Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:41

Lithya schreef:
karuna schreef:
Ik heb wat meer informatie gekregen, het zou gaan om 2 drievlaks vullingen. Geen codes erbij. Dat zijn toch geen kleine gaatjes? :? Meer info zal ik niet krijgen denk ik. :')

Heb mijn best gedaan en kom dan nog maar op €166,90.

Misschien zit de controle van nu erbij? Zijn er foto's gemaakt? Komt er nog verdoving bij.
Omdat men vaak een gedeelte vergoed krijgt en niet over het bedrag wil gaan en nu alles is opgeteld?

Ja ik roep ook maar wat hoor.

Geloof dat de vriend zelf niet precies weet hoe het zit.

Ik ga elke 6 maanden naar de MH, geen idee of de tandarts dan in de ruimte daarnaast zit.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 15:49

Het kan zo simpel zijn: gewoon naar een andere tandarts gaan. Bellen en afspraak maken. Klaar.

Je blijft hier toch niet bij? Zeker bij zoveel twijfel en andere gang van zaken. Snap niet dat je vriend nog geen actie ondernomen heeft.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-25 16:55

Tiggs schreef:
karuna schreef:
Nee ik heb daar geen zicht op. Er is me gezegd alleen twee keer een vulling.

De reden van de vraag van aanpak. Ik ben nog nooit overgestapt zonder zelf te verhuizen en deze persoon woont zijn hele leven al hier en is ook nog nooit overgestapt naar een andere zorgverlener. Geen ervaring dus en geen idee wat gebruikelijk is daarvoor. :+

Spoeddienst, is daarin iets veranderd dan? Zijn dat net als dierenartsen inmiddels meest ook commerciele bedrijven? Mijn tandarts zat destijds in een pool van tandartsen binnen de woonplaats voor acute tandzaken. Mijn tandzorg spoed heb ik alleen in het buitenland :')

De aanpak is toch een kwestie van gezond verstand? Bel een andere praktijk en vraag hoe het werkt met overdragen dossier, mits ze nieuwe patiënten aannemen. Vervolgens mail of bel je de oude praktijk.

Waarom moet jij dit soort dingen voor die persoon regelen? Kijk, als je het allemaal weet dan snap ik het maar zo wordt het toch alleen maar ingewikkelder?

Ik hoef niks te regelen. Dat kan hij heel goed zelf maar ook hij onbekend met hoe je zo iets aanpakt en ik ook. :+

Ik hoor ergens volgende week denk ik wel hoe het is afgelopen. :P Maar het vertrouwen is wel ietsje weg ja -O- het is niet mijn vriend maar een goede kennis die ik regelmatig spreek. Een aardig doortastend persoon die gewoonweg overdonderd was door de afspraak en zoals die gelopen is. Het gesprek kwam er toevallig zo op en ja dan komen de extra vragen van beide kanten. :j

De persoon is echt alleen mondhygienist en geen tandarts. Alleen moet je die info dus online opsporen. De reden waarom het zo laat pas kan zou een volle agenda zijn van de persoon zelf werd gezegd op de vraag waarom zo laat pas.

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 19:01

DuoPenotti schreef:
Lithya schreef:
Heb mijn best gedaan en kom dan nog maar op €166,90.

Misschien zit de controle van nu erbij? Zijn er foto's gemaakt? Komt er nog verdoving bij.
Omdat men vaak een gedeelte vergoed krijgt en niet over het bedrag wil gaan en nu alles is opgeteld?

Ja ik roep ook maar wat hoor.

Geloof dat de vriend zelf niet precies weet hoe het zit.

Ik ga elke 6 maanden naar de MH, geen idee of de tandarts dan in de ruimte daarnaast zit.

Controle erbij is €28,83. Foto’s nog geen €60 meende ik. Dan haal je het nog niet. Zeer uitgebreid tandsteen verwijderen in meerdere zittingen met verdoving zou nog kunnen.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 21:06

Droogleggen van elementen door middel van een rubberen lapje € 15,17
Drievlaksvulling composiet. Vlakken: ODLI € 94,83
Totaal € 110,00

Dit was ik vorige week bij mijn tandarts kwijt voor zo'n behandeling. Door dat rubberen lapje hoefde de assistente niet steeds met zo'n afzuigertje erbij te helpen. Ze was er wel de hele tijd bij voor andere hand- en spandiensten. Maar ik heb niet laten verdoven en ik had geen last, bij mij werd een oude amalgaamvulling vervangen door composiet.

Eerder was ik dit kwijt voor een foto: Maken en beoordelen kleine röntgenfoto € 42,48.

Ik vind het ook wel apart dat hij zo lang moet wachten als hij al pijn heeft. Bij mij was de foto 3 weken voor de behandeling gemaakt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:19

Sabbientje schreef:
vind het wel apart, want bij onze tandartsenpraktijk mag de mondhygiëniste niet werken als de tandarts niet in het pand aanwezig is.
Toen onze tandarts zwanger was en haar vervanger op bepaalde dagen niet aanwezig was, werden afspraken met mondhygiëniste op die dagen afgezegd/ verplaatst.

Prijs vind ik ook wel echt fors. Er staan naar mijn weten vaste bedragen voor bepaalde handelingen.

Ik zou ook absoluut niet gecharmeerd zijn als er ineens een andere tandarts voor mijn neus staat. Dat is omkeren en weglopen voor mij. O:) (Ik heb wel angst voor de tandarts.)

Overigens zonder pijn kan het hier best wel een tijdje duren voor een gaatje gevuld kan worden, maar met pijn kan ik vaak wel heel snel terecht.

Dan is het geen MH maar een preventie-assistente.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:20

Klis schreef:
karuna schreef:
De vraag is dus, mogen deze handelingen gedaan worden zonder toezicht of aanwezigheid van een tandarts? Mag iemand (als je in de veronderstelling bent je eigen tandarts te zien) je controleren zonder vooraf aan te geven dat het geen tandarts is en ook nergens behalve op internet te zien is dat het dus geen tandarts is. En is dat dan ook de reden dat een verzekering het niet zou vergoeden?

Ik kan hier een heel lang verhaal van maken maar ik ga proberen het zo concreet mogelijk op te schrijven :')

Zonder toezicht of aanwezigheid van de tandarts? Nee, niet zomaar. De tandarts mag taken delegeren, maar daar zitten voorwaarden aan. Dus onder die voorwaarden mag bijvoorbeeld een mondhygiënist bepaalde voorbehouden handelingen (zoals anesthesie geven en boren/vullen) uitvoeren. Het experiment waar je naar verwijst is inderdaad een experiment naar zelfstandige bevoegdheid op o.a. het gebied van boren en vullen. Na 1 juli (zoals het er nu uitziet qua beslissingen) mag de mh niet meer op eigen indicatie gaatjes boren en vullen. Tót 1 juli mogen mh die onder het experiment vallen dit wel.

Iemand moet altijd zijn/haar functie vermelden aan de patiënt. Dus daar is deze persoon mogelijk inderdaad de fout in gegaan. Wel/geen vergoeding door de verzekering heeft hier verder niks mee te maken.

Een mondhygiënist mag alleen boren, vullen, verdoven en foto's maken in opdracht van een tandarts. En bij het maken van een röntgenfoto moet er een tandarts in het gebouw zijn.

xLoki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-25 22:54

janderegelaa schreef:
Een mondhygiënist mag alleen boren, vullen, verdoven en foto's maken in opdracht van een tandarts. En bij het maken van een röntgenfoto moet er een tandarts in het gebouw zijn.

Dit klopt niet. Vanaf 1 juli 2020 mag een geregistreerd mondhygiënist deze handelingen zelfstandig indiceren en uitvoeren https://www.mondhygienisten.nl/wat-doet ... hygienist/

Dat terzijde is het in mijn ogen nog steeds niet oké dat de vriend van TS via de assistente een afspraak maakt bij een tandarts en vervolgens zonder dat hij het weet geholpen wordt door een mondhygiënist. @TS zou het nog kunnen dat de MH zich mogelijk toch met naam & functie heeft voorgesteld, maar dat je vriend het niet goed verstaan heeft?

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 06:47

Een zichtbaar naambordje met functie os ook voldoende.

Waarom belt die vriend niet naar de praktijk om uitleg te vragen, ook over de offerte?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Tandarts is mondhygienist? En nog wat vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-25 07:18

Idd kan vriend gewoon even bellen naar de praktijk en om uitleg vragen.
Makkelijker kan niet.