Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 09:20

Ik heb jarenlang gedacht dat hardlopen niet aan mij besteed was. :') arts/ toenmalife fysio raadden het ook af omdat ik vrij blessuregevoelig ben.

Na mn 20e toch eens begonnen omdat ik wild afvallen. 5 km was echt een enorme mijlpaal en ik dacht ook dat het daarbij zou blijven. Maar van het een kwam het ander en voor ik het wist had ik me ingeschreven voor mijn eerste halve marathon. :+

En toen was ik verslaafd.

Sall

Berichten: 6720
Geregistreerd: 20-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:50

Een halve marathon lijkt mij ook echt een brug te ver :+

Maar ja, tot nu was een rondje om het zijdelmeer (3,2km) echt mijn max en dan het liefst zo snel mogelijk want dan had ik het maar gehad :D

Nu dus die 14 km
Heb opgebouwd naar ruim 11 en deze week wil ik 2 rustige 30 minuten lopen doen.

En heb mijn volgende 'wedstrijd' ook al ingeschreven in mei (5 km) die wil ik wat meer op snelheid gaan lopen

Ik zit nu aan hele stomme dingen te denken van: wat als ik moet plassen en waar laat ik mijn sleutels en telefoon, hoe ga ik er naar toe, wat doe ik aan en in wat voor tas doe ik mijn spullen }:0
Jullie zien het, heeeeele triviale dingen :+
(Mijn man zit dan in het buitenland want anders had ik alles lekker aan hem gegeven)

horsii

Berichten: 7605
Geregistreerd: 06-11-05

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 09:51

Vijf en zes jaar geleden liep ik Rotterdam Marathon zonder problemen. Nu was ik van de week blij met een makkelijke 10. Hopelijk in juni weer een marathon. Alle afstanden zijn prima, maar net wat past.

Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 10:00

Sall schreef:
Een halve marathon lijkt mij ook echt een brug te ver :+

Maar ja, tot nu was een rondje om het zijdelmeer (3,2km) echt mijn max en dan het liefst zo snel mogelijk want dan had ik het maar gehad :D

Nu dus die 14 km
Heb opgebouwd naar ruim 11 en deze week wil ik 2 rustige 30 minuten lopen doen.

En heb mijn volgende 'wedstrijd' ook al ingeschreven in mei (5 km) die wil ik wat meer op snelheid gaan lopen

Ik zit nu aan hele stomme dingen te denken van: wat als ik moet plassen en waar laat ik mijn sleutels en telefoon, hoe ga ik er naar toe, wat doe ik aan en in wat voor tas doe ik mijn spullen }:0
Jullie zien het, heeeeele triviale dingen :+
(Mijn man zit dan in het buitenland want anders had ik alles lekker aan hem gegeven)

Twee keer 30 minuten lopen lijkt me prima voor deze week :j

Sowieso is voldoende drinken belangrijk. Elke dag, maar de dagen voor je wil presteren helemaal. :)

Weet niet waar de start is, maar in grote steden is OV vaak handiger. Trails zijn soms weer makkelijker te bereiken met de auto.

Is er tassenafgifte mogelijk? Dan kun je alles daar afgeven. Ik neem zelf mn telefoon en (auto)sleutel altijd mee in de zakken van mijn broek. Ik heb eigenlijk altijd Fusion of Nike trail broeken met fijne zakken tijdens events.

En bij langere afstanden ook een trailvest waar dingen in kunnen.

Plassen: bij grote wegevents altijd drama bij de dixies voor de start. Onderweg valt het vaak best mee. Al hoef ik op een 14 km vaak niet te plassen.
Bij trails is het makkelijker, ergens achter een struik oid. :)

Wat aan te trekken is weersafhankelijk. Ik loop het liefst met zo min mogelijk aan. Meestal draag ik een shirt, korte broek, compressiekousen en bij twijfel armsleeves.
Als het vriest wel wat meer, maar dat gebeurt niet vaak bij events.

Voor in het startvak is een wegwerpponcho soms heel fijn, vooral als je lang moet wachten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:16

@ leonie87: fijn dat je in ieder geval wel weer kan gaan bootcampen. Wel vervelend dat het 3 keer zo duur is... En nog gefeliciteerd met je PR en je 3de plek! knap dat je dit hebt gelopen na zo een hele slechte voorbereiding.

@ ninus: Mooie omgeving om te lopen zeg! en wat een druk programma heb je. Iedere dag om 05:00 de wekker en dan bezig zijn tot laat in de avond sloopt je denk ik wel.

@ BeFunny: Bizar dat je achterna gezeten bent door een hond. Lees het hier de laatste tijd toch steeds vaker dat mensen achterna gezeten worden door een hond. Gelukkig dat hij steeds mis heeft gehapt.

@ iiSunshine: Gefeliciteerd met je PR!

Hier een mega druk weekend gehad. Zaterdag dus gaan hardlopen en daarna nog mijn paard gaan rijden. s Avonds nog naar een concert geweest en we waren om 01:15 thuis. Laat nu dus ook nog eens de klok dat weekend een uur naar voren gezet zijn dus toen ik naar bed ging om 01:30 de klok maar alvast een uur vooruit gezet en toen was het dus ineens 02:30. Om 07:30 ging mijn wekker weer voor een dagje te helpen op de springwedstrijd van onze eigen club :7 Ik werd wakker met een body battery van 38. Uiteindelijk toch nog een leuke dag gehad en daarna door naar het paasdiner bij mijn schoonfamilie. Gisteren weer een hele dag van 09:00 tot 18:30 geholopen in het springparcours dus ik was blij toen ik gisteravond in bed lag. Wilde eigenlijk vanochtend een korte interval doen maar dat heb ik verplaatst naar morgenochtend.

leonie87

Berichten: 4466
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:41

Mooi is dat he Sherivey. Hoe je er aan verslaafd kan raken.
ik ben ook pas op latere leeftijd echt begonnen maar volgens mij maakt het niet zo veel uit.
En idd eerst denk je wow als ik 5km aan 1 stuk kan lopen is dat al super! En zo rol je steeds wat verder.
08-05-2016 liep ik mijn eerste 10km op een wedstrijd. :+

Haha Sall, hele logische vragen hoor!
Plassen, gewoon van te voren gaan dan komt dat wel goed normaal gezien. Geen grote hoeveelheden meer drinken uur voor de start.
Sleutels laat ik normaal in mijn tas en telefoon geef ik aan mijn partner, als die er niet is, neem ik die wel mee. Als er geen tassenafgifte is, ontstaat er meestal gewon een stapel tassen. Daar gooi ik hem dan gewoon bij :o>
Erheen gaan. ligt eraan hoe ver het is en hoe het bereikbaar is.
Wat je aan trekt is heel erg weersafhankelijk, kleed je vooral niet te warm zou ik zeggen. En trek iets aan waar je al vaker in gelopen hebt.

Nouja het is even kijken LV of ik het leuk vind... En dan zal het toch echt maar 1 x pw worden want anders is het gewoon te duur helaas. De bootcamp van vandaag is vanuit mijn werk, 1 x in de 2 weken maar die begint op 17:15. Dat is eigenlijk niet echt een handige tijd voor mij. Voor 1 x moet kunnen.
Wel heel heftig weekend zo! Denk dat je er goed aan gedaan hebt om je run even te verzetten. Soms is rusten beter dan trainen.

ieris

Berichten: 1779
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 10:43

Leonie, gefeliciteerd met je snelle tijd en je 3e plaats! Wat leuk zeg ondanks dat veel tegen zat, toch goed gepresteerd!
Heb je nog iets gewonnen als prijs?
Altijd wel tof als je het podium op mag.
Misschien ook wel goed om nu 3 dagen rustig aan te doen qwa sport, je doet er denk ik ook wel genoeg omheen!
Wel baalen dat de andere sportclub zo veel duurder is.

LV, dat klinkt als een leuk maar heftig weekend! Jij hebt de paasdagen wel echt volledig benut,succes morgen met je run!

Sherivey, leuk dat je de 10km mee doet in Rotterdam, dat begint geloof ik om 9 uur al hé, wij starten dan een uurtje later.
Ga je nog kijken later op de dag bij de marathon?

Horsi, nog gefeliciteerd met je nieuwe hond, fijn dat het goed gaat met lopen.
Leuk dat je de cani trails gaat doen!
Welke marathon heb je in je hoofd in juni?

Ninus, wow mooie afstand weer zeg, en een gaaf gebied zo te zien, mooi hoor!

SV, lekker in de modder gelopen, leuk dat jullie er even uit waren met de pasen.
Mooie foto's!

Musli, ook lekker even er uit geweest, heerlijk daar, ziet er goed uit!

Sall, welkom! Gaat vast goedkomen je eerste wedstrijd.

Irisje, goed zeg die trail ziet er echt pittig uit!

Isunshine, knap dat je zeven dagen achter elkaar hebt volgehouden om hard te lopen!
Mijn langste hardloopweek ooit was 6 dagen, toen was ik wel mega gaar, zat aan 91km die week.

Afgelopen weekend lekker rustig aan gedaan, een duurloop met Suusje gemaakt.
Had nog wel erge spierpijn van die kracht training.
Vandaag weer een rustig loopje, en zo langzaam aan afbouwen naar zondag de 14e
Vind het wel spannend worden, nu het zo dichtbij komt!

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 11:20

Okee. Mijn spierpijn heeft een verklaring. Ik ben ziek geworden... Merkte het gisterenavond/vannacht al. Heb enorm slecht geslapen en nu heb ik een griepje te pakken..... Wat een kl*te timing nu.... Hoop echt dat ik snel er bovenop ben. Heb nog maar n paar dagen tot aan de marathon.....

Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 11:54

Ieris, ik heb eigenlijk nog niet eens naar de starttijd gekeken :o
Is normaalgesproken wel iets vroeger dan de marathon idd.
Ik blijf niet om te kijken. Tussen die mensenmassa staan is niks voor mij en heb de paarden ook nog te verzorgen die dag. :)
Snap dat het spannend is! Laat je alleen niet gekmaken hoor. Zorgen dat je voldoende eet en drinkt in de dagen ervoor, maar ga niet ineens enorm veel khd eten. ;)
En probeer goed uit te rusten/ te slapen. Als dat de dag voor de marathon niet lukt, no worries, dat hebben heel veel mensen en heeft over het algemeen geen invloed op je prestatie als je verder goed uitgerust bent. :)

Iirisjee, ohh balen! Beterschap! Is jouw marathon dit weekend?

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 12:07

BeFunny, lekker gelopen! De NS-wandeling Maarn-Driebergen is inderdaad prachtig, ook al eens gelopen, goed idee om hem eens te gaan rennen! 15 kilometer was dat dacht ik?

Sherivey, heerlijk, loop je ook wel eens op het natuurstrand bij Oostvoorne? Zo mooi daar!

Sall, ik doe eigenlijk niets bijzonders. Voor mijn halve trailmarathon laatst heb ik de dagen ervoor wat rustiger aan gedaan, goed mijn nachtrust pakken en veel drinken, maar dat probeer ik eigenlijk altijd wel. Een dag van tevoren alles klaarleggen vind ik fijn, ook aan ontbijt. Vooral kleding aantrekken waar je eerder in gelopen hebt, waarvan je weet dat het comfortabel zit.
En inderdaad, iedereen is ergens begonnen! Ik heb 3x eerder opgebouwd de afgelopen jaren en stagneerde telkens rond de 5 kilometer aan een stuk lopen. Nu zit mijn eerste HM erop. :)
Dus voor je het weet denk je, ah 14 kilometer, dat is 2/3 van een halve marathon en dan lijkt dat ook opeens haalbaar!
Wat betreft plassen als het een druk event is, proberen vroeg er te zijn zodat je kan plassen en al vroeg in de ochtend genoeg drinken, zodat je thuis al het meeste eruit plast. :+
Mobiel heb ik zelf in een zijzak of in mijn renvest mee. Sleutels en de rest laat ik in mijn tas, als er geen tassenafgifte is, dan ben ik best makkelijk en zet ik het gewoon ergens neer. Bij trailruns is het wat kleiner en staan er meestal overal tassen.

Leonie, gefeliciteerd met je PR, ondanks dat je lichaam in een belabberde staat was, heel knap!

iiSunshine, jij ook gefeliciteerd met je PR, lekker bezig!

Ninus, mooie afstand en omgeving! Succes deze week, hopelijk vindt je nog wat ruimte tussendoor.

LV, groot gelijk dat je wat rustiger aan doet!

Ieris, spannend! Maar dat gaat echt helemaal goed komen. Zo te lezen ben je goed bezig met rustig aan doen. :D

iirrssjjee, wat balen zeg, gelukkig heb je nog even om te herstellen. Gewoon focus leggen op rust, gezond eten en veel slapen! Qua training kan je nu toch niet meer veel doen aan voorbereiding.

Ik had gister de luxe dat ik een auto kon pakken, dus ben gaan lopen vanaf Hollandsche Rading, blijft een prachtig gebied! Route via komoot geplukt, zaten leuke single tracks in. Het ging wel allemaal een beetje moeizaam. Mijn plan was eerst om een hm te lopen, maar ik heb halverwege een stuk afgesneden, had geen zin om mezelf te veel te pushen. Niet heel gek ook met zaterdagnacht 3 uur slaap en 20 kilometer aan stappen gedanst. :')
Wel heel apart, mijn garmin liep vast en reageerde nergens meer op. Toen ben ik met mobiel verder gaan navigeren. Pas toen ik in de auto stapte reageerde hij weer. Hij had blijkbaar wel alles getrackt. :o?
Vanochtend bootcamp, dat was wel lekker, maar mijn lichaam voelt nog steeds zwaar.
Omdat ik toch rustig aan deed, heb ik wel veel foto's gemaakt. :D

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn nieuwe salomon trailschoenen zijn ingewijd, ik vind het hilarisch dat ik grotendeels witte schoenen heb aangeschaft om mee door de modder te stampen, ik vond de kleuraccenten gewoon zo leuk. :') Plus dat lichte schoenen me voor in de zomer toch net iets minder warm lijken dan de zwarte die ik ook heb, maar dat zit misschien meer tussen mijn oren.
Afbeelding

CalipsoLover

Berichten: 5564
Geregistreerd: 14-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:52

Wat een mooie foto's hierboven! Ben je trouwens tevreden van stox kousen? Ik vind ze nogal duur en gebruik er nu van decathlon.

Ik kom me ook even melden, meteen met een iets bijzondere vraag :) Ik ben 25 jaar en loop al enkele jaren, vorig jaar had ik een spontane breuk in mijn tibiaplateau en is mijn meniscus helaas deels losgekomen, ik heb nog vaak last van mijn mediale banden en we zijn wel aan het kijken om eventueel een PRP infiltratie te laten doen. Ik loop dus nu al meer dan een jaar bij twee sport therapeuten en ben sinds enkele maanden weer echt intensiever aan het trainen. Ik heb dan ook een Garmin Venu SQ2 aangeschaft. Ik ben al heel mijn leven redelijk sportief aangelegd, van ballet tot paardrijden en zwemmen.

Nu de vraag: Ik krijg bij artsen altijd te horen dat ik een sporters hart heb, mijn gemiddelde hartslag is zo 50bpm in rust, redelijk traag dus. Nu kreeg ik plots de commentaar van meerdere mensen op Strava dat mijn hartslag te hoog is tijdens het hardlopen, namelijk meestal rond de 185bpm. Ik loop ook niet bijzonder snel, meestal rond de 5:50-6:00/km. Ik ben hier nu op beginnen letten en mijn hartslag gaat ook binnen 2 minuten heel snel naar beneden. Als in van 180 naar 55 in 2 minuten. Moet ik mij hier zorgen over maken? Ik woon momenteel in het buitenland, dus ik heb ook niet meteen de contacten om hier naar een goede arts te gaan.
Laatst bijgewerkt door CalipsoLover op 02-04-24 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ieris

Berichten: 1779
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:54

Suliko, dat zijn inderdaad erg witte schoenen, die worden vanzelf wel zwart :D
Wel slim over nagedacht dat het koeler is in de zomer!
Wat een leuke mooie route, ziet er goed uit, snap dat je daar genoten hebt, mooie foto's!
Gelukkig heb je de weg nog kunnen vinden, en goed dat je even voor je rust kiest.

Sherivey, bedankt voor je tips!
Ja ik denk ik dat ik het in mijn hoofd spannender maak, dan het werkelijk is.
Ik probeer zo goed mogelijk uit te rusten, dan moet het vast goedkomen!
Snap dat je dan niet blijft, zal wel mega druk zijn, en als er verder geen bekende lopen is het ook niet zo leuk.

Irisje, baalen dat je ziek bent geworden, maar ik dacht dat jij ook in Rotterdam ging lopen? Dat is over een paar weken, ipv dagen.
Nu is eigenlijk het beste moment om ziek te zijn, je hebt je zwaarste trainingen al achter de rug, en moet toch rusten/afbouwen, dus als je net voor de marathon weer beter bent, dan ben je waarschijnlijk in topvorm!
Gaat vast goedkomen, je kan het!

Be funny, wat leuk die ns wandeling!
Leuke foto's ook!

Hier net 14km gelopen, ging lekker.
Alleen wel een harde wind.
Hoop dat het de 14e wat beter weer is!

ieris

Berichten: 1779
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 13:58

Calipsolover, welkom!

Leuk dat je mee komt kletsen.
Ik zou me geen zorgen maken over je hartslag, die is namelijk heel persoonlijk, bij iedereen verschillend, er is dus ook geen goed of fout in.
Wel kun je je hartslag trainen.
Misschien is jou max hartslag wel 240, dan vind ik 180 niet zo gek.
Goed in ieder geval dat hij snel zakt.
Voor maximale hartslag berekenen kun je een inspannings test doen.

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:13

Calipsolover, welkom! Ja, ik ben zeker tevreden met mijn stox sokken. Ze doen niet enorm veel, maar wel wat, vooral bij koud weer en koude voeten. Als ik met koude voeten ga lopen wil ik nog wel eens kramp in mijn voeten krijgen en met de stox heb ik dat eigenlijk niet. Ook voel ik minder snel mijn kuiten op een langere loop, vooral op asfalt wil ik die nog wel eens voelen. Ik heb ook compressiesokken van de decathlon en die doen helaas niets, behalve mijn benen warm houden. :+
Dus ja, ze zijn belachelijk duur, maar het mijns inziens wel waard. Ik kocht mijn eerste paar op black friday in 2022 en mijn 2e paar afgelopen black friday, scheelt toch iets.

Wat heftig van je knie, lijkt me een hele nare blessure! Wel heel fijn dat je weer wat intensiever bezig kan/mag! Wat betreft je hartslag, ik heb geleerd dat dit erg persoonlijk is en het dus niet zoveel hoeft te zeggen, maar 185 is redelijk hoog. Ik heb van mezelf een hogere hartslag dan gemiddeld (als ik het vergelijk met mensen hier en om me heen), maar vanaf 184 BPM zit ik wel in zone 5 en dat probeer ik nu te vermijden. Ik heb veel in dit topic erover geleerd, want ik was er dus eerst helemaal niet mee bezig. Maar als je continu in zone 5 loopt, dan ben je snel je lichaam aan het overbelasten en verbeter je conditioneel niet. Ik denk dat als je zoekt op 'hartslag' in dit topic, je wel wat goede posts van oa Supervixen tegenkomt!
Geeft je horloge hartslagzones aan? Want dan kan je gaan oefenen om te lopen in lagere hartslagzones en zien waar je normaal gesproken in zit. Op een gegeven moment merk je dat je steeds beter in een lagere hartslag kan lopen, zonder snelheid te verliezen. Ik zat eerst gemiddeld ook rond 184 (met uitschieters naar 190 zelfs) en nu zit ik steevast onder de 175 en vaker rond de rond 160 of zelfs lager. Dus dat is al een enorm verschil!
Maar weten wat een te hoge hartslag is voor jou, hangt af van waar je zones liggen en die zijn heel persoonlijk, dus het vergelijken met anderen heeft weinig zin.

ieris, ja, was echt stom van mijn horloge. Gelukkig had ik de route via komoot en kon ik daarop goed verder navigeren, ben allang blij dat wel de hele loop getrackt is, kan daar dan zo van balen. Slaat eigenlijk nergens op. :')
Fijn dat je lekker gelopen hebt! Ja, het weer is apart deze dagen. Komend weekend schijnt het 25 graden te worden, dan hoop ik voor jullie dat het wel iets kouder is bij de marathon de week erna, alhoewel, voor jou als koukleum is het misschien wel prettig zo warm. :D Maar weinig wind, droog en niet te koud, niet te warm, dat hoop ik ook voor je!

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:17

@Suliko mooie fotos en goed gedaan. Witte trailschoenen daar moet ik wel om lachen vooral omdat mijn bruine en blauwe er echt al niet meer uitzien na een paar keer door de bagger lopen haha.

Ik had een deel eigen route gelopen

Afbeelding

Ik maak zelf routes in Garmin connect. Soms kijk ik eerst ook op komoot of wandelzapp. Deze route was 12 km. Maar heb hem ook 15km gelopen en ook 17.

Vanaf Veenendaal west of Centrum kun je ook leuk trailen en dan kun je ook naar Maarn gaan. Heb ik een keer getraild. Eerst richting kwintelooyen en toen richting Leersum :j kan je een stuk Amerongse berg mee pakken. Ook echt de moeite waard. En Arnhem - Ede, Velp-rheden of Dieren. Echt aanraders ;)

@Calipsolover welkom. Mijn rusthartslag is ook onder de 50 en hoorde daarom afgelopen jaar ook dat ik een sporters hart heb, terwijl ik niet zo'n extreme sporter ben. Mijn hardloop hartslag werd ook steeds lager. Maar is nu weer heel hoog. Dat is dus toch een kwestie van trainen.

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:41

Dit topic gaat weer erg hard. Veel gelopen in het lange weekend.
Irisje, beterschap! Ontzettend balen dat je zo kort van tevoren ziek wordt zeg.

leonie87

Berichten: 4466
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 14:55

Ja ieris, een cadeaubon van runnersworld ter waarde van €10. Dat was ook het inschrijfgeld :Y) dus dat toch weer terug verdiend haha. En 3 dagen rustig aan doen... ik ben daar gewoon iet zo goed in :+

Snap dat het spannend is naar de marathon toe! Word vast heel tof! *\o/* je hebt je goed voorbereid. Meer kan je niet doen. Wel weer lekker gelopen vandaag dus!


irisje, wat poedersuiker! Hopelijk knap je snel op! liep jij nou dit weekend ergens?

Ziet eruit als een toffe run Suliko! Wel echt heel klote als je horloge vast loopt! Met telefoon is toch niet zo heel fijn lopen. Maar je hebt er wel mooie foto's bij gemaakt! Door jullie krijg k echt zin om ook in andere gebieden te gaan lopen. {:}

welkom CalipsoLover. Hartslag is wel echt persoonlijk maar idd 180 klinkt vrij hoog. Zeker als je rusthartslag rond de 50 is (overigens echt niet absurd laag hoor, die van mij ligt rond de 40). Een inspanningstest zou je meer duidelijkheid kunnen geven maar ik weet of dat mogelijk is waar je zit?
En idd, een horloge kan je zeker ook helpen. Als je google op hartslagzones bepalen kun je zelf ook op 2 verschillende manier een soort van hartslagzonetest doen. Misschien is dat nog een optie?

Byfunny. ik moet daar echt nog wat handiger in worden. Maar ga er nu de komende tijd lekker mee klooien. Zo leuk om te zien hoe jullie dat doen. Lekker loopje hoor zo!

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:07

Ik vind het maken van een route niet zo moeilijk. Èèn keer in Ede stuitte ik op een hek toen werd de trail een stuk langer. Wel bekijk ik een gebied op komoot en wandelzapp zodat ik een beetje weet hoeveel verhard ik heb. Ik loop trails en ns wandelingen wel voor bos en heide verhard kan ik hier ook lopen. Ik heb altijd wel iets verhard omdat ik een stad of dorp uit moet maar dan moet de rest wel natuur zijn zeg maar. Dat heb ik een keer niet gedaan en toen viel de trail mij tegen. Teveel verhard. Maar anderen vinden de fotos wel mooi haha.

leonie87

Berichten: 4466
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:09

Het maken ging bij mij redelijk soepel die ene keer dat ik het gedaan heb. Het volgen... daar hebben we het maar niet over :')

Goof

Berichten: 28805
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:14

Ik moet me eens verdiepen in het maken en lopen van routes, dan kan ik ook eens nieuwe gebieden gaan ontdekken. Meestal ga ik ergens op de gok lopen en bedenkt ik het ter plekke, maar dat is dan wel op locaties die ik ken.

IMAY1990

Berichten: 1888
Geregistreerd: 02-01-14
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:24

CalipsoLover schreef:
Wat een mooie foto's hierboven! Ben je trouwens tevreden van stox kousen? Ik vind ze nogal duur en gebruik er nu van decathlon.

Ik kom me ook even melden, meteen met een iets bijzondere vraag :) Ik ben 25 jaar en loop al enkele jaren, vorig jaar had ik een spontane breuk in mijn tibiaplateau en is mijn meniscus helaas deels losgekomen, ik heb nog vaak last van mijn mediale banden en we zijn wel aan het kijken om eventueel een PRP infiltratie te laten doen. Ik loop dus nu al meer dan een jaar bij twee sport therapeuten en ben sinds enkele maanden weer echt intensiever aan het trainen. Ik heb dan ook een Garmin Venu SQ2 aangeschaft. Ik ben al heel mijn leven redelijk sportief aangelegd, van ballet tot paardrijden en zwemmen.

Nu de vraag: Ik krijg bij artsen altijd te horen dat ik een sporters hart heb, mijn gemiddelde hartslag is zo 50bpm in rust, redelijk traag dus. Nu kreeg ik plots de commentaar van meerdere mensen op Strava dat mijn hartslag te hoog is tijdens het hardlopen, namelijk meestal rond de 185bpm. Ik loop ook niet bijzonder snel, meestal rond de 5:50-6:00/km. Ik ben hier nu op beginnen letten en mijn hartslag gaat ook binnen 2 minuten heel snel naar beneden. Als in van 180 naar 55 in 2 minuten. Moet ik mij hier zorgen over maken? Ik woon momenteel in het buitenland, dus ik heb ook niet meteen de contacten om hier naar een goede arts te gaan.


Hartslag is heel variabel van persoon naar persoon, maar 185 is als je het zou hebben over zone 2(de zone waarin je je rustige duurlopen etc. zou lopen en waarbij je het gevoel zou hebben het heel lang vol te kunnen houden) aan de hoge kant. Ook de drop terug naar een 55 op 2 minuten tijd is aanzienlijk. Mocht je het eens preciezer uit willen laten zoeken/controleren kan ik een sportmedisch onderzoek wel aanraden. Mocht je het geld er niet aan willen uitgeven (wat ik me ook heel goed kan voorstellen want het gaat al snel om meer dan €100), of er geen in de buurt kunnen vinden, hou dan in ieder geval in gedachten dat die zone 2 een inspanningslevel is waarop je nog een gesprekje met iemand zou kunnen voeren/ mee zou kunnen neurieën/zingen met een liedje.

BeFunny

Berichten: 10558
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 15:24

leonie87 schreef:
Het maken ging bij mij redelijk soepel die ene keer dat ik het gedaan heb. Het volgen... daar hebben we het maar niet over :')


Daar had ik in begin ook wel moeite mee. Ik was de Etrex gewend met wandelen en dat is toch iets anders.

Maar ik zet hem gewoon op het kaartje, je ziet de lijn lopen en soms zit er dan naast maar loop ik parallel of zie ik dat er verder weg weer een paadje kruist. Als je het gewens bent dan gaat het makkelijker. Ik heb zelfs in Scandinavië in mijn uppie trails gelopen ermee. Dat was wel wat lastiger maar ik heb de camper altijd weer gevonden.

Ik ben helaas wel afhankelijk van ov dat is toch wel jammer maar als ik weer wat meer kms kan maken kan je tussen de stations toch echt mooie routes lopen. Ik laat me ook wel eens afzetten als mijn vriend ergens heen gaat dat heb ik gedaan bij Kootwijkerzand en heb toen totaal 30km gelopen om uiteindelijk bij station Apeldoorn uit te komen.

iirrssjjee

Berichten: 5938
Geregistreerd: 03-08-09
Woonplaats: 's-Gravendeel

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 16:16

@sherivey nee volgend weekend, de 14e. Maar dat is dus al over 1,5 week....

@suliko, dankje. Eten lukt op het moment niet eens :(

@ieris, de marathon is de 14e, dus 1,5wk... Geen kwestie van weken meer dus :(

@leonie87, nee dit weekend gelukkig geen plannen (behalve gewoon een trainingsloop, als dat lukt). Volgende week zondag is het mij beurt.

Sherivey
Berichten: 8643
Geregistreerd: 06-11-15

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-24 16:49

Suliko, wat een gave foto's!

Calipsolover, welkom!
Heb je klachten van dat je hartslag zo snel daalt?
Ik ben natuurlijk geen arts, maar wel zelf heel goed gemonitoord door zowel een cardioloog als een sportarts voor mijn eerste marathon (zitten hartproblemen in de familie). Mijn rusthartslag ligt tussen de 45 en 50 bpm, maar tijdens het lopen gaat ie wel eens tot net over de 190.
Tijdens herstel kan ie ook best snel omlaag gaan. Arts heeft mij toen gerust gesteld dat, zolang ik niet flauw/ duizelig ben na het lopen of tijdens het lopen, ik me geen zorgen hoef te maken.

Iirrisjee, sterkte ermee. Probeer, ondanks dat dat lastig is, niet erover te stressen dat je nu ziek bent. Je kunt daar niets aan veranderen. Neem je rust. De echte training voor de marathon zit er al op. En mocht je weer fit zijn en besluiten te starten: accepteer het als het niet gaat zoals gepland. Je lichaam krijgt toch een tik nu.
Hoop dat je op tijd beter bent.

Suliko

Berichten: 4321
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-24 17:40

BeFunny, ja, uiteindelijk maakt het niet uit wat voor kleur je schoenen zijn, bruin worden ze toch wel. Ik heb ze dan ook niet aangeschaft met de illusie dat ze mooi blijven. :')
Ziet eruit als een leuke route! Ondanks dat het soms onhandig is om afhankelijk te zijn van het ov, vind ik het wel leuk om te horen dat jij er zo goed gebruikt van maakt. Nu het weer wat warmer wordt, vind ik het ook makkelijker klinken om het ov te pakken voor een trailrun. Wilde het eigenlijk gister doen, maar toen had ik opeens de luxe dat ik de auto kon pakken.

Leonie, in verschillende gebieden lopen vind ik zo leuk! En nee, ik zat echt te klooien met mijn mobiel, eerst stopte ik hem telkens terug en onthield ik hoelang ik ongeveer het pad moest volgen, maar uiteindelijk toch met mobiel in de hand gelopen. Iemand hier had het laatst ook volgens mij, dat de garmin vastliep, dat was volgens mij na een update. Dit weekend heeft de mijne ook een update gehad, dus misschien dat het daaraan ligt, hopelijk gebeurt het niet opnieuw.

Goof, heb je een horloge waar je routes in kan zetten? Dan kan je heel makkelijk routes van komoot of alltrails halen of zelf maken online. Is niet zo ingewikkeld! Alleen weet je niet altijd van tevoren wat de leukste paden zijn als je de route zelf maakt, dat vind ik fijner aan gevonden routes, daar lees je in de reacties vaak of het een leuke is. Soms baseer ik mijn route op een bestaande route en in komoot staan er in de kaart ook vaak hoogtepunten van plekken en wegen, als 'leuke heide single track' oid.

iirrssjjee, echt heel naar! Maar je loopt die van Marathon toch? Dus je hebt nog ruim anderhalve week. Hopelijk ben je voor het weekend opgeknapt en kan je goed aansterken. Meer kan je er nu toch niet aan doen, dus eraan overgeven (hopelijk niet letterlijk) en uitzitten is je enige optie. Lekker filmpjes of series kijken, een docu van ultra runners ofzo of een boek lezen. :)

Ik heb net mijn afspraak met de fysio gehad, met het vraagstuk lange afstanden lopen + 2 cm beenlengteverschil en het management daaromheen. Was eigenlijk heel positief! Hij heeft alles nagelopen in mijn onderlichaam, er zit zeker wat scheefheid, ook in mobiliteit. Maar niets alarmerends. Hamstrings ietsje strakker, vooral bij de aanhechting bij mijn bekkengebied en mijn bilspieren zijn wat strak. Die zijn ook áltijd beurs, maakt niet uit of ik zit of beweeg, maar hij zei al: als dat al zolang zo is, ga ik dat niet zomaar kunnen fiksen. Hij zag niets problematisch, heeft mijn rug losgemaakt en wat advies gegeven in beweging, voeding en herstel. Vooral dat ik er op moet letten dat ik genoeg herstel, omdat ik naast het rennen ook veel andere dingen doe aan sport, al bevestigde hij wel het belang van krachttraining voor mij. En dat ik consistent 3 tot 4 keer moet gaan rennen, als ik naar de 50 km toe wil werken en dat ik daarin soms een keus zal moeten maken in de frequentie van bootcamps en krav maga. Duidelijk verhaal! Over 6 weken hebben we weer een afspraak, zodat hij een beetje de vinger aan de pols kan houden, maar hij vond het niet nodig om nu verdere behandelingen te geven. Ook dat wat ongemak erbij hoort bij verdere afstanden, maar zolang alles binnen normale tijd hersteld (2 dagen) en ik me mentaal en in mijn lichaam goed blijf voelen, dat ik me dan geen zorgen hoef te maken. Verder vond hij dat ik de perfecte bouw had voor zulke afstanden, ondanks mijn beenlengteverschil en dat mijn spierontwikkeling er goed en gebalanceerd uit zag. Heel fijn om te horen! :D
Wel echt top, want hij heeft zelf meerdere ultra's van 100+ kilometer gelopen, dus hij weet ook wel waar hij het over heeft.