Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-25 15:20

Wat een tof cadeau! Geniet ervan!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 15:28

Wat een mooi kado! Ik heb vorig jaar een forerunner gekocht, anders had ik wel interesse gehad.

Ja het is gelukkig m’n laatste dag voor mn vakantie. We zijn niet getrouwd of wonen samen dus ik heb natuurlijk nergens recht op qua verlof of iets.
Maar volgende week ben ik vrij dus kan ik er voor hem zijn, en mee naar de uitvaart.

Hier ook zon, vanochtend was het bewolkt. Heb een lunchwandeling gemaakt, meteen even bij Action en Kruidvat geweest haha.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 16:00

Wat een tof cadeau Namiro! Ik werk vandaag thuis en heb eigenlijk niet lang genoeg pauze, maar ach ;)

Samantha, fijn dat je volgende week vrij bent, voor hem maar ook voor jezelf.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-25 20:40

Samantha_ schreef:
Veel plezier SV!

Lekker gelopen Muppet!

M’n vriend zn vader is gisterenavond overleden. Toch snel gegaan zeg, 3 weken geleden opgenomen in ziekenhuis.

Gecondoleerd en sterkte :(:)

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 11:13

Gecondoleerd Samantha.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-25 20:46

Thanks allemaal! We hebben koningsdag en nacht niet echt gevierd, niet echt behoefte aan.

Vanmiddag wel m’n Carbon schoenen geprobeerd. Jeetje wat een verschil! Je schiet echt vooruit. M’n hoofd kon het niet bijhouden haha.
De eerste 2 km liep ik gemiddeld op 5:03, veel te snel. En het was best warm. Dus toen even gepauzeerd en stukje gewandeld. Uiteindelijk heb ik 5 km op gemiddeld 5:13 gelopen.
Wel met stop dus telt niet als PR natuurlijk. Was ook niet de bedoeling, wou gewoon eens proberen of het verschil maakte.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 09:51

Gecondoleerd Samantha! Dat is idd snel gegaan :(:)

Veel plezier vandaag SV!

Ik ben opzoek naar andere vormen van interval trainingen
Die makkelijk te onthouden zijn
Ik loop nu of tempowisselingen op muziek of 3 minuten snel en 2 minuten slow en dat minimaal 4x herhalen
Het instellen op mijn Apple Watch lukt nog steeds niet :o?

Met betrekking op warming up, na al het blessureleed van vorig jaar doe ik braaf de kracht oefeningen als warming up en nog wat andere balans etc oefeningen
Ben ook wat ouder en moet daar ook rekening mee houden

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:01

Verstandig Sall. Ik moet nu van de sportarts m’n rijtje oefeningen ook voor het lopen doen. Inclusief trap lopen haha. Dus ik loop beide trappen in huis 2-3x met 2 treden tegelijk. :')

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:26

Die doe ik inderdaad ook nog vooraf thuis, zo'n warming-up lijstje wat bij de trainingen van Ben Parkes zit (komt heel erg overeen met de oefeningen die we vroeger bij de loopgroep van de atletiek deden), maar dat zie ik meer als het losdraaien van alle lichaamsdelen en gewrichten, ik voel me niet echt warm gedraaid daarna, maar de trainingen beginnen altijd op laag tempo inlopen, dat voelt voor mij als de echte warming-up. Ik besteed ook veel aandacht aan het rekken achteraf, daar heb ik wel heel veel baat bij. En ook 1x per week de aanbevolen krachttrainingen.

Ik ben ook wat ouder, maar heb mezelf ondertussen al 4,5 jaar jonger getraind volgens Garmin ;) . Ik vind al dit soort gadgets op het horloge best grappig en vind nog steeds nieuwe dingen.

Heel veel plezier vandaag Suliko en Supervixen. Ben heel benieuwd hoe jullie dit gaan ervaren.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:30

Veel plezier en succes vandaag SV en Suliko!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 10:48

Samantha_ schreef:
Veel plezier en succes vandaag SV en Suliko!

Veel plezier idd!
Ja Sall, het is ook slim hoor. Ik ben inmiddels ook 4t, maar het gaat me goed af zonder warming up (en ik heb er geeoon geen zin in haha :o ).

Vanmorgen al een rondje bos gedaan, was nog heerlijk rustig en genieten. Wel wéér last van kortademigheid nu het warmer is, ik vind dat zo vervelend.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-25 17:08

Wij zijn gefinisht en weer terug in ons huisje.
Het was zwaar, heet en geweldig mooi!
De tweede klim was meer dan 500m 8)7. Mijn benen deden het fantastisch vandaag!

Ik zal later wel wat uitgebreider verslag doen met wat foto's.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:27

500 meter! Dat is waanzin joh, haha.
Gaaf zeg, mooie prestatie.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:33

Nog gecondoleerd Samantha.

En mooie run zo te zien sv.

Goof, liep je in de middag of ochtend? Maakt dat bij jou ook nog wat uit met benauwdheid? Het was vanmorgen wat vochtig eerst.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:35

Wauw, fantastisch gedaan! Wat een prestatie van jullie!
Ik vind een viaduct omhoog rennen al niet leuk. En dan doen jullie even een klim van 500 meter aan 1 stuk, Pfff chapeau!
Laatst bijgewerkt door BusyMissy op 27-04-25 18:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 17:37

Ik heb nu vanmorgen om een uur of 9 gelopen, maar merk weinig verschil tussen ochtend of middag volgens mij.
Mijn man kwam met de tip om eens neusspray en hooikoortspilletje te nemen, wellicht dat er met de warmte veel meer pollen zijn. Ik heb inderdaad hooikoorts, maar heb dit jaar nog niet actief last gehad. Ik vond het wel een goede tip, misschien heb ik ongemerkt toch wat last, dus ik ga het volgende keer weer even proberen.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:04

Wauw top gedaan SV!!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 18:05

Goof schreef:
Ik heb nu vanmorgen om een uur of 9 gelopen, maar merk weinig verschil tussen ochtend of middag volgens mij.
Mijn man kwam met de tip om eens neusspray en hooikoortspilletje te nemen, wellicht dat er met de warmte veel meer pollen zijn. Ik heb inderdaad hooikoorts, maar heb dit jaar nog niet actief last gehad. Ik vond het wel een goede tip, misschien heb ik ongemerkt toch wat last, dus ik ga het volgende keer weer even proberen.

Dat kun je zeker proberen. Wat mij wel opviel vandaag is dat er veel pluisjes in de lucht hangen. Dus de zaden van planten, zeg maar de paardenbloempluisjes, maar dan van andere planten. Misschien speelt dat ook nog mee.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-25 22:59

Ook hier gefeliciteerd SV! *\o/* Mooie prestatie en aan de foto’s te zien een prachtige trail.

Zou best kunnen dat het daaraan ligt Goof! Is het proberen waard in ieder geval..

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:53

Samantha, gecondoleerd en sterkte voor jullie. Fijn dat je vrij bent en er voor je vriend kan zijn. :(:)

Dan even tijd voor een ego post, mijn eerste trailrun in de bergen! *\o/*

37,89 kilometer en 1836 hoogtemeters, wat een geweldige waanzin! :D
We zijn twee keer helemaal een dal ingedoken om erna ook twee keer meer dan 700 meter te klimmen in één keer en tussendoor ook genoeg kleinere 'daaltjes en piekjes'. :+
Het laagste punt was 485 meter en het hoogste punt 1265 meter.
Afbeelding
Afbeelding

Ik heb echt enorm genoten! Ik begon bij de start met het gezelschap waar ik mee was, 3 anderen. Zij wilde graag achteraan beginnen en rustig aan doen en ik zou zien hoe lang ik dat ook fijn zou vinden. Helaas heb ik daaruit gehaald dat ik echt vanaf de start al mijn eigen plan moet trekken. We begonnen met een afdaling van 8 kilometer lang en na 1 kilometer merkte ik al dat ik mezelf de hele tijd op de rem moest gooien vanwege de langzamere mensen voor me, dat loopt niet lekker want dan ben je de hele tijd grotere klappen op aan het vangen doordat je niet voorwaarts kan bewegen. Dus na nog geen 2 kilometer heb ik de autosleutel overgenomen en ben ik op mijn eigen tempo gaan lopen. Alleen dat betekende ook dat ik heel veel mensen de hele tijd aan het inhalen was en dat gaat niet zo makkelijk op smalle en technische bergpaadjes. :') Bij de eerste keer 700 meter stijgen heb ik ook continu mensen (snel)wandelend ingehaald als er iets van ruimte naast was. Daarna zat ik gelukkig meer in de middenhoede en kon ik heel fijn lopen.
De route was fantastisch en divers, zoveel smalle zigzagpaadjes, langs watervallen, beekjes, door bossen, langs stuwmeren, over hogere en gure vlaktes met geweldige vergezichten! Het was écht zwaar, maar het ging zo lekker! Zowel naar beneden als naar boven. Ik heb ook zeker mijn tijd genomen om af en toe stil te staan om om me heen te kijken en een foto te nemen. Helaas ook 1x gestopt om de aarde te knuffelen... rond 24 kilometer en de 2e grote afdaling ging ik kneiterhard naar beneden over een fantastisch zigzagpad door het bos, tot ik over iets struikelde en een paar meter door de lucht schoof en vol op de grond belandde. Gelukkig op bosgrond en niet op stenen, want het was best een klap. Toen ik opkeek, had al iemand zijn hand uitgestoken om mij overeind te helpen en de man die voor mij liep, checkte ook gelijk of het wel ging, superlief. Alles voelde prima, er zat een kleine snee op mijn knie en ik zat onder de modder, maar het leek mee te vallen, dus ik ben gelijk weer doorgerend. Na een tijdje merkte ik wel dat mijn rechterheup, waar ik ook op geland was, de klappen van het naar beneden rennen niet zo goed kon opvangen, maar het ging verder wel. We kwamen toen ook op een 3 kilometer lang pad naar beneden met alleen maar grote losse keien en stenen, toen heb ik wel staan vloeken hoor. Je kon nergens fijn je voeten neerzetten, maar rustiger gaan is lastig naar beneden toe, maar afzetten ging ook niet lekker. Het werd een soort voetendans met vermoeide benen waar de coördinatie ook wel uit was. Op dat moment dacht ik echt 'laat mij maar weer stijgen' _O-
Gelukkig gingen we daarna een heel leuk dal door langs de bergkam met leuke paadjes wat redelijk recht was, daar kon ik mezelf wat los lopen. En toen was het alweer tijd voor de laatste grote klim richting de finish! Ook hier heb ik nog steeds continu mensen ingehaald naar boven toe. Ik begon mijn kuiten en bilspieren wel flink te voelen. Vlak achter mij liep een jongen die mij telkens volgde als ik anderen inhaalde, dus ik vroeg of hij mij wilde passeren, maar hij antwoordde dat ik wel een fijn tempo had. Toen hebben we samen heel gestaag verder geklommen en leuk gekletst, hij kwam uit de Belgische Ardennen en had al vaker trailruns in de bergen gedaan. Uiteindelijk hem voorgelaten want zijn Frans was beter, ik gebruikte telkens 'bonjour, merci' om mensen in te halen en hij kon heel vriendelijk 'puis-je passer' vragen. :D Rechtere stukjes ook nog gerend samen, dat hielp wel echt om even iemand te hebben om bij aan te haken. Uiteindelijk viel ik iets terug in tempo, zelfs bij mij begon de koek op te raken. De laatste 3 kilometer ging weer ietsjes rechter omhoog en heb ik nog wat stukken gerend over een bergrand met uitzicht over de toppen, wow, ik werd er zelfs een beetje emotioneel van! Ik liep ook even helemaal alleen in de stilte, en dan aan het einde van zo'n prestatie, wat je helemaal zelf gedaan hebt, om dan bovenop de berg te finishen in zo'n machtig mooie natuur, wat een ervaring! <3
Het laatste stuk richting de finish werd drukker, een hoop mensen langs de weg om aan te moedigen en verschillende afstanden kwamen samen. Tijdens de route ook regelmatig aangemoedigd door mensen en tot 3 keer toe een klein meisje met een bord waarop stond 'touch for a speed boost' die heel enthousiast 'alee alee bravo bravo' aan het roepen was, zo leuk!

Ik heb logischerwijs geen foto's van de technische stukken :+ Maar wel van wat mooie uitzichten!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En wat foto's van de fotograven onderweg :D
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit stukje was even zwaar, richting het einde van het hoogste punt en voor de laatste grote afdaling begon
Afbeelding

Het laatste geweldige pad richting de finish waar ik even in stilte liep en de ontlading kwam van 5 uur lang klimmen en dalen!
Afbeelding

Geen spetterende finishfoto met de allerlaatste meters omhoog :')
Afbeelding

Mijn knie is dik, maar gelukkig alleen oppervlakkig last, niet in het gewricht! Mijn heup voelde gister wel pijnlijk en 6 uur lang in de auto zitten hielp ook niet mee, vandaag voelt het al wat beter. Verder spierpijn op de goede plekken: kuiten, billen en bovenbenen.
Afbeelding

En die handschoentjes van mijn Leki stokken zijn multifunctioneel als je jezelf moet opvangen bij een val :')
Afbeelding

Dat was het einde van mijn verslag, nu nagenieten en, 100000% dat ik vaker aan berg trailruns mee ga doen!! Wat een feest!
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Suliko op 28-04-25 12:05, in het totaal 3 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 11:58

Wat een verslag, wow. Heerlijk om te lezen, wat heb je genoten zeg.
En ook voor jou; wat een prestatie! Echt heel knap.
Toffe foto's ook!

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:30

SV, gefeliciteerd dat jullie het gehaald hebben, klinkt als een gave trail, ben ook benieuwd naar jou verslag.

Suliko, supergaaf zeg! Wat een mooie foto's en een prachtig verslag!
Wat leuk om te horen dat je zo genoten hebt.
En vallen kan inderdaad gebeuren, gelukkig niks ernstigs.
Ja ik kan me voorstellen dat je je vandaag wel wat stijf voelt.
Echt super gedaan zeg, mooie prestatie, mag je zeker trots op zijn!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 12:48

Ik haak ook weer wat actiever aan.
Afgelopen week het huis geschilderd. Vandaag weer aan het werk.

Mijn vriend is nu wel in Middelburg, want de tegelzetters beginnen vandaag. :)

Heb vorige week alsnog 41 km gelopen, dus een prima trainingsweek verder.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-25 13:02

Wauw super Suliko! Wat een lekker tempo heb je gelopen, en wat een prachtige foto’s!
Heerlijk, nu lekker nagenieten!

Ik heb net m’n heuvel en trappen training gedaan. 4,4 km vanaf m’n huis is de trap, met wat lichte heuveltjes ernaar toe. De trap is 93 treden, liep nog een man ook de trap op en af. Wou nog vragen of ie dezelfde arts heeft haha. Heb m 2 keer gelopen, daarna weer terug gelopen, totaal 9km.
Vond het wel warm zeg.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-25 13:11

Heerlijk verslag Suliko, het mijne komt nog, ik zit in de auto op de terugweg. Je hebt echt super gelopen! Talent! Wel balen van je val.
Wat maakt sportograf toch altijd vette foto's, je staat er goed op. Ben benieuwd naar de mijne.
Die handschoentjes van leki, zitten die lekker bij jou? Ik vind ze heel irritant, dus ik gebruik ze nooit.

Alsnog een mooie loopweek Sherivey!

Goed gedaan Samantha.