adhd bij volwassen vrouwen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:53

Ik meld me in dit topic! Ook ik ben er recent achter (de officiele test staat gepland, maar volgens zowel mijn psychotherapeut als praktijkondersteuner als bedrijfsarts is het zo klaar als een klontje) dat ik al mijn hele leven, volledige schoolcarriere, met adhd worstel.


Ik ben momenteel vooral heel boos. Ik begrijp niet waarom nooit iemand, niet één docent in al mijn acht jaren middelbare school (ja, acht; blijven zitten, slechte cijfers, omwegen, enzovoort) nooit heeft opgemerkt van: goh, wellicht moet dit kind een adhd test. Op al mijn rapporten staat: donja is een dromertje, het zit er in maar het komt er niet uit, ze is snel afgeleid... maar waar het "mis" ging? Ik was geen vervelend kind. Het schoolvoorbeeld van de adhd'er is het drukke jongetje wat de klas verstoort. Daar hebben mensen last van, dus daar moet wat aan gedaan worden! Maar nu pas ontdekt de medische wetenschap dat adhd zich anders uit bij meisjes en vrouwen, waardoor zó véél vrouwen zich al zó lang afvragen wat er toch mis met ze is! Waarom ze zelfs de dingen die ze heel graag willen doen niet af weten te maken, zich niet tot hun grootste dromen weten te zetten, tot frustratie en burnout aan toe.

Ik ben momenteel aan het proberen vrede te maken met het feit dat ik al zoveel tijd "verloren" heb, en mezelf aan het vergeven voor alles wat ik nog niet gedaan heb. Want ik weet wel eindelijk: ik ben niet lui, het ligt niet aan mijn inzet of instelling. Ik had al jaren geleden hulp moeten hebben.


Sorry voor deze rant. Ik leef met iedere vrouw hier mee.

Malenka

Berichten: 7569
Geregistreerd: 04-10-06

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 14:57

Ontzettend herkenbaar! Je bent hierin niet alleen en al deze gevoelens mogen er zijn. Het is tegelijkertijd (of afwisselend) boos zijn rouwen en opluchting. En voor iedereen is de mate daarin en verdeling anders.

Is er iets dat we voor je kunnen doen hier? Ervaringen delen, gewoon je rant 'aanhoren', tips voor boeken en social media kanalen?

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:03

Soepblik schreef:
Ik meld me in dit topic! Ook ik ben er recent achter (de officiele test staat gepland, maar volgens zowel mijn psychotherapeut als praktijkondersteuner als bedrijfsarts is het zo klaar als een klontje) dat ik al mijn hele leven, volledige schoolcarriere, met adhd worstel.


Ik ben momenteel vooral heel boos. Ik begrijp niet waarom nooit iemand, niet één docent in al mijn acht jaren middelbare school (ja, acht; blijven zitten, slechte cijfers, omwegen, enzovoort) nooit heeft opgemerkt van: goh, wellicht moet dit kind een adhd test. Op al mijn rapporten staat: donja is een dromertje, het zit er in maar het komt er niet uit, ze is snel afgeleid... maar waar het "mis" ging? Ik was geen vervelend kind. Het schoolvoorbeeld van de adhd'er is het drukke jongetje wat de klas verstoort. Daar hebben mensen last van, dus daar moet wat aan gedaan worden! Maar nu pas ontdekt de medische wetenschap dat adhd zich anders uit bij meisjes en vrouwen, waardoor zó véél vrouwen zich al zó lang afvragen wat er toch mis met ze is! Waarom ze zelfs de dingen die ze heel graag willen doen niet af weten te maken, zich niet tot hun grootste dromen weten te zetten, tot frustratie en burnout aan toe.

Ik ben momenteel aan het proberen vrede te maken met het feit dat ik al zoveel tijd "verloren" heb, en mezelf aan het vergeven voor alles wat ik nog niet gedaan heb. Want ik weet wel eindelijk: ik ben niet lui, het ligt niet aan mijn inzet of instelling. Ik had al jaren geleden hulp moeten hebben.


Sorry voor deze rant. Ik leef met iedere vrouw hier mee.


Heel begrijpelijk! Ik snap je frustratie volledig.
Mag ik vragen hoe oud je (ongeveer) bent?

zonnebloem18

Berichten: 24840
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:07

Heel herkenbaar hoor, rouwen om hoe je leven was gelopen als het eerder bekend was geweest.

Het was voor mij alsof de puzzel eindelijk klopte. Het verklaarde waarom bepaalde dingen bij mij anders zijn gelopen, waarom ik zo heb geworsteld met het leven.

Het is geen garantie dat het met een stempel ineens makkelijker wordt, maar ik ben sinds mijn diagnose in elk geval een stuk liever en milder naar mezelf geworden. Nog steeds heb ik momenten dat ik terugschiet in mijn oude gedachtegang, maar ik herken het sneller en kan ze daarmee ombuigen.

Aan de andere kant ben ik blij met waar ik nu ben en ik ben hier omdat mijn leven gegaan is zoals het gegaan is, met een stempel op latere leeftijd.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:13

Malenka schreef:
Ontzettend herkenbaar! Je bent hierin niet alleen en al deze gevoelens mogen er zijn. Het is tegelijkertijd (of afwisselend) boos zijn rouwen en opluchting. En voor iedereen is de mate daarin en verdeling anders.

Is er iets dat we voor je kunnen doen hier? Ervaringen delen, gewoon je rant 'aanhoren', tips voor boeken en social media kanalen?



Grote knuffel! Precies wat je zegt, het voelt als een soort rouw. Dit artikel sloeg voor mij echt de spijker op de kop: https://amp.theguardian.com/society/202 ... t-haunt-us

Ervaringen delen is altijd welkom, maar iedereen moet vooral focussen op hun eigen pad en herstel. Gelukkig heb ik een hele goede therapeut en gaat het al een stuk beter. Ik ben wel benieuwd hoe anderen er op latere leeftijd achter kwamen. :)


@sjaco ik word binnenkort 27. Ik heb me altijd met moeite staande weten te houden aan de hand van een stok achter de deur zoals cijfers en deadlines, maar juist alles wat ik vanuit mezelf (al 10 jaar lang) écht wilde doen, lukte maar niet. Een boek schrijven, een modecollectie maken, etcetera... mijn broer is filmmaker en dagen op één lekker gefocust werken en progress maken. Die discipline en focus voelt voor mij als een soort onbereikbare droom. Ik zou het zo graag willen.

ik probeerde al een tijdje alles naast het feit dat ik dus onbewust met adhd kampte om een 40 urige werkweek heen te plannen, waardoor het al helemaal niet lukte. Alles stapelde zich op, frustratie groeide en uiteindelijk kreeg ik een burnout. Toen is het balletje gaan rollen en was het heel snel duidelijk.

Rennie89
Berichten: 37255
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:17

Soepblik, wat ontzettend klote… ik had het geluk dat mijn ma psychotherapeut is, dus die herkende het wel meteen bij mij als kind. Ook al was er vanuit het schoolsysteem totaal geen begrip. Ik werd onderschat, kreeg op school zelf niet de juiste begeleiding en mijn zelfvertrouwen werd echt ruk hierdoor als kind. Dus zelfs een diagnose maakt niet altijd het verschil, juist omdat je als meisje adhd anders uit naar buiten zal er al onbegrip zijn. Ik kan mij voorstellen dat je hierdoor echt wel boos bent, mocht je vragen hebben kan je me gewoon een berichtje sturen :(:) hopelijk vind je nu de juiste hulp en evt medicatie en gaat er een wereld voor je open!

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:18

Ik ben op het moment bezig met het proces om een diagnose te krijgen voor ADD. Ik ben intelligent, maar ik loop gewoon vast op het feit dat ik het lastig vind dingen af te maken, niet kan plannen, en dingen continu voor me uitschuif. Basisschool kwam ik met twee vingers in mijn neus doorheen, maar ik was een dromer, middelbare had ik moeite met bepaalde vakken (vooral vakken zoals wiskunde) omdat ik het geen bal aan vond en het dan erg moeilijk is mezelf te motiveren. Vakken zoals Geschiedenis en biologie vond ik wel weer fantastisch. En nu krijg ik mijn opleiding moeilijk af omdat ik gewoon vasthang op bepaalde vakken en de motivatie vinden zo moeilijk is.

Ik ben er eigenlijk achtergekomen omdat ik op social media filmpjes voorbij zag komen met situaties waarin AD(H)D-ers vaak terechtkomen en ik eigenlijk steeds dacht: Ja, dat ben ik! Hoevaak ik me wel niet lui en stom heb gevoeld omdat het me echt gewoon niet lukte om ergens mee bezig te gaan. Het zou zo fijn zijn om die diagnose te hebben en eindelijk een verklaring te hebben, maar nog belangrijker: Om hulp te krijgen om er mee om te gaan.

Mijn zusje heeft ADHD, maar zij is echt een klassiek geval. Ik ben het tegenovergestelde van haar in karakter, dus het viel bij mij gewoon niet op.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:25

Ik kom ook eens rustig meelezen, al vraag ik me af of ik echt ADHD heb. Wat ik in ieder geval wél heb is een enorm concentratieprobleem (tenzij ik iets héél leuk vind, dan kan ik juist weer in een soort hyperfocus raken :') ), een totaal gebrek aan discipline, ik kan heel snel schakelen tussen diverse taken op werk (maar oh, hoe vaak ik wel niet boodschappen heb besteld bij Picnic, dan afgeleid raakte en de app afsloot zonder te betalen.. en me dan de volgende dag afvroegen waar de boodschappen toch blijven). Ook heb ik het idee dat ik altijd heen en weer pendel tussen HEEL hoog in mijn energie zitten, of HEEL laag: tot overdag dutjes kunnen doen en te "lui" zijn om de was op te vouwen etc.

Ik vraag me vaak af of ik niet gewoon enorm ongedisciplineerd ben := Maar ik krijg gewoon zó vaak niet uit mijn handen wat ik wil. Met een kop koffie (of 2) op trouwens wel, ik reageer vrij heftig op cafeïne, dan gaat de motor ineens aan en krijg ik wat taken veel makkelijker gedaan.

Dus ik weet het niet, maar ik lees komende tijd graag rustig mee om te kijken of ik hier herkenbare dingen hoor :j

Rennie89
Berichten: 37255
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Re: adhd bij volwassen vrouwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:58

Silenna, wat je schrijft is voor mij wel herkenbaar, vooral de hyperfocus en veel dingen tegelijk willen doen. Zou misschien toch eens laten onderzoeken als je er last van ondervindt

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 15:59

Silenna schreef:
Ik kom ook eens rustig meelezen, al vraag ik me af of ik echt ADHD heb. Wat ik in ieder geval wél heb is een enorm concentratieprobleem (tenzij ik iets héél leuk vind, dan kan ik juist weer in een soort hyperfocus raken :') ), een totaal gebrek aan discipline, ik kan heel snel schakelen tussen diverse taken op werk (maar oh, hoe vaak ik wel niet boodschappen heb besteld bij Picnic, dan afgeleid raakte en de app afsloot zonder te betalen.. en me dan de volgende dag afvroegen waar de boodschappen toch blijven). Ook heb ik het idee dat ik altijd heen en weer pendel tussen HEEL hoog in mijn energie zitten, of HEEL laag: tot overdag dutjes kunnen doen en te "lui" zijn om de was op te vouwen etc.

Ik vraag me vaak af of ik niet gewoon enorm ongedisciplineerd ben := Maar ik krijg gewoon zó vaak niet uit mijn handen wat ik wil. Met een kop koffie (of 2) op trouwens wel, ik reageer vrij heftig op cafeïne, dan gaat de motor ineens aan en krijg ik wat taken veel makkelijker gedaan.

Dus ik weet het niet, maar ik lees komende tijd graag rustig mee om te kijken of ik hier herkenbare dingen hoor :j


alsof ik mezelf lees. behalve het bakje koffie dan.
ik twijfel al enkele jaren of ik ADD heb of niet. vroeger niet perse bij me opgekomen.
vooral naar voren gekomen vanuit de therapeut van mijn zoon die aangaf dat hij mogelijk ADD heeft en dat dit vaak erfelijk is.

online een test gedaan. van de 25 dingen kwam ik op 20 dingen ADD uit. ik dacht dat komt ik dat ik denk. maar mijn man had het over mij ingevuld en kwam op 21 van de 25 haha. daarnaast een assessment op het werk gedaan en daar kwam uit dat ik super slim was, maar wel een heel bijzonder profiel had met andere zaken. ik ben een introvert, maar gedraag me extravert en andere niet kloppende zaken m.b.t. copingsmeganismen.

maar heb ik het wel echt? is het niet gewoon een excuus omdat ik soms niet van de bank te branden ben. het huis een puinhoop is en ik nooit op tijd ben. het is altijd zo irritant als iemand zegt "ik heb ADHD" dat je dan zegt.. ooh ja, dat heb ik ook / doe ik ook altijd. dus ik vind het zo lastig.
ik ben ook niet per defintie van plan medicatie te nemen omdat ik er grotendeels wel mee leven kan. maar de stempel zou wel heel veel verklaren hoe ik ben en wat ik doen (laag zelfbeeld ook etc).

alle tiktoks of wat ik ook zie sluiten gewoon echt aan bij hoe ik in elkaar steek. dat je soms denkt huh, hoe spot on.

mar mijn vooroordeel is denk ik ook dat iedereen met adhd heel druk is en niet functioneert, maar dat hoeft natuurlijk niet.

Rennie89
Berichten: 37255
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:19

Kenmerkend is dat adhd(of add) erg sociaal kunnen zijn maar ook echt vaak tijd nodig hebben om bij te komen van sociale drukke dagen. Ik kan ontzettend hyper en aanwezig zijn met mensen als we dezelfde interesses hebben of iets en erg enthousiast zijn. Maar ik kan ook gigantisch rustig zijn wanneer ik gefocust ben met m’n werkzaamheden, maar wel door blijven werken. Ik vergeet dan vaak te eten of te drinken etc en praat dan weinig.

Ik zie mijzelf als een introverte extravert :Y) I need me time en doe dingen prima alleen, maar wanneer ik in sociale situaties zit kan ik extreem extravert zijn. En dan achteraf erger ik mij aan mijzelf en twijfel ik of ik niet teveel gepraat heb of verkeerde dingen heb gezegd etc.

ADHD kan prima functioneren in de maatschappij maar er gaat wel een hoop werk aan vooraf.

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:34

Oh wauw wat een herkenbare verhalen hier.
Ik ben een kleine 1.5 geleden gediagnosticeerd met ADHD tijdens een traject toen ik in een burnout zat. Ik heb gecombineerd, dus hyperactive en inattentive waarbij mijn hyperactieve deel vooral in mijn hoofd zit. Ik was 39 tijdens diagnose. Ik ben er ook doorheen geglipt, net zoals veel vrouwen hier en ik lees het eigenlijk bijna overal wel, doordat ik op school niet opviel buiten dromerigheid en mijn 'zwakke vakken' compenseerde met de sterke (want die zijn WEL heel interessant -> hyperfocus incoming). Daarnaast zijn wij over het algemeen een meester in maskeren 8-).

Heel veel gevallen kwartjes en heel veel rouw om 'wat had kunnen zijn' later, ben ik op een punt dat ik ook wel lol om mezelf kan hebben (niet altijd overigens) en kan ik zelf maar ook mijn vriend en kinderen beter plaatsen waarom ik soms doe wat ik doe. Ik zie er (vooral op mijn werk) ook wel de kracht van bij bepaalde taken die ik heb, dus dat is wel positief. Dat beeld had ik eerder nooit. Ik had alleen maar ruzie met mezelf.

Een van de dingen waar ik erg veel last van ervaar en wat heel veel effect heeft op eigenlijk alles (humeur, zelfbeeld, maar ook gewoon heel praktisch mijn huishouden) is task paralysis. Heel irritant. En overprikkeling, verjaardagen zijn bijvoorbeeld hel.

En wat ik vervelend vind is als je het er dan eens met mensen over hebt; ja ik heb ook 'een beetje' ADHD. We hebben het allemaal wel een beetje. Ik ben ook weleens mijn sleutels kwijt.
Euhm ja leuk Harrie/Truus; iedereen moet ook weleens plassen, maar als je 80 keer per dag moet plassen is er toch iets anders aan de hand (is dan mijn antwoord als ik zin heb de discussie aan te gaan :') )

Wel grappig dat Silenna heftig aangaat op cafeine, ik ga er heftig op uit :')

Fijn om ervaringen te lezen van andere vrouwen <3

Goldie

Berichten: 10450
Geregistreerd: 14-12-01
Woonplaats: Waarland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 16:38

Hier ook adhd, laten testen en eigenlijk kwam alles er op neer dat ik het had. Maar omdat m'n cijfers op school wel goed waren kon in het niet hebben :')
Die psycholoog en ik waren niet een hele goede match ook sowieso.

Geen medicatie hier, want niet bevestigd dus, maar wil dat ook niet.
Tijdens mn burnout met zware depressie aan anti depressiva gegaan (adhd en en nierziekte zijn echt een topcombi), geprobeerd af te bouwen maar dat was geen succes. Op deze manier ben ik helemaal oke. Nu ik weet wat ik heb snap ik mezelf veel beter en kan ik er beter mee dealen. Dat is voor mij genoeg.

PotjeMayo

Berichten: 570
Geregistreerd: 13-05-17
Woonplaats: bij m'n kat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 17:44

Ik meld me ook! in 2022 de diagnose ADD ( en autisme trekjes ) gekregen. Nog niet aan de medicatie ervoor. Het verklaarde een hoop toen ik de diagnose kreeg. Ook een hele tijd erna gerouwd om 'wat had kunnen zijn' als ik de diagnose eerder had gehad ;(
Toch wel fijn om te lezen dat er meer mensen zijn die dat hebben/hadden :j

VuurVleugels
Berichten: 1765
Geregistreerd: 07-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 18:25

Welkom bij de club iedereen! Het zuigt en het prikt, maar uiteindelijk kan de diagnose ook mooie dingen brengen zoals enkele voorgangers ook al zeggen <3

Ik zie wel de laatste pagina een paar keer ADD voorbijkomen; die term is niet meer correct. Inmiddels is namelijk het inzicht gekomen dat ADD niet anders is dan ADHD, het zijn alleen andere uitingsvormen. De hyperactiviteit is zichtbaar in het hoofd bijvoorbeeld, in plaats van in het lichaam. Of überhaupt gewoon niet echt aanwezig. In ieder geval, we vallen inmiddels allemaal onder de noemer ADHD **\O/**

Kimbers

Berichten: 5104
Geregistreerd: 04-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:00

Wellicht een domme vraag, maar hoe laat je het testen?
Ik kan er erg tegenop zien om daar verschillende afspraken voor te moeten maken. Afspraken maken en erheen gaan voelen vooraf als een druk waar ik onrustig van word :+

Ik zelf het idee een vorm van autisme te hebben of adhd, of beide :D misschien zit ik er wel helemaal naast..

Maar kan iemand me uitleggen hoe het diagnosticeren gaat? Welke stappen maak je allemaal?

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:14

Kimbers schreef:
Wellicht een domme vraag, maar hoe laat je het testen?
Ik kan er erg tegenop zien om daar verschillende afspraken voor te moeten maken. Afspraken maken en erheen gaan voelen vooraf als een druk waar ik onrustig van word :+

Ik zelf het idee een vorm van autisme te hebben of adhd, of beide :D misschien zit ik er wel helemaal naast..

Maar kan iemand me uitleggen hoe het diagnosticeren gaat? Welke stappen maak je allemaal?


Je moet doorverwezen worden via de huisarts/praktijkondersteuner naar een partij zoals adhd centraal. Ik heb die van mij binnenkort, en er moet bij mij een ouder mee omdat ook zij vragen gesteld krijgen over hoe ik als kind was.

Punt is dat het bij volwassen vrouwen zo laat pas ontdekt wordt op het moment dat er niet meer mee te leven valt. Het is een dagelijkse worsteling, veel meer dan simpelweg snel afgeleid zijn. Als je bij jezelf het vermoeden hebt zou ik eens naar je huisarts bellen voor het hoe en wat, want de hulp die je erbij kan krijgen zorgt echt voor een gevoel van opluchting. Er viel echt wat van mijn schouders.

Soepblik
Berichten: 1152
Geregistreerd: 26-01-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:19

Wennii schreef:
Oh wauw wat een herkenbare verhalen hier.
Ik ben een kleine 1.5 geleden gediagnosticeerd met ADHD tijdens een traject toen ik in een burnout zat. Ik heb gecombineerd, dus hyperactive en inattentive waarbij mijn hyperactieve deel vooral in mijn hoofd zit. Ik was 39 tijdens diagnose. Ik ben er ook doorheen geglipt, net zoals veel vrouwen hier en ik lees het eigenlijk bijna overal wel, doordat ik op school niet opviel buiten dromerigheid en mijn 'zwakke vakken' compenseerde met de sterke (want die zijn WEL heel interessant -> hyperfocus incoming). Daarnaast zijn wij over het algemeen een meester in maskeren 8-).

Heel veel gevallen kwartjes en heel veel rouw om 'wat had kunnen zijn' later, ben ik op een punt dat ik ook wel lol om mezelf kan hebben (niet altijd overigens) en kan ik zelf maar ook mijn vriend en kinderen beter plaatsen waarom ik soms doe wat ik doe. Ik zie er (vooral op mijn werk) ook wel de kracht van bij bepaalde taken die ik heb, dus dat is wel positief. Dat beeld had ik eerder nooit. Ik had alleen maar ruzie met mezelf.

Een van de dingen waar ik erg veel last van ervaar en wat heel veel effect heeft op eigenlijk alles (humeur, zelfbeeld, maar ook gewoon heel praktisch mijn huishouden) is task paralysis. Heel irritant. En overprikkeling, verjaardagen zijn bijvoorbeeld hel.

En wat ik vervelend vind is als je het er dan eens met mensen over hebt; ja ik heb ook 'een beetje' ADHD. We hebben het allemaal wel een beetje. Ik ben ook weleens mijn sleutels kwijt.
Euhm ja leuk Harrie/Truus; iedereen moet ook weleens plassen, maar als je 80 keer per dag moet plassen is er toch iets anders aan de hand (is dan mijn antwoord als ik zin heb de discussie aan te gaan :') )

Wel grappig dat Silenna heftig aangaat op cafeine, ik ga er heftig op uit :')

Fijn om ervaringen te lezen van andere vrouwen <3




Oh, dit herken ik allebei zo erg! De letterlijke verlamming en frustratie die daarbij komt kijken is niet te beschrijven aan mensen die het niet kennen. "Gewoon ergens beginnen" wordt er dan gezegd. Dankjewel Bea, ik ben genezen.

Of mensen die goedbedoeld alle positieve aspecten ervan gaan benadrukken. "Dan ben je extra creatief!" Alles leuk en aardig, maar de dagelijkse struggle van graag je creatieve projecten willen doen maar het op de een of andere manier niet kunnen is zo'n worsteling.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:22

Oh, ons huis is ook altijd zo'n enorme bende, zooi in de keuken en stapels en stapels was (of schone was van 4 weken dat gevouwen moet worden).. En ik ZIE het allemaal wel, en ik wil ook graag dat het opgeruimd is, maar het daadwerkelijk doen voelt als zo'n... Opgave? En dan staat er ineens onaangekondigd iemand in de woonkamer en schaam ik me kapot := Of doen wij op vrijdag voor het weekend in een 2 uur maar weer het HELE huis. Maar elke dag wat kleine taken uitvoeren om het gewoon behapbaar te houden lijkt echt onmogelijk :')

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 19:41

Silenna schreef:
Oh, ons huis is ook altijd zo'n enorme bende, zooi in de keuken en stapels en stapels was (of schone was van 4 weken dat gevouwen moet worden).. En ik ZIE het allemaal wel, en ik wil ook graag dat het opgeruimd is, maar het daadwerkelijk doen voelt als zo'n... Opgave? En dan staat er ineens onaangekondigd iemand in de woonkamer en schaam ik me kapot := Of doen wij op vrijdag voor het weekend in een 2 uur maar weer het HELE huis. Maar elke dag wat kleine taken uitvoeren om het gewoon behapbaar te houden lijkt echt onmogelijk :')


Jep, zelfde hier. Ik schaam me inderdaad dood en hoop gewoon dat er geen onverwachte dingen zijn waardoor iemand langs moet komen.

Rennie89
Berichten: 37255
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 20:07

Sinds ik een vaatwasser hebt valt mijn keuken gelukkig mee, in de avond doe ik alles voor ik naar bed ga maar ook soms kom ik er niet aan toe :+

De rest van mn huis, met uitzondering van logeer/was kamer, is altijd wel redelijk opgeruimd :') ik zou eigenlijk een hele week moeten uitbesteden om dat te gaan sorteren. Heb nu van alles erin staan wat weg moet en verkocht moet worden.

Betreft diagnose krijgen, idd via huisarts doorverwijzing vragen.

Mlies
Berichten: 14153
Geregistreerd: 23-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:17

Ik heb hier een stipje gezet en lees ontzettend veel herkenbare dingen…

Ik heb komende vrijdag derde afspraak bij psycholoog, het vermoeden van ADHD is al wel uitgesproken maar ben nog niet getest.

Ik dacht dat ik het niet zou kunnen hebben, want ik kan prima stil zitten. Maar dat ik m’n leven lang al worstel met chaos in m’n bovenkamer, en jarenlang een fysieke baan had waardoor ik de hele dag in beweging was, maakt dat ik nu denk dat het lang onderdrukt is.

Ik ben nu bijna 35, vorig jaar een burnout gehad en nu hoop ik dat er een oplossing mag komen voor de chaos, onrust, nergens toe komen of veel te veel werken en geen gulden middenweg kunnen vinden…

Joltsje

Berichten: 9032
Geregistreerd: 10-03-06
Woonplaats: in mijn huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:18

Whaha. Zo herkenbaar.

We hebben een kleertjed kamer. Oftewel alle schone kleren op 1 bult.

Gisteren in een focus moment bakken gekocht en gesorteerd. Kunnen man en kids ook hun kleren weer vinden. Nog steeds niet opgevouwen, maar wel alweer een stapje.

Whizz
Berichten: 1046
Geregistreerd: 24-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:23

heidy_wilco schreef:
Silenna schreef:
Oh, ons huis is ook altijd zo'n enorme bende, zooi in de keuken en stapels en stapels was (of schone was van 4 weken dat gevouwen moet worden).. En ik ZIE het allemaal wel, en ik wil ook graag dat het opgeruimd is, maar het daadwerkelijk doen voelt als zo'n... Opgave? En dan staat er ineens onaangekondigd iemand in de woonkamer en schaam ik me kapot := Of doen wij op vrijdag voor het weekend in een 2 uur maar weer het HELE huis. Maar elke dag wat kleine taken uitvoeren om het gewoon behapbaar te houden lijkt echt onmogelijk :')


Jep, zelfde hier. Ik schaam me inderdaad dood en hoop gewoon dat er geen onverwachte dingen zijn waardoor iemand langs moet komen.


Wat een herkenbare verhalen…. Het huishouden lukt nauwelijks, maar de pony’s en de paddock zien eruit om door een ringetje te halen :D heerlijk, verstand op nul, lekker buiten en dan zeven keer alles nalopen om te zien of ik niets vergeten ben |o

heidy_wilco

Berichten: 4477
Geregistreerd: 24-10-09
Woonplaats: Grunn/Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-24 21:27

Whizz schreef:
heidy_wilco schreef:
[quote="Silenna"
Oh, ons huis is ook altijd zo'n enorme bende, zooi in de keuken en stapels en stapels was (of schone was van 4 weken dat gevouwen moet worden).. En ik ZIE het allemaal wel, en ik wil ook graag dat het opgeruimd is, maar het daadwerkelijk doen voelt als zo'n... Opgave? En dan staat er ineens onaangekondigd iemand in de woonkamer en schaam ik me kapot := Of doen wij op vrijdag voor het weekend in een 2 uur maar weer het HELE huis. Maar elke dag wat kleine taken uitvoeren om het gewoon behapbaar te houden lijkt echt onmogelijk :')


Jep, zelfde hier. Ik schaam me inderdaad dood en hoop gewoon dat er geen onverwachte dingen zijn waardoor iemand langs moet komen.


Wat een herkenbare verhalen…. Het huishouden lukt nauwelijks, maar de pony’s en de paddock zien eruit om door een ringetje te halen :D heerlijk, verstand op nul, lekker buiten en dan zeven keer alles nalopen om te zien of ik niets vergeten ben |o[/quote]

Op werk lukt het me ook gelukkig, moet ook wel aangezien ik met voedsel werk. Ik ben wel echt een die elke kruimeltje opruimt, regelmatig een doekje haalt over oppervlakken, en zorgen dat machines goed schoongemaakt worden en dat kan ik dus heel goed.