Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:14

Zal me ook maar melden, 3 hernia’s boven elkaar waarbij de hernia tussen L4 en L5 ook nog voor een klapvoet, een dove grote teen en wreef hebben gezorgd. 8)7
2 maanden niet kunnen lopen, alleen kruipen (met van die bouwvakkers knielappen). Moest geopereerd worden maar ja, coronatijd dus heeeele lange wachtlijsten. Zo erg pijn hebben dat ik verscheidene keren ‘s nachts uit wanhoop de doktersdienst heb gebeld omdat ik de pijn niet meer aankon.
Ik kreeg hele zware medicatie voorgeschreven (oxycodon, tramadol) maar na van beide pijnstillers eentje geprobeerd te hebben was ik zo van de wereld, dat ik er acuut mee ben gestopt.
Dus veel pijn lijden was het gevolg. Uiteindelijk wilde de huisarts me Pregabaline voorschrijven (is niet verslavend) en dat heb ik maar aangenomen. Heb het 2 maanden gebruikt, totdat ik weer kon staan.

Wat voor mij heeft gewerkt is blijven bewegen, ondanks de pijn. En alleen liggen of lopen. Ik had een hele goede revalidatie arts die zei (toen ik na 2 maanden weer rechtop kon staan) het kwetsuur is genezen, je pijn zit voornamelijk in je spieren en je hoofd, beiden moeten zich nog gaan realiseren dat je weer alles kan doen. Dat gaf mij het zetje om door te pakken. Ik had namelijk overal maniertjes voor gevonden om toch dingen als opstaan, lopen en dagelijkse dingen te kunnen doen. Daar moest ik direct mee stoppen. Ik moest alles weer op de ‘normale’ manier gaan doen en als iets niet lukte dan moest ik het laten en de volgende dag opnieuw proberen, net zolang tot het lukte.
Het is een lange weg geweest, maar mijn rug is nu beter dan ooit. Kan zelfs zonder problemen een paar uur staan zonder pijn, iets wat ik voordat ik de hernia’s kreeg niet eens kon. 8-)
Het ging (en gaat) zo goed dat toen ik eindelijk aan de beurt was voor de operatie, de behandelende chirurg zei, ik zie geen noodzaak meer om je te opereren. *\o/*

Je lijf ruimt het uiteindelijk zelf op, mits het de tijd krijgt.
Die tijd heb ik genomen (anderhalf jaar) en ben blij dat het daardoor niet tot een operatie is gekomen.

Mijn klapvoet heeft zich ook grotendeels hersteld, heb alleen nog een dove grote teen (die waarschijnlijk blijvend zal zijn) maar verder kan ik alles weer, zelfs op mijn hakken lopen.

Hoop dat je er wat aan hebt, je mag me altijd pben als je verder nog vragen hebt. :j

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 23:21

ruitje schreef:
Wil hem toch even hier delen.

Mijn pijn is weg. Ik heb echt een aantal dagen super veel zenuwpijn gehad, maar ben naar de chiropractor geweest... en het is weg.

Ik weet niet of het morgen terug is, dan update ik weer :+ . Maar ik denk dat de diagnose hernia misschien ook wel eens verkeerd gesteld word :o

Een hernia (een discus uitstulping) is redelijk duidelijk te stellen met juiste beeldvorming. Echter kan het probleem echt opgelost worden door de druk van de wervels (en omliggende musculatuur) worden gehaald door inderdaad een decoaptatie manipulatie. Dus kan het zomaar zijn dat de discus gewoon weer op zijn pkek zit en de juiste drukverdeling krijgt. Wees voorzichtig! Want geen pijn is vaak weer volle bak genieten en alles doen wat je niet kon recent. Maar pas daarmee op. Even rustig aan want de weefsels moeten ook herstellen en goed drinken!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-24 10:54

Ja, weet je wat het is. Ik heb een pensionstal en 2 kinderen onder de 3, dus ik kan helemaal geen hernia hebben. Komt niet uit :D

Maar het verhaal erboven lezen helpt dan dus wel om rustig aan te doen, mijn god, alleen maar kunnen kruipen, ik zou niet goed worden, respect voor wat een hoop van jullie doorstaan hebben hoor :o

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:21

Muronia schreef:
Wat fijn voor je Ruitje, hopelijk blijft het zo. Ik snap niet helemaal waarom oxycodon wordt voorgeschreven, het staat erom bekend niet te werken tegen zenuwpijn. Ik heb een tijdje pregabaline gehad, dat was ook vreselijk om van af te kicken. Nu amitriptyline en ik heb het idee dat dit wel iets doet.

Wel bijzonder dat ik door de pijnarts oxycodon voor zenuwpijn voorgeschreven krijg. Naast gabapentine én nortriptyline. :')

Ik zit al bijna 2 jaar aan de oxy, ik ben 200% een junkie.... maar zonder is het niet te doen. Wel doe ik soms wat afbouwen en dan weer extra nemen. Dan blijft het middel wel werken, je raakt snel "gewend" aan je dosis.
Ik moet nu weer afbouwen, mn pijn receptoren raken daardoor van slag waardoor pijn extra toeneemt, en dan moet ik sterk zijn en dan toch niet weer pakken...

Dus TS als het voor jou werkt zou ik er gewoon aan toegeven. Maar misschien kun je er wel naar kijken dat je het alleen neemt als je het nodig hebt?

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:28

ruitje schreef:
Afspraak voor MRI doen ze pas na enkele weken aankijken volgens huisarts. Ik ben bij 2 huisartsen geweest en die hebben alletwee diagnose hernia gegeven, ik heb aangedrongen op direct een MRI maar dat is niet t beleid volgens zowel de HAP als mijn eigen HA?

Ik heb nu een week aan de oxy gezeten en vind t al troep zeg, snap dat afkicken daarvan lastig is.

Particulier dan maar zoeken, ik zou mij zeker niet, wanneer jij denkt een hernia te hebben, mezelf uit elkaar laten trekken door een chiropractor, ondanks dat je nu misschien klachtenvrij bent.

Ik ben inmiddels 3x aan mijn rug geopereerd, kon werkelijk waar helemaal niets meer, geen terugkerende plekken geweest, maar iedere keer een andere wervel en de laatste operatie zat de blokkade zowel links als rechts, oftewel een dubbele hernia 8-)

Ben eens intern geweest via een chronisch pijn programma van de St. Maartenskliniek te Nijmegen, daar krijg je wat handvaten om met dagelijkse rugklachten door het leven te gaan.

Inmiddels kunnen accepteren dat de ene dag beter is dan de andere, rij wel gelukkig weer paard, al blijf ik met bepaalde zijgangen altijd last houden met mijn lijf, dat is vaak stram. Tevens ben ik toch de sportschool maar gaan opzoeken en ik moet zeggen dat de krachttraining mij toch wel helpt, zeker om beter op het paard te zitten.

Helaas is er geen wondermiddel, maar ik ben inmiddels na jaren medicatie vrij en daar ben ik heel blij om ( ondanks dat de pijn er nog is ). Vechten tegen de pijn kost energie, en die zet ik nu om in positieve dingen die baat hebben voor mijn rug.

Echt ruitje, als de verdenking er is, zorg dan dat je door de MRI kan, voor mijn "klinische keuring" slaagde ik altijd met al mijn genoemde hernia's, ik had geen klinische symptomen, totdat ik wel op de foto ging ;)

Sterkte :(:)

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 12:29

Wow wat veel mensen lopen hiermee zeg.

Ik lees mee.. Bij mij is het volgens de dokter na het zien van een MRI niet ernstig genoeg voor een operatie, fysiotherapie zou moeten helpen maar zowel fysio als een chiropractor zijn geen permanente oplossing. Het was een hele tijd een stuk minder maar deze week na mijn staldienst echt weer helemaal mis :(

ruitje

Re: Hernia, wat heeft voor jou gewerkt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-24 14:09

Ik denk ook nog niet dat ik er ben hoor en ik ga zeker nog voor de MRI. Maar voor mij heeft de chiro wel heel veel geholpen.

Ik vind het trouwens ook echt bizar hoeveel mensen er mee lopen, had niet zoveel reacties verwacht :o

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:16

Ik ga een volgende x echt never nooit weer laten "kraken".
De vorige x heeft de orthopeed dit wel gedaan.
En daarvan is het absoluut niet beter geworden. Sterker nog... extreem veel slechter.
Ik moest mij niet zo aanstellen volgens haar. Ze had mij ja gefixt en ik had weer gewoon moeten kunnen lopen.

Wat was ik blij met de neurochirurg die zei hoe the fiets kun je nog lopen.

Dat bij sommigen een simpele manipulatie kan helpen, ja dat denk ik wel

Maar het risico voortijd inschatten middels mri lijkt mij wel zeer verstandig.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 14:22

Ik kan iedereen met een hernia/rugklachten alleen maar aanraden om een verwijzing te vragen bij de huisarts voor de Lange Voorhout kliniek in Rijswijk.

Eerste afspraak duurt even, maar daarna helpen ze je super snel. Gaat in ieder geval veel sneller dan een regulier ziekenhuis.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 19:24

ruitje schreef:
Ik denk ook nog niet dat ik er ben hoor en ik ga zeker nog voor de MRI. Maar voor mij heeft de chiro wel heel veel geholpen.

Ik vind het trouwens ook echt bizar hoeveel mensen er mee lopen, had niet zoveel reacties verwacht :o

Goed zo, röntgenfoto's zijn in deze enorm belangrijk!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:38

Ik ben 2x geopereerd aan een hernia op L5-S1, de 2e keer was het een dubbele.
Heb nu een kleine op L4-L5 zitten die (nog) niet operabel is, maar zodra het kan zou ik dat direct weer doen.
Vraag een verwijzing naar Keulen, dr Simons. Is een Nederlandse arts en veel verzekeringen dekken de kosten. Kon destijds binnen 2 weken terecht. Maandag intake met mri, dinsdag operatie en woensdag naar huis. Beter dan dat eindeloze geleur hier in Nederland.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-24 23:57

Jinte schreef:
Ik ben 2x geopereerd aan een hernia op L5-S1, de 2e keer was het een dubbele.
Heb nu een kleine op L4-L5 zitten die (nog) niet operabel is, maar zodra het kan zou ik dat direct weer doen.
Vraag een verwijzing naar Keulen, dr Simons. Is een Nederlandse arts en veel verzekeringen dekken de kosten. Kon destijds binnen 2 weken terecht. Maandag intake met mri, dinsdag operatie en woensdag naar huis. Beter dan dat eindeloze geleur hier in Nederland.

Ik ben via de Lange Voorhout Kliniek ook doorgestuurd naar dr. Simons van Hernia-weg. Mijn ervaring is tot dusver ook positief.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-24 00:01

Ik heb mijn second opinion daar gehad en helaas werd bevestigd waar ik al bang voor was, dat de spondylodese operatie in mijn geval wordt afgeraden.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 21:20

Ik negeer even de dikke rode letters

@ruitje, we zijn een dik halfjaar verder. Hoe gaat het met je?

De meeste (75-85%) hernia's lossen in 2-3 maanden vanzelf op. Ik hoop heel erg dat jij hier toe behoort.

Zijn er hier in het topic mensen die een Cage (of blokje) hebben gekregen ipv een tussenwervelschijf?
Ik sta hiervoor nu op de wachtlijst. Tussen c5&c6 en tussen c6&c7 zal er een cage/blokje geplaatst worden. Heel kort door de bocht gaan ze tussenwervelschijven "vernieuwen/vervangen".
De nekpijn zal niet minder worden ervan, maar ee uitstralende pijn hopelijk wel (60-70% kans dat uitstralende pijn minder wordt of zelfs weg gaat). En(!) op die plekken kunnen dan geen nieuwe hernia's ontstaan.

De risico's zijn er natuurlijk ook. Litteken in de hals/keel. Beschadiging van stemband zenuw (en dus maanden lang of zelfs permanent schors zijn), beschadiging luchtpijp, beschadiging slokdarm, bloedingen, infecties etc. En ga zo maar door met alle mogelijke complicaties op elke operatie.
Maar voor mij staat het vast dat ik alles wil proberen. Ik loop nu 2 jaar met pijn en ik zie het niet zitten om nog jaren zo verder te gaan (ik wil zonder pijn boodschappen kunnen doen, de vaatwasser uitruimen, stofzuigen, de was kunnen doen etc en eigenlijk wil ik vooral weer meer onder de mensen komen en werken. Zonder er zelf aan "kapot" te gaan)

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:03

Ja ik heb zo'n Cage, maar wel op l5/s1.
Na 4x keer via de rug geopereerd te zijn in Nederland, hebben ze deze Cage gezet in België via de buik.

JJ4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 22:15

Mijn broertje heeft pasgeleden zo’n operatie ondergaan. Wij wonen in Drenthe maar hij is hiervoor speciaal naar Amsterdam gegaan, omdat daar veel expertise zit. Mijn broertje is een op en top sportman en zijn nekpijn zat hem enorm in de weg. Ook werd het gewoon te gevaarlijk om zo intensief te sporten.

Hij heeft een titanium schijf gekregen. Het is laparoscopisch gedaan. Heeft in zijn nek een litteken van ongeveer 5 centimeter overgehouden, die na verloop van tijd praktisch onzichtbaar zal zijn. Hij heeft 6 weken niets mogen doen omdat de wervels weer aan elkaar moeten groeien. Met niets doen bedoelen ze niet zwaar tillen etc. Het slapen was de eerste periode niet zo fijn maar het is hem verder heel erg meegevallen.

Hij kan en mag nu weer alles doen en is praktisch pijnvrij.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 00:48

Wat een interessante ontwikkeling, ik lees even mee. Mijn man heeft sinds ruim een jaar ook een nekhernia. Nu twee keer een zenuwblokkade gehad maar werkt minimaal. Hij wil liever geen 'standaard' operatie ivm de risico's maar hij kan geen hobby's meer uitoefenen nu en dat vind ik zo sneu.. Wellicht zou hij zoiets wel zien zitten. Ik zal het hem laten lezen.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 01:04

wisanda2003 schreef:
Ja ik heb zo'n Cage, maar wel op l5/s1.
Na 4x keer via de rug geopereerd te zijn in Nederland, hebben ze deze Cage gezet in België via de buik.

Via wie/ welke dokter ben je in België gekomen mijn mag mag 14 juli pas weer opnieuw door de mri...
( hij is al 2x geopereerd 1x enkele 1x dubbele hernia) en loopt nu in delden ( heeft ook mee gedaan aan een idee van 100 dagen zware ab ivm misschien een ontsteking daar heeft tot nu niks gedaan behalve zijn hele maag en darmen al die tijd van pad af) en net vorige week vrijdag weer nieuwe spuit in de rug gehad de zoveelste ( hij heeft het ook pas ruim 10 jaar -O- ) dus misschien moeten we voor een oplossing wel richting buitenland.. ( hij is 36 jaar en moet nog een poosje mee graag)

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:05

Ik heb zelf een afspraak gemaakt in Genk bij dr. Danekindt.
Een hele vriendelijke arst.
Alles gaat door ook heel snel.
Binnen 2 weken een afspraak, dan in de scan en een uurtje later terug naar de arts.
Omdat hij nog op vakantie ging duurde de afspraak om te opereren iets langer, maar alsnog binnen 4 weken geholpen.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:33

Bij mij zal de operatie gedaan worden in het MST (Enschede).
De neurochirurgen daar doen ook deze ingreep

dianaw33

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-25 08:56

Ik heb al heel lang een hoge en lage hernia door een ernstig instabiel bekken, wat ik al vanaf mijn 1e kind, 29 jaar geleden, heb. Ik heb ook vanalles geprobeerd in het verleden, maar hou het al jaren redelijk pijnvrij en soepel door BSR (er loopt hier ook een topic over). En ik heb zelf gemerkt dat rijden met een boomloos zadel, en een zadel met een heel open zit, mij heel erg geholpen heeft voor mijn core stability, die was compleet weg.