Ruggenwervel op 2 plaatsen gebroken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 16:57

_Karlijn schreef:
Best heftig om zoveel lotgenotenverhalen te horen. Ik ben in real life nog nooit iemand tegengekomen die hetzelfde letsel had.

Bij mij niet paardgerelateerd maar in 2018 een andere nare val gemaakt (van hoogte). Ik lag op de grond en kon niets meer door de rugpijn maar ook extreme buikpijn. Omstanders hebben 112 gebeld, ambulance kwam na 40 minuten, en ik lag terwijl de temperatuur onder 0 was al die tijd op de grond. Ze kwamen aan, hielpen me best grof overeind, drukten op een paar wervels en zeiden: ga maar weer naar binnen, neem paracetamol en blijf in beweging..

Uiteindelijk toch naar de SEH gebracht door m'n moeder, wat de SEH verpleegkundigen niet echt een strak plan vonden achteraf, want als het een instabiele breuk was en we hadden net iets te hard over een hobbel gereden, kon het wel eens veel meer destrateuze gevolgen hebben gehad. Maar ja, ambulance wilde mij niet meenemen. Daar schrokken ze ook wel van bij de SEH, gezien het protocol was bij val van hoogte dat er minstens röntgenfoto's en een CT scan werden gemaakt. Dat hebben ze toen gedaan en ik had een breuk in L1 en 2 hernias in de sacrale wervels.

Daarvoor moest ik een nacht blijven en kreeg oxycodon, heb de hele nacht liggen giechelen :') de volgende dag kreeg ik ook een Hewitt brace (eerst nog de verkeerde maat gekregen (S ipv L := )) en daar een paar dagen mee rondgelopen. Het was heel irritant hoe kleine beweginkjes in de scharnieren ontzettend gingen piepen na een tijdje :') die heb ik een paar maanden moeten dragen en oxycodon geslikt.

Helaas had ik toen net een half jaar mijn eerste eigen paard maar die heb ik helaas na een paar maanden moeten verkopen. Ik hield echt heeft veel pijn en ondanks dat ik wekelijks fysiotherapie had, bleef dat aanhouden. Na een jaar of 2 ben ik naar de pijnpoli gestuurd en daar kreeg ik weer tramadol voorgeschreven, en dat slik ik tot op de dag van vandaag (dus 7 jaar later) nog steeds (onlangs zelfs nog verhoging van 3x 50 mg naar 4x. En ik ben doorverwezen naar de rugpoli.

Maar ik ben altijd benieuwd geweest of meer mensen met een rugfractuur (bijvoorbeeld in de lumbale (L) wervels) ook zo'n buikpijn hebben gehad. De buikpijn herinner ik me nog sterker dan de rugpijn. Is er iemand die dat herkent?

Ook al zo'n heftig verhaal :(
Wat is die ambu ook lang onderweg geweest.
En ze moeten hun kapot schamen. Dat ze je zo behandeld te hebben -:(-
Dat had inderdaad heel fout kunnen aflopen.
De klachten die je nu nog hebt, zijn misschien nog wel gerelateerd. Aan dat het ambulancepersoneel niet goed gehandeld hebben.
Heb je daar ook nog werk van gemaakt?

En wat erg dat je na zo'n tijd nog pijn hebt. En zulke zware medicijnen moet slikken.
Ik hoop dat het voor je in de toekomst beter word :knuffel:

Op de vraag van de buikpijn.
Nee, heb totaal geen buikpijn gehad.

En wat sneu dat je paard hierdoor moest verkopen.
Rij je nog wel?
Of helemaal niet meer

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-25 17:03

En ook dat staat er niet. Ik schreef 'je bent waarschijnlijk wel 4 weken uit de running'.
En dan worden het er 6. Dus daar reageerde ik dan weer op. Dat is toch 1/3 meer dan ik verwacht had.

En heb de ts al meerdere malen oprecht sterkte gewenst.[/quote]

Er van uitgaande dat je het goed bedoelt, het volgende: helaas ben ik met 4 rugoperaties een ervaringsdeskundige. Elke operatie weer kreeg ik vanuit collega's, familie, vrienden enz veel goedbedoelde adviezen(soms tot vervelens aan toe. Standaard reactie was altijd: lief van je dat je mee leeft maar ik volg toch maar de neurochirurg en mijn zeer ervaren rug fysio, mijn rug, mijn operatie en vooral mijn Herstel.
Door deze ervaring wijs geworden wens ik mensen met rug letsel alleen maar heel veel sterkte en volg de aanwijzingen van de artsen.[/quote]

Poeh, 4 operaties.
Pittig hoor. Heb je nu nog pijn?

_Karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-25 18:14

OleJon schreef:
Heb je daar ook nog werk van gemaakt?

En wat sneu dat je paard hierdoor moest verkopen.
Rij je nog wel?
Of helemaal niet meer

Nee op het moment zelf niet, had daar niet genoeg ruimte voor in m'n hoofd, maar na precies 2 jaar wel een melding gemaakt nog, maar het is maar de vraag wat ze daarmee hebben gedaan.

Ik rij helemaal niet meer helaas, maar dat komt door meerdere omstandigheden.

Paardjes101

Re: Ruggenwervel op 2 plaatsen gebroken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:55

Oef heel erg veel sterkte! Zelf bijna 1,5 jaar geleden ook mijn rug gebroken na een harde val van me paard. Neem veel rust en bouw alles rustig op met revalideren. Het is misschien ook handig om met een psycholoog te gaan praten voor je weer op je paard wil, zo’n ongeluk heeft toch altijd wel een hoop impact (de val zelf, het moment na de val op de grond , operatie en de revalidatie). Bij mij is het na rustig revalideren en een psycholoog zowel fysiek als mentaal helemaal goed gekomen en spring ik zelfs weer met mijn paard.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:57

Hoe gaat het nu met je TS?

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 15:52

Paardjes101 schreef:
Oef heel erg veel sterkte! Zelf bijna 1,5 jaar geleden ook mijn rug gebroken na een harde val van me paard. Neem veel rust en bouw alles rustig op met revalideren. Het is misschien ook handig om met een psycholoog te gaan praten voor je weer op je paard wil, zo’n ongeluk heeft toch altijd wel een hoop impact (de val zelf, het moment na de val op de grond , operatie en de revalidatie). Bij mij is het na rustig revalideren en een psycholoog zowel fysiek als mentaal helemaal goed gekomen en spring ik zelfs weer met mijn paard.

Ik doe zeker rustig aan. En je hebt gelijk. Het heeft mentaal wel impact.
Maar meer, dat je zomaar afhankelijk bent van anderen. Dat is totaal niks voor mij.
En betreft het rijden. Ik weet niet of ik het wel weer wil of durf.
Dat zal mettertijd uit moeten wijzen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-25 15:55

Tazzey schreef:
Hoe gaat het nu met je TS?

Lief dat je vraagt. Op zich wel goed.
Slaap goed. En geen pijn. :)
Ben blij dat het zulk mooi weer is.
Kan ik echt van genieten

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-25 21:58

OleJon schreef:
MarijeR schreef:
Sterkte TS, dat is een flinke tijd dat de brace om moet.
Hopelijk doet het wandelen je veel goed.

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden T12 verbrijzeld en dat moest helaas wel met een operatie gerepareerd worden.
Wandelen heeft mij heel veel goed gedaan, zowel voor de rug als mentaal want af en toe voelde het wel uitzichtloos…
Bij mij was er helaas teveel schade om te herstellen, hoop dat het herstel bij jou wel heel voorspoedig gaat!

Dat kan ik me voorstellen.
En wat betreft ben ik blij, dat ik het nu heb en niet in de winter.
Het is nu mooi weer om te wandelen.
In de winter kun je niet veel buiten zijn. Daar zou ik erg depri van worden :o

Wat jammer dat je nog steeds hinder van de breuk hebt.
Waar uit zich dat in?

Bij mij is er toch iets beschadigd in het ruggenmerg waardoor ik veel kracht verlies heb in de benen en ook niet meer 100% gevoel in de benen en voeten waardoor lopen heel onstabiel is en ik in huis wel zonder rollator kan lopen maar buiten altijd de rollator nodig heb.
Ook kan ik niet meer pijnvrij zitten en staan. Moet ook nog steeds zo’n 20 uur per dag liggen wat met redelijk veel pijnstilling goed te doen is, tot de zenuwpijn begint. Dan moet ik opstaan en lopen, ook ‘s nachts.
Helaas kan dat niet meer herstellen.
Ben inmiddels ook afgekeurd en mijn leven is compleet veranderd.
Heb destijds dit topic gestart, ben alleen niet zo goed met updates :o
[MWS] Rug gebroken op vakantie

Ben nog steeds onder behandeling bij het UMCG en volgende maand weer een scan en gaan ze opnieuw kijken of het nut heeft om het materiaal uit de rug te verwijderen.
Ben nu herstellende van een andere zware operatie en dat heeft mijn rug ook geen goed gedaan. Had weer 24/7 tintelingen en heel veel kracht verlies waardoor ik de eerste dag niet eens met hulp kon staan.
Dat herstelt nu weer langzaam maar kan nog wel een maand of 2 duren om weer op het niveau van voor de operatie te komen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-25 16:06

Ik heb ongeveer 1,5 jaar geleden T12 verbrijzeld en dat moest helaas wel met een operatie gerepareerd worden.
Wandelen heeft mij heel veel goed gedaan, zowel voor de rug als mentaal want af en toe voelde het wel uitzichtloos…
Bij mij was er helaas teveel schade om te herstellen, hoop dat het herstel bij jou wel heel voorspoedig gaat!
[/quote]

Dat kan ik me voorstellen.
En wat betreft ben ik blij, dat ik het nu heb en niet in de winter.
Het is nu mooi weer om te wandelen.
In de winter kun je niet veel buiten zijn. Daar zou ik erg depri van worden :o

Wat jammer dat je nog steeds hinder van de breuk hebt.
Waar uit zich dat in?[/quote]
Bij mij is er toch iets beschadigd in het ruggenmerg waardoor ik veel kracht verlies heb in de benen en ook niet meer 100% gevoel in de benen en voeten waardoor lopen heel onstabiel is en ik in huis wel zonder rollator kan lopen maar buiten altijd de rollator nodig heb.
Ook kan ik niet meer pijnvrij zitten en staan. Moet ook nog steeds zo’n 20 uur per dag liggen wat met redelijk veel pijnstilling goed te doen is, tot de zenuwpijn begint. Dan moet ik opstaan en lopen, ook ‘s nachts.
Helaas kan dat niet meer herstellen.
Ben inmiddels ook afgekeurd en mijn leven is compleet veranderd.
Heb destijds dit topic gestart, ben alleen niet zo goed met updates :o
[MWS] Rug gebroken op vakantie

Ben nog steeds onder behandeling bij het UMCG en volgende maand weer een scan en gaan ze opnieuw kijken of het nut heeft om het materiaal uit de rug te verwijderen.
Ben nu herstellende van een andere zware operatie en dat heeft mijn rug ook geen goed gedaan. Had weer 24/7 tintelingen en heel veel kracht verlies waardoor ik de eerste dag niet eens met hulp kon staan.
Dat herstelt nu weer langzaam maar kan nog wel een maand of 2 duren om weer op het niveau van voor de operatie te komen.[/quote]

Wat verschrikkelijk zeg. En vooral dat je ook nog steeds veel pijn hebt. :(

Ik hoop echt dat ze in de toekomst nog iets kunnen verbeteren :knuffel:

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-25 20:30

Gisteren toch naar het Orthopedisch bedrijf geweest waar ik het korset weg heb.
Was voor mij nig steeds onduidelijk
Hoe strak dat ding eigenlijk moet zitten.
Die man heeft hem aangepast, hij zat al wat strak. Maar nu nog strakker.
Hij heeft er verstand van.
Dus neem aan dat dan goed is.
Ik had al sinds het begin met het korset, als ik zit. Dan krijg ik pijn in mijn onderrug.
Ik dacht dat het door het korset kwam. Ik word nu in een rechte houding gedwongen. Dus er zullen wat spieren oppeneren. Omdat ze het niet gewend zijn.
Maar nu heb ik sinds gisteren avond. Ook een wat slapende en enigszins tintelde voet. Zou me niks verbazen, dat het korset een zenuw afkneld.
Of het is nog een reactie van de val. Dat daardoor een zenuw klem zit
Als het morgen nog zo is, zal ik actie ondernemen.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-25 21:25

Die tintelingen zijn alarmbellen! Ik mocht in die situaties niet wachten en moest me direct op de SEH melden. Ik zou zeker de huisartsenpost of SEH even bellen.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-25 16:16

Tazzey schreef:
Die tintelingen zijn alarmbellen! Ik mocht in die situaties niet wachten en moest me direct op de SEH melden. Ik zou zeker de huisartsenpost of SEH even bellen.

Bleek gellukkg vals alarm.
Toen ik weer wat meer ging lopen.
Ging het weer beter.

Qua pijn is er geen pijl op te trekken.
De eerste 2 weken had ik weinig tot geen pijn.
Maar de afgelopen 2 weken is hij wel vervelend. En dat is alleen als ik het korset om heb.
Al had ik Dinsdag en Woensdag praktisch geen pijn :roll:
Zodra ik ga liggen neemt de pijn af.
En het is ook niet op dezelfde plek.
Je zou zeggen dat het een spier is die zich melden. Maar erg vervelend.
Neem soms een paracetamol met ibrofen.
Maar ga meestal dan maar weer liggen