Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:22

ja klopt, ik <3 roze! mijn andere paar schoenen zijn ook roze/koraal achtig :D heb ook een fel roze broek. en de rest zwart. dus kan alles lekker combineren, ideaal.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-24 19:42

SV, altijd jammer, zo'n bui op je hoofd.
Wel lekker getraind :D

Sunshine, mooi tempo!

Ja ik hoor dus ook altijd "je moet je langzame duurloop door je neus kunnen ademen, dan is je tempo goed". En ik dacht dus ook dat ik de enige/ een van de weinigen was die dus niet door de neus kan ademen, hoe langzaam ik ook ga. :+

Goof

Berichten: 28822
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 19:44

No way dat ik door mijn neus kan ademen, zelfs niet als ik superlangzaam loop. Dan krijg ik echt ademnood en paniek :+

horsii

Berichten: 7619
Geregistreerd: 06-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:19

Marijejiplover, toch ook een lekker actief dagje ondanks niet hardlopen.

Sv, lekker rondje
Balen van de regen.

Sunshine, lekker tempo.
Gaaf die roze schoenen.


Hier nooit zo traag maar ik loop bijna alleen maar met hond dan is dat onmogelijk.


Hier geluk dat ik pas om 1830 kon hardlopen, na een hele dag storm, hagel, regen was het nu heerlijk weer.
Ging heerlijk ondanks twee nachtdiensten en een dagdienst en te weinig slaap.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

MuSLi

Berichten: 5255
Geregistreerd: 22-10-03
Woonplaats: Heemskerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:24

Ik ging rond lunchtijd een rondje. Echt tussen de buien door. Een paar spatjes gehad, maar gezien hoe de rest van de dag eruit zag: helemaal prima.

Garmin had van de week als suggestie: tempo. Die heb ik vandaag gepakt. 10min warming up, 22min sneller tempo (doel was 5:15/km, werd 5:06/km) en 10min cooling down. Was een fijn loopje, ondanks de zeer aanwezige wind.

Na mijn loopje kwamen mijn nieuwe hardloopschoenen schoenen binnen :') zondag die maar even testen dan. De nieuwe versie van degene die ik al heb...

Afbeelding

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:29

MuSLi schreef:
9:30 per km is ook wel echt een bizar tempo. Ik wandel vaak op 9:00/km - 9:10/km :x

Nou, 9 min/km wandelen red ik niet, maar als ik snelwandel haal ik die 9.30 wandelend wel. En Garmin komt echt met die suggestie. En ook vaak. Ik krijg nooit dat ik een lange afstand moet doen in sneller tempo dan dit. En tja, dan ben ik dus te snel. Gisteren moest ik 44 minuten op 9.30. Tja, dat werd dus wel wat sneller en wat langer.
Als ik op 8-8.30 per minuut hardloop, dan noemt Garmin dat al 'tempo' ofzo als trainingseffect.

Ik zag trouwens wel dat mijn fitnessleeftijd met een half jaar omlaag is gegaan deze week. En als je verjaart, dan schiet die ineens omhoog naar een onrealistische waarde. :+ Een week later is die dan wel weer 'normaal'.

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-24 21:43

prachtige foto’s weer horsii en lekker gelopen!

musli, vette schoenen! best wel een stoere look =:)

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:10

Grappig, ik adem deels wel door mijn neus tijdens het rennen. Niet altijd, maar vooral in het begin en zodra ik gevoelsmatig heel steady loop doe ik het ook automatisch. Zat er toevallig laatst op te letten. Maar is denk ik een gewoonte die ik van mijn fietsreizen heb overgehouden, waardoor het zo makkelijk gaat. Dan is 8-10 uur lang een mondademhaling echt niet vol te houden en wordt je ook benauwd van op den duur, dus daar heb ik het bewuster toegepast.

Nice MuSLi! Ik loop ook heel graag op mijn brooks ghost 14 (dat is volgens mij de ‘oude’ versie?). Die van mij zijn ook helemaal zwart. Ik draag ze zelfs vaak op werk en in het dagelijks leven omdat ze zo lekker zitten. Die had ik toen een keer voor 50,- nieuw op vinted gescoord. :D Ben benieuwd of de nieuwe versie anders/fijner loopt!
Ik zie een nieuwe versie altijd als een kans om de oude versie een stuk goedkoper te scoren. :=

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:19

Heerlijke foto’s, horsii!

Lekkere training en mooie schoenen, Musli!

Gisteren lekker op de sportschool bezig geweest. Kwartiertje loopband meegepakt, hartslag bleef mooi laag.
Morgen 2,5 uur lopen met anderhalf uur tempoblokken.

Sall

Berichten: 6728
Geregistreerd: 20-05-03

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 11:32

Hoi! Net rondje gelopen met een vriendin
Helaas speelde mijn knie op (buitenkant/zijkant) wel raar want die speelt normaliter op als ik over m’n grens ga

Heeft er iemand tips /oefeningen om dit sterker te maken?

iiSunshine

Berichten: 1255
Geregistreerd: 28-06-14
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:02

puera, dat klinkt als een pittige training, succes morgen!

sall, ik heb niet echt tips daarvoor behalve misschien voor en na de tijd goed rekken en strekken. dat heeft mij geholpen met shin splints, geen idee of dat dan ook zo werkt met knieën.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 12:17

Sterke knieën is een combinatie van mobiliteit en kracht. Hoe ik het zelf begrepen heb, is dat je alle banden in je knie zelf niet sterker kunt maken, dat zijn pezen en ligamenten. Maar als alle spieren eromheen flexibel en sterk zijn, kunnen de aanhechtingen en banden in je knie de klappen beter opvangen en is de plaatsing van je knie stabieler. Er komt dan minder druk op alle banden rondom je knie, als de spieren waar ze aan hechten soepel en sterk zijn.
Dus oefeningen als squats en lunges met een kettlebell vast (rustig opbouwen in gewicht) en goed diep zakken zodat je ook gelijk een actieve stretch meepakt, zijn heel goed! Ik ben niet zo goed in squats door beenlengteverschil, dus doe liever lunges en zijwaarts lunges, dan is mijn vorm beter. Maar ook romanian deadlifts voor je hamstrings en billen, kuitheffen op de trap en met elastiek rond je bovenbenen in een lichte squat zijwaarts lopen. En goed stretchen, na het lopen en na krachttraining. Zorgen dat je warm bent voor het lopen, door langzaam knie te heffen, je knie omhoog en opzij bewegen, rondjes draaien met voet, enkel en knie.

Dat is mijn arsenaal aan tips, mijn knieën zijn iets naar binnen gericht, waardoor ze snel overbelast raken. Ik voel nu heel soms irritatie opkomen, maar na 1-2 dagen trekt dat gelukkig weer weg en dat komt wel echt doordat ik het eromheen ben gaan managen met krachttraining.

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:26

Horsii wat een prachtige fotos, mooie omgeving <3

Ik ben weer geweest 70min moest ik vandaag. Veel wind maar ging gelukkig een stuk beter dan eergister :j

Afbeelding

Puera

Berichten: 8103
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: Fryslân

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:39

Goed bezig!!

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 14:46

Sall pas op dat je geen lopersknie krijgt, dan ben je wel even zoet.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 14:49

Supervixen schreef:
Sall pas op dat je geen lopersknie krijgt, dan ben je wel even zoet.

Precies dit :=

Heb dit een poos gehad. Is nu nog een zwakke plek.
Kreeg van de fysio oefeningen zoals lunges op de trap, hipbridge en calf-raises mee om mijn spieren te versterken. En ik moest met een juiste techniek leren lopen.

BeFunny, netjes hoor, 70 minuten gelopen :j

Ik heb net een hele fijne ronde bos, duinen en strand gedaan. :D
Waaide flink, maar wel lekker gelopen.

Had alleen geen trailschoenen aan en ben volle bak onderuit gegaan op het strand omdat ik dacht wel over nat zeewier te kunnen rennen. :))


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Samantha_

Berichten: 10809
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:18

Ojee onderuit op het strand, auw!

Wel mooie plaatjes zo!

O die schoenen zijn mooi zeg!

Ik kan ook niet door m’n neus ademen, loop dus ook met m’n mond half open. :') ook als ik denk ik ga nu eens op mn adem letten raak ik juist buiten adem.

Vanochtend 16.2 km gelopen. Ging eigenlijk niet zo, vanaf 4 km buikkramp en bij 9 km stukjes gaan wandelen. Bij 10 km bij de Mac naar wc geweest, toen nog doorgerend.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 15:26

Correctie: die schoenen waren mooi :))

Ze zijn een beetje op ook, merk op het asfalt dat de demping er een eind uit is. :=
Gelukkig heb ik nog 2 paar andere staan en eventueel nog een paar van Decathlon huismerk. Dus ik zit voorlopig niet zonder.

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:32

Sherivey gelukkig op het strand en niet op een gladde wortel van een boom ofzo. Ik ben ook wel eens onderuit gegaan met wel trailschoenen gelukkig nooit iets overgehouden eraan. Behalve vieze broeken, benen etc. Ook mooi als er echt een bruine plek precies op je kont zit zeg maar :')
Wel mooie fotos <3
Ik liep kort kort en ondanks de wind heb ik het niet koud gehad.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 15:47

Mooie foto's sherivey!
Gelukkig viel je 'zacht' op het zand.

Sherivey
Berichten: 8669
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-24 16:17

BeFunny, bikkel! Ik liep lang/lang, vond ik op het strand geen overbodige luxe :o

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 18:16

Ik had het warm.
Toen ik wilde lopen begon het te plenzen. Ik naar binnen om het wind jasje aan te doen. Jasje aan was het gestopt ik naar buiten en dacht dit wordt mij te warm weer uit en thuis gelaten. Heerlijk kort kort. Ook langs het open stuk dat was 4km waar ik tegen wind had niet koud gehad. Thuis ging ik even op de bank zitten en kreeg het gelijk koud haha.

Ik heb net ook 15min op de roeitrainer gezeten en daarna op bring Sally up dat is een song die we bij de hardloop groep gebruiken bij squaten gesquat binnenkort wil ik dat met kettlebell gaan doen. Dan is dan ook wel even pittig maar goed voor de knietjes en sterke benen.

CalipsoLover

Berichten: 5569
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-24 21:27

Oke, even weer uitgebreid reageren :+ moet weer even 4 pagina's bijlezen ~~}>

Blij om te lezen dat het lopen goed gaat Sherivey :) Knap! Hele mooie route ook aan het strand <3

Oeps vervelend dat het niet zo goed ging BeFunny. Gaat het intussen al wat beter?

Gefeliciteerd met de nieuwe PR's Sunshine!! *\o/*

Klote van die bilspier germie... Toch maar even goed in het oog houden en eventueel wat oefeningen doen daarop? Wel super knap dat je bent blijven doorzetten!

irisje, wat fantastisch dat het bij jou zo goed ging!! *\o/* Wel balen voor je man, maar echt hele leuke foto's :o

Ik ben wel benieuwd naar dat schema Puera, enige mogelijkheid om het mij eventueel door te sturen? Ah wacht, lees nu dat het gepersonaliseerd is. :+

Suliko: Zelfs als ik 7:30-8:00/km loop is m'n hartslag nog steeds rond de 170-175... Wat naar dat je nu ook ziek bent, heel veel beterschap! Het is beter om echt niet te lopen wanneer je ziek bent.

SV, wow, die hartslag en zo snel lopen +:)+

Leuke schoenen Musli! Hopelijk lopen ze lekker.

Sall: Ik heb een encyclopedie met oefeningen voor je knie die ik je kan doorsturen, doe me even een pb als je wil :) Shin splint en knieën zijn echt nog iets helemaal anders.

Samantha: vervelend dat je buikpijn had, wel heel knap dat je nog 16k gedaan hebt!!

Vervelend om te lezen dat het weer zo slecht is bij jullie, maar ja, het blijft het Noorden :') Hier heeft het gisteren en vandaag ook heeeeeel hard zitten regenen, ik zat er tijdens het lopen dan ook midden in vandaag _/-\o_ Maar ergens goed voor de luchtkwaliteit en even de straten te verkoelen, het had al 3 weken niet geregend. Ik was begonnen met de ingesteldheid om nu echt heel traag te lopen om mijn hartslag naar beneden te krijgen, maar na een tijd heb ik er niet meer op gelet gezien ik 8:00/km aan het lopen was en mijn hartslag nog geen 3 slagen naar beneden ging, dit voelde ook helemaal niet natuurlijk. Na 3km dus gewoon op een trager tempo gelopen, dit was super haalbaar en kon makkelijk nog 5km lopen maar merkte dat m'n knie een beetje op was en hij stond al wat gezwollen, dus ik wil ook niet overzetten. Wel lekker gelopen, nu wel wat stijf en lichte pijn.

Afbeelding
Afbeelding
Af en toe weer moeten stoppen voor een stoplicht of voetgangers... :roll:

germie

Berichten: 25982
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:22

Zijn trailschoenen per definitie ongeschikt om mee op de weg te lopen, of kan dat ook prima? Dus als je 90% op de weg loopt, zijn wegschoenen dan sneller en beter.
Ik heb gisteren de Brooks Caldera toevallig gepast en ik had niet het idee dat die stugger waren of minder demping geven dan mijn Hoka Clifton's.
Ik ben zo langzamerhand toe aan nieuwe schoenen en kijk dus alvast wat rond. Ga t.z.t. wel echt naar de winkel, maar rondkijken kan alvast immers.

BeFunny

Berichten: 10605
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-24 08:44

Er bestaan all terrein schoenen die geschikt zijn voor zowel weg als trail de Hoka challenger atr bijv. Gewone trail schoenen hebben meestal minder demping maar zijn steviger. Voor op de weg is demping wel nodig. En trail schoenen hebben zolen die meer grip bieden op ruiger terrein zodat je bijv minder snel uitglijd. Maar nopjes slijten op de weg heel snel. Dus all terrein hebben vaak geen nopjes maar bijv ribbels en de onderste zool is harder dan bij gewone trail is mijn idee zodat ze zich op de weg ook beter houden. Maar ik gebruik ze enkel voor de trails maar v.a het station heb ik vaak ook stukjes verhard en daarom allterrein schoenen.