de volgende dag.

Er is niets mis met bellen voor een breuk of voor je teen. Maar het kan goed zijn dat uit de triage komt dat je kan wachten tot de eigen huisarts weer open is.

Ook een SEH heeft doorgaans verschillende werkwijzes overdag tov savonds/snachts. Echte spoed is duidelijk en wordt altijd geholpen. Verder is het ingericht om overdag bijvoorbeeld allerlei breuken te kunnen behandelen, maar savonds en met name snachts niet. Dus dit is ook een belangrijke reden voor de huidige werkwijze.

Nog een voorbeeld van onze regio: heb je overdag klachten passend bij een ongecompliceerde blinde darm ontsteking dan kun je direct door naar de SEH voor verder onderzoek. Als je dan voor echo en/of operatie moet is er namelijk voldoende capacititeit in het ziekenhuis. Kom je in de avond of nacht dan is die capaciteit er in het zkh niet en ga je na beoordeling van de HA weer naar huis en mag je je de volgende dag pas melden op de SEH.

Over het ambulance deel; het is natuurlijk top dat eenieder er even over nadenkt of je wel of geen ambu moet belasten. Maar als je 112 belt krijg je ook gewoon een centralist van de meldkamer aan de lijn, deze zal ook een triage uitvoeren en als het niet nodig is om een ambu te sturen dan krijg je ander advies: bel de HA/HAP of je wordt doorverbonden.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 09:54

Ik heb ook een keer 112 gebeld en die wilden toen niet komen.

Ik zag een mevrouw (gok 65) hard van de fiets vallen. Met het stuur in de buik. Ze was wat in de war en spuugde vrijwel meteen bloed. Ze moest maar naar haar huisarts.

Maar ja heb die vrouw naar huis gelopen maar ze wilde geen verdere hulp. En ik moest naar stage dus ik kon ook niks. Het was ook een beetje een bijzonder type waar je slecht je contact mee kon krijgen.

Maar heb me altijd nog afgevraagd hoe het met haar ging.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 12:54

Ik moet zeggen ik moet wel wennen aan die nieuwe vorm van triage. Maar op zich wel een goed ding.
Sommige dingen kunnen gewoon wachten tot de volgende dag.

Laatst was onze zoon ziek, in de avond werd hij ook benauwd. Nou heeft hij hier geschiedenis mee dus ik ben niet gelijk in paniek maar dit was wel iets om te bellen. Of ik even kon beeldbellen. Ja moesten langs komen en ook een tas inpakken en als het verslechterde gelijk een ambulance bellen. Uhhhh oké...
Ik was vrij rustig eronder maar van die heftige reactie schrok ik dan ook wel weer. We zijn zonder tas naar de hap gereden want die konden we later nog wel ophalen dan. En ik had ook niet het idee dat het een opname zou worden. (Zelf zorgervaring).

Dus "overdrijven" van klachten is mijn inziens niet nodig.

Al denk ik zeker wel dat het verschilt per regio qua zorgdruk. Wij wonen in Friesland en denk dat het hier minder nijpend is als in andere delen van het land.

Nu ben ik zelf een zorgmijder en helaas heb ik dan toch altijd van die aparte dingen... dat ik wel heen moet. Ik probeer dan de zorg te ontlasten en hoop het zelf op te kunnen lossen.

Maar ik heb flink op mijn donder gehad van de dokter. (1x wondroos en 1x randje sepsis) wist wel dat het niet helemaal goed was maar dacht gaat wel over.

Alles lijkt tegenwoordig maar maakbaar en moet nu en meteen.
*je betaald ervoor
*je hebt er recht op
* het moet nu

En ga zo maar door. Dus die telefonische triage via beeldbellen vind ik alleen maar goede zaak.

Uiteindelijk willen zorgverleners ook goede zorg geven. Alleen moet dat wel kunnen binnen de mogelijkheden die er zijn. En die mogelijkheden worden steeds beperkter door de jaren heen helaas.
Ik ben nu al een tijdje uit de zorg. En benijd al mijn zorgcollega's niet.
Het is er niet makkelijker op geworden en soms zou het wel eens helpen als mensen zouden weten wat er allemaal bij komt kijken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:23

Mvdende, iedereen betaalt voor de zorg. Maar niet iedereen kan tegelijk geholpen worden. Jij bent ook gewoon meteen geholpen, alleen niet op de manier die je bevalt. Terwijl ze dus gelijk hadden en je geen spoed was. Sterker nog, de klachten waren er al langer, maar je had zelf geen zin om overdag te wisselen of de eigen huisarts te bellen voor overleg. Daar is de HAP dus al niet voor, maar die hebben je te woord gestaan en zelfs een arts laten kijken. En het was dus iets wat gewoon tot de volgende dag kon wachten en bij jouw eigen huisarts kon je ook snel terecht. Dat is de persoon waar je heen moet. Hap is nooit geweest voor dingen waar je overdag bij de ha moest zijn. Het is altijd geweest voor dingen die normaal voor de ha zijn maar nu spoed hebben en absoluut niet kunnen wachten tot de eigen huisarts weer open is. Zoals jij het omschrijft lijkt het net alsof je voor alle dingen de hap kan bellen als het buiten openingstijden van de eigen huisarts is. Bij de huisarts heb je ook triage, dus dingen die dezelfde dag gezien moeten worden en dingen die kunnen wachten. Die laatste zijn dus ook geen zaken voor de hap.

Hoe meer mensen naar de hap en seh gaan die daar niet horen, maar bij eigen huisarts zouden moeten komen, hoe duurder de zorg wordt en dan mag je nog neer betalen straks.

Je krijgt ook geen pijnstilling op recept als dat niet nodig is. Kan je hoog en laag springen, als je gewoon paracetamol en ibuprofen kan slikken zal je dat gewoon zelf moeten halen en dus betalen. Wees blij dat het voor jou tijdelijk is, zat chronisch zieken die dat,naast andere wel vergoede medicatie, altijd moeten slikken en dus altijd zelf moeten betalen. Niet voor korte periodes, maar continu. Zelfs degene die minder binnenkrijgen per maand en jaar.

Over het zelf met de auto rijden zoals met die pinken. Pmarena, doe dat alsjeblieft niet. Je kan zo verschrikkelijk veel schade aanbrengen door ze zo de auto in te laten gaan. Niet alleen als ze bewusteloos zijn of gespiest. Die gebroken nek hoef je helemaal niet te zien, gebroken rugwervel ook niet. Mijn moeder heeft vreselijk veel geluk gehad dat ze niet verlamd geraakt is na val waarbij ze zelf opgestaan is en uiteindelijk wel vader gebeld om haar op te halen. Die zijn doorgereden naar de hap omdat het toch wel pijn deed. Hele gevaarlijke breuk en echt mazzel dat er niks met de zenuwen was, meteen door naar de SEH en lange tijd in ziekenhuis gebleven, eerder weken dan uren. Laatste keer kon ik haar na een val met geen mogelijkheid op de grond houden, maar ze vergat na een minuut telkens alles wat ik zei. Hap gebeld en die hebben ambulance gestuurd. Wel nadat ze me op mijn kop gaven dat ze niet is blijven liggen, maar ze wilde echt direct opstaan. Ook al weet ik dat blijven liggen beter is, je kan ze moeilijk dwingen want je wilt niet aan ze zitten als je niet weet wat er is. Weet je wat eruit kwam? Stuk van nekwervel afgebroken, maar zij heeft nooit iets over nek gezegd. Is wel vastgebonden op brancard toen de ambulance er was, maar ook daar had zelf met de auto wegbrengen heel gevaarlijk kunnen zijn. Veel van die ernstige dingen zie jij helemaal niet en in ambulance hebben ze tenminste spullen om bij aantal dingen direct in te grijpen wat je in de auto niet hebt. En met dat simpele autoritje kan je ook breuken erger maken of je krijgt ineens zelf een ongeluk omdat je afgeleid raakt als de patiënt ineens wegvalt of het uitgilt van de pijn

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:45

Mijn ervaring is dat huisartsen of dat nou spoedzorg of gewone is sowieso ondermaats is en een andere krijgen is vrijwel onmogelijk.

Sterkte met je teen :(:)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:46

Dat is weer een hele andere discussie :)

Renee1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 13:57

De site https://moetiknaardedokter.nl/ vind ik heel helpend voor je eigen afweging welke hulp je moet inschakelen. Die loodst je (mits daar tijd en ruimte voor is natuurlijk) door een keuzemenu.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:00

MaraYvette schreef:
Mijn ervaring is dat huisartsen of dat nou spoedzorg of gewone is sowieso ondermaats is en een andere krijgen is vrijwel onmogelijk.

Sterkte met je teen :(:)

Gelukkig is mijn ervaring met de huisartsen buitengewoon prettig. Doortastend indien nodig als het om een verwijzing gaat, altijd bereid om te luisteren. Korte wachttijden etc.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:28

@Mellow
Nou het is soms best druk hoor.
Kennisje van mij werd doorgestuurd naar Leeuwarden omdat ze niet binnen 2 uur terecht konden in Heerenveen.
Dat is hier vandaan toch 2x zover dan Heerenveen (50km).

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:46

mvdende schreef:
En ja, ik betaal een godsvermogen per maand aan mn zorgverzekering, dus als ik dan eens zorg nodig heb, dan vind ik dat ik daar recht op heb, want ik betaal genoeg!

Ik vind, ik vind... gaan we weer...

De HAP heeft juist gehandeld, heeft je advies gegeven. Had je echt koorts gehad of vonden zij dat je langs moest komen dan hadden ze dat wel gezegd.
Ik vond ook dat ik misschien wel langs moest komen voor mijn enkel omdat ik dacht dat ie gebroken was. Maar ik hoefde dat niet. Omdat de vrouw aan de telefoon zei dat ik naar mijn huisarts moest de volgende dag.

Mellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:47

Brainless schreef:
@Mellow
Kennisje van mij werd doorgestuurd naar Leeuwarden omdat ze niet binnen 2 uur terecht konden in Heerenveen.

Ja natuurlijk kan het hier ook druk zijn. Dat zeg ik niet. Alleen denk dat de randstad toch wel anders is. En dat is een aanname van mij hoor.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 14:54

Mellow schreef:
Brainless schreef:
@Mellow

Ja natuurlijk kan het hier ook druk zijn. Dat zeg ik niet. Alleen denk dat de randstad toch wel anders is. En dat is een aanname van mij hoor.

Maar wij hebben wel weer meer ziekenhuizen redelijk dicht bij elkaar. Dus ja, meer mensen, maar ook meer plekken waar je naartoe kan.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:41

Wellicht een mooi voorbeeld seh/112 tov huisartsenpost:

Mijn zoontje (toen bijna 4) had een "aanrijding" in de speeltuin met 2 skelter. Ik stond er niet bovenop maar ik vond hem daarna niet zichzelf. Toen hij een uur later begon te spugen heb ik de HAP gebeld.
Dus geen levensgevaar, maar ook niet dusdanig onschuldig dat het kan wachten tot de volgende dag.

Onderweg in de auto (het was vrijdag 18.30) werd hij suf. Hij was met momenten niet aanspreekbaar, viel weg.
Op dat moment kan de huisarts niks en heb ik 112 gebeld die een ambulance hebben gestuurd.

(Uiteibdelijk bleek het een stomme samenloop, hij bleek 40 graden koorts te hebben en dus moe en ziek en daardoor weggevallen, dus stond los van de eventuele aanrijding).

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:46

Goed voorbeeld en enorm schrikken. Gelukkig was het ongelukkige samenloop zeg.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 19:59

Je schrikt je toch wezenloos Secrcible!

Ik moet zeggen dat toen onze kleinzoon een koortsstuip kreeg en mijn dochter hem helemaal slap en niet ademend in haar armen had was de ambu er binnen no time.
Mijn dochter is gastouder en kan ook een kind reanimeren maar dat is toch heel wat bij je eigen kind!
Hij is meegenomen maar later mocht hij weer naar huis, bleek ze te zuinig met de Paracetamol te zijn voor zijn gewicht.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:11

Oef dat wegvallen is maar eng en zeker reden voor spoed want je weet niet hoe erg het dan mis is :(:)
Gelukkig viel het in beide gevallen dan uiteindelijk toch mee.

Niet betweterig bedoelt en niet op een specifieke reactie, maar wij gebruiken eigenlijk nooit paracetamol voor die kleine, dan hoef je ook niet bang te zijn dat er ineens een koortsstuip doorheen komt omdat je de dosering / spiegel niet goed houdt. En de koorts kan gewoon zijn werk doen, die is er niet voor niets.

We hebben van baby af aan wel Sinaspril en Viburcol enzo liggen maar gelukkig nooit nodig gehad. Zonde om steeds die nog volle doosjes over de datum weg te gooien maargoed beter dan dat het nodig was denk ik dan maar. Na 1 nachtje flinke koorts bij de 1 of andere 5/6 e hand voet mond ofzo ziekte was hij er eigenlijk altijd wel vanaf gelukkig :)

Vond het wel goed dat iemand hier in het topic dat ook zei (was het Polly...?) dat men te bang is voor koorts. Maar ik denk dat dat ook hoort bij hoe mensen tegenwoordig maar weinig weten eigenlijk en dus sneller de dokter nodig denken te hebben? En dat dokters zelf ook nogal makkelijk zeggen "geef maar paracetamol". Dat stukje van dat ziek zijn niet meer mag tegenwoordig zeg maar.

Zolang kind het verder goed doet qua zichzelf zijn en alert zijn dan is het imo beter om de koorts te begeleiden dan te onderdrukken.

Het is alleen jammer dat je bij hoofdpijn toch wel graag een paracetamol of iets wilt tegen die hoofdpijn, maar dat je de koortsremmer er dan als het ware gratis bij krijgt -O- Daar zit ik zelf ook mee als ik ziekig ben. Wil dan graag de hoofdpijn een tandje minder maar niet de koorts onderdrukken. Maar dat schijnt lastig te zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 09:56

Maar koortsremming zorgt niet voor een koortsstuip, die ontstaat gewoon. Net als dat pcm een koortsstuip ook niet voorkomt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:07

Gewoon ter info :)
Het niet juist toedienen van paracetamol staat er wel een beetje om bekend dat het kan bijdragen aan het ontstaan van een koortsstuip.

Als je op Google intoetst koortsstuip + paracetamol krijg je allerlei informatie, zoals bvb. deze informatiefolder over koortsstuipen: https://www.asz.nl/folders/koorts_265/k ... orgers.pdf

Citaat:
Het is niet nodig om de koorts te onderdrukken met paracetamol. Als uw kind zich ziek voelt en u toch een paracetamol wilt geven, dan raden we u aan om dat elke acht uur (zetpil) of elke vier tot zes uur (tablet) te doen. Onregelmatig toedienen van paracetamol veroorzaakt schommelingen in de temperatuur en kan daardoor mogelijk koortsstuipen veroorzaken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:20

Zoolgangster schreef:
smurffie schreef:
Tipje aan iedereen hier:
Tetanus kan je gewoon iedere 10 jaar herhalen, dan hoef je bij een ongeluk op stal niet te haasten om die te halen ;).

Daarbij heb ik ooit de prachtige uitdrukking gehoord: als je zelf had moeten betalen voor je zorg, inclusief spoedtarief, was het dan nog perse nodig als het de dag erna goedkoper was?
Mensen met dieren vinden dat de dierenarts vaak nog wel tot de dag erna kan wachten als dat 200 euro bespaard, weet dat de spoed een nog hoger tarief is..

Er zijn artsen die daar niet in meegaan, preventieve tetanus inentingen om de tien jaar... meegemaakt, ik zei dat ik vaak tussen de paarden rond hang, of ik niet ingeënt moest worden, deed mijn huisarts niet, en ook van anderen hetzelfde gehoord.
Pas als ik werkelijk een wond van betekenis zou krijgen, zou ik in aanmerking komen voor een tetanus prik.

Je moet dat ook niet bij de HA halen, die hebben geen vaccinaties. Daar krijg je antistoffen en idd als je een wond hebt. Anders is het niet nodig.
Je kan bij een vaccinatiebureau een vaccinatie halen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:23

Ziek zijn is gewoon niet voor iedereen handig of goed.

Toen ik vorige maand met hoge koorts, keel/oor en hoest klachten op de hap was kreeg ik ook pcm en antibiotica in mijn geval. Voor mijn lijf echt wel beter dat zeiden ze ook waar normaal het advies uitzieken zou zijn in dit geval was hun doel bij mij me zo min mogelijk ziek te laten zijn zodat mijn behandelingen door konden gaan.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:32

verootjoo schreef:
Je moet dat ook niet bij de HA halen, die hebben geen vaccinaties. Daar krijg je antistoffen en idd als je een wond hebt. Anders is het niet nodig.

Hoe kom je bij deze onzin ?

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 10:36

Charaz schreef:
verootjoo schreef:

Is dit daadwerkelijk onzin?

Ik heb het altijd zo begrepen als dat je een tetanusinjectie nodig hebt igv medische noodzaak (bv in aanraking geweest met straatvuil na een val) dat de injectie een medische noodzaak is en dat de HA dit doet.
Heb je een vaccinatie nodig voor pret (bv vakantie). dan moet je naar een commercieel vaccinatiebureau.

Toevoeging reisvaccinatie kan via GGD, vacinatiebureau of HA: https://www.nederlandwereldwijd.nl/reiz ... accinaties

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-25 11:12

Charaz schreef:
verootjoo schreef:

Is geen onzin, dat is gewoon wat het is.
Vaccinaties voor kinderen haal je bij de GGD. Voor jezelf voor op reis bv bij een vaccinatiebureau.

En als het medisch noodzakelijk is om actie te ondernemen vanwege acuut risico op tetanus krijg je van de HA een tetanus injectie. Die dus geen vaccinatie is.