Kunstgebit op "jonge" leeftijd

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxMariellexX

Re: Kunstgebit op "jonge" leeftijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 15:47

Kom net bij de tandprotheticus vandaan had 2 drukplekjes die heeft hij meteen weggehaald dus zit gelijk een stuk beter. durfde alleen nog niet in de spiegel te kijken met m'n gebit uit hahaha wanneer durfde jij dat weer?

Dat eten blijft dan dus inderdaad wel echt een dingetje wat tijd nodig heeft. heb vanmiddag roer ei gegeten dat heb ik letterlijk naar binnen gegooid haha

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 19:31

XxMariellexX schreef:
Kom net bij de tandprotheticus vandaan had 2 drukplekjes die heeft hij meteen weggehaald dus zit gelijk een stuk beter. durfde alleen nog niet in de spiegel te kijken met m'n gebit uit hahaha wanneer durfde jij dat weer?

Dat eten blijft dan dus inderdaad wel echt een dingetje wat tijd nodig heeft. heb vanmiddag roer ei gegeten dat heb ik letterlijk naar binnen gegooid haha

Ik heb het op dag 2 gedaan... en schrok mij rot...maar toen ook direct aan de ellende gedacht die ik nu NIET meer heb en dat relativeerde het weer.
Duurde n paar dagen maar dan echt accepteerd.
Veel moeilijker vond ik het, mij aan mijn partner te laten zien. De eerste avonden ( zeg maar n week of zo) ben ik of pas naar bed toen die al sliep of zo met mijn hand over de mond dat ie niets kon zien...
Op n gegeven moment was hij het zat, haha.
Maar ook dat "overleeft"
In tegendeel, nu lachen wij erover en maken grapjes...mag ook naar bijna 28 jaar saampjes en bovendien is hij 10 jaar ouder...
En laat het nu zo zijn dat hij sinds n paar weken kiespijn heeft... dus zijn beurt komt nog :D

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-25 22:05

Oooh Jaa mijn man mag het komende jaar ook niet in mijn mond kijken hahahahaha ik durf nog steeds niet te kijken denk dat ik dat pas doe als het voor mn gevoel een beetje genezen is.

Gadver de smaak van bloed en speeksel wanneer ik het gebit uit doe om te spoelen is ook echt niet te doen haha

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 08:57

Het is ook hoe je zelf voelt en ziet.
In mijn jeugd was ik erg ziek. Juist in de puberteit zat ik aan de prednison en ben van 28 kg ( net n skelet) in rap tempo naar de 89 gegaan ( ook niet leuk) , dus huid met strae.
Dan op mijn 17e mijn milt eruit, wat niet lekker ging en ik een 30 cm krom en schreve " rits" op mijn buik heb .
Dat alleen duurde erg lang om te accepteren maar op een gegeven moment had ik schijt eraan. Toen ik weer op zo n 55/60 kg zat gewoon bikini aangetrokken. Dat litteken was tot mijn 25e echt vuurrood maar ik had zoiets : wie er na kijken wil : be my guest.
Na mijn 30e kwam dan nog een "leuk" ding erbij: mijn linker binnen-oog-spier was kapot en met loop van de tijd scheel naar buiten.
Nu zou je dat wel kunnen herstellen alleen is het dan zeer waarschijnlijk dat ik "dubbelbeelden" krijg. En of zich dat hersteld is maar de vraag.
Als niet, dan is( naast dat het ultra irritant is) het ook gedaan met auto te rijden... dus ik laat het dan maar.
Het hoort bij mij en hier hetzelfde, wie het niet past, moet niet kijken.

En nu dan nog tandloos,haha.

Het staat en valt alles met het eigen zelfbeeld of zelfbewustzijn

paddington

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-25 09:31

Toen ik voor het eerst in de spiegel keek nadat ik mijn gebit uit deed dacht
ik alleen van zo ik lijk echt zo op mijn moeder :')

Mijn directe omgeving ziet mij nu regelmatig zonder gebit aangezien ik het s'avonds
deze uit doe als ik niet meer ga eten.

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-25 11:07

Ik ben idd al heel veel geopereerd en zit helemaal onder de littekens, gastric bypass gehad en 50 kilo afgevallen, ik heb dus zelf geen moeite met het gezicht van mij tandloos :j

Wel is het uit met mn partner nu en ik wil straks graag weer daten en dat vind ik wel eng, wat denken ze? Ga ik het ze zeggen? Hoe voelt het met zoenen? En zoveel vragen.. maar daarom date ik nu ook nog niet, ik ga eerst mn mond laten herstellen en kijk daarna verder maar dat is het enige dat ik spannend vind maar geen schaamte hier! Ook niet richting mezelf!

Kijken was wel even eng maar mijn buik operatie littekens waren veel enger :))

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 15:36

Ah lekker op het strand zitten en je ondergebit valt random uit, normaal blijft mn fixodent echt super goed zitten maar denk dat het nu door de warmte smelt ofzo :')

Note to self altijd de tube mee :') heb hem nu maar even uitgedaan en in een bakje gedaan want als hij los zit gaat ie alle kanten op en dat voelt helaas nog steeds als schuur papier.. is het al rebase tijd? :') :)) al denk ik dat het echt implantaten worden maar ik hou nog even stille hoop :))

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:59

Haha vreselijk, heb je niet meer dat als je hem een paar uur uit doet dat je hem niet meer in krijgt door de zwelling?

Ik kan wel janken heb 5 blaren en kan pas dinsdag naar de tandprotheticus op dit moment heb ik echt even spijt van dat gebit haha

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-25 21:13

XxMariellexX schreef:
Haha vreselijk, heb je niet meer dat als je hem een paar uur uit doet dat je hem niet meer in krijgt door de zwelling?

Ik kan wel janken heb 5 blaren en kan pas dinsdag naar de tandprotheticus op dit moment heb ik echt even spijt van dat gebit haha

Neuh ik zit op week 5 dus ik ben voorbij die zwel fase :j

Voor blaren: Paracetemol papje maken (kruidvat paracetemol en dan beetje mixen met water, zodat ie wat smelt, en wat papperig wordt) en dat op de blaar houden met een schone vinger :j Ondanks dat mijn drukplekken waren weggehaald, moest hij er daar nog overheen schuiven, ging dan altijd door de grond, kreeg deze tip bij oma weet raad :j

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 15:38

Dat paracetamol papje helpt wel dankjewel! Na hoeveel dagen/weken ben jij begonnen met kleefpasta? Mn onderkaak is helemaal niet meer gezwollen en dat gebit leid nu een eigen leven daaronder haha

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-25 22:44

XxMariellexX schreef:
Dat paracetamol papje helpt wel dankjewel! Na hoeveel dagen/weken ben jij begonnen met kleefpasta? Mn onderkaak is helemaal niet meer gezwollen en dat gebit leid nu een eigen leven daaronder haha

Wachten tot je wonden dicht zijn dus echt aantal weken, ik geloof dat je kiezen al flink aantal weken geleden getrokken zijn toch? Dan zou je eventueel wat achterin kunnen gebruiken maar als je voortanden net getrokken zijn zeker niet daar! Bij mij was alles met zo'n 2,5/3 weken dicht :j

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-25 10:57

Ik ben mij mentaal aan het voorbereiden om zo mijn gebit in te doen, sinds gisteren weer 2 nare botsplinters maar ik heb wel het idee dat we er bijna zijn, 1 zit voorin bovenin en 1 onder links aan de zijkant. Zennnnn, paracetemol nemen, adem in, en doorbijten.... := Jammer wel weer want rechts is nu rustig (yay!) en mijn gebit begint steeds meer normaal te voelen maar dan krijg ik van die nare plekken en dan voelt het net weer als week 1 :))

Jij geen last van botsplinters Marielle? Nu moet ik wel zeggen dat mijn lichaam sowieso altijd heel agro dingen afstoot en dat blijkt nu maar weer :')

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-25 22:42

_Friemel schreef:
Ik ben mij mentaal aan het voorbereiden om zo mijn gebit in te doen, sinds gisteren weer 2 nare botsplinters maar ik heb wel het idee dat we er bijna zijn, 1 zit voorin bovenin en 1 onder links aan de zijkant. Zennnnn, paracetemol nemen, adem in, en doorbijten.... := Jammer wel weer want rechts is nu rustig (yay!) en mijn gebit begint steeds meer normaal te voelen maar dan krijg ik van die nare plekken en dan voelt het net weer als week 1 :))

Jij geen last van botsplinters Marielle? Nu moet ik wel zeggen dat mijn lichaam sowieso altijd heel agro dingen afstoot en dat blijkt nu maar weer :')

Ik vind het verschrikkelijk om dat van de botsplinters te lezen en mag mij niet eens bedenken hoe dat moet voelen.
Heel veel sterkte ermee.

Alleen... hoe komt dat ?
Mijn botstructuurs is uitermate belabberd ( daarom zijn ja implantaten en klik niet mogelijk) maar toen bij mij alles getrokken werd was er geen een splinter .
Dus ik vraag mij echt af hoe dat komt met die splinters

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-25 20:51

sasja0705 schreef:
_Friemel schreef:

Ik vind het verschrikkelijk om dat van de botsplinters te lezen en mag mij niet eens bedenken hoe dat moet voelen.
Heel veel sterkte ermee.

Alleen... hoe komt dat ?
Mijn botstructuurs is uitermate belabberd ( daarom zijn ja implantaten en klik niet mogelijk) maar toen bij mij alles getrokken werd was er geen een splinter .
Dus ik vraag mij echt af hoe dat komt met die splinters

Kaak chirurg gaf aan dat de 1 het erger heeft dan de ander, het is een natuurlijk proces van het reshapen van het bot waar hij in zit, mijn bot is dat dus extreem aan het doen, het feit dat ik landurige ontstekingen had in meerdere plekken hield niet mee gaf hij aan.

Gebit gaat echter wel gelukkig prima in na een paracetemolletje, ze komen er vanzelf vrij snel uit, mocht er 1 langer dan een week zitten of echt voor last zorgen dan haalt ie die weg.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 15:17

Urgs... ik krijg rillingen als ik überhaupt eraan denk... sterkte jullie met splinters

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 12:09

Ik zoek weer ervaringen! Ik weet nu waarom mijn ondergebit met plaksel zo snel los laat maar zelfs met dinabase komt er heel veel speeksel nog ONDER mijn gebit, dit zorgt ervoor dat ik ga slissen en dat hij gaat schuiven, is daar nog iets aan te doen? Wellicht dinabase anders proberen aan te brengen? Maar heb net bijvoorbeeld gegeten en gedronken en merk dat hij losser is komen te zitten (boven ook btw), dan komt er speeksel onder en dan hoor ik hem soppen (sorry :') ) zeg maar achter aan de zijkanten en dan laat de lijm dus op den duur los...

Is daar nog een trucje tegen of is dat puur wachten en hopen op de rebase? Daardoor begin ik ook vaak weer met slissen omdat het hele gebit zo aan het glijden is... Ik vermoed dat dat nog even een maand doorbijten is voor de rebase maar wellicht herkent iemand dit en deed de dinabase/cushiongrip op een bepaalde manier!

XxMariellexX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 12:40

Wat vervelend Friemel Dat je zoveel last heb van die botsplinters ik heb er tot nu toe gelukkig nog geen 1 gehad dus hoop dat dat zo blijft haha.

Mijn ondergebit zit ook megaaaa los gaat alle kanten op en praten werd ook gewoon echt lastig mega slissen schaamde me dood haha mocht van de tandarts nog niet plakken omdat de voorkant nog niet genezen is, maar het was gewoon geen doen meer onder dus ik plak nu met fixodent+ alleen het achterste gedeelte bij mijn kiezen en dat blijft tot nu toe prima zitten

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:39

_Friemel schreef:
Ik zoek weer ervaringen! Ik weet nu waarom mijn ondergebit met plaksel zo snel los laat maar zelfs met dinabase komt er heel veel speeksel nog ONDER mijn gebit, dit zorgt ervoor dat ik ga slissen en dat hij gaat schuiven, is daar nog iets aan te doen? Wellicht dinabase anders proberen aan te brengen? Maar heb net bijvoorbeeld gegeten en gedronken en merk dat hij losser is komen te zitten (boven ook btw), dan komt er speeksel onder en dan hoor ik hem soppen (sorry :') ) zeg maar achter aan de zijkanten en dan laat de lijm dus op den duur los...

Is daar nog een trucje tegen of is dat puur wachten en hopen op de rebase? Daardoor begin ik ook vaak weer met slissen omdat het hele gebit zo aan het glijden is... Ik vermoed dat dat nog even een maand doorbijten is voor de rebase maar wellicht herkent iemand dit en deed de dinabase/cushiongrip op een bepaalde manier!

Dat is omdat jouw kaak de erste tijd heeeuuul snel slinkt.
Ik had soms het gevoel dat over nacht al een giga verandering was...

Ik deed dan gewoon nog een laagje dinabase over het eerste. En als die redelijk uitgehard was ( heb ca n hakf uur gewacht en daarna het bit even 10 min in de vriezer gelegd, haha) gewoon weer plakken.

Wat ik alleen vastgesteld heb ( voor mij zelf dan) : alle fixodent zijn gewoon ruk. Van de normale over de ultra, enz. Die plakken bij mij hooguit een paar uur goed maar zij maken ook geen "krümelschutz" dus alles van vloeistof of kruimels komt eronder.
En er ist ook geen "comfort" dus dat het ietjes dempt.
Ik zweer op Protefix , Kukident - of nu sinds n week Corega.

En verder is het echt improviseren en hopen dat de eerste rebase gauw komt

_Friemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 23:53

sasja0705 schreef:
_Friemel schreef:

Dat is omdat jouw kaak de erste tijd heeeuuul snel slinkt.
Ik had soms het gevoel dat over nacht al een giga verandering was...

Ik deed dan gewoon nog een laagje dinabase over het eerste. En als die redelijk uitgehard was ( heb ca n hakf uur gewacht en daarna het bit even 10 min in de vriezer gelegd, haha) gewoon weer plakken.

Wat ik alleen vastgesteld heb ( voor mij zelf dan) : alle fixodent zijn gewoon ruk. Van de normale over de ultra, enz. Die plakken bij mij hooguit een paar uur goed maar zij maken ook geen "krümelschutz" dus alles van vloeistof of kruimels komt eronder.
En er ist ook geen "comfort" dus dat het ietjes dempt.
Ik zweer op Protefix , Kukident - of nu sinds n week Corega.

En verder is het echt improviseren en hopen dat de eerste rebase gauw komt

Wat ik dacht te lezen is dat kukident nu al een tijd fixodent is, ik zag trouwens net dat fittydent een optie is, deze is namelijk waterproof waardoor de lijm niet los laat met eten en drinken, vraag me wel af hoe ik mn gebit ooit uit krijg maar heb t idee dat dat de issue is! En goeie tip! Ik ga t eens proberen, en klopt hoor, vorige keer over de nacht dinabase laten vormen zat de eerste dag super, 2de dag alweer glijden :))

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 09:05

Mag ik even wat vragen?
Volgende week vrijdag weer een afspraak bij de technicus.
Het slechte tandje gaat er ook uit en ik krijg een nieuw gebitje. Daar wordt vrijdag de mal voor gemaakt zeg maar.

Maar nu wordt het een flexibel gebit zodat hij beter/strakker ligt.

Mijn tanden staan echter naar binnen en schuin "links staat naar rechts en rechts staat naar links en mijn boven gebit valt precies op mijn onder gebit dus niet er iets voor. Daarom ligt mijn huidige gebitje ook zo beroerd en doet het zelfs pijn en dat is nu al een jaar zo dus.

Zijn er hier mensen met een flexibel gebit. En met zo'n stand van de tanden?

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 21:00

Zou best kunnen dat kukident hier nu Fixodent is... ik heb het in Duitsland gehaald- maar bij fixodent heb ik deze versie nog niet gevonden Afbeelding

@ BeFunny, sorry heb überhaupt nog nooit van een flexibel gebit gehoord.

Wat moet ik mij hieronder voorstellen ?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-25 11:12

Het is een buigbaar gebit. Die je dus bij indoen en uitdoen beetje buigt anders krijg je hem er niet uit. Hij zit dus heel strak in je mond daardoor kan er geen eten onderkomen en ligt hij dus beter. Er is geen beweging in te krijgen in je mond.

Nadeel lastiger eruit te halen maar daar zijn trucjes voor die je je dan eigen moet maken maar dat is gewenning.

Voordeel dus dat hij in je mond zich dus aanpast hij klemt dus vast.

Omdat een brug nog niet kan. Kwam de technicus hiermee omdat ik nog echt last heb van mijn gebitje. Hij kan een beter maken maar het probleem met het plaatje blijft ivm die rare stand van de tanden. En deze zal dat moeten voorkomen. Maargoed ik zou ook geen last moeten hebben van het gebitje wat ik nu heb maar dat is rampzalig dus ik moet het eerst nog maar zien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 19:41

Vandaag te horen gekregen dat ik er idd ook aan moet geloven. Kan ook kiezen voor deel sparen, de voortanden, en dus maar gedeeltelijke, maar de tanden die dan blijven staan moet alsnog een hoop aan gebeuren eerst en met mijn aandoening en hoe hard het telkens achteruit gaat is het mogelijk dat het er binnen paar jaar alsnog allemaal uit moet. Plus dat de kosten 2 keer zo hoog zijn en dat nog zonder gebit...

Alleen nu nog bij de kaakchirurg terecht komen, want ik wil graag de moeilijke dingen via hen. Ben geen makkelijke patiënt, want mijn bovenkaak heeft dus open verbinding met holtes als er kies uitgehaald wordt. Maar die verwijzing moet ik dus of via de huisarts, die erg terughoudend was laatste keer want geen informatie, of via tandarts die denkt dat ze het allemaal zelf kunnen en in ergste geval ik naar de kaakchirurg moet om de holte af te sluiten. Dat is niet wat je wilt horen met die extreme angst ook.

Plus financieel. Via kaakchirurg scheelt het wel een enorm stuk aan kosten.

Nu dus gaan bedenken hoe ik de verwijzing voor elkaar krijg en alles op rijtje zetten. Het was er nog slechter aan toe als dat ik dacht en ik moet zeggen dat ik het er flink moeilijk mee had. En zelfs met nu alleen een foto en alleen met spiegeltje in mond kijken heb ik de hele tijd liggen shaken en ben ik serieus kapot van de vermoeidheid en ook van de pijn weer.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:10

MyWishMax ik denk dat je naar de ta moet. Die krijgen ook een bericht van wat er vandaag gevonden is, als het goed is. En die krijg je normaal zelf ook. Dan kun je goed onderbouwen waarom je welke keuze maakt. Werkte voor mij heel goed want ik was goed voorbereid

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 20:27

Ik ben vandaag bij de tandarts geweest juist. Mijn oude ga ik niet meer naar terug en die krijgt ook geen verslag hiervan, want er kwamen vandaag ook hoop dingen naar voren dat het gewoon niet helemaal goed gegaan is daar. Vooral niet op basis van de toekomst, het gaat al 6 jaar steeds meer bergaf en er is nooit een plan gemaakt wat we gingen doen. Alleen telkens gewoon weer dingen gaan vullen of wortelkanaalbehandeling. Dus telkens voor het behoud van eigen gebit, maar tegelijk ook dingen niet doen die wel voor behoud waren maar dat was dan zonde, want die kies zou er toch een keer uitmoeten... zo ook 1 kies waar hele lastige wortelkanaalbehandeling in gedaan is door een andere tandarts omdat de mijne het niet kon. Het advies was toen kroon voor die kies, maar toen werd er gezegd dat dat niet nodig was en altijd nog kon als bleek dat de kies het niet hield. En nu, nog geen jaar later is die kies dus kapot en niet meer te redden. Zo ook wat andere dingen waar we nog niks aan hoefde te doen en nu blijkt dat die ook verloren zijn. Vanwege de angst durfde ik sowieso al niet terug naar de oude en nu helemaal niet meer. Het had met een plan misschien nooit zover hoeven komen en mijn angst is alleen maar groter geworden omdat het dus elke afspraak weer slecht nieuws was.

Het gaat er dus om dat ik naar kaakchirurg wil om daar te overleggen, maar mijn oude tandarts geen verwijzing wilde geven, die van vandaag denkt alles zelf te kunnen maar wel aangaf dat het kon dat ik alsnog naar de kaakchirurg moest als zij de holte opening niet dichtkreeg. En ik wil dus eigenlijk juist meteen bij de kaakchirurg, omdat de kans vrij groot is dat die openingen dus lastiger zijn en ik echt geen zin heb om dan alles getrokken te hebben en dan nog naar de kaakchirurg te moeten en te moeten wachten op een plek om het allemaal dicht te maken.
Ik heb al een keer die opening gehad, maar toen lag ik al bij de kaakchirurg en zelfs toen was het vervelend en vooral de genezing daarna was niet tof. En heel egoïstisch, maar ook de kosten. De begroting die ik gehad heb is echt heel fors en er zijn sowieso een heel stel dingen die via de kaakchirurg zouden kunnen/mogen en dus onder verzekering vallen dan, terwijl ik het anders zelf moet betalen.

Maar dan moet ik dus via de huisarts de verwijzing krijgen en die was er van de week terughoudend in. Ik hoop dat met het hele verhaal van vandaag dat ze hem wel wil geven. En dan moet ik ook nog zelf opzoek naar een technicus of hoe heet het. Want moet er dus wel 1 met contract hebben.