Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 21:06

Wat een prachtig loopje heb je gemaakt! Heerlijke paadjes.
Je kunt nog even afwachten hoe het in de loop van de week voelt toch?

Het weer.. tja, mij is het te warm. Ik kan er niet goed tegen en geniet er ook niet echt van. Sterker nog, eind zomer kan ik echt boos worden als er dan wéér een week met 25+ graden wordt voorspeld.
Ik vind 20 graden meer dan zat.
Lesgeven in een lokaal waar het 25 graden of meer is, vaak 30 eind lente en in de zomer, is ook een hel.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:15

Haha Leonie, ik moet even lachen om je drink fles verhaal. :')
Lekker gelopen, en mooie foto’s!

Herkenbaar SV. Ik kan er ook niet zo goed tegen. Voorheen kon ik uren in de volle zon liggen, nu zit ik binnen of in de schaduw.
Wel paardgereden vandaag, maar binnen. Op de fiets erheen, dat is wel lekker altijd, fietsen met dit weer.
Snap dat je twijfelt over Utrecht. Ik ga m wel lopen, met mn werk. Wel fijn, kan spullen in business lounge leggen. Is ook minder druk daar bij toiletten.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:18

Dit topic heeft iets teveel pagina's om terug te gaan lezen maar kom maar door met de conditie tips!

Zodra ik begin te rennen slaat het echt enorm op mn longen, ik merk wel dat mn conditie beter word hoor maar dit blijft. Hoe kom ik hier van af?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-25 21:22

Ehmm ja ook hallo. Met deze minimale informatie kunnen wij precies niks.

Hoe lang loop je al?
Hoeveel keer per week loop je?
Hoe ver loop je?
Loop je met een schema?
Heb je een sporthorloge die je gebruikt tijdens het lopen?
Wat bedoel je met "slaat het op mijn longen"?
Heb je fatsoenlijke hardloopschoenen?

Samantha vroeger kon ik het ook, maar elk jaar krijg ik meer een hekel aan warmte.

Tiggs

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:31

Ja ik heb kunnen genieten in die zin dat ik het los kon laten. Maar echt leuk vind ik het met deze temperaturen niet. Herken ook wat SV zegt over balen van weer een week te warm weer.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:34

emtb schreef:
Dit topic heeft iets teveel pagina's om terug te gaan lezen maar kom maar door met de conditie tips!

Zodra ik begin te rennen slaat het echt enorm op mn longen, ik merk wel dat mn conditie beter word hoor maar dit blijft. Hoe kom ik hier van af?

Als in, je raakt buiten adem als je gaat rennen?

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:37

Sherivey schreef:
emtb schreef:

Als in, je raakt buiten adem als je gaat rennen?

Nee dat niet perse, op den duur wel maar ik krijg eerst pijn aan mn longen. Heel raar, ken ook niemand anders met dit probleem. Het is ook niet alsof mijn conditie heel slecht is, ik kan urenlang paardrijden of kilometers lang wandelen zonder problemen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:39

Ik had ook mee kunnen doen in Leeuwarden, de baas betaalde. Maar had geen zin om weer een duikdag op te offeren om hard te lopen en er was een andere run op zaterdag en niet zo ver weg in hetzelfde weekend. Dus niet opgegeven. Anders had ik daar gestaan voor de 10km en alleen mijn medaille af kunnen halen zonder gestart te zijn. Ben dus wel blij dat ik besloten had om me niet op te geven en daar vandaag niet stond.

Als ik begin met hardlopen heb ik ook altijd even een soort piek in de ademhaling, en dat zwakt dan na een 30 seconden af. Je lichaam moet gewoon even wennen dat je gaat sporten. Daarna is het klaar. Is dat wat je bedoelt? Ik heb geen last van m'n longen, maar heb altijd even een kort moment van een paar seconden dat je merkt dat je lichaam moet wennen aan dat het nu moet gaan presteren. Dat voorkom je door rustiger te beginnen met een warming up, maar ik doe bij runs vaak geen warmingup.

emtb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:43

germie schreef:
Ik had ook mee kunnen doen in Leeuwarden, de baas betaalde. Maar had geen zin om weer een duikdag op te offeren om hard te lopen en er was een andere run op zaterdag en niet zo ver weg in hetzelfde weekend. Dus niet opgegeven. Anders had ik daar gestaan voor de 10km en alleen mijn medaille af kunnen halen zonder gestart te zijn. Ben dus wel blij dat ik besloten had om me niet op te geven en daar vandaag niet stond.

Als ik begin met hardlopen heb ik ook altijd even een soort piek in de ademhaling, en dat zwakt dan na een 30 seconden af. Je lichaam moet gewoon even wennen dat je gaat sporten. Daarna is het klaar. Is dat wat je bedoelt? Ik heb geen last van m'n longen, maar heb altijd even een kort moment van een paar seconden dat je merkt dat je lichaam moet wennen aan dat het nu moet gaan presteren. Dat voorkom je door rustiger te beginnen met een warming up, maar ik doe bij runs vaak geen warmingup.

Nee dat is het ook niet. Het is echt pas als ik al wel even bezig ben. Als je in de winter gaat rennen en je krijgt pijn aan je oren omdat het koud wordt? Echt zo'n vieze stekende pijn? Dat is het maar dan in mn longen

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 21:45

Daar zou ik mee naar de huisarts gaan.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-25 06:27

Precies, even laten nakijken kan geen kwaad.

En misschien ga je gewoon te snel van start. Wandelen en paardrijden zeggen niet heel veel over hoe goed je kunt hardlopen.
Maar als je geen verdere info geeft, dan is er moeilijk wat over te zeggen.

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 06:55

Wat een prachtige plaatjes komen hier voorbij <3

Die draver op het strand!

Ik zou gewoon lekker met een ervaren loper gaan oefenen als het zelf niet lukt. Ik start volgende week ook met mijn beste vriendinnetje, zij loopt nooit en doet alleen krachttraining. Samen gaan we trainen voor de 4 mijl in oktober :D

Ik doe momenteel ook alleen maar krachttraining in de vorm van een huis verbouwen :P . Ik hoop vanavond even een rondje te kunnen hardlopen <3

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 07:58

En heb je ook een hartslagmeter om? Als het optreedt in je longen, is je hartslag dan verhoudingsgewijs te laag?
Ik heb aan het begin, dus als ik begin met lopen wel eens dat het dus een paar seconden duurt voordat de hartslag meekomt. Dat voel je ook even, maar niet met branden in de longen, maar met een verhoogde ademhaling.
Branden in de longen en benauwd zijn heb ik deze winter wel gehad, maar dat hing samen met een kriebelhoest en dus een virusje ofzo.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:29

Leuk Sall die run op de snelweg, hoe ging je polderloop?

Supervixen wat knap al die kilometers en hoogtemeters met die warmte. Ging het nu beter met je schoenen dan de 1e keer? Je woont echt in een mooie omgeving <3

Suliko hoe is het met je schuurplekken inmiddels?

Soepblik ook het rennen weer aan het oppakken, leuk!

Samantha nog voor het werk gelopen vorige week, en een hele snelle loop in het weekend :wow: Jeeeeej voor PR *\o/* En dan zondags heerlijk ontbijt op bed ook nog.

Namiro goed dat je naar je lijf hebt geluisterd vrijdag.

Leonie87 wat ga je alweer hard! Gaat het spinnen met je bovenbeen nu makkelijker dan lopen? Wat een mooi gebied ook de Campina <3 Lijkt me echt heerlijk zo'n gebied in de buurt.
Die koe op dat pad en je waterfles _O- Sorry ik moest er even om lachen.

Sherivey jij was er ook weer vroeg bij van het weekend :D Ik vind dat zo grappig, jij zegt dan ik loop een easy run, met echt snelheden dat ik denk :wow:
En dan ook nog heerlijk over het straks, leuke foto's!

Germie nieuwe schoenen, hoe lopen ze? Nette tijd hoor.

Lisitano gevloerd door de griep, beterschap!

Tiggs je hebt het toch maar gedaan gister, knap! (Mist spierbal smiley)
Wel schrikken ook van iemand die daar dan ligt en wordt gereanimeerd, super heftig.

emtb is de last van je longen niet gewoon dat je te hard wil en dat je het niet kan bijbenen met zuurstof? Als ik harder ga rennen bij de start dan heel rustig tempo dan heb ik dat ook. Je hebt de conditie nog niet. Paardrijden en wandelen etc is een heel andere conditie, paardrijden en 15-20 km wandelen kan ik ook, alleen hardlopen moet ik echt opbouwen. Rustiger starten is denk ik de oplossing (ja ik loop er ook tegenaan dat ik sneller en harder wil dan ik kan, maar slow and steady wins the race).

Lies_sparkle die krachttraining/huis verbouwen is ook belangrijk :D

Ik schrok wel van die berichten van Leeuwarden en Leiden, echt heel heftig.
Ook ik ben team "kan slecht tegen warmte". Ik had er alweer spijt van dat ik niet gewoon in de winter ben begonnen :+
Vrijdag nog wel even gelopen, dat was nog te doen qua warmte. Had ook voor mijn idee een wat makkelijkere interval, 7x3minuten. Dat ging zowaar al iets sneller, zo'n 6.35/km :D
Wel echt heel erg vreemd, ik heb een beetje 2 vaste rondjes die ik vaker loop. Het rondje van vrijdag loop ik over het algemeen sneller dan het andere rondje, snap er helemaal niks van. Beide zijn bijna helemaal vlak, hebben alle twee een klein stukje omhoog maar verder niets. En toch ben ik het ene rondje steevast sneller dan de andere. Ik heb ook nog terug gekeken of ik dan precies toevallig steeds het snellere rondje de kortere intervallen pak, maar dat is ook niet het geval.

Een aantal mensen lopen zondag de halve van Utrecht toch? Jullie moeten vroeg aan de bak hoorde ik! Misschien kom ik nog wel even aanmoedigen, mijn vriend loopt hem ook.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:50

Ik zou ook even naar de huisarts gaan emtb.

Lekker gelopen muppet, ja het is al best warm hè. Wat gek van die rondjes, dat de ene sneller is?

Utrecht is zeker vroeg ja, ik vind het wel fijn. Vorig jaar was het 10u, tegelijk met de hele, en moesten we nog een uur in de volle zon in het startvak wachten. Was m’n eerste halve en eerste grote evenement.

Ik ben vandaag vrij, net 10 km gelopen met wat heuveltjes.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 09:53

Heb nog niet op de nieuwe schoenen gelopen MuppetMayo, want had mijn Cielo's aan zaterdag. En die zijn lekker luchtig bij warm weer, en die schoenen ken ik. Dus ga ze rustig proberen op een training.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 10:27

Ik zag op TV West dat de gereanimeerde persoon hartritme stoornissen heeft en in goede handen is in het LUMC.

Leeft dus gelukkig nog :)

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 22:29

Erg heftig van die lopers dit weekend, dat legt toch wel een zware domper op deze evenementen.

Jouw ronde was gelukkig wel hilarisch Leonie, volgens mij ga je al best weer een beetje lekker. Het gaat in ieder geval weer duidelijk de goede kant op.

Mooie schoenen Germie, ben benieuwd hoe ze je bevallen met lopen.

Balen Lisitano, hoop dat je snel weer opknapt. Het is veel te mooi weer om ziek te zijn

Jij gaat lekker Muppet! Ga zo door!

Ik werd door man en kinderen zondag meegenomen naar de winkel om mijn moederdagkado uit te zoeken.
Dat werd een mooi hydratatievest, echt super blij mee. Ik had nog zo'n elastische band met 4 kleine flesjes erin, maar dat is alles bij elkaar maar 600ml en daar red ik het niet altijd prettig op.

Vandaag moest dit natuurlijk uitgeprobeerd worden. Samen met mijn zoon een hele rustige 10km gelopen door het bos. Het was echt wel warm in de zon, maar in de schaduw liep het eigenlijk best heel lekker.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Verder ben ik vorige maand samen met mijn dochter begonnen aan Kung Fu training, vooral om veel te rekken en tevens als krachttraining naast het hardlopen. Merk dat ik hierdoor nu al wat soepeler begin te worden. Heel fijn om mee bezig te zijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 06:29

BusyMissy ik verwachtte natuurlijk wel even een foto van je vest, of van jou en je vest! :+

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:37

Supervixen schreef:
BusyMissy ik verwachtte natuurlijk wel even een foto van je vest, of van jou en je vest! :+

+1!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:58

BusyMissy, we zijn erg nieuwsgierig naar je vest :))
Lekker bezig hoor!

Ik deed vanochtend een intervaltraining.
2 km inlopen, 12x 200 meter tempo - 2 min herstel, 2 km uitlopen.

En dan krijg je dit:
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 08:58

En hier nog iemand die je vest wil zien. ;)

Ik had gisteren een hele korte training van Jeff: 5 minuten inlopen, wandelen of joggen. Dan wat loopscholing van in totaal 6 minuten met de helft wandelen. En dan 4 keer 15 seconden een heuvel op sprinten. En vervolgens weer 5 minuten uitwandelen. Dat was dus de hele training.
Was er in totaal 24 minuten mee bezig en tja, moe word je er niet van.

Ik lig nog steeds goed op schema volgens Jeff om 10km in 60 minuten te kunnen lopen. En dat terwijl ik gewoon echt geen nooit de herhalingen tempo kan volhouden op het gewenste tempo. Dus die 60 minuten ga ik ook echt niet halen. Maar het idee is wel sneller te worden op 10km en omdat Jeff dus ook trainingen doet waarbij je zoals nu zaterdag 11.3km moet lopen dat ik dan met gemak de halve marathon ook kan doen met zijn 10km schema.
Ik ga er van uit dat mijn spiergeheugen nu ook zodanig is dat je met 14km trainen dat uur extra hardlopen om op 21 te komen gewoon kunt doen. Dus zoals veel mensen trainen voor een halve. Heb geen zin meer in trainingen van 3 uur.

De enige keer wanneer ik nog weer mijn trainingsomvang naar trainingen van 5 uur wil zetten is als ik in Londen mag starten. Die marathon zou ik nog wel een keer willen lopen.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:07

*Vehest! Vehest! Vehest!*

Wat een mooie paadjes zie ik voorbij komen! Moet toch eens een andere omgeving opzoeken :j
Goed dat je naar je lijf heb geluisterd Tiggs!

Mijn loop ging zondag heel fijn, heb mijn eigen typische manier van lopen (tempowisselingen op muziek) ook hier weer toegepast.
Waterzakje toch niet meegenomen (vind dat echt heel ongelukkig lopen met dat ding in mn hand). Heb een paar goede slokken voor de start genomen. Het was ook maar 5km (dat ik dit nog eens ging zeggen had ik een tijdje geleden ook niet gedacht :+ )

mn watch haperde met de start, dus volgens dat ding heb ik geen 5km gelopen _-:(
Volgens mijn man ben ik met 28/29 minuten gefinisht ( de officiële uitslagen staan nog niet online) maar iig binnen een half uur.

Ben stiekem toch benieuwd hoe snel ik kan zijn, als ik minder tempowisselingen doe

Bij de finish kreeg ik een spons met koud water in mijn nek, echt heerlijk!
Dus ik loop terug en vraag of ik nog wat koud water mag. Krijg ik toch een partij koud water over mijn hoofd _O- Ik was echt helemaal klets nat en die man had een lol :+

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:13

Goed gedaan Sall. 5km in <30 minuten haal ik nog niet.
Mooie training Sherivey.

Ik heb ook al gelopen vanmorgen. Vond het erg warm, maar heb een fijne training gelopen. Het ging lekker en ik heb een nieuw pr op 5km gelopen. Ik liep hem vanmorgen in 31.03.

Afbeelding

Nu snel douchen en naar werk.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:17

Lekker Goof!!
Mijn doel is/was lekker lopen en genieten. Ik zei ook alle vrijwilligers onderweg gedag :wave:
Het is wel grappig om te zien dat ik toch steeds wat sneller wordt.
Ik zat net op mijn Strava te kijken, wel leuk om die tempowisselingen terug te zien in dat grafiek.