Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 15:33

BeFunny schreef:
Die gynaecologen die doen dat wel vaker zeg maar ;)

Precies. En maar een beetje over koetjes en kalfjes praten. Het gevoel is gewoon mega naar en je voelt je nogal bloot en kwetsbaar.

Ik bedenk me vaak maar dat de assistente zelf ook in een vergelijkbaar bezit daaronder is als ik :+

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 16:02

Ik had een man die daaronder ging kijken. Zag de beste man voor het eerst dus vond dat toch wel een ding. Maar die ziet in principe de hele dag niet anders. Dus is wel wat gewend. Maar ik niet haha.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 22:58

Heb je het heelhuids doorstaan, Purny...?

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-24 23:13

Janneke2 schreef:
Heb je het heelhuids doorstaan, Purny...?

Jaa, dank je wel.
Ze was heel voorzichtig en deed het goed. Ik moest een aantal keer hoesten(volgens mij was dat de vorige keer niet zo dat dat tegen me gezegd werd.)
Het deed wel zeer maar het is weer voorbij.

Nu op de uitslag wachten.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:30

Wat fijn dat het is gelukt.

Hoesten zorgt ervoor dat je ontspant daar beneden en ook dus minder voelt.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 11:36

Fijn Purny! Het zit er tenminste weer op.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:03

Balen dat het zeer deed (daar kunnen een aantal lichamelijke redenen voor zijn, en niet alleen 'dat je te weinig ontspant')
maar fijn dat ze voorzichtig was en haar best deed!

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-24 19:09

Ik denk dat het ook voornamelijk aan het feit ligt omdat je daar op de bank ligt met je benen wijd. Zouden de huisartsen een zelfde stoel hebben als bij de gynaecoloog dan zou het voor veel mensen een stuk aangenamer zijn.

Siggislief

Berichten: 13971
Geregistreerd: 04-10-04
Woonplaats: Amsterdam

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:36

Ik vind het altijd zo knap dat vele mensen zeggen het valt allemaal mee.. ik vond het een vieze tegenvaller.
Heb ook gezegd dat ik het niet nog eens ging doen..bij mij was de uitslag goed.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 07:52

Echt leuk is het nooit, alleen al de situatie om daar te liggen etc. Maar je staat ook zo weer buiten en het is belangrijk voor je gezondheid. Beter eens in de 5 jaar zo’n onderzoek dan te laat zijn met baarmoederhalskanker ontdekken.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:43

Met die thuistest hoe je ook niet zo ongemakkelijk bij de dokter te liggen, dat is wel fijn.
Ja als er iets gevonden wordt dat ze nader willen bekijken, dan alsnog. Maar als eerste stap vind ik het echt goed dat ze die thuistest wat verder uitgerold hebben +:)+

Jildau

Berichten: 9408
Geregistreerd: 24-07-05
Woonplaats: Reahûs

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 09:51

Ja ik denk dan maar - de behandeling als je wel baarmoederhalskanker hebt is natuurlijk 1000 maal erger en vervelender dan even 2 minuten dat uitstrijkje. Liever voorkomen dan genezen (als het al te genezen is)..

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 10:14

Siggislief schreef:
Ik vind het altijd zo knap dat vele mensen zeggen het valt allemaal mee.. ik vond het een vieze tegenvaller.
Heb ook gezegd dat ik het niet nog eens ging doen..bij mij was de uitslag goed.

En dat kan over 5 jaar niet zo zijn.
Hoewel ik het ook niet aanmoedig en er voor mijn plezier lig is het iets wat je gewoon om de 5 jaar kan laten doen. Het is fijn dat de overheid deze keuze bied.
Het is natuurlijk een momentopname maar ik denk dat je je 10 keer harder voor je hoofd slaat als het niet goed is.

Hopelijk ga je ook met klachten down under naar de huisarts en wacht je niet af. Ik ken iemand die andere soorten klachten lang door heeft gelopen en dat is niet goed afgelopen.

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:08

Mars schreef:
Echt leuk is het nooit, alleen al de situatie om daar te liggen etc. Maar je staat ook zo weer buiten en het is belangrijk voor je gezondheid. Beter eens in de 5 jaar zo’n onderzoek dan te laat zijn met baarmoederhalskanker ontdekken.


Dit dus precies!

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 11:18

Mars schreef:
Echt leuk is het nooit, alleen al de situatie om daar te liggen etc. Maar je staat ook zo weer buiten en het is belangrijk voor je gezondheid. Beter eens in de 5 jaar zo’n onderzoek dan te laat zijn met baarmoederhalskanker ontdekken.


Hoewel ik het hier helemaal mee eens ben, is het ook niet aan jullie om te bagatelliseren hoe deze ervaring kan zijn. Voor mij was het uitstrijkje bijna een traumatische ervaring. De assistente kreeg de eendenbek niet ingebracht, luisterde niet naar mij en wilde in eerste instantie geen kleinere eendenbek gebruiken. Na 3x proberen heeft de huisarts het uitstrijkje uitgevoerd en ging vervolgens terwijl ik daar lag de assistente uitgebreid uitleggen hoe ze het moest doen, waardoor het allemaal erg lang duurde. Vervolgens had ze ook nog het lef om te zeggen dat het toch wel meeviel, terwijl ik door de grond ging van de pijn en ook bijna een hele week bloedverlies heb gehad.

Ik zou dus graag zien dat, in plaats van dat we elkaar zeggen dat het allemaal wel meevalt en dat het goed is om te doen. Dat we elkaar tips geven om een ervaring als de mijne te voorkomen, zodat inderdaad iedereen het gaat doen! Want dat is inderdaad hartstikke goed. Ik had graag vooraf handvatten gehad om wat steviger te reageren op de assistente, waardoor ik mijn ervaring positiever had kunnen afsluiten. Bijvoorbeeld: duidelijker aangeven hoe je je voelt, wat het tempo is dat je kan handelen enzovoort.

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:40

Merel,
wat een poedersuiker van zowel de assistente als de huisarts!

En ik ben het eens met je pleidooi - voor mij was het helaas zelden een kwestie van 'het valt wel mee'.

Wat mij wel hielp: ooit was ik bij 'een dijk' van een bekkenbodemfysio.
Zij leerde mij/ ons (ze werkte het liefst in groepen) de prachtigste zaken - waaronder zelf een speculum inbrengen.

Wat deze fysio wel gezien, maar niet herkend heeft is dat ik "vvs" had.
Rode plekjes.
Rood, omdat het ontstoken is- en bij aanraking doet het gemeen zeer.
(Er is geen plek in het menselijk lichaam v/m, met zoveel gevoelszenuwen als de vulva...)

Dus op gegeven moment ben ik er toe over gegaan dat de assistente het eigenlijke uitstrijkje deed, maar ik het speculum inbracht - waarbij ik de pijnlijkste plekjes kon omzeilen.
(Daarna nog even wat gewiebel omdat de eigenlijke baarmoedermond 'goed in beeld' moest zijn - maar dat deed geen zeer.)

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 12:52

Ik vond het inbrengen niet zo zeer pijnlijk, maar het openen van de eendenbek.
Dat vond ik verre van prettig.

Mars

Berichten: 33264
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:00

Maar een ervaring als ‘het viel mee’ is even valide als een ervaring die niet mee viel. Dus ik zou niet weten waarom die positieve geluiden niet gedeeld mogen worden.

MerelV

Berichten: 1765
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:08

Mars schreef:
Maar een ervaring als ‘het viel mee’ is even valide als een ervaring die niet mee viel. Dus ik zou niet weten waarom die positieve geluiden niet gedeeld mogen worden.

Dat is ook helemaal prima, maar ik vraag me dan meer af: heb je dan iets gedaan waardoor het mee viel om anderen die er heel erg tegenop zien te helpen? Beide ervaringen zijn helpend, maar wat kun je dan ook doen om het positiever in te zien.

purny

Berichten: 27491
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 13:10

Persoonlijk vind ik dat toen ik eerder vertelde dat ik er heel erg tegenop zag ik ook mijzelf wel belachelijk gemaakt voelde onder het mom van stel je niet aan.
Omdat ik dus liever naar de gynaecoloog wilde om het onderzoek te laten doen.

Dus ik kan bepaalde mensen wel begrijpen

Olle

Berichten: 2726
Geregistreerd: 30-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 14:13

@MerelV:
Jouw ervaring is wel heel erg naar! Met name de assistente had beter moeten handelen. Dit is in elk geval geen normale gang van zaken.
Tips om jouw situatie te handelen is dan ook heel lastig als je zelf niet eerder een dergelijke situatie hebt gezien of gehoord. Het enige wat ik denk ik hierin kan meegeven is dat je altijd je eigen grenzen mag aangeven. Ook bij een arts; geef aan wanneer het pijn doet.

Ik denk niet dat iemand hier om de ervaring van iemand te bagatelliseren. Maar ieder deelt zijn ervaring, dus als ik het vond meevallen wil niet zeggen dat ik iemand anders hiermee te kort doe als die er last van heeft.
Gelukkig zijn we allemaal anders en ook fysiek anders gebouwd. Dus ook als de een meer last van heeft, hoeft nog niet eens met spanning ofzo te maken te hebben, maar gewoon oprecht fysieke andere bouw waardoor het pijnlijker is.

De ervaringen en zeker ook de positieve ervaringen hebben mij geholpen om een stuk minder zenuwachtig te zijn voor mijn LIS.
Dus ik vond de verhalen van het valt wel mee, juist heel erg fijn.

Eindconclusie voor mij; Prima ieder zijn ervaring, zolang we maar respect hebben voor elkaar :D

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 15:25

MerelV: wat een vervelende ervaring. En het is al voor het gevoel zo'n kwetsbaar onderzoek. Zowel assistente als HA hadden beter moeten handelen. En ook zeker beter met jou moeten communiceren. Want door deze ervaring heb jij nu een vervelend gevoel en dat mag niet de bedoeling zijn.

Wat Olle zegt: Delen is goed, of het zowel goed of slecht is. Zolang het maar met respect naar elkaar is.

Om in te gaan op de vraag: 'Wat maakt het dan beter'

- Kleding: Ik draag een jurkje ipv een broek. Jurkje kan ik mij meer mee 'bedekken'
- Communicatie met assistente: aangeven wat ik wel en niet fijn vind tijdens een dergelijk onderzoek. Denk dan ook aan 'ik hoef de details niet te weten met wat je allemaal gaat doen, zolang ik maar weet wanneer ik in en uit moet ademen'.
- Aangeven wanneer iets zeer doet/niet prettig voelt. Assistente zelf is daar ook ervaren mee. Aangeven dat de eendenbek koud aan kan voelen, wanneer ze hem openzet etc.
- Na onderzoek: jurkje om mij te bedekken en even blijven liggen om 'bij te komen'. Ik weet dat ik na een onderzoek wel eens snel duizelig kan zijn omdat ik mij onbewust druk maak. Dus als een onderzoek er op zit dan neem ik even een minuutje voordat ik weer in de benen spring.

Overigens: assistente is hier een topper. Geeft ook aan dat ze de deur even op slot doet omdat je daar als persoon zo ligt. Ze houdt heel erg rekening met de kwetsbaarheid.

BeFunny

Berichten: 10539
Geregistreerd: 11-06-15
Woonplaats: Alleen maar rechtdoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-24 16:55

purny schreef:
Persoonlijk vind ik dat toen ik eerder vertelde dat ik er heel erg tegenop zag ik ook mijzelf wel belachelijk gemaakt voelde onder het mom van stel je niet aan.
Omdat ik dus liever naar de gynaecoloog wilde om het onderzoek te laten doen.

Dus ik kan bepaalde mensen wel begrijpen



Ik vind dat soort onderzoeken meestal wel heel erg mee vallen.
Maar het is natuurlijk wel spannend en niet leuk dus het is iets waar ook ik vooraf echt tegenop zie.
En daar hoeft iemand niet belachelijk om gemaakt te worden. Ik denk ook niet dat dat is gebeurd maar dat dat wellicht zo voelt.

En wat voor mij mee valt kan voor een ander een hel zijn. En dat mag ook zeker gedeeld.

Ik hoop echter wel dat niemand zich daardoor laat afschrikken. Want wat ik echt met zekerheid kan zeggen is dat als het wel foute boel is je er beter op tijd bij kunt zijn :j

pien_2010

Berichten: 43315
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 22:50

Een speculum kan kleiner en fijner zijn en er is ook een virgin speculum (althans in de praktijk waar ik ooit doktersassistente was)..dus als het pijn heeft gedaan de volgende keer naar vragen kan een idee zijn.
Het kan fijn zijn dat bij het binnenbrengen van speculum dat gezegd wordt, zodat je licht kunt persen waardoor je baarmoeder mond open gaat. Hoesten is ook een goede tip. Dat lijdt ook af.
Vraag aan diegene, als dit niet vanzelf gebeurt, of hij/zij in contact blijft met je. Het is heel normaal om te vragen gaat het? Of dat de persoon vertelt wat hij doet. Persoonlijk zit ik zelf niet te wachten op een onbenullig gesprekje maar dat is persoonlijk.
Nare ervaring bij de assistente. Nog nooit gehoord en dat is echt niet normaal. Ik schrik ervan en vind dit heel sneu.
Purny eens dat gyneacologische beugels, of kleine steuntjes fijner is.

Getup

Berichten: 8280
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-24 23:15

Bij ons in t land komt bijna iedereen standaard 2x /j bij de gynaecoloog en laat een uitstrijkje maken.

Kan me voorstellen, dat het heel vervelend kan zijn.

Verheug me nooit op n bezoekje bij de gynaecoloog, zeg maar...maar die doet dat echt zo "goed" en voel er echt amper wat van. Waardoor je er ook weer makkelijker heen gaat.

Als je al eens een nare ervaring hebt gehad, is de drempel hoger en ben je ook niet ontspannen...