_Karlijn schreef:Best heftig om zoveel lotgenotenverhalen te horen. Ik ben in real life nog nooit iemand tegengekomen die hetzelfde letsel had.
Bij mij niet paardgerelateerd maar in 2018 een andere nare val gemaakt (van hoogte). Ik lag op de grond en kon niets meer door de rugpijn maar ook extreme buikpijn. Omstanders hebben 112 gebeld, ambulance kwam na 40 minuten, en ik lag terwijl de temperatuur onder 0 was al die tijd op de grond. Ze kwamen aan, hielpen me best grof overeind, drukten op een paar wervels en zeiden: ga maar weer naar binnen, neem paracetamol en blijf in beweging..
Uiteindelijk toch naar de SEH gebracht door m'n moeder, wat de SEH verpleegkundigen niet echt een strak plan vonden achteraf, want als het een instabiele breuk was en we hadden net iets te hard over een hobbel gereden, kon het wel eens veel meer destrateuze gevolgen hebben gehad. Maar ja, ambulance wilde mij niet meenemen. Daar schrokken ze ook wel van bij de SEH, gezien het protocol was bij val van hoogte dat er minstens röntgenfoto's en een CT scan werden gemaakt. Dat hebben ze toen gedaan en ik had een breuk in L1 en 2 hernias in de sacrale wervels.
Daarvoor moest ik een nacht blijven en kreeg oxycodon, heb de hele nacht liggen giechelende volgende dag kreeg ik ook een Hewitt brace (eerst nog de verkeerde maat gekregen (S ipv L
)) en daar een paar dagen mee rondgelopen. Het was heel irritant hoe kleine beweginkjes in de scharnieren ontzettend gingen piepen na een tijdje
die heb ik een paar maanden moeten dragen en oxycodon geslikt.
Helaas had ik toen net een half jaar mijn eerste eigen paard maar die heb ik helaas na een paar maanden moeten verkopen. Ik hield echt heeft veel pijn en ondanks dat ik wekelijks fysiotherapie had, bleef dat aanhouden. Na een jaar of 2 ben ik naar de pijnpoli gestuurd en daar kreeg ik weer tramadol voorgeschreven, en dat slik ik tot op de dag van vandaag (dus 7 jaar later) nog steeds (onlangs zelfs nog verhoging van 3x 50 mg naar 4x. En ik ben doorverwezen naar de rugpoli.
Maar ik ben altijd benieuwd geweest of meer mensen met een rugfractuur (bijvoorbeeld in de lumbale (L) wervels) ook zo'n buikpijn hebben gehad. De buikpijn herinner ik me nog sterker dan de rugpijn. Is er iemand die dat herkent?
Ook al zo'n heftig verhaal

Wat is die ambu ook lang onderweg geweest.
En ze moeten hun kapot schamen. Dat ze je zo behandeld te hebben

Dat had inderdaad heel fout kunnen aflopen.
De klachten die je nu nog hebt, zijn misschien nog wel gerelateerd. Aan dat het ambulancepersoneel niet goed gehandeld hebben.
Heb je daar ook nog werk van gemaakt?
En wat erg dat je na zo'n tijd nog pijn hebt. En zulke zware medicijnen moet slikken.
Ik hoop dat het voor je in de toekomst beter word

Op de vraag van de buikpijn.
Nee, heb totaal geen buikpijn gehad.
En wat sneu dat je paard hierdoor moest verkopen.
Rij je nog wel?
Of helemaal niet meer