Tazzey schreef:Veel sterkte!
Ik ben helaas erg bekend met dit soort letsel. Ik heb een rotatieval gemaakt met mijn paard en mijn rug op verschillende plaatsen gebroken en ook wat wervels verbrijzeld. Ik heb een incomplete dwarslaesie aan dat avontuur overgehouden.
Mijn tip is om z.s.m. van die Oxicodon af te stappen en naar morfinesultaat. Oxi heeft afschuwelijke bijwerkingen. Ik heb ruim 13 jaar op de Oxi gezeten en sinds twee jaar op de morfinesulfaat en dat gaat een heel stuk beter.
Verder goed gaan revalideren. Ik heb een aantal maanden intern gezeten in een revalidatiecentrum en heb daar echt wel flinke stappen kunnen maken. Ik zal nu voor de rest van mijn leven moeten blijven sporten om het spiercorset rondom mijn rug goed te houden, als dat verzwakt ga ik heel hard achteruit.
Bij zowel mij als mijn vader doet morfine niks.
Beiden na een operatie drama, oxycodon gaat wel goed.
Maar morfine doet niets en ik had dat en na operatie 6 bij mijn vader, gillend van de pijn.
Heb ik gezegd mam vraag eens of ze hem oxycodon of tramadol geven?!
Morfine doet bij mij niets!
Ziekenhuis is direct overgestapt de toppers en hij doet het goed op tramadol met diazepam.
Dit wegens altijd een catheter welke drama is en de medicatie voor blaaskramp en morfine niet werkt voor hem.
Het is persoonlijk maar hier was terugstappen naar tramadol met lage dosis diazepam het beste bleek.
Iets wat hij thuis, in overleg met het ziekenhuis mocht.
Ze hadden in de computer mijn medicatie gezet en bij issues werd er overlegd, en kwam het dus uit de ‘huisapotheek’.
Hij had 2-3 pilletjes nodig na een ingreep.
Nu operatie 13 en nu moeten we enkel noteren wat hij gehad heeft en temperaturen etc.
En dan mag hij naar huis, en bij twijfel direct bellen of bij echt twijfel inladen in de auto en een tweede persoon laten bellen dat we onderweg zijn.
Hij heeft een verleden waarbij alles op code rood slaat in bepaalde situaties.
Maar jeetje een rotatieval, het gaat vast snel.
Maar ik kan me ook indenken dat je elke nanoseconde voorbij voelt kruipen.
Ik heb een keer heel dom een val van een kruk gemaakt op een bedpunt met mijn ribben.
Maar dat was slowmotion en ik heb echt gedacht oliebol daar ga ik en ik kan niets doen.
Verstandig dat je blijft trainen.
Ik heb een erg hypermobiele rug maar ook we een val met twist van een trap gemaakt.
En ik moet inderdaad ook veel veel trainen.
Spierkorset sterk maken en houden.
Vorig jaar longontsteking gehad met lang herstel en geen spierkorset over.
Nou dat was echt mijn grootste angst dat ik niet kon sporten, en uit dat gat klimmen was en is nog steeds moeilijk.
5 stappen vooruit 3 terug.
Ik moest ook meer pijnstillers wat ik niet wilde maar noodzaak was, en ben nu aan het afbouwen weer.
Ofwel je kunt maar beter voorzichtig zijn met jezelf…
Ts ik hoop dat ze je wervel goed kunnen repareren en in dit geval blij dat de zorg hier zo goed is voor dit soort letsels.
Ik ken meerdere mensen met ruggen gebroken en de meeste zijn erg goed hersteld.
Wel enkele die nu minder beweging hebben wegens wervels vastzetten aan gezonde wervels ernaast, maar dat werkt wel goed.
Van compressie tot meerdere breuken erin, ze hebben iedereen super geopereerd.
En ook vlot na het ongeval.
Ik hoop dat je snel wat minder pijn hebt en snel geopereerd wordt.