Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:13

Lokii schreef:
Ik heb vaak te horen gekregen waarom ik geen plasma doneer aangezien mijn aderen heel makkelijk zijn. Toch vind ik dat spannender als bloed ofzo. Ik wist ook niet dat het een half uurtje duurde? Ze hadden het hier echt over 3 kwartier tot een uur. Dat schrok mij het meeste af eigenlijk. Is het ook dat je vaker plasma mag doneren als bloed? Ik ben nog wel eens verkouden en dan mag ik vaak al geen bloed doneren. Geld dit voor plasma ook?

Ja het kan idd langer duren, ik deed gisteren 500ml plasma in 30 minuten

Ik vond het wel chill eigenlijk dat ding doet zijn werk en ik voelde er niks van. Volgens mij mag je plasma vaak geven, elke 5 a 6 weken wel.

SsSimonee

Re: Bloeddonor zijn? Voor- en nadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-25 13:20

Ik was jaren terug bloeddonor. Helaas maar 2x kunnen geven. De 2e keer ben ik binnen 5 minuten nadat ik klaar was met geven flauwgevallen. Best even ban de wereld geweest en daarna duurde het ook erg lang voor ik echt weer goed helder was doorhad wat er gebeurd was.
Toen ben ik direct afgekeurd door Sanquin.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:31

Ik ben officieel nog donor, maar ga nooit meer. De mobiele bus die hier komt, komt altijd op een dag dat het me niet uitkomt.

Plus vanwege een auto immuunziekte weet ik niet goed waar ik goed aan doe. (Ik mag wel geven met deze ziekte)

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:35

Ik geef inmiddels alweer een paar jaar bloed. Tijdens mijn zwangerschappen werd mij meermaals gevraagd of ik geen bloeddonor wilde worden.

Ze willen mij nl. graag hebben omdat ik O negatief heb. Ik mag helaas maar 1x per jaar bloed geven maar ze zijn altijd super blij met mij.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-25 16:50

Ik ben sinds kort weer begonnen met plasma geven. Hiervoor 2x volbloed gegeven, daarna een tijd moeten stoppen door een i greep aan mn hart, waardoor ik afgekeurd werd. Maar de inzichten zijn veranderd en nu mag ik weer wél komen geven. Ik heb A+ Dus ze hebben liever mijn plasma en ik ben ook makkelijk te prikken.

Plasma doneren mag om de 14 dagen, had nu even 1 weekje extra uitgesteld, maar gisteren onverwacht aan mn teen geopereerd, dus voorlopig mag ik weer niet geven. Straks na de vakantie zal ik het weer gaan oppakken, dat zal ergens september worden waarschijnlijk (Canada dus sowieso 4 weken na thuiskomst niet doneren)

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-25 15:10

lizzy1 schreef:
Ik geef inmiddels alweer een paar jaar bloed. Tijdens mijn zwangerschappen werd mij meermaals gevraagd of ik geen bloeddonor wilde worden.

Ze willen mij nl. graag hebben omdat ik O negatief heb. Ik mag helaas maar 1x per jaar bloed geven maar ze zijn altijd super blij met mij.

Hier hetzelfde en ik heb dus ook jaren bloed gegeven, maar nu slik ik medicatie waarbij je geen bloed doneren mag.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 00:12

Ik heb het als tiener ook gedaan. eerste keer verliep prima. 2keer was ik heel flauw tegen flauwvallen aan. Idem derde keer. Reden genoeg dat hun zeiden dit doen we niet meer uit veiligheid voor jezelf. Dus ik heb het iedergeval wel geprobeerd, tegenwoordig veel ijzergebrek dus het zou ook niet kunnen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 07:40

Ondanks mijn auto immuunziekte, systemiscge vasculistis, en mijn huidige medicatie mag ik bloed geven.
Ik ben het na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne gaan doen.
Ik kom 2x per jaar voor controle bij een universitair ziekenhuis en tijdens het bloedgeven worden basale dingen gecontroleerd.
En soms is dat heel handig bij mijn reguliere controle.
Vanwege mijn miniscule vaten, kom ik alleen in aanmerking voor bloeddonatie en en loop ik niet altijd even goed.
Soms is dan het bloed niet meer bruikbaar of sessie wordt afgebroken.
Eigenlijk nooit blauwe plekken.
Zijn de bloedwaardes niet goed, dan wordt afname geannuleerd of er zit een langere interval tussen de afnames.

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 09:48

tienus63 schreef:
Ondanks mijn auto immuunziekte, systemiscge vasculistis, en mijn huidige medicatie mag ik bloed geven.
Ik ben het na het uitbreken van de oorlog in Oekraïne gaan doen.
Ik kom 2x per jaar voor controle bij een universitair ziekenhuis en tijdens het bloedgeven worden basale dingen gecontroleerd.
En soms is dat heel handig bij mijn reguliere controle.
Vanwege mijn miniscule vaten, kom ik alleen in aanmerking voor bloeddonatie en en loop ik niet altijd even goed.
Soms is dan het bloed niet meer bruikbaar of sessie wordt afgebroken.
Eigenlijk nooit blauwe plekken.
Zijn de bloedwaardes niet goed, dan wordt afname geannuleerd of er zit een langere interval tussen de afnames.

Ik heb Psoriasis Arthritis een vorm van Rheuma en dus ook een autoimmuunziekte. Eigenlijk zou je dan geen bloed mogen geven omdat het een aanval kan triggeren, maar dat heb ik nooit gehad. Helaas moet ik na einde medicatie 6 maanden wachten voor ik weer doneren mag, maar de kans dat ik nog van deze medicatie afkom is zeer klein.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:05

Ik mag geen stamcellen doneren ivm instabiele schildklier door auto-immuunziekte. Bloed heb ik eigenlijk nooit overwogen, omdat ik nu al regelmatig licht in m'n hoofd ben. Heb volgens mij ook geen handige bloedgroep, 0+. Mijn man heeft A+, dat is al gewilder geloof ik.

Unwritten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:08

O+ en o- willen ze juist heel graag. Iedereen mag namelijk O bloed ontvangen. Daarnaast mag iemand met O bloed ook alleen O bloed krijgen, dus ze hebben echt graag O donors.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:11

Gisteren nog gedoneerd.
Aanprikken was pijnlijk, nooit eerder gehad.
Bloed wilde ook niet goed lopen in t begin, later gelukkig wel weer..
Heb overigens ook o+

Lokii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 10:28

Ik heb ook O+ en word regelmatig opgeroepen. Helaas nu een stop vanwege vermoeidheid door de nasleep van een operatie. Als het beter gaat ga ik zeker weer verder

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 11:08

Ik ga toch maar eens aanmelden dan.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-25 14:10

Jaren bloed gegeven. Maar toen ging ik reizen en als je in een malaria gebied geweest was moest je lang wachten. En dan ging ik weer naar een malaria gebied. Toen heeft Sanquin een tijd gehad dat het op afspraak moest en dat was gewoon niet handig. Dus heb ik het opgezegd. Ik had ook altijd blauwe armen van het prikken.
Inmiddels is dat op afspraak er allang weer af, maar ik heb me niet meer opnieuw aangemeld.